Nyheder:

Tip!Medlemslisten kan du søge efter brugere, ud fra navn, antal ildere osv.

Hovedmenu

Pasning af Ildere i Længere Tid

Startet af Estellew, 17. Januar 2012, kl. 16:14

Amazing Ferret

Hvis jeg var dig ville jeg nok vælge at give afkald på mine ildere. Selvom det er svært, så skal man også tænke på hvordan ilderne har det når du nu kommer hjem igen. Det kan jo være at de trives så godt (ikke at de ikke gør det hos dig) men nogle ildere har det bare ikke godt med at blive smidt rundt. Plus den dreng du har på 5 år, ja der synes jeg det er endnu værre at han skal frem og tilbage.

Og plus at hvis du giver afkald på dem, så skal du heller ikke bekymre dig så meget om dem på din tur og eventuelle dyrlæge regninger står jo for den nye ejers regning

A_M_T >Team Unique Ferrets<

Selvf vil en ilder kunne dø når som helst MEN det er jo ingen hemmelighed at gennesnitsalderen for en ilder er 5 år! Og når det er for så lang en periode og vedkommende ikke lige har mulighed for at komme hjem sårn indenfor nogle timer så sys jeg helt ærligt det er uansvarligt og ret egoistisk at lade den passe så længe!
Ville heller ikke ha noget imod at passe en aldrene ilder hvis det var for nogle dage/uge! Men ikke meget mere end det!

AlisVolatPropiis

Men så er det vel mere pga. langtidspasning? end alder? :)

A_M_T >Team Unique Ferrets<

Citat fra: AlisVolatPropiis Dato 17. Januar 2012, kl. 20:02
Men så er det vel mere pga. langtidspasning? end alder? :)

Begge dele! Men også som Amazing siger! Det er sku lidt synd at blive flyttet frem og tilbage! Kan egentlig ikke forstå man anskaffer sig dyr hvis man pludselige vil ud og se verden i længere tid!

Barky

Citat fra: Dyrenørden Dato 17. Januar 2012, kl. 19:56
Citat fra: Barky Dato 17. Januar 2012, kl. 19:42
Risikoen for at en ilder dør er der hvert eneste sekund fra det øjeblik den bliver født. Og på et tidspunkt dør alle ildere.. Om det er når de er 1 år eller 8 år ved ingen, hverken du eller jeg.

En ilders alder har ALDRIG været et pasningskriterie for mit vedkommende. Og jo, jeg har passet alt mellem 8 uger og 6 år.

Det har nu heller ikke noget at sige her hvor gammel ilderen er. Men hvis jeg skal passe skal der være kontrakt med hensyn til dyrlæge og så skal ejer jo bare vide at de risikerer at dyret bliver aflivet i løbet af den tid hvis det er sygt eller der sker et eller andet :(

Det var jo også det jeg skrev i mit allerførste indlæg i denne tråd. At man skal snakke sammen om eventuelle situationer som kan opstå, men de kan jo opstå hvorvidt ilderen er 1 år eller 5 år.
Jeg har også passet syge ildere, det er ikke "værre" end at man snakker med ejeren og aftaler med dem HVAD man gør i det og det tilfælde. Må jeg aflive ilderen mens jeg passer den, såfremt der opstår en situation hvor aflivning er det mest humane valg? Det er en barsk snak at tage, det indrømmer jeg da gerne. Men den ER nødvendig at tage HVER gang man passer en andens dyr.

Det mener jeg ihvertifald.

Anna og Erika.
Jeg synes nu sjældent at ildere tager sig meget af hvor de er, så længe at de bliver passet forsvarligt og leget med hver dag.
Langtidspasning er ikke noget nyt fænomen. Og ilderne bliver nok mindre stressede af at blive flyttet 2 gange over 4 mdr, end 2 gange over en weekend. (uanset alder)

Trådstarter søgte råd ang. hvordan og hvorledes det kunne fungere. Ikke hvorvidt om h*n bør skaffe sig af med dem. 4 måneder er alligevel ikke længere end når der bliver udstationeret tæver til kuld eller hanner osv. :)
Bla bla bla.... Hilsen Julia

Estellew

Barky har mere eller mindre svaret de ting jeg ville have svaret :)

Barky- Jeg takker for din hjælp og håber at jeg vil kunne finde en der kan tage sig godt af mine dyr! Det vil selvfølgelig give anledning til en vis bekymring, men jeg vil være så tryg man kan være så længe de er i gode hænder :)

Malene

Citat fra: A_M_T >Team Unique Ferrets< Dato 17. Januar 2012, kl. 20:08
Citat fra: AlisVolatPropiis Dato 17. Januar 2012, kl. 20:02
Men så er det vel mere pga. langtidspasning? end alder? :)

Begge dele! Men også som Amazing siger! Det er sku lidt synd at blive flyttet frem og tilbage! Kan egentlig ikke forstå man anskaffer sig dyr hvis man pludselige vil ud og se verden i længere tid!
Det synes jeg godt nok er hårdt sagt. Nogle ildere er altså mere følsomme overfor at flytte, og det kan da godt være at trådstarter har vurderet at hendes dyr godt kan klare det.
Hun holder jo tydeligvis af hendes ildere eftersom hun vil have dem passet og ikke bare af med dem fordi de er "i vejen for hendes planer".

