Nyheder:

Tip!Medlemslisten kan du søge efter brugere, ud fra navn, antal ildere osv.

Hovedmenu

når jeg får min ilder hjem..?

Startet af Minni, 11. April 2012, kl. 19:35

Minni

Hej :)
Jeg får på Fredag en ilder hjem..
men hvad gør jeg når jeg får hende hjem? skal jeg bare lukke hende ud i hendes bur og give hende et par dages ro`??
og hvordan gør jeg med mine andre dyr(hund og katte), hvordan introducere jeg hende for dem, på bedste vis? :)
eller er det bare bedst hun kun løber i stuen, mens de andre dyr er i en af vores andre rum? :)
og hvis hun er sky, hvordan gør jeg hende så tam på bedste vis? :)

på forhånd tak :)

A_M_T >Team Unique Ferrets<

Helt kalrt en ting ad gangen!
altså ville nok give hende nogle timer ude af buret de første par dage uden de andre dyr så hun hhar ro til at undersøge sit nye hjem og dig.
Og så en stilel og rolig intro til de andre dyr. Tror ikek katten bliver det store "problem" det er nok mere hunden du skal være obs på!

Minni

Okay Tusinde tak.. :)
Håber ikke hunden bliver så slem, håber på hun ser hende(hunden) som en kat, da hunden ikke er større *G*
ej, hvis de aldrig bliver venner går det nok, de er nemmere at adskille, end kattene, da de er lidt mere nysgerrige og ikke lige sådan fatter komandoer.. :)

men hvordan skal jeg gøre når de engang skal introduceres?
Det skal selvf. være når hun er tryg ved at være i stuen og så self. en af gangen? :)


Dyrenørden

Hvilken race hund er det du har? Og hvor gammel er den? Men ja en ting af gangen lad ilderen undersøge det hele og kende stedet og skjulesteder inden du introducerer dem for hinanden

Minni

Hun er en blanding mellem en dansk/svensk gårhund og en tiebetansk spaniel.. og hun er 2 1/2 år.. og selvom hun er en hyper hund inden for, er hun meget rolig omkring dyrene herhjemme... hun leger med kattene, men ikke voldsomt.. og får lov til at være med når vi har rotte kuld, der slikker hun på ungerne og er meget rolig for ikke at mase dem.. :)

og hvordan med skjulesteder? skal jeg ha en god del kattehuler i stuen i starten? (jeg tænker det er det vi starter) :)

Dyrenørden

Citat fra: Minni Dato 11. April 2012, kl. 20:23
Hun er en blanding mellem en dansk/svensk gårhund og en tiebetansk spaniel.. og hun er 2 1/2 år.. og selvom hun er en hyper hund inden for, er hun meget rolig omkring dyrene herhjemme... hun leger med kattene, men ikke voldsomt.. og får lov til at være med når vi har rotte kuld, der slikker hun på ungerne og er meget rolig for ikke at mase dem.. :)

og hvordan med skjulesteder? skal jeg ha en god del kattehuler i stuen i starten? (jeg tænker det er det vi starter) :)

Okay, du skal nok være forberedt på at hunden godt kan reagere anderledes overfor ilderen mange hunde reagerer på deres rovdyr lugt. Skjulesteder hvor katten ikke kan komme til ilderen og så skal katten nok også have et sted hvor ilderen ikke kan komme hen så de hver især kan komme væk fra hinanden :)

Minni

okay, hvad kan det feks. være?
jeg har nogle rør, som jeg bruger til rotterne, de hører med til de der furret bure, men de er af plastisk, så dem ville jeg ikke kunne bruge som gemmested til ilderen vel? :)

Dyrenørden

Jo der kan katten jo ikke komme ind :)

Minni

så det er okay selvom det er plastik? :D

Dyrenørden


A_M_T >Team Unique Ferrets<

Nu er det ikke for at dødsdømme sammenføringen af hund og ilder, men jeg tror virkelig at terriere er de værste at få til at fungere med ildere. De er jo "lavet"" til at nakke små dyr.
Men det er jo nok en fordel at den kender til dine andre dyr, dog så reagere hunde tit kraftigt på ildere fordi de lugter så megt af rovdyr og det er så anderledes en lugt end kat og gnavere. Nogle hunde kan endda blive utrykke fordi de føler rovdyrslugten som en trudsel og det er så fremmed en lugt. Jeg tror nu ikke i din hunds tilfælde den vil være utryk det har dansk/svenske for meget selvtillid til. Jeg tror mere det er det modsatte, at den bliver for modig.

