Nyheder:

Ingen spørgsmål er dumme, så bare spørg hvis du er i tvivl og husk endelig at fortælle lidt om dig selv, i Præsentationer :)

Hovedmenu

Ö !

Startet af Louise Cecilie, 4. December 2011, kl. 15:28

Eliza

Jeg er helt enig med mette11 at implantat lyder som den bedste ide nu de er gået i brunst så tidligt, hvis du altså ikke bare venter til de er ældre. Men det er nok ikke så fedt når du skal have tre hold ildere fordi ingen af dem kan sammen.

Nu er jeg ikke inde i det med din tæve, men jeg synes bestemt ikke hun skal sammenføres med to brundstige hanner, det vil ku skræmme enhver ilder, for brunstige hanner er forfærdeligt  :o det er ikke kun hinanden og andre levende væsner de kan finde på at parre men også bamser osv.. og de bliver højst sandsynlig kun klammere når de kommer i fuld brunst.

Det med binyrekræft er noget af det mest normale hos ildere og rigtig mange dør af det i en tidelig alder. Jeg har selv mistet en dreng på det, da jeg kastrerede ham som knap fem måneder fordi dyrlægen dengang sagde at det var helt normalt og at han havde forstand på ildere.
Det kan godt være det ikke er alle der dør af tidlig kastrering, men personligt løber jeg aldrig den risiko igen. Der ER lavet undersøgelser omkring det i udlandet, hvor man kunne se at ildere der blev kastreret tidligt havde en øget risiko for binyrekræft.
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Louise Cecilie

Citat fra: Eliza Dato  5. December 2011, kl. 14:03
Jeg er helt enig med mette11 at implantat lyder som den bedste ide nu de er gået i brunst så tidligt, hvis du altså ikke bare venter til de er ældre. Men det er nok ikke så fedt når du skal have tre hold ildere fordi ingen af dem kan sammen.

Nu er jeg ikke inde i det med din tæve, men jeg synes bestemt ikke hun skal sammenføres med to brundstige hanner, det vil ku skræmme enhver ilder, for brunstige hanner er forfærdeligt  :o det er ikke kun hinanden og andre levende væsner de kan finde på at parre men også bamser osv.. og de bliver højst sandsynlig kun klammere når de kommer i fuld brunst.

Det med binyrekræft er noget af det mest normale hos ildere og rigtig mange dør af det i en tidelig alder. Jeg har selv mistet en dreng på det, da jeg kastrerede ham som knap fem måneder fordi dyrlægen dengang sagde at det var helt normalt og at han havde forstand på ildere.
Det kan godt være det ikke er alle der dør af tidlig kastrering, men personligt løber jeg aldrig den risiko igen. Der ER lavet undersøgelser omkring det i udlandet, hvor man kunne se at ildere der blev kastreret tidligt havde en øget risiko for binyrekræft.

Det kan godt være jeg spørger lidt blondine dum, men hvad er implantat Ö

Ja jeg vil jo helst ikke miste mine to drenge.. Altså de kan godt sammen to de, men de har deres ture..
Hvad der angår Kiki, så er de faktisk ikke sammen mere, og heller ikke uden for buret, ikke før jeg har fået styr på dem ;)

Anne

et implantat er en kemisk kastrering/sterilisering. Det stopper de hormoner og signalstoffer der gør at dyret går i brunst, og der hvor det er forskelligt fra almindelig kastration er at når en ilder er almindeligt kastreret, udskiller den stadig hormoner mv, der er bare ikke nogle testikler til at reagere. Binyren kan så med tiden gå ind og reagere i stedet for og så vokser der tumorer og de producerer nogle af de hormoner et virilt dyr ville producere i testiklerne (i nogle tilfælde) men det er så pga kræft. Det er en meget forenklet forklaring, hvis du gerne vil have en mere faglig så kan jeg godt finde nogle links og gå lidt mere ind i det, men tænkte den nemme forklaring måske var den mest spiselige.