BTW. Jeg ved ikke om det er meningen, men jeg forestiller mig en enormt sur person, når du laver så mange udråbstegn :)
Logic is the beginning of wisdom, not the end.

Amazing Ferret

Citat fra: Barky Dato 17. Januar 2012, kl. 20:31
Citat fra: Dyrenørden Dato 17. Januar 2012, kl. 19:56
Citat fra: Barky Dato 17. Januar 2012, kl. 19:42
Risikoen for at en ilder dør er der hvert eneste sekund fra det øjeblik den bliver født. Og på et tidspunkt dør alle ildere.. Om det er når de er 1 år eller 8 år ved ingen, hverken du eller jeg.

En ilders alder har ALDRIG været et pasningskriterie for mit vedkommende. Og jo, jeg har passet alt mellem 8 uger og 6 år.

Det har nu heller ikke noget at sige her hvor gammel ilderen er. Men hvis jeg skal passe skal der være kontrakt med hensyn til dyrlæge og så skal ejer jo bare vide at de risikerer at dyret bliver aflivet i løbet af den tid hvis det er sygt eller der sker et eller andet :(

Det var jo også det jeg skrev i mit allerførste indlæg i denne tråd. At man skal snakke sammen om eventuelle situationer som kan opstå, men de kan jo opstå hvorvidt ilderen er 1 år eller 5 år.
Jeg har også passet syge ildere, det er ikke "værre" end at man snakker med ejeren og aftaler med dem HVAD man gør i det og det tilfælde. Må jeg aflive ilderen mens jeg passer den, såfremt der opstår en situation hvor aflivning er det mest humane valg? Det er en barsk snak at tage, det indrømmer jeg da gerne. Men den ER nødvendig at tage HVER gang man passer en andens dyr.

Det mener jeg ihvertifald.

Anna og Erika.
Jeg synes nu sjældent at ildere tager sig meget af hvor de er, så længe at de bliver passet forsvarligt og leget med hver dag.
Langtidspasning er ikke noget nyt fænomen. Og ilderne bliver nok mindre stressede af at blive flyttet 2 gange over 4 mdr, end 2 gange over en weekend. (uanset alder)

Trådstarter søgte råd ang. hvordan og hvorledes det kunne fungere. Ikke hvorvidt om h*n bør skaffe sig af med dem. 4 måneder er alligevel ikke længere end når der bliver udstationeret tæver til kuld eller hanner osv. :)

Det var nu også et råd jeg kom med  ;) Der kan vel være forskel på hvilken slags råd folk giver og bare fordi jeg ikke er enig i det du skriver, må jeg vil stadig godt komme med min mening  :D

A_M_T >Team Unique Ferrets<

Citat fra: Malene Dato 17. Januar 2012, kl. 20:43
Citat fra: A_M_T >Team Unique Ferrets< Dato 17. Januar 2012, kl. 20:08
Citat fra: AlisVolatPropiis Dato 17. Januar 2012, kl. 20:02
Men så er det vel mere pga. langtidspasning? end alder? :)

Begge dele! Men også som Amazing siger! Det er sku lidt synd at blive flyttet frem og tilbage! Kan egentlig ikke forstå man anskaffer sig dyr hvis man pludselige vil ud og se verden i længere tid!
Det synes jeg godt nok er hårdt sagt. Nogle ildere er altså mere følsomme overfor at flytte, og det kan da godt være at trådstarter har vurderet at hendes dyr godt kan klare det.
Hun holder jo tydeligvis af hendes ildere eftersom hun vil have dem passet og ikke bare af med dem fordi de er "i vejen for hendes planer".