Du kender selvf din hund bedst. Men jeg tror virkelig du skal være opmærksom på at instinkterne ikke pludselig tager over lige meget hvor sød og velopdragen din hund er så kan instinkterne ikek altid styres. Og ja de er avlet til at nakke på få sec. så du kan på få sec. stå med en nakket ilder :(
Og så er det helt klart nemmest at sammenføre en ilder med en hvalp. Jeg ville aldrig selv prøve at sammenføre en voksen hund med ildere. Nu har jeg prøvet det med en hundehvalp og det gik super godt, men hold da op hvor var der meget arbejde i at få det til at fungere. Og en jeg er overbevist om at det kun gik så godt fordi det nettop var en hundehvalp der bare var enormt nysgerrig.

Med hensyn til plastikrør fra furretburene bruger mange dem til ildere. Buret er jo faktisk designet til ildere så vidt jeg ved.  ldere er jo ikke gnavere! det er mere blød plast/gummi ildere kan få en sjov ide om at det smager godt. Og der skal du være obs. for en ilder med tarmen fyldt af gummi er bare en dårlig kombi og noget de med ret stor sandsynlighed dør af!


Minni

Tak for oplysningen.. :D
Jeg vil prøve at lade Silja(hunden) snuse til ilderen bur osv. og se hvordan hun reagere..
Hun har ikke udvist jagtinstikt, før og er ikke en typisk "minihund"..
og ilderen ville helt automatisk vænne sig til Silja's lugt, da hun har en kurv i stuen, samt elsker at ligge på stoffet, ved det store kradsetræ..
Men jeg vil tage mine forbehold og vil IKKE sætte nogle sammen, hvis jeg har den mindste mistanke om at situationen vil blive farlig.. :)

Eliza

uhh der er mange ting du pludselig skal tænke på  :S vil lige nævne nogle kort. Jeg ville ikke have nogle bure stående så ilderen kan nå dem. Det er set at ildere har bidt sig fast i et rotteben der kom for tæt på træmmerne. Huske at ildere er meget kreative og kommer op MANGE stedet :)

Kattene skal kunne komme væk, da du nok godt kan regne med ilderen vil bide dem i tæerne ;) ilderen bruger bid som en del af dens sprog og leg, hvilket katte jo ikke gør og hunden for den sags skyld.

Jeg ville lade ilderen snuse rund i hjemme og finde sig til rette. Sæt dig på gulvet med godbidder og lad den komme til dig.

Så skal du huske/vide at ildere ikke er burdyr og ikke trives ved at sidde mange timer i et bur, så det er KUN til natten og når i ikke er hjemme max.

Held og lykke håber det hele går smertefrit
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Minni

Okay,tusinde tak for info :)
Hvilke godbidder skal jeg bruge? :)

lille_jill

^tørret kød. Hold dig væk fra alt det stads man bruger med farvestoffer, Enumre, stivelse osv.

---

Da jeg fik mit første kræ, troede jeg han var gal. Alt det energi gjorde mig tosset. Jeg slæbte ham på en 2 timer lang tur ned til damhussøen... siden da, har han været kronisk angst for fugle i alle former, farver og størrelser. Det er 5 år siden. Men i det mindste sov han resten af dagen.
Så lad være med det i det mindste :lol:

Har du haft en ilder hjemme før? Ellers forvent dig på et chok. Det får de fleste vidst den første dag.