Implantatet virker ½-2 år og derefter går dyret for det meste i brunst igen, nogle enkelte virker det dog på længere og få går aldrig i brunst igen. Ved at give implantatet går de ud af brunst i løbet af 5 uger og vil så være stort set som hvis de var kastrerede. Når de så går i brunst igen kan man vælge kastration eller give et implantat mere.

Implantatet hedder suprelorin og det aktive stof hedder deselorin.

Der er lidt delte holdninger til det, men personligt skal min han have et når tiden er til det. der findes en del litteratur om det på engelsk, hvis du skulle få lyst til at læse om det. Det er godt gennemtestet på ildere, primært som behandling af binyrekræft.

Louise Cecilie

#18
Citat fra: Anne Dato  5. December 2011, kl. 15:06
et implantat er en kemisk kastrering/sterilisering. Det stopper de hormoner og signalstoffer der gør at dyret går i brunst, og der hvor det er forskelligt fra almindelig kastration er at når en ilder er almindeligt kastreret, udskiller den stadig hormoner mv, der er bare ikke nogle testikler til at reagere. Binyren kan så med tiden gå ind og reagere i stedet for og så vokser der tumorer og de producerer nogle af de hormoner et virilt dyr ville producere i testiklerne (i nogle tilfælde) men det er så pga kræft. Det er en meget forenklet forklaring, hvis du gerne vil have en mere faglig så kan jeg godt finde nogle links og gå lidt mere ind i det, men tænkte den nemme forklaring måske var den mest spiselige.

Implantatet virker ½-2 år og derefter går dyret for det meste i brunst igen, nogle enkelte virker det dog på længere og få går aldrig i brunst igen. Ved at give implantatet går de ud af brunst i løbet af 5 uger og vil så være stort set som hvis de var kastrerede. Når de så går i brunst igen kan man vælge kastration eller give et implantat mere.

Implantatet hedder suprelorin og det aktive stof hedder deselorin.

Der er lidt delte holdninger til det, men personligt skal min han have et når tiden er til det. der findes en del litteratur om det på engelsk, hvis du skulle få lyst til at læse om det. Det er godt gennemtestet på ildere, primært som behandling af binyrekræft.

Tak for forklaringen Anne :)

- Jeg har snakket med min dyrelæge, og er kommet frem til at det er bedst at få fjernet det hele istedet for.. Hvorfor jeg hellere vil kastration, tror det er fordi jeg ved at alt bliver fjernet der, og da min mor havde katte (VED GODT AT DET IKKE ER DET SAMME), men der gik det hele så fint og de levede faktisk et rigtig godt liv.
OG nu ved jeg at storbroren til mine drenge er også blevet kastratet, der er intet med ham, tværtimod han er den mest roligste dejlige ilder jeg længe har set som bare ligger ved en :)
Føler mig mest tryg ved den kastration, og ja du siger at ved kastration kan man få kræft og sådan, men ja jeg vil gerne løbe den risiko da mine mave fornemmelse siger at jeg gør det rigtige.. - OG hvis det så viser sig at jeg skulle gøre det andet, jamen så prøver jeg til den tid :)

- Men ihvertfald skal drengene under kniven på fredag :)

mette11

Citatda min mor havde katte (VED GODT AT DET IKKE ER DET SAMME), men der gik det hele så fint og de levede faktisk et rigtig godt liv.
Når du ved at det ikke er det samme, hvorfor f... sammenligner du det så alligevel??  :S Undskyld mig, men det er da mere end dumt!

