Nyheder:

Tip!Medlemslisten kan du søge efter brugere, ud fra navn, antal ildere osv.

Hovedmenu

Ilder og kat

Startet af Mewz, 1. September 2011, kl. 21:28

Mewz

Jeg er blevet ilderskruk væsentligt før ventet. Troede at der skulle gå et års tid, før jeg skulle have dyr igen, men det er bare ikke tilfældet.

Problemet er, at jeg brændende ønsker mig en kat, men ved, at hverken min kæreste eller jeg kan undvære at have ildere i længere tid.  ;)
Er udmærket klar over, at en sammenføring er virkelig risky og uforudsigelig, men kunne det nogensinde lade sig gøre at have kat og ilder sammen?
Mine forældres katte var bange for vores to dejlige og overordentligt rolige ildere, og stak halen mellem benene, så snart de kom. Ville ikke byde en kat at skulle værge sig, for at bevæge sig rundt i sit eget hjem, fordi den ikke brød sig om tilstedeværelsen af en ilder.
En voksen kat ville sikkert være for distanceret og have svært ved at acceptere en hvalp, hvor en voksen ilder ville være for voldsom ved en killing. Hvis man anskaffede sig de to samtidig, ville det være et stort arbejde, med den risiko at man ville skulle skille sig af med en af parterne igen, hvis det ikke gik. Det ville jeg ikke byde hverken mig selv eller et dyr.

For at gøre en lang udredning til et kort spørgsmål: Skal jeg bare droppe idéen om at have kat og ilder sammen, så længe vi kun har en lejlighed? Hvis ikke, hvordan sætter man så den mest skånsomme sammenføring i sving?
~ Isis Ronja
Julius (3/5-14),
Freja (5/7-11) og
Lusen (12/04/11) i hjertet. Vi savner jer!

Barky

Altså lige nu har jeg mine egne 2 katte, en pasningskilling og mine 2 ildere sammen i min lejlighed...

Det er ikke mere problem end at hvis man ønsker en succesfuld sammenføring så starter man med at have ilderene, og får sig en killing.
Som du har bemærket med voksne katte så har de ikke den lette tilgang til nye ting som killinger har. Jo mere succesfuld sammenføring - jo yngre killing.
Af de 2 katte jeg har nu har jeg fået den første da den var 9½ uge (hvilket er ALT for ungt at komme hjemmefra, men der var særlige omstændigheder), og den anden da han var 5-6 mdr. Og det er klart ham som ankom som 9-10 ugers som er bedst interegeret med ilderne, han boede også som alenekat med ildere i et års tid før jeg fik en kat mere.

Alderen på ilderne er faktisk komplet irrelevant i den her sammenhæng. Ildernes adfærd er den samme om de er 10 uger eller 4 år. Selvfølgelig accepterer de mere jo yngre de er, men i bund og grund er ilderen et dyr som accepterer ufatteligt meget, fordi at de er så pågående og nysgerrige..

En ting jeg også kan garantere er at katten VIL blive bidt, og det er *på sin plads* også at den ved 1: AT ildere kan bide, 2: hvor HÅRDT de kan bide.
Så kan katten derfra vælge om den gider ildere eller ej. No promises.. ;)
En killing vil med al sandsynlighed tænke "Av for søren!" og derefter "Nu leger vi!!"
Hvor en voksen kat tænker "AV for søren!" og "Hvad skete der der!?" og så "Den er mærkelig og farlig!" og til slut "Det vil jeg ikke have sker igen!!" Og så ligger den i vindueskarmen så længe at ilderne render løs. *G*

Men altså kort og godt:
En killing + ildere uanset alder = bid = accept = begyndende forståelse og accept af den anden art = glad ejer + glade dyr..

