Nyheder:

Tip!Medlemslisten kan du søge efter brugere, ud fra navn, antal ildere osv.

Hovedmenu

Kan han og hun gå sammen?

Startet af PernilleK, 18. Maj 2012, kl. 10:41

PernilleK

Hej,

Hvis vi køber en hun fritte til vores han, vil de så kunne gå sammen hele tiden eller kan de kun gå sammen i parrigs perioden?

Jeg har søgt lidt på nettet, men kan ikke finde et konkret svar.

Hvad gør i?

Line

Hvis I køber en hun skal hun neutraliseres kemisk eller kirurgisk.
Hvis den han I har er kastreret kemisk eller kirurgisk - Ja, så kan de gå sammen hele tiden.
Hvis ikke han er kastreret kan de ikke gå sammen i op til 9måneder om året, da han vil være i brunst og dermed forsøge at parre hende.

PernilleK

Vi vil jo gerne avle, så en parring vil jo være at foretrække. ;) Men vores spørgsmål går på om de kan gå sammen hele tiden eller om det vil gå galt.

lussingen

Nu  håber jeg ikke dette bliver taget personligt, for det er det sådan set ikke. Ilderavl er ikke bare noget man gør fordi det er hyggeligt eller sjovt. Hvis I på nuværende tidspunkt ikke ved, hvorvidt jeres han og tæve kan gå sammen, ja, så har I ikke undersøgt tingene ordentligt. Hvis I virkelig mener det alvorligt at I gerne vil avle, så vil jeg på det kraftigste anbefale at I sætter jer ordentligt ind i tingene. Vi har set flere eksempler på hvor galt det kan gå, når folk ikke ved hvad de kaster sig ud i :(
Med venlig hilsen Mette og de 4 banditter: Sundance, Cassidy, Jackson og Bølle-Barlow.

A_M_T >Team Unique Ferrets<

Avl bør først være i ens tanker når man har haft ildere til kæl et par år og har brugt tiden på at suge til sig, læse og undersøge alt om avl!
Det er ikke bare sårn lige at at avle og din viden lyder minimal lige pt. Vent nogle år, nyd dine ildere til kæl og sæt dig så imens ind i hvad det kræver at avle.

PernilleK

Vi har længe søgt information omkring avl. Vi kommer begge fra den seriøse del af hesteverdenen, hvor man i den grad ser avl som noget seriøst, derfor ligger det naturligt for os, ikke at gøre det her halvhjertet, derfor har vi heller ikke indkøbt en hun endnu.

Jeg er stortset færdig uddannet dyrepasser med speciale i zoo, hvor Ildere ikke er ukendte, så jeg ved om nogen hvordan det er at have sådan nogle dyr. :)
Det eneste vi ikke kan få nogen viden om er, hvorvidt de kan gå sammen hele året. I zoologiske haver har de et meget mere naturligt miljø end i et hjem, selvom vores fritte går frit rundt når vi er hjemme, vi går ture med ham hver dag og leger med ham, så har de mere plads i en zoo. Hanner og hunner går sammen i zoos i hele året, men der har de mere plads, til at komme væk fra hinanden. Den mulighed vil man ikke rigtigt kunne give dem i et hjem.

mette11

Hvis i vil avle, så sæt jer MEGET grundigt ind i det. Det er ikke for sjov at folk fraråder nye ilderejere at avle. Det er rent faktisk for deres eget bedste, selvom det nogen gange kan virke ret hårdt.

Nej de vil ikke kunne gå sammen, hvis hannen er viril, da han det meste af tiden vil voldtage hunnen og det er simpelthen ikke i orden. Desuden er det vigtigt at vide hvornår hunnen er parret op, så man ved hvornår hun har termin og dermed kan reagere hvis noget er galt. At have flere hold ildere kræver mere af ejeren, da alle ildere skal aktiveres hver dag og når man ikke kan aktivere dem på samme tid - ja så skal man bruge dobbelt så meget tid på det (en ilder kræver min. 4 timer om dagen, dvs. 2 hold kræver min. 8 timer om dagen). Man skal også huske at brunstige hanner kan stinke ganske forfærdeligt og være mere end klamme når de går og tisser overalt og slæber deres tis ud over det hele. Jeg vil personligt ikke dele hjem med en brunstig han, men nogen er klart værre end andre og vi er alle forskellige.