Nu er det jo heller ikke alle der får binyrekræft af at blive kastreret tidligt, så jeg håber da ikke for dig og dine dyr at det sker, men nu ved du i hvert fald at risikoen foreligger. Og bare rolig - de får sikkert ikke binyrekræft de første par år - det tager tid at udvikle, så det er typisk når ilderen er omkring 4år at det rammer, hvis det rammer. Men man kan være uheldig at det rammer meget tidligere. Mange ildere som er tidligt kastreret dør også før den alder ofte pga. elendig avl, forkert kost osv. så mange der måske ville udvikle det, når at dø af andre årsager inden. Det er ikke til at vide...
Det er helt og aldeles dit valg hvad du vil gøre med dine dyr, men jeg synes du skal være klar over at dine valg kan have fatale konsekvenser. Mange dyrlæger påstår at de ved nok om ildere og vi er mange som har været så naive at vi har troet på dem. Jeg har selv mistet ildere pga. inkompetente dyrlæger som påstod at de havde forstand på ildere uden at have det! Det er så tragisk og jeg håber virkelig ikke at det nogensinde skal ske for andre.
Du kan læse lidt om det her, så du ved hvad du skal holde øje med til den tid http://www.peteducation.com/article.cfm?c=11+2061&aid=522

Eliza

øøhhhh fair nok at du ikke vil give implantat, men dine drenge er jo slet slet ikke gamle nok til at blive kastreret nu  :o

At en dyrlæge fortæller dig at det er ok er jo et tydeligt bevis på at vedkommende ikke har forstand på ildere. Bare fordi det er en dyrlæge betyder det ikke at de ved noget om ildere. Der findes rigtig mange der påstår de ved noget om ildere og de ka godt gi en vaccine og kastrerer, men de aner intet om sygdomme og hvilke konsekvenser det kan få. skræmmende men sandt desværre :(

At broren ikke fejler noget og er sød er da ingen grund til at gøre noget ved dine dyr som øger risikoen for kræft. For det første går der jo et par år før de udvikler kræft og at han er rolig er jo pga han er neutraliseret, hvilket et implantat jo også gør. og måske er han bare anderledes af personlighed.
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Louise Cecilie

#21
Jeg ser dog ikke et problem ved at gøre det på min måde....
Undskyld kan godt være at jeg er uhøflig nu, men skal man gøre efter hvad i råder før at man ikke bliver hakket ned? Ö

Jeg ved godt hvad jeg går ind til, og har forhørt mig ved mange dyrelæger nu, og de siger alle de samme..
Dyrelæger siger det ikke hvis de ikke har forstand på ilder!
At jeg gør som jeg gør er mit valg, og nej jeg tror godt nok også at det har noget med foderet at gøre før at de får kræft og hvad de ellers nu får! ;-) - For jeg tror bare ikke på at det er noget med gener at gøre.. Jo i nogle tilfælde, men ikke i alle!

mette11

Problemet er helt og holdent dit. Vi forsøger faktisk kun at hjælpe dig, så du ikke udsætter dine drenge for forhøjet risiko for binyrekræft. Men hvis du ikke synes binyrekræft er et problem og det er fint at dine ildere får det, jamen så skal du da endelig kastrere dem så hurtigt som muligt. Jeg mener personligt at alle former for sygdom hos dyr bør forsøges undgået, men sådan er vi jo så forskellige. Det er min mening og du har ret til at mene at det er helt ok at udsætte dine dyr for risici. Det er fint med mig at du er en bedrevidende egoist, men for dine dyrs skyld så se dog bort fra dette og lyt til dem som har mere erfaring og læs op på emnet inden du bliver stædig!

Du har jo tydeligvis ikke læst hvad vi har skrevet om dyrlæger...hvis du skriver hvor i landet du er fra, kan det være at folk kan anbefale en dyrlæge nær dig som rent faktisk har forstand på ildere. Det er ikke for sjov at mange tager rigtig langt når de skal til dyrlægen med deres dyr (der er folk som tager fra Lolland til Ballerup bare for at komme med et eksempel!).

