Nyheder:

Tip! Du kan indsætte en begivenhed i Kalenderen hvis du holder træf eller ligende.

Hovedmenu

Kan han og hun gå sammen?

Startet af PernilleK, 18. Maj 2012, kl. 10:41

A_M_T >Team Unique Ferrets<

Sys helt sikkert også der lyder til at du ikke har tænkt det genetiske med ind i avlen! Ilderavl er meget mere end et godt udseegne og temperament!
Det handler mest af alt om levealder og sundhed! En ilders stamtavle er noget helt helt andet end en hest stamtavle! Det er slet ikke de samme ting man kigger på og jeg har altså også været i hesteverdenen i 15 og nu også i ilderverdenen små 4 år! Så jeg kender til forskellen.

PernilleK

Jeg syntes ikke jeg udtrykt mig på en sådan måde, at jeg tror jeg ved alt, for det gør jeg ikke. Men hvis det er sådan i læst så, må i undskylde.

Jeg er udlært om 8 måneder. Jeg vil grundet det professionelle aspekt ikke udtale mig om, hvor min praktik har foregået og foregår.
Jeg syntes, jeg har nævnt at dyr i zoo's og kæledyr ikke kan holdes på samme måde, for så havde jeg allerede et svar på eget spørgsmål.

Vores han kommer fra Fyn.

Men vil stoppe her, da jeg tydeligvis ikke kan få svar på mit spørgsmål herinde.

A_M_T >Team Unique Ferrets<

Hvis han kommer fra Fyn kan jeg ikke forestille mig at han har tavle eller du har styr på hans bagrund for pt er der ingen "ordentlige" avlere på fyn.
Dermed ikke sagt at han helt sikkert er en skøn kældereng med udseegnet iorden! Det er bare slet ikke nok til "fornuftigt" avl.



mette11

CitatHer er deres orden:

Rige:    Animalia (Dyr)
Række:    Chordata (Chordater)
Klasse:    Mammalia (Pattedyr)
Orden:    Carnivora (Rovdyr)
Familie:    Mustelidae (Mårfamilien)
Slægt:    Mustela (Væseler)
Art:    M. putorius (Ilder)
Underart:    M. p. furo (Fritte)
Det ligner meget det som står på wikipedia. Hvis du er i gang med en uddannelse, burde du vide at wikipedia ikke anses for at være en pålidelig kilde, da de ting der står der ikke nødvendigvis er skrevet af folk som har spor forstand på det de skriver om. Nogen mener at ilder er den vilde udgave og fritte den tamme. Kald det hvad i vil - dyrene er sikkert ligeglade. Om du kalder en kat for en mis, gør den heller ikke til et andet dyr.

Hvis den dyrlæge ikke kan håndtere en ilder, så er vedkommende da komplet uegnet som dyrlæge, da langt størstedelen af ildere faktisk er ret nemme at håndtere, bare man ved en smule om dyr generelt. Jeg har selv haft ildere siden 1997 og stort set alle mine ildere (der er undtagelser) har kunnet håndteres af hvem som helst.

Ja jeres fritte/ilder kald den hvad i vil er rask NU og helt sikkert tam og sød, men hvad ved i om arvelige sygdomme i familien?? Mange ildere bliver ramt af kræft og det kan man ikke se, før det rammer jo. Tit er det når de er 3-4år, nogen gange før, nogen gange senere. Men mange former for kræft er arveligt og derfor skal man vide om andre ildere i familien har disse (og nej det ved man ikke før de er nogle år og derfor skal man have styr på rigtig mange informationer om hele familien). Fordi jeres ilder er rask nu, siger det ikke noget om hvorvidt den er arveligt disponeret for kræft og vil udvikle dette om ½ år fex. Man kan aldrig vide sig sikker, men har du en ilder hvor forældrene lever og er 5 og 6 år, bedsteforældrene stadig lever eller døde i høje aldre, søskende lever, onkler, tanter osv. lever og ilderen så er nogle år gammel, ja så kan man vide sig mere sikker.