Det er fint at i godt vil avle, men i skal virkelig være forberedt på at det kan kræve virkelig meget både tidsmæssigt, følelsesmæssig og økonomisk. En akut tur til dyrlægen udenfor åbningstid kan meget hurtigt løbe op i mange tusinde kroner og dermed kan hvalpe blive en seriøs underskudsforretning og man skal være forberedt på at kunne miste rigtig mange penge i forsøget på at avle. Samtidigt kan man også risikere at man ender uden overlevende hvalpe og i værste tilfælde også med en død ildermor. Man kan også være heldig og alt går godt og man ikke skal til dyrlæge en eneste gang (før hvalpene skal vaccineres). Der er desværre set nogle fæle eksempler på hvor galt det kan gå gennem tiden og tilmed hos erfarne avlere går det galt ind imellem.

lussingen

Jeg stiller ikke spørgsmåltegn ved jeres seriøsitet, men mere omkring manglende viden. Så vidt jeg har forstået, så har I ikke haft ildere så længe? Jeg mener bare det er for det bedste at man lærer dyret ordentligt at kende, inden man kaster sig ud i avl. Man kan på ingen måde sammenligne ilderavl og hesteavl, eller for den sags skyld anden avl. Vi har bare set så mange der kommer ind fra højre og som det første begynder at tale om at avle :( I kan jo evt søge på emnet  her på forum og så vil der være masser af viden.
Med venlig hilsen Mette og de 4 banditter: Sundance, Cassidy, Jackson og Bølle-Barlow.

PernilleK

Selvfølgelig er avl af 2 arter forskelligt,men der er stadig nogle fællesnævnere. :)

Desuden mangler der en del information hos eksisterende avlere, om hvorvidt de avler fritter eller ilderen. Da vi har en fritte, som er en underart af Ilderen, vil vi gerne undgå at avle krydsninger. Men som det ser ud (også herinde), så er der kun Ildere. Hvilket jo ikke kan være rigtigt. Der må jo findes fritte avlere også. :)

Dyrenørden

Citat fra: PernilleK Dato 18. Maj 2012, kl. 11:24
Vi har længe søgt information omkring avl. Vi kommer begge fra den seriøse del af hesteverdenen, hvor man i den grad ser avl som noget seriøst, derfor ligger det naturligt for os, ikke at gøre det her halvhjertet, derfor har vi heller ikke indkøbt en hun endnu.

Jeg er stortset færdig uddannet dyrepasser med speciale i zoo, hvor Ildere ikke er ukendte, så jeg ved om nogen hvordan det er at have sådan nogle dyr. :)
Det eneste vi ikke kan få nogen viden om er, hvorvidt de kan gå sammen hele året. I zoologiske haver har de et meget mere naturligt miljø end i et hjem, selvom vores fritte går frit rundt når vi er hjemme, vi går ture med ham hver dag og leger med ham, så har de mere plads i en zoo. Hanner og hunner går sammen i zoos i hele året, men der har de mere plads, til at komme væk fra hinanden. Den mulighed vil man ikke rigtigt kunne give dem i et hjem.

Hvorfor vil i overhovedet avle? Hvilken tæve har i og hvad er det i mener hun kan byde ind med til den danske ilder avl som ikke allerede eksisterer? Der er rigtig meget arvelig sygdom hos ildere det er derfor vigtigt man har kendskab til sit dyrs baggrund og ved hvad man går efter med sin avl.

At du snart er uddannet dyrepasser siger intet om dit kendskab til ilder avl eller dig som ilder ejer... Jeg er selv uddannet dyrepasser og har desværre alt for tit set folk komme gennem nåle øjet som jeg mener er uegnet til at tage sig af dyr. Derudover har jeg aldrig lært noget om ildere på skolen så at man er dyrepasser gør ikke at man er undskyldt for at undersøge tingene til bunds! Det kom måske til at lyde hårdt, det er ikke sådan det er ment overhovedet.. Men har bare set så mange uerfarne lave noget juks hvor det er gået ud over tæve og eller hvalpene :( Hvor er jeres dyr fra?

Dyrenørden

Citat fra: PernilleK Dato 18. Maj 2012, kl. 11:48
Selvfølgelig er avl af 2 arter forskelligt,men der er stadig nogle fællesnævnere. :)

Desuden mangler der en del information hos eksisterende avlere, om hvorvidt de avler fritter eller ilderen. Da vi har en fritte, som er en underart af Ilderen, vil vi gerne undgå at avle krydsninger. Men som det ser ud (også herinde), så er der kun Ildere. Hvilket jo ikke kan være rigtigt. Der må jo findes fritte avlere også. :)

Okay dette siger alt om din viden om ildere! Ilder og fritte er nøjagtigt det samme! Måske du mener vildilder og tamilder/fritte?