Der er ingen garantier, men jeg tror nu alligevel at jeg har ret... *G* Du skal bare finde en killing som ikke er sky eller tilbageholdende, en frembrusende og nysgerrig killing svarer bedre til ildernes temperament.
Bla bla bla.... Hilsen Julia

Dyrenørden

Følger lige med da jeg måske næsten helt sikkert for en bette killing hjem om 10 uger! Ventetiden er laaaang! Men ser hende dog hver weekend :)

englefugl

Jeg vil også rigtig gerne have en kat eller 2 en eller anden dag :) når vi flytter regner jeg med ;) men hvis det er to små killinger, er der så ikke stor chance for at ilderne kan gøre stor skade på dem? min ene dreng der er den nyeste i koplet har en masse sår, altså ikke alvorlige overhovedet, men dem har han jo fået fordi at de legeslåsser hele tiden :D så jeg er lidt bange for hvad der ville ske med de små killinger :( men de skal måske bare have nogle skrammer, og så er det det?

Namilla

Jeg er helt sikker på at Barky har ret! Jeg har haft kat og ildere sammen, og da katten først havde fundet ud af, at ilderne ikke var særligt sjove at lege med, så holdt han sig væk. De første par gange han blev nappet, slog han igen, men det skræmte jo ikke ilderne, så løsningen for ham (katten) var at holde sig på sikker afstand. Han ville gerne ligge i vindueskarmen og kigge på ilderne, men prøvede jeg at sætte ham ned på gulvet, så stak han af...

Mht. ildere og killinger så jo, jeg er da sikker på, at en ilder nok kan gøre skade på en lille bitte killing, men en killing der er gammel nok til at flytte hjemmefra (12 uger) er gammel nok til at stikke af...så man skal jo bare sørge for at der er steder hvor katten kan være i fred for ilderne. Katte kan jo hoppe højere end ildere, og har man ikke nogen steder hvor ilderne ikke kan komme, så må man lave et sted til katten (en hylde på en væg fx).

Barky

Citat fra: Namilla Dato  2. September 2011, kl. 13:42
Jeg er helt sikker på at Barky har ret!

Jeg ELSKER bare sådan nogen sætninger!!  :dans:

Jo, der sker ikke noget ved at killingen bliver nappet af en ilder som prøver at finde ud af hvad killingen er for en størrelse. Killingen SKAL lære at sådan er ildere, og et enkelt nap eller to er ingenting.. F.eks lærte min den første killing efter nogen dage at man IKKE skal stå og daske på en sovende ilder, det resulterer i et bid i poten. 
Der er nogen få ildere, som med mord i øjnene går efter katte. Men langt de fleste, 99.97%, kan sagtens vænnes til katte uden større konflikter end jeg beskrev tidligere.

Hvis det er Mewz - er du og kæresten velkommen til at komme og glo på mine ildere og katte sammen, jeg har dog ikke tid de næste par uger.
I kan også bare glo på mine videoer inde på Youtube... eller mine hjemmeside for den sags skyld. www.barkys.dk eller www.youtube.com min kanal hedder BarkyFerret

Eller i kan lige glo på de her billeder af kattene og ilderne sammen.

Her er først en masse billeder af Teddy som jeg fik da han var 9½ uge.
















Og så lidt blandet med Teddy og orientaleren Arthur som jeg fik da han var 6 mdr..
















Bla bla bla.... Hilsen Julia

Mewz

Tusind tak for jeres svar. Det var lige, hvad jeg ledte efter. Jeg er dog stadig ikke sikker på, at jeg vil byde en kat tilværelsen i et ilderhjem. I hvert fald ikke før vi en gang får hus og markant mere plads.

Namilla: Det er netop sådan, jeg ikke har lyst til at det skal være. At katten ikke vil være på gulvet, kunne komme til sin madskål eller ligge og hygge i sofaen, fordi ilderne er for voldsomme i deres kontaktsøgenhed. Ville synes, det var synd hvis de skulle afgrænses til forskellige rum, eller hvis katten skulle tilbringe meget af tilværelsen på hylder, borde og i karme for at undgå ilderne. Så tror jeg at både vi og de ville være bedst tjent med, at vi nøjes med den ene art. Selvom det er helt umuligt at vælge. Jeg har altid været udpræget kattemenneske, men ilderne skulle ikke bruge mange år på at vinde sig ind i vores hjerter herhjemme. Vi kan ikke rigtig undvære dem.