Har i købt ildere i en dyrehandel, eller fra en "privat avler" som mange kalder det, ja så ved i ikke en skid om den og dens arvemateriale og dermed er den uegnet til avl. Rigtig mange ildere i dyrehandler kommer fra en mand ved navn Jonas Sander som går meget op i at tjene penge på ildere. Hans taktik er at avle flotte ildere som ikke lever ret længe, for så kan han hurtigt sælge nye ildere. Super smart taktik faktisk når det handler om at tjene penge. Knap så fedt for de knuste ejere som må aflive deres ildere pga. arvelige sygdomme i alt for unge aldre. Jeg har selv haft to Jonas Sander ildere. De var begge sunde, raske, flotte og søde og dejlige - lige indtil de blev syge. Den ene i en alder af 9 måneder - den anden knap 5 år. Begge led af arvelige sygdomme og måtte aflives.

Hvis i vil avle skal i gøre jer klart hvad det er i vil opnå ved at avle. Vil i lave sunde og raske dyr med lang levetid og godt temperament?? Vil i tjene penge?? Vil i gøre det fordi ilderhvalpe er noget så kære?? Vil i lave smukke dyr, hvor skønhed og temperament er vigtigere end sundhed?? Eller vil i gøre det fordi i kan og fordi at andre ikke skal diktere jer hvad i skal gøre?? Det er set før at folk har avlet i trods efter de er blevet frarådet det (for ja - mange opfører sig som børnehavebørn når de bliver konfronteret med at de faktisk ikke har styr på tingene og kan ikke klare at andre ved bedre, selvom de har mange års erfaring at råde ud fra).

Du har faktisk fået svar på dine spørgsmål - bare ikke dem du vil have!! De to virile dyr vil IKKE kunne gå sammen, som jeg har skrevet en gang og som flere andre også har skrevet.

Amazing Ferret

Jamen så vil jeg da svare på dit spørgsmål :fnis:

Ja hanner og hunner kan godt gå sammen UDEN for parringssæsonen, med mindre begge dyr er neutraliseret. Hanner er i brunst ca 9 mdr om året og nogle hanner er bare belastende når de er virile. De lugter, de boller alt de kan finde

Ved du hvor lang tid en tæve går drægtig? Ved du hvordan det ser ud når en tæve er i fuld løb?

Og så vil jeg som resten sige at hvis du ikke ved at ilder og fritte er det samme, ja så burde du godt nok ikke avle  :S

Anne

#20
Hej Pernille.

Jeg kan godt forstå hvis du synes du får lidt slag her, og det er ikke specielt sjovt at komme ind på et forum i den overbevisning at man ved hvad man laver og i øvrigt med den holdning at man gerne vil gøre tingene seriøst, og så møde så meget modstand. Jeg kender det godt selv fra når jeg er startet på nye dyrefora, for så har man jo læst meget og tror egentlig man ved hvad man snakker om og har styr på det, og så kommer man alligevel ind og får at vide at det er forkert. Der der er i det her, er at du skal vide at rigtigt meget (langt størstedelen) af det info du finder derude er forældet og/eller direkte forkert. Det er ting man har troet engang og så skrevet ned i god tro, men som senere er blevet modbevist. Det gælder nok også den viden du har fra dyrepasserstudiet, og du er langt fra den første der kommer ind med den viden og mener at vi andre må tage fejl, men mange af os har haft ildere i mange år, jeg har selv siden 2005, og alle de år er brugt på at følge med i hvad der er sket indenfor ildere, både den nyeste forskning, andres erfaringer og "trenden" i ilderhold. Det du får herinde er den opdaterede viden, og hvis du gerne vil være seriøs med dine ildere, som du er med dine heste, så kræver det jo ikke andet end at du også opdaterer dig. Hvis man virkelig er seriøst så er man også kildekritisk og åben for at der sker en vidensudvikling som man må være klar til at følge.