AlisVolatPropiis

Hvis jeg kom til jer og seriøst sagde jeg ikke ville ifole en Nordbagge med en Fjordhest for at undgå krydsninger...ville i så også tænke jeg havde sat mig kompetent og godt ind i tingene? :S

Lena og Peter

#12
Citat fra: PernilleK Dato 18. Maj 2012, kl. 11:48
Desuden mangler der en del information hos eksisterende avlere, om hvorvidt de avler fritter eller ilderen. Da vi har en fritte, som er en underart af Ilderen, vil vi gerne undgå at avle krydsninger. Men som det ser ud (også herinde), så er der kun Ildere. Hvilket jo ikke kan være rigtigt. Der må jo findes fritte avlere også. :)

:lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:

Det kan man simpelhen ikke skrive.. Vores uddanelsessystem har fejlet endnu engang..

Håber I kommer på bedre tanker og holder jeg langt væk for ilderavl eller bruger en 10-11 år på at sætte jer ind i hvad en ilder er og hvordan den ser ud.....  :nej:

PernilleK

Man lærer ikke det store om Ildere på skolen, men i praksis, ude på pratikpladsen i den enkelte zoo lærer man en del. Det kommer selvfølgelig an på, om den enkelte zoo har disse dyr.

Ilder og fritte er ikke det samme.
Her er deres orden:

Rige:    Animalia (Dyr)
Række:    Chordata (Chordater)
Klasse:    Mammalia (Pattedyr)
Orden:    Carnivora (Rovdyr)
Familie:    Mustelidae (Mårfamilien)
Slægt:    Mustela (Væseler)
Art:    M. putorius (Ilder)
Underart:    M. p. furo (Fritte)

Hvis folk ville læse hvad der bliver skrevet, så ville i måske have en lidt bedre forståelse. Der findes endnu ikke en hun fritte eller Ilder i vores dyrehold. Vi har en utrolig tillidsfuld fritte han, som ikke fejler noget. Han har været utrolig nem at opdrage, alle fagfolk der har mødt ham, har sagt han er den tammeste fritte, de har mødt. Derudover har en tidl. avler udtal at han er den pæneste albino hun nogensinde har set. Så ja, jeg mener vi har noget at byde ind med, som ikke i forvejen findes.
Der er en grund til ikke alle dyrlæger vil tage sig af disse dyr, en god ven (ejer af dyreklinik) har sagt: Fritter og Ildere bider og vi har aldrig haft en inde, som vi selv kunne håndtere.

De dyrlæger der har haft med vores at gøre, har selv håndteret ham og siger han er den nemmeste de har haft i de klientel.

Dyrenørden

#14
Citat fra: PernilleK Dato 18. Maj 2012, kl. 12:06
Man lærer ikke det store om Ildere på skolen, men i praksis, ude på pratikpladsen i den enkelte zoo lærer man en del. Det kommer selvfølgelig an på, om den enkelte zoo har disse dyr.

Ilder og fritte er ikke det samme.
Her er deres orden:

Rige:    Animalia (Dyr)
Række:    Chordata (Chordater)
Klasse:    Mammalia (Pattedyr)
Orden:    Carnivora (Rovdyr)
Familie:    Mustelidae (Mårfamilien)
Slægt:    Mustela (Væseler)
Art:    M. putorius (Ilder)
Underart:    M. p. furo (Fritte)

Hvis folk ville læse hvad der bliver skrevet, så ville i måske have en lidt bedre forståelse. Der findes endnu ikke en hun fritte eller Ilder i vores dyrehold. Vi har en utrolig tillidsfuld fritte han, som ikke fejler noget. Han har været utrolig nem at opdrage, alle fagfolk der har mødt ham, har sagt han er den tammeste fritte, de har mødt. Derudover har en tidl. avler udtal at han er den pæneste albino hun nogensinde har set. Så ja, jeg mener vi har noget at byde ind med, som ikke i forvejen findes.
Der er en grund til ikke alle dyrlæger vil tage sig af disse dyr, en god ven (ejer af dyreklinik) har sagt: Fritter og Ildere bider og vi har aldrig haft en inde, som vi selv kunne håndtere.

De dyrlæger der har haft med vores at gøre, har selv håndteret ham og siger han er den nemmeste de har haft i de klientel.

Det du kalder fritte er også tamilderen som man også kalder dem.. Tamilder og fritte er nøjagtigt det samme.. Hvor har du din han fra?
Vi får vidst alle altid af vide vores dyr har været nemme ved dyrlægen ;)
Du mener selv du har mere viden end folk på dette forum der har holdt ildere igennem mange år og opdrættet dem..?  Man kan ikke sammenligne måden at holde dyr i zoo's på med måden man holder dem derhjemme som kæledyr..

Nu du siger du snart er færdig uddannet så vil jeg da gerne høre hvor langt du er? og hvor du har haft din praktik? For undskyld jeg siger det.. Du lyder som en af dem der går på grundforløbet og så tror de ved alt ;)