Nyheder:

Ingen spørgsmål er dumme, så bare spørg hvis du er i tvivl og husk endelig at fortælle lidt om dig selv, i Præsentationer :)

Hovedmenu

Kød og ilderes nyrer?

Startet af Mimse-mia, 9. April 2012, kl. 19:06

Anne

Carina var engang inde på at fedt fra rødt kød generelt ikke er så godt, men jeg har desværre ikke fået forklaringen, kan da prøve at fiske efter den igen :)

Mht lam så er det måske fordi det indeholder en del taurin. Generelt så holder jeg mig mest til dyr som jeg synes er naturlige for dem. Altså tænker jeg at and og kylling er mere naturligt end lam, gris og okse, men de får da også et lilel stykke når få får okse eller lam, hvis jeg skærer lidt sener af. Men mine får mest gnavere, kanin (når jeg kan skaffe det) og fjerkræ af forskellige arter.

Mimse-mia

Jeg giver også hovedesageligt kylling kanin og gnavere
Mia Baun og Zoey & Tonzer
D.I.P. Ozzy & Bellatrix Aka, Maiya
"The greatness of a nation and its moral progress can be judged by the way its animals are treated"
Mahatma Gandhi

Anne

Jeg tror altså heller ikke du kan bebrejde dig selv hvis det er nyreproblemer.

Eliza

Enig med Anne. De kan desværre få problemer med nyrene pga flere andre ting end kosten.
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Mimse-mia

han skal ind og scannes torsdag kl.14.30 og indtilda bliver han skarpt overvåget og får chicken soup men dyrelægen mærkede også uligheden i hans nyrer :( men vi hååber virkelig der er en chance for i skrivende stund render han rundt og hygger sig og drikker dog lidt mere end normaæt men han har det godt
Mia Baun og Zoey & Tonzer
D.I.P. Ozzy & Bellatrix Aka, Maiya
"The greatness of a nation and its moral progress can be judged by the way its animals are treated"
Mahatma Gandhi

Eliza

håber det ikke er noget alt for alvorligt  :( så er der pludselig lang tid til torsdag. Vil krydse fingre.
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Mimse-mia

Så er der "gode" nyheder :) Ozzy havde "kun" en infektion omkring venstre nyre så han har fået pencilin og skal på nyrekost (Proteinro kaldte dyrlægen det) og Vivet Olie tilskud.. :)
Så det mente dyrlægen nok vi skulle kunne klare :) han var dog MEGET svær og få røngten fotograferet (vi måtte "skyde" ham 3 gange) ikke fordi han var urolig det tog han skam rigtig pænt men han havde simpelthen et godt fedtlag på hans mavse :)
Jeg er bare lykkelig for at det "kun" er en infektion :) PYHA håber hans nyrekost hjælper ham :)
Mia Baun og Zoey & Tonzer
D.I.P. Ozzy & Bellatrix Aka, Maiya
"The greatness of a nation and its moral progress can be judged by the way its animals are treated"
Mahatma Gandhi

Eliza

Dejligt det ikke var andet når det nu skal være, men er ikke sikker på jeg forstår det med nyrekosten. Har bare aldrig hørt om andre der skulle give det og er altid lidt skeptisk over dyrlægers forslag til anden kost. Det er nok bare mig, måske andre har prøvet det?
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Anne

Jeg forholder mig også lidt skeptisk med specialkost anbefalet af dyelæger, men hvor er jeg bare glad for at det kun er en infektion!!

Mimse-mia

Ja, hun sagde at det var for at mindske proteinen der skal igennem han nyre at han ikke skal have alt det han plejer (det han får er blandet op med det han plejer)
Jeg har heldigvis en dyrlæge der godt ved at ilderen ikke skal ha grønt og korn ;) så nufår vi se hvad hans mavse siger til det, og jeg går og venter på svar fra en udenlandsk opdrætter om hvad de plejer og give ved et vægttab og infektion :) men nøj det lettede at det kun var en infektion :)

Jeg var med ham inde og blive fotograferet og hans hjerte, mave, tarme og nyrer var rigtig pæne :) det jeg kunne mærke var bare en fyldt blære pga infektionen XD
Mia Baun og Zoey & Tonzer
D.I.P. Ozzy & Bellatrix Aka, Maiya
"The greatness of a nation and its moral progress can be judged by the way its animals are treated"
Mahatma Gandhi

Mimse-mia

Kan fortælle at ozzy allerede er begyndt og tage på, og han spiser mere normalt nu, (mængde mæssigt) og han vil faktisk hellere spise nyrefodret end hans orijen og acana...
Mia Baun og Zoey & Tonzer
D.I.P. Ozzy & Bellatrix Aka, Maiya
"The greatness of a nation and its moral progress can be judged by the way its animals are treated"
Mahatma Gandhi

Eliza

Dejlige nyheder :)

Men er det nyrefoder noget han kan leve af i længere tid og hvor længe skal han have det?
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Mimse-mia

ca en månede eller mere alt efter hvordan hans vægt er
Mia Baun og Zoey & Tonzer
D.I.P. Ozzy & Bellatrix Aka, Maiya
"The greatness of a nation and its moral progress can be judged by the way its animals are treated"
Mahatma Gandhi

Barf damen

Fodre du med råt, så kan der max max være 21% protein i, da resten er væske.

Derfor kan et rovdyr fodret med råt, ikke få proteinforgiftning.

Hvis du kigger på tørkost, så skal det min. indeholde 21% protein fra kød, majs, ris og soja bl.a. så ud fra en tanke om at et rovdyr kan få for meget protein, så burde man faktisk ikke give tørkost :-)

Anne

og så burde ildere jo heller ikke spise majs, ris, soya eller andet i den stil :)