Barky: Tak for invitationen! Og de dejlige billeder. Det ligner jo drømmescenariet efter en vellykket sammenføring; lige som vi godt kunne tænke os det, men måske ikke troede muligt.

Har besøgt hjem med både katte og ildere før - hvor de mere eller mindre var vokset op sammen, men også der var det min opfattelse, at kattene hele tiden måtte flygte, når ilderne kom og var nysgerrige med tænderne, og det virkede ikke som den sjoveste måde at være kat på.
~ Isis Ronja
Julius (3/5-14),
Freja (5/7-11) og
Lusen (12/04/11) i hjertet. Vi savner jer!

Barky

Mine katte er ikke bange for at der går ildere rundt, jo hvis det er nye ildere som ikke er kattevante, så er ilderne nemlig ekstra nysgerrige..

Normalt så vader de bare direkte forbi hinanden i dørkarmen, og måske hvis katten er legesyg kan ilderen få et dask. Men når ilderne er vant til katte gider de ikke rigtig reagere på dem. Men kattene ligger tit midt på gulvet og så må ilderne gå udenom, eller gå direkte hen og bide katten hvis de ikke vil overholde vigepligten. :P

Ang. katte og plads.. Så siger man at tommelfingerreglen er 10 kvm pr. kat.
Katte tænker ikke i kvm, men i kubikmeter. Dvs at såfremt at katten har mulighed for at komme i vindueskarmen, på bordet, på nogen hylder, et stort kradsetræ, reoler osv.. Så er den fløjtende ligeglad med om der er 20 kvm eller 220 kvm.
Naturligvis hvis man ikke vil indrette hjemmet efter at katten må komme hvor den vil, så har man nok brug for en del mere plads. Men f.eks når mine 2 tager sig en omgang tagfat så tager de alle møblerne i brug og jagter hinanden i både højt og lavt. Det betyder så at jeg skal holde godt fast på hat og briller når de løber forbi mig på computerbordet, men det tager jeg med, for de hygger sig vildt meget med det! :D Og det er sådan de ville gøre udenfor i en have hvis de havde mulighed for det, men det har de ikke i min lejlighed, og jeg har valgt at have dem her, så accepterer jeg at de leger tagfat på mine møbler.
Jeg har jo alligevel klippet deres kløer fordi at de ikke får dem slidt naturligt. Så møblerne tager ikke vildt meget skade af det, mit bløde men larkerede trægulv er en anden historie dog. *G* Det er katte-skadet.

Det er blot et spørgsmål om hvor meget man vil det. Katte og ildere trives helt fint sammen hvis man arbejder lidt for det, og planlægger godt, og bygger hjemmet op efter det.
Tag nu f.eks den killing jeg passer. Aldrig mødt en ilder før i sit liv indtil for en uge siden, og Figo ligger også bare på gulvet og dovner den mens ilderne render rundt om ham.
Bla bla bla.... Hilsen Julia