BTW. Jeg ved ikke om det er meningen, men jeg forestiller mig en enormt sur person, når du laver så mange udråbstegn :)

Ja og jeg mener en ældre ilder er mere sat i sine vaner osv. sandhede kan være hård! Og jeg mener helt klart det er uansvarligt at lade en ældre ilder passe i så lang tid.
I det hele taget finder jeg det der koncept med at lade et hvilken som helst dyr der knytter sig å meget til en passe i flere mdr, fordi man selv vil ud og se verden eller lign. underligt. Når man anskaffer sig et dyr så anskaffer man sig os et ansvar som når man før børn. Selvf. kan der være uforudsete faktorer der gør det er eneste løsning i øjeblikket, men en rejse i så lang tid blot fordi det er sjovt, spændende og en chance er noget helt andet og i mone øjne noget man giver afkald på idet man påtager sig ansvaret for et dyr.

det med udråbstegnene skal jeg tænke over når jeg skriver, dete r en dårlig vane og det er bevet nævnt for mig før.

Barky

Citat fra: Amazing Ferret Dato 17. Januar 2012, kl. 20:59
Det var nu også et råd jeg kom med  ;) Der kan vel være forskel på hvilken slags råd folk giver og bare fordi jeg ikke er enig i det du skriver, må jeg vil stadig godt komme med min mening  :D

Orrrk ja... *G* Har jeg skrevet at du ikke måtte komme med dit input?
Jeg debatterer bare fordi at jeg er uenig med dit råd. Det skal jeg vel også have lov til? *G*
Bla bla bla.... Hilsen Julia

mette11

Jeg synes egentlig at det må være op til en ejer selv at vurderer hvordan vedkommendes dyr har det med at blive flyttet rundt. En ejer kender sine dyr bedst og ved bedst hvordan de reagerer. Man kan så også blive positivt overrasket.

Ja det er en ældre ilder, men alle ildere kan hurtigt blive syge og måtte aflives eller til dyrlægen og det er man aldrig sikret imod og derfor er det meget vigtigt at have helt klare aftaler om hvordan og hvorledes. Jeg tror nu ikke at en ældre ildere nødvendigvis er mere sart mht. at blive passet end en ung. Min Marius elskede at komme ud til andre og så det som eventyr (at jeg så ikke tog ham med hjem til ret mange var mere af hensyn til deres hjem end af ham!).

Jeg kan godt forstå at trådstarter vil ud og rejse, men stadig beholde sine ildere. Ja det er flere måneder, men vi andre får da også passet vores når vi skal ud og rejse. Jeg ville nok personligt ikke vælge at tage ud og rejse i længere tid, men det er mit valg og jeg respekterer at andre vælger anderledes. Det er ikke altid helt nemt at have dyr og derfor må man ind imellem træffe valg som ikke er optimale for alle. Jeg skal selv have mine passet to gange indenfor en måned og det har jeg det da elendigt med, men mine dyr klarer det faktisk helt fint, selvom de kommer lidt frem og tilbage. Jeg tror ikke at ildere forstår tid på samme måde som vi gør. Mine ildere kommer jævnligt ud til mine forældre og selvom de nogen gange ikke har været der i ½ år, ja så kan de faktisk genkende stedet og opfører sig som de plejer derude.

Jeg ønsker dig held og lykke med at finde et godt sted at få passet dine ildere og jeg har fuld forståelse for at du vil beholde dem og ikke gå af med dem. Jeg vil ikke selv påtage mig ansvaret for andres ildere i så lang tid, da jeg ikke har tiden og overskuddet til det, men håber da at en anden vil træde til og hjælpe.

Amazing Ferret

Citat fra: Barky Dato 17. Januar 2012, kl. 21:21
Citat fra: Amazing Ferret Dato 17. Januar 2012, kl. 20:59
Det var nu også et råd jeg kom med  ;) Der kan vel være forskel på hvilken slags råd folk giver og bare fordi jeg ikke er enig i det du skriver, må jeg vil stadig godt komme med min mening  :D

Orrrk ja... *G* Har jeg skrevet at du ikke måtte komme med dit input?
Jeg debatterer bare fordi at jeg er uenig med dit råd. Det skal jeg vel også have lov til? *G*

Du fik det bare til at lyde som om at det ikke var et råd det jeg kom med  :D

Og ja det er op til trådstarter om hvad hun vil...der er jo ingen af os der kan eller vil tvinge hende til noget :D

Minority ferrets

Jeg foreslår at der bliver lavet en kontrakt ejer og plejer imellem! Det er virkeligt vigtigt da jeg selv har stået i en situation hvor ilderen akut havde brug for dyrlægehjælp og ejer ikke ville betale for det bagefter :( det er sørgeligt at det er nødvendigt, men sådanne mennesker render man jo desværre på i ny og næ. Jeg får selv mine venner til at skrive under på den kontrakt vi har når jeg skal passe deres dyr.