Anne

Jeg tror mest problemet er at mange dyrlæger netop sammenligner dem med katte  hvilket din tydeligvis også gør, og hos katte er der slet ikek den samme risiko som hos ildere. Binyrekræft er en af de mest veldokumenterede sygdomme hos ildere og derfor ved man med 100% sikkerhed at tidlig kastration er en faktor. Med mange andre ting gætter man men her er noget man rent faktisk gar dokumentation for.

At tonen virker hård, er fordi vi blivr forfærdede over den store risiko du løber for dine dyr, fordi vi formoder at du elsker dem og faktisk ville træffe den rigtige beslutning, hvis du havde mere viden. Mange stoler blindt på dyrlæger, og når de så kommer mere ind i det så er det sådan en beslutning man virkelig fortryder.

Selvfølgelig er valget dit, men du skal huske at mange af os har været her i mange år og ved en ting elelr 2, som f.eks. at mange dyrlæger råder forkert på det punkt her, og at mange kommer til at fortryde det senere.



Sisser

Sidder og undrer mig bare lidt - Hvor satte du dig ikke ind i de ting inden du købte de to drenge? Med brunst, implantat, kastration osv. ?
Mange båt båt fra
Sindragosa, Sisser & Karsten

FerretParadise

Jeg kunne ikke være mere enig med Mette11, Anne og Eliza.
Det gør mig virkelig trist at læse, at du ikke lytter til det de skriver, for det er ikke dig det går ud over hvis du træffer en dum beslutning nu, men dine dyr.  :(
Ann Hillerslev.

Louise Cecilie

#27
Citat fra: Sisser Dato  6. December 2011, kl. 08:44
Sidder og undrer mig bare lidt - Hvor satte du dig ikke ind i de ting inden du købte de to drenge? Med brunst, implantat, kastration osv. ?

Sisser jeg synes at du skulle blande dig helt uden om, du kan jo hverken huske en skid af hvad du siger til folk også siger det imodsatte!!!

Eliza

Du har helt ret i at tidlig kastrering ikke er det eneste der giver ildere kræft. Det gør dårligt foder og arvelige gener også, men der er også forskel på hvilke kræftformer der rammer hyppigst ved de forskellige ting.

Som der bliver sagt så VED man ud fra studier, at tidlig kastrering giver øget risiko for binyrekræft. Nej nej bevares det er nok ikke ALLE der rammes, men hvorfor pokker tage chancen? især nu du har to, så er sandsynligheden for at de begge går fri jo ikke specielt stor.
Så skal de alligevel have implantat (da det er det man bruger til at udskyde deres død) og de skal undersøges flere gange (det er ikke altid helt let at se at det faktisk er binyrekræft i starten da det rammer forskelligt) og tilsidst skal de aflives. Måske er det slet ikke dumt for de dyrlæger kommer da til at tjene flere penge på dig i længden..

Som sagt tidligere så råede min dyrlæge til at at kastrerer min dreng som knap fem måneder og ja han blev så 3 år og et par dage. Jeg ved han ikke havde gode gener da han kom fra dyrehandler, men det var nok mere den store knude han også havde i maven der hang sammen med det.
Der findes kun to dyrlæger på sjælland som ved tilnærmelsesvis nok om ildere og ikke engang de ved alt om dem, men de er klar til at stå ved det og spørge fx kollegaer i andre lande.
Jeg har snakket med et par stykker af dyrlægerne i jylland som endda skulle gå under dem som ildermennesker siger de bruger og jeg blev ret skræmt over hvor lidt de faktisk vidste, så at du har ringet rundt til flere dyrlæger har intet at sige.

Jeg er ligeglad med dig, men for pokker hvor gør det ondt i mit hjerte at du udsætter dine dyr for det, nu hvor du faktisk endda har fået fortalt hvor galt det kan gå og hvilken risiko du løber.
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Louise Cecilie

#29
Hvad koster sådan en implantat ? - Ikke fordi jeg tænker på pengene, men ville bare høre..

Da jeg har været inde og læse om det..