Nyheder:

Tip!Medlemslisten kan du søge efter brugere, ud fra navn, antal ildere osv.

Hovedmenu

Bideilder - Opdragelse

Startet af jean08, 25. Maj 2012, kl. 00:00

jean08

Ja, min kammerat har hentet en bideilder hjem på 7 mdr, en fin lille standard han.
Han fik den gratis af en ven.
Men jeg har så tilbudt at hjælpe ham med at få den til at stoppe med at bide (læs: den bor hos mig pt.)
Den bider ikke i arme og ben, men i fingre og tæer og garanteret også ansigtet mm. Jeg er ikke blevet bidt endnu, men knytter hånden når jeg rækker hånden hen til den og holder mine tæer helt væk.

Tænker lidt at give den godbidder og lakseolie med fingerene, så den kan forstå at fingre ikke er farlige og rose den når den ikke bidder og så sige nej til den når den vil bide.
Synes i det er en go ide, eller har i en bedre ??

Jeg har indtil nu givet den et par godbidder med en tyk handske på, og giver den dem nu med bare hænder, men den er meget ivrig efter at få godbidderne.

Dyrenørden

Har du overhovedet set hvad han gør hvis du holder fingrene fremme? Måske bider han slet ikke :)

Barky

Husk at det ikke er nok at det er dig der bidetræner ham, din kammerat skal også være med. Ellers kan I risikere at ilderen ikke bider dig, men bider din kammerat fordi at han ikke har "opdraget" på ilderen.

Men ja, væk med alle handsker, positive oplevelser med hænder, og KUN rolige oplevelser. Dvs at du skal ikke lege med ham med hænder, brug altid legetøj. Hænder er kun til godbidder og kæl. Når du har fået ham bidetrænet med hænder kan du begynde med fødder...

Godbidder, olie, sød-snak, kæl. Og så bare sidde og lade ham komme til jer.
Bla bla bla.... Hilsen Julia

jean08

Citat fra: Dyrenørden Dato 25. Maj 2012, kl. 02:29
Har du overhovedet set hvad han gør hvis du holder fingrene fremme? Måske bider han slet ikke :)
Han ville bide hvis han kunne, havde lige armen nede ved ham, han slikkede på min arm og så prøvede han at bide, men han kunne ikke fordi min arm var fugtig (:

jean08

Citat fra: Barky Dato 25. Maj 2012, kl. 11:10
Husk at det ikke er nok at det er dig der bidetræner ham, din kammerat skal også være med. Ellers kan I risikere at ilderen ikke bider dig, men bider din kammerat fordi at han ikke har "opdraget" på ilderen.

Men ja, væk med alle handsker, positive oplevelser med hænder, og KUN rolige oplevelser. Dvs at du skal ikke lege med ham med hænder, brug altid legetøj. Hænder er kun til godbidder og kæl. Når du har fået ham bidetrænet med hænder kan du begynde med fødder...

Godbidder, olie, sød-snak, kæl. Og så bare sidde og lade ham komme til jer.
Okay super det lyder jo meget rigtigt det jeg gør så.
Men det bliver bare lidt svært hvis vi begge skal opdrage på den når vi ikke bor sammen.

PiaLyng

Jeg ville sige at det bedste var da hvis ilderen kunne flytte derhen, hvor den forhåbenligt skal bo resten af sit liv :).
Din ven må da være klar på hvad en ilder kan og ikke kan, og selv tage ansvaret for at gøre ilderen 'bidefri'.
Du kan jo altid være en støtte, der kan vejlede.

Dyrenørden

Citat fra: jean08 Dato 25. Maj 2012, kl. 14:22
Citat fra: Dyrenørden Dato 25. Maj 2012, kl. 02:29
Har du overhovedet set hvad han gør hvis du holder fingrene fremme? Måske bider han slet ikke :)
Han ville bide hvis han kunne, havde lige armen nede ved ham, han slikkede på min arm og så prøvede han at bide, men han kunne ikke fordi min arm var fugtig (:

Lyder i mine ører ikke som et rigtigt bid :)
Men ja som de andre skriver positive oplevelser og tålmodighed.. Men det burde jo være din kammerat der trænede ham

AlisVolatPropiis

Vil godt nok også mene at hvis han ikke kan "bide" fordi din arm er våd....så er det ikke et bid...

Men altså hvis man anskaffer sig et dyr, så må man altså også selv tage lidt ansvar, og det nytter ikke noget du opdrager på ham, en RIGTIG bideilder, er som regel meget usikker, og vil tit kun knytte sig til et menneske, og skal skærmes for fremmede....så i gør ondt værre hvis han først for lov til at lære at stole nok på dig, og føle sig tryg og han så bliver revet væk....

Dyrenørden

Citat fra: jean08 Dato 25. Maj 2012, kl. 14:48
Citat fra: Barky Dato 25. Maj 2012, kl. 11:10
Husk at det ikke er nok at det er dig der bidetræner ham, din kammerat skal også være med. Ellers kan I risikere at ilderen ikke bider dig, men bider din kammerat fordi at han ikke har "opdraget" på ilderen.

Men ja, væk med alle handsker, positive oplevelser med hænder, og KUN rolige oplevelser. Dvs at du skal ikke lege med ham med hænder, brug altid legetøj. Hænder er kun til godbidder og kæl. Når du har fået ham bidetrænet med hænder kan du begynde med fødder...

Godbidder, olie, sød-snak, kæl. Og så bare sidde og lade ham komme til jer.
Okay super det lyder jo meget rigtigt det jeg gør så.
Men det bliver bare lidt svært hvis vi begge skal opdrage på den når vi ikke bor sammen.

Hvis det er, kan jeg godt komme og kigge på ham og se hvor galt der er.. Jeg er ikke bange for at blive bidt :)

jean08

Citat fra: Dyrenørden Dato 25. Maj 2012, kl. 16:18
Citat fra: jean08 Dato 25. Maj 2012, kl. 14:48
Citat fra: Barky Dato 25. Maj 2012, kl. 11:10
Husk at det ikke er nok at det er dig der bidetræner ham, din kammerat skal også være med. Ellers kan I risikere at ilderen ikke bider dig, men bider din kammerat fordi at han ikke har "opdraget" på ilderen.

Men ja, væk med alle handsker, positive oplevelser med hænder, og KUN rolige oplevelser. Dvs at du skal ikke lege med ham med hænder, brug altid legetøj. Hænder er kun til godbidder og kæl. Når du har fået ham bidetrænet med hænder kan du begynde med fødder...

Godbidder, olie, sød-snak, kæl. Og så bare sidde og lade ham komme til jer.
Okay super det lyder jo meget rigtigt det jeg gør så.
Men det bliver bare lidt svært hvis vi begge skal opdrage på den når vi ikke bor sammen.

Hvis det er, kan jeg godt komme og kigge på ham og se hvor galt der er.. Jeg er ikke bange for at blive bidt :)
Det ville være super hvis du gad det (: Hvornår har du evt tid ? Selv kan jeg ikke idag.

Dyrenørden

Måske engang i weekenden?

Eliza

Er helt enig med de andre, en bideilder laver for det meste alvorlige mærker og kan ALTID bide og få fat. Tror der er en del herinde der har ar efter deres bideildere (som med tiden bliver rigtig søde over for en enkelt person). De fleste bideildere bider pga frygt og er generelt bange/utrygge for mennesker.

Godt dyrenørden kan komme og kigge lidt på ham :)
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Anne

Det der med at de slikker og så bider bagefter, det har jeg ikek oplevet en rigtig bideilder gøre. En rigtig bideilder BIDER, og så er det ligemeget om man har fugtig hud.