Nyheder:

Velkommen til Ferretopia!
Ris, ros, forslag og hjælp til Ferretopia foregår i Feedback.

Hovedmenu

Desorienteret

Startet af Tanja11, 2. April 2012, kl. 15:36

Tanja11

vil prøve at få en tid så hurtigt som muligt, men tænkte på om man kunne bruge dyrlægen hernede i Nyk. F. som ikke har forstand på ildere, hvis det bare er en blodprøve eller skal jeg tage til Alison for en sikkerheds skyld?
Calcifer <3

R.I.P. Futte og Tykke

Tanja11

Men hun leger stadigvæk, og er okay energisk af sin alder synes jeg, men hvad ved jeg, har jo kun haft ilder i 1½ år
Calcifer <3

R.I.P. Futte og Tykke

mette11

Jeg vil mene at alle dyrlæger burde kunne finde ud af at tage en blodprøve, men alligevel har jeg oplevet flere som ikke kunne finde ud af det! Jeg kender intet til dyrlægerne dernede, så jeg aner ikke om de kan. En god dyrlæge kan tage en blodprøve i benet uden bedøvelse, barbering osv. og analysere den med det samme. Men det kræver at de ved hvad de skal teste for og hvilke værdier en ilders blod bør have. Jeg ville tage til Alison, eller i hvert fald sikre mig at de kunne det inden jeg tog derhen.

Anne

jeg synes du skal spørge ilderbanden herinde om der er en i området du kan bruge. Det er kun et par dråber blod der skal bruges, så det burde alle kunne finde ud af, og så skal de selvfølgelig tjekke inden at de kender værdierne for ildere, og ikke bare sammenligner det med katte eller hunde (hvilket du skal sørge for at holde dem fast på)

De kan sagtens rende rundt og lege osv når de har insulinoma, sygdommen ligner lidt sukkersyge, og nogle dyrlæger kommer også til at stille den diagnose fordi der er så mange ligheder. Det er dog lidt det modsatte af sukkersyge, da sukkersygepatienter ikke producerer insulin og ildere med insulinoma producerer for meget grundet kræft i bugspytkirtlen. Det vil gøre at ilderen får nogle anfald eller "bølger" hvor dens blodsukker er lavt og man derfor kan opservere at den bliver sløv, vælter med hovedet, virker desorienteret osv af de symptomer jeg skrev, eller i værre tilfælde (når sygdommen udvikler sig) får anfald der ligner epilepsi. Når ilderen lige har spist kan den virke fuldstændigt normal.

Tanja11

hmmm vil lige spørge ilderbanden så, men regner med at det bliver Alison, da jeg vil have en der har forstand på ildere, nemlig for at undgå en fejl diagnose.
Calcifer <3

R.I.P. Futte og Tykke

Anne

Det er meget sympatisk at du gerne vil til Allison fordi du ved hun er en af de bedste, men det er trods alt bedre at komme afsted til en der ikke er ligeså erfaren, men dog er i stand til at stille diagnosen (eller afkræfte den) end det er slet ikke at komme afsted grundet afstand, og jeg må indrømme at de ting du skriver om din ilder bekymrer mig, fordi jeg desværre godt kan forestille mig at insulinoma kan være en mulighed. Husk også at det kan være nødvendigt at tjekke blodsukkeret flere gange med noget tids mellemrum, fordi det kan svinge og en blodprøve derfor ikke nødvendigvis er præcis.

Tanja11

det er skam intet problem at tage til Allison som ligger længere væk hvis det er nødvendigt.
det ville bare være rart hvis en tættere på kunne gøre det og samtidig spare tid så man kunne få svaret hurtige, også hvis det kræver flere besøg :)
jeg ved ikke om det har med det samme at gøre, men når man tager hende op, har hun det med at kaste sig væk fra en i hænderne :S som om at hun gerne vil væk, også selvom at hun nærmest kravlede op a ens ben for at komme op.
Calcifer <3

R.I.P. Futte og Tykke

Anne

jeg tror ikke det har noget med det at gøre, men det er svært at sige jo, når man ikke har set adfærden. Men hvis du tager til allison, så snak lige med hende inden om hvad du skal gøre før I kommer. Hun vil nok bede jer om at Tykke kommer fastende, så der er større sandsynlighed for at man kan se noget på en enkelt prøve.

Tanja11

hmm ja må nok hellere ringe til hende.
puha sidder og bliver helt urolig, er bange for at der er noget galt, tror ikke at jeg kan klare at miste hende også over så kort tid :(
Calcifer <3

R.I.P. Futte og Tykke

Anne

Det kan jeg godt forstå. Jeg ville også helst sige at det nok er ingenting, men som du beskriver det så er det i hvert fald noget jeg synes du er nødt til at undersøge. Jeg forstår godt du ikke har så meget lyst, hvem har lyst til at få den besked, men ved at tage hende til dyrlæge gør du det der er bedst for hende, og selv hvis hun skulle have det, så kan man med kostændringer og medicin opnå at hun ikke behøver herfra lige med det samme.

Tanja11

ja selvfølgelig, vil da også gøre alt for at hun bliver så længe som muligt, bare hun ikke har smerter.
tænkte på om man kan se på ilderen om den har ondt i maven, her imorges da jeg tog hende ud af buret holdt hun sine ben helt op til maven :S
Calcifer <3

R.I.P. Futte og Tykke

Nanna

Håber du får afklaret om det er insulinoma hurtigt :)

Angående det med benene, tog du hende så ud af buret mens hun sov eller da hun lige var vågnet? Nogle gange kan de godt være lidt "sammenkrøllede" hvis man lige vækker dem og tager dem op, så skal de bare lige strække sig. Så det kommer an på om det var noget som blev ved, eller om hun bare ikke rigtig havde strukket sig.
Mange hilsener fra Nur, Keela, Louie og Nanna

Tanja11

det kan godt være at hun bare strakte sig, men hun har haft noget med sin bagende i et stykke tid. den ser lidt svagelig ud og går sådan lidt ud til siden når hun løber.
Har næsten lige købt en bog om ildere, og læste under insulinoma hvor der stod at de godt kunne få en svag bagende :(
Calcifer <3

R.I.P. Futte og Tykke

Nanna

Jeg har heldigvis ikke oplevet at have en ilder med insulinoma, men det kunne virkelig godt lyde som det. Som du selv siger er en svag bagende også tegn på det, og jeg har læst en del tråde herinde om folk med ildere med insulinoma hvor bagenden blev svagere eller i perioder var næsten lam. Har hun fældet mere end hun plejer?

Jeg ville tage til en dyrlæge hurtigst muligt.
Mange hilsener fra Nur, Keela, Louie og Nanna

Tanja11

nej hun fælder næsten ikke, men skal også ringe og få en tid idag
Calcifer <3

R.I.P. Futte og Tykke