Lad os starte md ilder/fritte diskussionen. Du er langt fra den første der kommer ind med den påstand kan jeg trøste dig med, og du har ret en ilder (mustela putorius) og en fritte (mustela putorius furo) er ikke det samme, idet fritten er den domisticerede form. Dog er en tamilder og en fritte det samme, nemlig mustela putorius furo, og ligesom tamkatten kaldes en kat, så kaldes tamilderen en ilder. Endnu større forvirring skabes der når man så slår op i et leksikon og læser at fritten er albino versionen af ilderen. Jeg går ud fra at du kender lidt til genetik igennem din uddannelse, og derfor må du også være enig i at et dyr ikke bliver en anden art af at have c/c på C locus i stedet for C/*. Albinoen er en genvariation, ikke en anden art. Grunden til det med albinoen skal findes i dengang ildere blev domisticerede og brugt til jagt. Der var de hvide at foretrække, fordi de var meget nemme at kende fra kaninerne når de kom susende ud af hullerne. Nu har man sendere og ting og sager til når man jager kaniner og derfor bruges ildere i alle farver til kaninjagt, ligesom man kan få dem som kæledyr i mange forskellige farver.

men summar sumraum, mit lille yndslings videnskabsteoretiske regnestykke:

(tam)ilder = mustela putorius furo
fritte = mustela putorius furo
(tam)ilder = fritte

Der findes krydsninger mellem tam og vildilder, de kaldes hybrider og de er ved at være ret almindelige. Du kan ikke vide at der ikke er vildilder i din dreng, det er noget der har været avlet på mange år og jeg ved faktisk at der har været hybridkuld på fyn de sidste par år. Det er ikke altid man kan se det på temperamentet.

Mvh avl.
Vi får alle sammen at vide at vores ildere er nogle af de sødeste når vi er ved dyrlægen. Jeg får gang på gang at vide at mine er pragteksemplarer og at de ikke findes sødere, men jeg bilder mig ikke ind at de virkelig ER de sødeste i verden. Jeg tror mange dyrlæger har en skrækoplevelse med ildere, og så synes alle der ikek bider er søde. Der findes nogle grimme bideildere derude, men det er langt fåtallet. Du kan bare se på alle vores ildere herinde, langt langt størstedelen hører til dem der får at vide at de er de sødeste der findes når de er ved dyrlægen.

Det er også dejligt at din dyrlæge synes at din ilder er smuk, men hvis man er en seriøs opdrætter så er det ikke det man tænker på først. Temperamentet skal være i orden, man skal jo ikke avle på et dyr der bare vil æde alle, men deer findes utroligt mange ildere derude der har det mildeste temperament, så det er ikke fordi det er et særsyn overhovedet. Det der er vigtigt er så at man udover et fint temperament finder en der også har nogle gode gener. Den danske ilderavl har virkelig lidt under storavlere, og det gør at vi har nogle rigtigt dumme problemer i vores ilderbestand. Ildere er i forvejen meget disponerede for kræft, men vi har mange arvelige typer i omløb, sammen med andre trælse defekter der er et resultat af farveavl. I og med at din ilder er albino vil du ikke engang kunne vide om han har nogle af de farver eller aftegn som er sammenkoblet med en genetisk risiko for defekter og du risikerer at sætte et kuld i verden som er døve eller har forstørrede organer. Nogle af disse gener er recissive og du kan derfor ikke se dem i din han, andre kan måske i din han vise sig som aftegn uden at give defekter, men så give defekter i hvalpene, og igen, han er albino så du kan ikke se aftegnene på ham selv om han "har" dem.

Og dit originale spørsgmål er jo besvaret, men de andre har selvfølgelig ret i at ilderne IKKE kan gå sammen mens hannen er i brunst. Det er kun lige til parringen de kan. At de skulle gå sammen som virile i en dyrepark finder jeg faktisk meget forkasteligt, men det sted jeg kender der har ildere (skandinavisk dyrepark) gør da heldigvis ikke sådan, selv om deres ilderinfo skilt ikke er helt spot on. Hannen vil voldtage tæven så meget han overhovedet kan komme til, og med mindre de har en hel skov at bo i, kun de 2 ildere, så kan det ikke forsvares med at det er det naturlige, det kan kun forklares med uvidenhed hvor dyrene er de store tabere. Nu ville en dyrepark jo aldrig give de to ildere den plads det krævede at man kunne have to fertile dyr sammen hele tiden, for så ville man aldrig nogensinde se ilderne i den indhegning.