Vi ville gerne have passet, men vi er fyldt op for tiden. Desværre :(
Christina og Jimmy
Marlon, William, Willow, JJ, Sheldon, Anders, Kali, Daegan, Vincent, Geronimo, Pandora, Amy, Remus, Loki, Caya, Mattis, Birk, Balder, Pontus, Zero, Nemi, Logan, Pixie, Storm og Wicca <3
- Minority ferrets             D.I.P. Paise, Arwen, Lucifer, Gustaf, Metallica, Santo, Andy og Thor <3             R.I.P. Viktor <3
http://minorityferrets.weebly.com/index.html

Anne

Jeg kan godt se begge synspunkter, men jeg ville heller ikke gå af med mine dyr hvis det var mig. Jeg mener ligesom Barky at de fleste ildere sagtens ville kunne tåle det, og at det er et skøn fra ejerens side. Her er jo også en god mulighed for at gøre det til en glidende overgang så de kender pasningsstedet. Min største bekymring er hvis den ene dør og der sidder en alene tilbage, som så pludselig skal flytte med ejeren alene hjem når hun kommer tilbage, det kunne godt blive noget rod.

jeg har passet en hvalp i 3 måneder og jeg er ret sikker på at den eneste det var hårdt for var mig da jeg skulle af med ham igen, derfor gør jeg det aldrig mere (med mindre selvfølgelig det virkelig er et seriøst nødstilfælde hos en veninde eller lign).

Stephanie

Citat fra: A_M_T >Team Unique Ferrets< Dato 17. Januar 2012, kl. 21:08
Citat fra: Malene Dato 17. Januar 2012, kl. 20:43
Citat fra: A_M_T >Team Unique Ferrets< Dato 17. Januar 2012, kl. 20:08
Citat fra: AlisVolatPropiis Dato 17. Januar 2012, kl. 20:02
Men så er det vel mere pga. langtidspasning? end alder? :)

Begge dele! Men også som Amazing siger! Det er sku lidt synd at blive flyttet frem og tilbage! Kan egentlig ikke forstå man anskaffer sig dyr hvis man pludselige vil ud og se verden i længere tid!
Det synes jeg godt nok er hårdt sagt. Nogle ildere er altså mere følsomme overfor at flytte, og det kan da godt være at trådstarter har vurderet at hendes dyr godt kan klare det.
Hun holder jo tydeligvis af hendes ildere eftersom hun vil have dem passet og ikke bare af med dem fordi de er "i vejen for hendes planer".

BTW. Jeg ved ikke om det er meningen, men jeg forestiller mig en enormt sur person, når du laver så mange udråbstegn :)

Ja og jeg mener en ældre ilder er mere sat i sine vaner osv. sandhede kan være hård! Og jeg mener helt klart det er uansvarligt at lade en ældre ilder passe i så lang tid.
I det hele taget finder jeg det der koncept med at lade et hvilken som helst dyr der knytter sig å meget til en passe i flere mdr, fordi man selv vil ud og se verden eller lign. underligt. Når man anskaffer sig et dyr så anskaffer man sig os et ansvar som når man før børn. Selvf. kan der være uforudsete faktorer der gør det er eneste løsning i øjeblikket, men en rejse i så lang tid blot fordi det er sjovt, spændende og en chance er noget helt andet og i mone øjne noget man giver afkald på idet man påtager sig ansvaret for et dyr.

det med udråbstegnene skal jeg tænke over når jeg skriver, dete r en dårlig vane og det er bevet nævnt for mig før.

Hvor mange ildere på 5 år har du haft siden du siger de er mere sat i vaner osv? For sådan forestillede jeg mig også at de var inden jeg prøvede at have ildere i den alder.

Dem jeg har haft har ikke været mere skrøbelige af sind fordi de blev ældre. Nogle sætter deres tempo ned, andre ved ikke at de har den alder de har. Men sindmæssigt var de den samme. Og mine kunne uden problemer blive passet ude hvis det var det der var behov for. Rent faktisk så har jeg kun oplevet at Potter som var svag sindmæssigt kun blev stærkere i sindet med årene og faktisk reagerede og opførte sig som en normal ilder jo ældre han blev.

Så efter min mening skal man ikke gå efter alderen når denne pasning skal overvejes men vurdere hvordan den enkelte ilder vil reagere på pasning. Og tror altså de færreste ildere vil reagere dårligt på en pasning. Tror egentligt i en pasningssituation at det er ejeren der savner mest og ikke vores ildere, da ildere jo synes nyt er spændende. Og hvis man bare sørger for ved langtidspasning at deres hverdag ikke bliver ringere end det de er vant til (fritgående dyr lige pludselig skal tilbringe mange timer i bur osv) så vil de have det fint nok.