Nyheder:

Ingen spørgsmål er dumme, så bare spørg hvis du er i tvivl og husk endelig at fortælle lidt om dig selv, i Præsentationer :)

Hovedmenu

Bør jeg gøre noget?

Startet af Estellew, 20. Januar 2012, kl. 15:04

Estellew

Har lige overtaget en ilder fra en gammel bekendt. Det er en ældre ilder på 5 år, og den jeg havde i forvejen er noget yngre. Sammenførslen er indtil videre gået lidt spøjst for sig, synes jeg selv. I starten var min egen ilder meget bange for den nye, og undgik ham helst. Den nye ilder har virket meget social, lige indtil min yngre ilder nu er begyndt at jagte ham omkring ind imellem, hvilket har gjort den nye ret nervøs. Han stikker straks af og forsvarer sig kun når min egen angriber ham, hvilket faktisk kun sker ind imellem, ellers lader de næsten til hellere at ville undgå at mødes. Mit spørgsmål er, om jeg bør gribe ind når min yngre ilder jagter den nye omkring i huset?
Desuden, siger den nye sådan nogle "båttelyde" når den yngre jagter ham rundt. Jeg har en idé om at det måske er for at signalere underkastelse. Passer det? Han skriger højt når den yngre får fat i ham.

lille_jill

Det kommer nok meget an på din pylrethed. Nogen kan ikke holde ud, når de begynder at skrige. Selv går min grænse til, der hvor dyrene begynder at angstskide eller de bider hul i hinanden. Men ellers ville jeg bare lade dem finde ud af det selv. Med mindre den gamle bliver alt for stresset.

Estellew

Min nye blev lige jagtet omkring af den anden igen, og han angst sked på gulvet. Han turde knap rykke sig fra hvor han var blevet efterladt og rystede helt da jeg rørte ved ham.

Dyrenørden

Hmm. Synes faktisk det er ret synd for denne ilder hvis den skal igennem en langvarig sammen føring med anden ilder når den er så bange og du så skal ud at rejse inden længe hvor han skal passes ude :( Så synes jeg det er bedre at finde et godt hjem til ham som ene ilder hvor han kan nyde sine gamle dage eller aflive alt det tumult synes jeg er synd :(

Estellew

Med hensyn til pasning kom vi frem til at de begge to ville blive passet af min mor. Så sku de ikke et nyt sted hen :)

Dyrenørden

Hmm. er din mor ordentligt inde i hvad det kræver? Kan/gider hun aktivere dem flere timer om dagen og have dem til at rende løs om benene på hende? Gøre rent ved dem hver dag osv.?

Estellew

Hun har været med fra dag ét :) og har dem rendende omkring sig hver dag hun har været hjemme.

Dyrenørden

Okay det jo et kæmpe ansvar så håber at hun har sat sig ordentligt ind i det. Har du tænkt over hvad du gør hvis du 2 ikke kommer til at kunne enes?

Estellew

Alt den slags er aftalt. Ville bare have vejledning til hvad jeg kan og bør gøre i denne her situation :) for at kunne gøre sammenføringen bedre for alle parter eller finde ud af om de bare ikke dur sammen i og med at jeg ikke har prøvet det her før.

Dyrenørden

Kan du ikke prøve at optage en video af når du sætter dem sammen så det lidt nemmere at vurdere?

Estellew

Kan prøve at se om jeg kan få optaget noget snarligst. Har ikke selv lige et videokamera men kan være jeg kan få en ven til at komme forbi.

mette11

Nogle ting du kunne gøre er at give dem æggeblomme sammen (altså sætte en skål med 1-2 blommer i og få dem til at sidde og spise ved siden af hinanden). Vitaminpasta kan også bruges, så kan de stå og slikke de i sig sammen. Gå ture med dem i sele (få en til at hjælpe dig og gå med den ene), så kan de gå rundt sammen, men uden at løbe efter hinanden, for de er jo i snor.
Du kan også bytte rundt på deres sengetøj, så de kommer til at lugte mere af hinanden.

Båtning kan betyde rigtig mange ting. Nogen ildere båtter når de hygger sig, nogen når de er ophidsede osv...det er ikke helt til at sige, men det er nok fordi ilderen af en eller anden grund er oppe og ringe over noget.