Du skriver at du er fra den seriøse del af hesteverden, så jeg vil opfordre dig til at slutte dig til den seriøse del af ilderverden også. det kræver at du sluger et par kameler omkring hvad du ved, men der er altid plads til dem der vil lære og gøre tingene rigtigt. Du kan også vælge at gå fordi du synes tonen er for hård, men så skal du vide at det er den kun fordi folk opfatter at du kommer ind og tror at du ved bedre end dem og virker urokkelig i dine holdninger. Jeg håber du bliver, lærer og udsætter opdrætsplanen. Så vil du finde ud af at folk er meget hjælpsomme og du vil forstå reaktionen du har fået her.

PernilleK

Citat fra: Anne Dato 18. Maj 2012, kl. 14:49
Hej Pernille.

Jeg kan godt forstå hvis du synes du får lidt slag her, og det er ikke specielt sjovt at komme ind på et forum i den overbevisning at man ved hvad man laver og i øvrigt med den holdning at man gerne vil gøre tingene seriøst, og så møde så meget modstand. Jeg kender det godt selv fra når jeg er startet på nye dyrefora, for så har man jo læst meget og tror egentlig man ved hvad man snakker om og har styr på det, og så kommer man alligevel ind og får at vide at det er forkert. Der der er i det her, er at du skal vide at rigtigt meget (langt størstedelen) af det info du finder derude er forældet og/eller direkte forkert. Det er ting man har troet engang og så skrevet ned i god tro, men som senere er blevet modbevist. Det gælder nok også den viden du har fra dyrepasserstudiet, og du er langt fra den første der kommer ind med den viden og mener at vi andre må tage fejl, men mange af os har haft ildere i mange år, jeg har selv siden 2005, og alle de år er brugt på at følge med i hvad der er sket indenfor ildere, både den nyeste forskning, andres erfaringer og "trenden" i ilderhold. Det du får herinde er den opdaterede viden, og hvis du gerne vil være seriøs med dine ildere, som du er med dine heste, så kræver det jo ikke andet end at du også opdaterer dig. Hvis man virkelig er seriøst så er man også kildekritisk og åben for at der sker en vidensudvikling som man må være klar til at følge.

Lad os starte md ilder/fritte diskussionen. Du er langt fra den første der kommer ind med den påstand kan jeg trøste dig med, og du har ret en ilder (mustela putorius) og en fritte (mustela putorius furo) er ikke det samme, idet fritten er den domisticerede form. Dog er en tamilder og en fritte det samme, nemlig mustela putorius furo, og ligesom tamkatten kaldes en kat, så kaldes tamilderen en ilder. Endnu større forvirring skabes der når man så slår op i et leksikon og læser at fritten er albino versionen af ilderen. Jeg går ud fra at du kender lidt til genetik igennem din uddannelse, og derfor må du også være enig i at et dyr ikke bliver en anden art af at have c/c på C locus i stedet for C/*. Albinoen er en genvariation, ikke en anden art. Grunden til det med albinoen skal findes i dengang ildere blev domisticerede og brugt til jagt. Der var de hvide at foretrække, fordi de var meget nemme at kende fra kaninerne når de kom susende ud af hullerne. Nu har man sendere og ting og sager til når man jager kaniner og derfor bruges ildere i alle farver til kaninjagt, ligesom man kan få dem som kæledyr i mange forskellige farver.

men summar sumraum, mit lille yndslings videnskabsteoretiske regnestykke:

(tam)ilder = mustela putorius furo
fritte = mustela putorius furo
(tam)ilder = fritte

Der findes krydsninger mellem tam og vildilder, de kaldes hybrider og de er ved at være ret almindelige. Du kan ikke vide at der ikke er vildilder i din dreng, det er noget der har været avlet på mange år og jeg ved faktisk at der har været hybridkuld på fyn de sidste par år. Det er ikke altid man kan se det på temperamentet.

