Nyheder:

Tip!Medlemslisten kan du søge efter brugere, ud fra navn, antal ildere osv.

Hovedmenu

Stor pruttene ilder :S

Startet af Dark Crystal Ferret, 26. April 2012, kl. 12:30

Dark Crystal Ferret

Det er måske bare en småting, men det begynder at irriterer mig noget så voldsomt. Zarfia er begyndt at prutte noget så voldsomt. Det sker et utalt af gange om dagen, jeg har ikke engang tal på hvor mange - men mere end 10. Og det er lidt irriterende når man sidder med gæster og nyder lidt kaffe og kage, og så pludselig lugter hele stuen råddent :X

Nu sover jeg ofte middagslur med Zarfia på brystet, og det gør jo hele historien endnu mere hyggelig. For hun prutter også i søvne den kære tøs. Hvilket ikke er så lækkert, og ødelægger hyggen rimelig meget :X :lol:

Da jeg skulle med færge til Silkeborg skete det også flere gange. Og jeg fik under den tur lige undersøgt om det kunne være analkirtlerne der var fyldte eller noget i den stil, for jeg har haft en tæve på et tidspunkt (Felina) med stoppede analkirtler, og det forekom mig jo det kunne være noget i den stil. Men Zarfias kirtler er ikke fyldte, det var rimelig klart at mærke. + at Lone jo lige har haft Zarfia oppe til undersøgelse også.

Jeg syndes oven i købet hendes lugtende adfærd er blevet værre over de sidste par uger. Og Robert spurgte mig så om det måske kunne have noget at gøre med den implantat hun fik i sidste måned. Det aner jeg jo så ikke om det kan. Men jeg tvivler da på det.

Men jeg tænkte så at jeg ville høre jer om i havde nogen som helst ideer til hvad der kan være grund til at Zarfia har så meget luft i maven pludselig??  Eller hvad jeg evt. gør forkert siden det sker?

Hendes mad består af: Orijen kitten,  Acana, og ZiwiPeak, blandet sammen. Udover det får hun en æggeblomme en gang om ugen. Og så består hendes (og de andres) godbidder af tørret kød.
De har ikke fået BARF i et stykke tid, da jeg ikke har haft mulighed for at købe nyt lager ind her op til flytningen (vi står og skal flytte på Lørdag) hvor vi flytter ind i et hus der ikke har en fryser. 

Men udover hendes lugtene adfærd for tiden, er hun lige som hun plejer, glad og sød og elsker at nusse stille rundt med sine bolte, eller lege med Angel og Bomuld.
Dog kan jeg vel også lige nævne har taget en del på over de sidste måneder også. Hun vejer 1111g lige nu. Og er en forholdsvis lille tæve. Så hun er lidt overvægtig.
Men stadig.. så har jeg ikke set at overvægt skulle være grund til meget luft i maven, så tvivler på det kan være det.

Men jeg håber en af jer måske har et råd eller idé til hvad vi kan gøre :)

Barky

Så længe at der ikke er problemer med hendes analkirtler ville jeg ikke gøre noget ved det.

Hvis de ikke er fyldte, eller betændte så ville jeg bare leve med lugten. Maleika kan også godt hyggefise, især når hun slapper lidt for meget af.
Det kan være at muskulaturen omkring hendes analkirtler bare er lidt "slap".
Bla bla bla.... Hilsen Julia

Dark Crystal Ferret

#2
Okay.. hmmm
jeg syndes altså bare det er rimelig voldsomt så meget hun prutter. Felina og Tjalfe som jo efterhånden er oppe i alderen kan også godt ligge og hygge prutte, og der sagde Lone, da vi snakkede med hende engang sidste år, at det kan komme med alderen, at de begynder at prutte lidt når de ligger og sover. Altså at de gør det mere end når de er unge. Men Zarfia er jo ikke så gammel, og bliver et år i Juni. Så et eller andet sted syndes jeg jo det er rimelig tidligt i så fald...
Men man kan så ikke gøre eller give noget der kan hjælpe. Hmf....

Barky

Nej, hvis de ikke er fyldte så kan du jo ikke tømme dem... Men tjek dem for en sikkerheds skyld..
Bla bla bla.... Hilsen Julia

Dark Crystal Ferret

Jamen det er vel heller ikke sikkert det er analkirtlerne er det? Kan det ikke være noget andet.
For som sagt hun har næsten lige været oppe hos Lone og få sundheds tjek og hvalpevaccine og implantat. Og tænkte jo nok også Lone havde lagt mærke til det hvis det havde været analkirtlerne + jeg selv har tjekket hende for nylig.
Men ved du om der er andre ting der kan gøre ilderne prutter mere end normalt? Kan godt se det hvis vi taler om en "slap" muskulatur omkring analkirtlerne, det er jo også en mulighed. Men kan der være andre forklaringer evt ??

Barky

Altså.. Hvis det er anal prutter hun kommer med jævnligt. Så tror jeg ikke at der er noget at gøre. Og hvis hun ikke har nogen ubehag i bagenden?
Bla bla bla.... Hilsen Julia

A_M_T >Team Unique Ferrets<

Tilstoppede analkirtler kan vidst godt bare komme over natten! For et halvt års tid siden måtte vi akut til dyrlægen med coda da han efter de havde været alene nogle timer fået en stor byl i numsen! De havde været ude om morgenen hvor der ingentin var, da vi så kom hjem kl. 17 så var der kommet grim byld i enden på ham. Og jeg var godt nok overrasket over at den kunen komme på så kort tid! Men dyrlægen sagde at det var ikke helt uanmindeligt.

Så tror altså også godt at sårn nogle analkirtler kan blive stoppet fra den en dag til den anden eller få dage...

Dark Crystal Ferret

Nej hun har ikke ubehag ved det. Så næh jeg tror nok bare, og på baggrund af de du skriver, at det er noget vi så bare må leve med hun gør. Og hun er jo pragtfuld alligevel.. så tja..
Måtte også bare lige høre ad, så jeg lige vidste om det var noget der kunne gøres noget ved.

A_M_T: HAr tjekket hende flere gange, ikke kun på turen til Silkeborg - fik bare ikke skrevet det med. Men jeg mener også der plejer at være andre tegn hvis det skulle være forstoppede analkirtler. Bla. at de gerne gnubber rumpen hen over gulvet og ting som indikerer at de har ubehag bagi. Det gør Zarfia overhovedet ikke jo... For ellers havde jeg hurtigt fundet ud af hvad det nok dejet sig om tænker jeg... Felina gjorde alle de der ting, og der var vi inde hos Alison og få hendes analkirtler tømt.
Zarfia ser helt normal ud på alle andre punkter, ingen bylde og intet andet. Men i det at det også er blevet mere og mere hun lufter ud, så tænker jeg der måske var et eller andet. For det har taget til over de sidste måneder. Men Lone kunne jo intet se på hende. Så selvom jeg jo godt ved at sygdom kan opstå som lyn fra en klar nat hos ilderne, så tror jeg nu ikke Zarfia fejler noget. Jeg er også for pyllret om hende til at jeg ville overse det hvis hun var... tror jeg :-$  :fnis:

Men jeg syndes det lyder til der nok bare ikke er noget galt, og det nok bare er en ting som vi skal accepterer med hende.
Det eneste der undre mig hvis det skulle være en "slap" muskulatur omkring analkirtlerne, er at hun jo ikke er så gammel.. og ydremere at hun jo først er begyndt på det nu. Som lille har der aldrig været de "problemer" med hende...

Amazing Ferret