Mewz

#8
Det har intet at gøre med at vores hjem ikke er dyrevenligt. Jeg synes bare ikke, at dyr kan få plads nok, og ville synes, det var synd, hvis kattene ikke kunne komme over det hele. Vores stue udgør det meste af lejligheden - og der bor dyrene, med begrænset adgang til køkkenet og kontoret - kun under opsyn, da vi bor i en fredet lejlighed, og der derfor kun begrænset kan ildersikres i alle rummene.
Jeg har haft katte hele mit liv, og ved hvordan de trives bedst, når der ikke er forstyrrende elementer. Omvendt har vores tidligere katte godt kunne omstille sig til tilstedeværelsen af adskillige papegøjer og andre dyr. De har aldrig været tvunget til at skulle tage stilling til ilderne, da vi førhen har haft tilstrækkeligt plads til, at de kunne gå i forskellige rum, dersom kattene ikke ville i nærkontakt med tæppehajerne, og har haft udendørsarealer at boltre sig på de fleste af døgnets timer. Jeg har aldrig haft brug for at tvinge dem til gensidig accept. Hvis det stadig var tilfældet, ville jeg ikke værge mig det mindste, ved at anskaffe mig både kat og ilder igen, men vi bor i en noget mindre lejlighed nu, i indre København (hvor jeg altså er for pylret til at have udekat). 
Jeg vil derfor ikke trumfe igennem med min egoistiske higren efter begge dyr, hvis de ikke ville have den mindste glæde af hinanden, men katten derimod ville være skræmt eller irriteret over ilderens tilstedeværelse. Selvom den ikke tager skade, vil jeg ikke byde den et liv på højtplacerede sikkerhedszoner, da det ville blive en indekat.
I og med jeg jo altså kun har begrænset plads nu, er det ikke et spørgsmål om, om jeg vil arbejde for det, men om jeg (modvilligt) skal vente til jeg kan give katten mere frihed og plads til at trække sig tilbage i andre rum eller udendørs.

Jeg spørger ikke fordi, jeg er bekymret for om dyrene ødelægger mine møbler (hvor kom det fra?). De må være alle steder, hvor de ikke kan komme til skade; men pladsen er begrænset - mere end førhen i hvert fald.
Jeg spørger fordi, jeg ikke har oplevet ildere og katte sammen på udpræget velfungerende vis før, men at jeg mener at have hørt, det kan lade sig gøre; og det kan jeg jo så høre og se på dine dejlige billeder, Barky. :)


Jeg er i øvrigt hooked på, at det er en Maine Coon, vi skal have næste gang. Jeg pønser dog på, om dens temperament er for roligt til en ilder.
~ Isis Ronja
Julius (3/5-14),
Freja (5/7-11) og
Lusen (12/04/11) i hjertet. Vi savner jer!

Barky

Jeg siger ikke noget om at jeres hjem ikke er dyrevenligt eller at I vil lukke dem ud i indre københavn eller at de ikke må gå på møblerne. Hvis mit indlæg blev opfattet sådan beklager jeg. ;)

Jeg fortæller hvorfor at det kan lade sig gøre, hvordan man skal gøre for at det kan lade sig gøre, og hvad man kan forvente.

Om der er en ilder eller ej i hjemmet, vil katten stadig søge opad. Det er i deres natur at ligge på høje pladser og kigge og sove.
Og uanset hvor meget plads der er i hjemmet, vil katten stadig være "nødt til" at acceptere ildere, og omvendt.

Men det kan godt være at fordi at det går så godt med begge arter herhjemme at jeg ikke helt forstår dine bekymringer.
Bla bla bla.... Hilsen Julia

Barky

En Maine Coon har et helt fint temp til ildere.. De er legesyge og fjollede MCO'er, så der kan forventes en del legen frem og tilbage med dem.
Bla bla bla.... Hilsen Julia

Mewz

#11
Ah, okay. Regnede med, at det du skrev, var reflekteret over ét eller andet i mit indlæg, og jeg kunne ikke lige genkende, hvor jeg havde udtrykt bekymringer over skarpe kløer og dyr i møbler. :D Beklager min nærtagenhed!

Jeg får jo lyst til at prøve, nu hvor jeg ser, hvor let det kan gå. Vores katte har altid holdt af at sove midt på gulvet, eller i kasser eller på sofaen. Det er kun hvis der har været hunde eller andre trusler tilstede, at de har valgt at søge opad. Og jeg ville synes, det var ærgerligt, hvis de hele tiden skulle føle sig udsat og tvunget til at søge til sikkerhedszoner uden for ilderrækkevidde. Men jeg er muligvis bare temmelig hønemorspylret.
~ Isis Ronja
Julius (3/5-14),
Freja (5/7-11) og
Lusen (12/04/11) i hjertet. Vi savner jer!