Mvh avl.
Vi får alle sammen at vide at vores ildere er nogle af de sødeste når vi er ved dyrlægen. Jeg får gang på gang at vide at mine er pragteksemplarer og at de ikke findes sødere, men jeg bilder mig ikke ind at de virkelig ER de sødeste i verden. Jeg tror mange dyrlæger har en skrækoplevelse med ildere, og så synes alle der ikek bider er søde. Der findes nogle grimme bideildere derude, men det er langt fåtallet. Du kan bare se på alle vores ildere herinde, langt langt størstedelen hører til dem der får at vide at de er de sødeste der findes når de er ved dyrlægen.

Det er også dejligt at din dyrlæge synes at din ilder er smuk, men hvis man er en seriøs opdrætter så er det ikke det man tænker på først. Temperamentet skal være i orden, man skal jo ikke avle på et dyr der bare vil æde alle, men deer findes utroligt mange ildere derude der har det mildeste temperament, så det er ikke fordi det er et særsyn overhovedet. Det der er vigtigt er så at man udover et fint temperament finder en der også har nogle gode gener. Den danske ilderavl har virkelig lidt under storavlere, og det gør at vi har nogle rigtigt dumme problemer i vores ilderbestand. Ildere er i forvejen meget disponerede for kræft, men vi har mange arvelige typer i omløb, sammen med andre trælse defekter der er et resultat af farveavl. I og med at din ilder er albino vil du ikke engang kunne vide om han har nogle af de farver eller aftegn som er sammenkoblet med en genetisk risiko for defekter og du risikerer at sætte et kuld i verden som er døve eller har forstørrede organer. Nogle af disse gener er recissive og du kan derfor ikke se dem i din han, andre kan måske i din han vise sig som aftegn uden at give defekter, men så give defekter i hvalpene, og igen, han er albino så du kan ikke se aftegnene på ham selv om han "har" dem.

Og dit originale spørsgmål er jo besvaret, men de andre har selvfølgelig ret i at ilderne IKKE kan gå sammen mens hannen er i brunst. Det er kun lige til parringen de kan. At de skulle gå sammen som virile i en dyrepark finder jeg faktisk meget forkasteligt, men det sted jeg kender der har ildere (skandinavisk dyrepark) gør da heldigvis ikke sådan, selv om deres ilderinfo skilt ikke er helt spot on. Hannen vil voldtage tæven så meget han overhovedet kan komme til, og med mindre de har en hel skov at bo i, kun de 2 ildere, så kan det ikke forsvares med at det er det naturlige, det kan kun forklares med uvidenhed hvor dyrene er de store tabere. Nu ville en dyrepark jo aldrig give de to ildere den plads det krævede at man kunne have to fertile dyr sammen hele tiden, for så ville man aldrig nogensinde se ilderne i den indhegning.


Du skriver at du er fra den seriøse del af hesteverden, så jeg vil opfordre dig til at slutte dig til den seriøse del af ilderverden også. det kræver at du sluger et par kameler omkring hvad du ved, men der er altid plads til dem der vil lære og gøre tingene rigtigt. Du kan også vælge at gå fordi du synes tonen er for hård, men så skal du vide at det er den kun fordi folk opfatter at du kommer ind og tror at du ved bedre end dem og virker urokkelig i dine holdninger. Jeg håber du bliver, lærer og udsætter opdrætsplanen. Så vil du finde ud af at folk er meget hjælpsomme og du vil forstå reaktionen du har fået her.


Tak, for dit seriøse og venlige svar! Selvfølgelig er der megen viden derude, der ikke længere er rigtigt, da man heldigvis bliver ved med at opdage nyt. Netop derfor blev der spurgt herinde. Hobbyfolk ved ofte meget mere end andre. At man så får smidt nogle ret trælse bemærkninger i hovedet er jo lidt surt.

Vi har ikke tænkt os at begynde at avle nu, og syntes ikke det er, hvad jeg har skrevet herinde på noget tidspunkt. Hverken mig eller min kæreste ved alt, hvad der er at vide om fritter. Gjorde vi det og mente vi det, så var dette indlæg jo aldrig blevet lavet i første omgang.

Men dette bliver det sidste jeg skriver på dette forum. Endnu engang tak for du (som den eneste) tog det her simple spørgsmål med seriøsitet og med en normal tone.

Hilsen Pernille.

Julie

... ellers godt forsøgt Anne