Barky

Citat fra: Mewz Dato  3. September 2011, kl. 15:01
Ah, okay. Regnede med, at det du skrev, var reflekteret over ét eller andet i mit indlæg, og jeg kunne ikke lige genkende, hvor jeg havde udtrykt bekymringer over skarpe kløer og dyr i møbler. :D Beklager min nærtagenhed!

Jeg får jo lyst til at prøve, nu hvor jeg ser, hvor let det kan gå. Vores katte har altid holdt af at sove midt på gulvet, eller i kasser eller på sofaen. Det er kun hvis der har været hunde eller andre trusler tilstede, at de har valgt at søge opad. Og jeg ville synes, det var ærgerligt, hvis de hele tiden skulle føle sig udsat og tvunget til at søge til sikkerhedszoner uden for ilderrækkevidde. Men jeg er muligvis bare temmelig hønemorspylret.

No worries - none taken.. eller hvad man nu siger..

Lige pt, har jeg ikke nogen løse ildere og kattene sover som følgende: på kradsetræet, på sofaryggen og i en seng på gulvet under en stol.
Men jeg har også sovemuligheder over det hele her.. Tit ligger de alle i vindueskarmen, om der er ildere på gulvet eller ej.
Men så snart at katten er vokset lidt op, og ilderne er vænnet til katten burde de bare ignorere hinanden, afhængig af deres temperament..
Men jeg skal da være ærlig og sige at jeg havde en kat mere som mistrivedes med 2 andre katte og 2 ildere i lejlighed. Hun overspiste og blev nervøs, så jeg fandt et nyt hjem til hende hvor hun stortrives idag.. :) Hun var endda kommet fra killing, men åbenbart passede hendes temp ikke ind her, og det ville have været mere synd at beholde hende. Så man skal vælge en selvsikker og nervefast killing, og ikke den første man forelsker sig i..
Bla bla bla.... Hilsen Julia

Mimse-mia

Citat fra: Barky Dato  2. September 2011, kl. 17:06
Citat fra: Namilla Dato  2. September 2011, kl. 13:42
Jeg er helt sikker på at Barky har ret!

Jeg ELSKER bare sådan nogen sætninger!!  :dans:

Jo, der sker ikke noget ved at killingen bliver nappet af en ilder som prøver at finde ud af hvad killingen er for en størrelse. Killingen SKAL lære at sådan er ildere, og et enkelt nap eller to er ingenting.. F.eks lærte min den første killing efter nogen dage at man IKKE skal stå og daske på en sovende ilder, det resulterer i et bid i poten. 
Der er nogen få ildere, som med mord i øjnene går efter katte. Men langt de fleste, 99.97%, kan sagtens vænnes til katte uden større konflikter end jeg beskrev tidligere.

Hvis det er Mewz - er du og kæresten velkommen til at komme og glo på mine ildere og katte sammen, jeg har dog ikke tid de næste par uger.
I kan også bare glo på mine videoer inde på Youtube... eller mine hjemmeside for den sags skyld. www.barkys.dk eller www.youtube.com min kanal hedder BarkyFerret

Eller i kan lige glo på de her billeder af kattene og ilderne sammen.

Her er først en masse billeder af Teddy som jeg fik da han var 9½ uge.
















Og så lidt blandet med Teddy og orientaleren Arthur som jeg fik da han var 6 mdr..
















ADDD BARKY hvordan kan du ha sådan nogle klamme katte??

IRONI FOREKOMMER STÆRKT, og et snært af jalouxi ;)

Men ja jeg har nu introduceret 3 katte herhjemme UDEN problemer :)
Mia Baun og Zoey & Tonzer
D.I.P. Ozzy & Bellatrix Aka, Maiya
"The greatness of a nation and its moral progress can be judged by the way its animals are treated"
Mahatma Gandhi

Barky

God karma Mimse-Mia... God karma.. Ikke nok med at de er pæne.. De er faktisk også rigtig søde... Uha uha.... *G*
Nårh ja, og så er jeg forresten Gud, så kan jeg jo uden problemer vælge mig selv de bedste katte.. *G*
Bla bla bla.... Hilsen Julia