Nyheder:

Tip!Medlemslisten kan du søge efter brugere, ud fra navn, antal ildere osv.

Hovedmenu

Hjælp til Første Ilder

Startet af Miss-Bjerregaard, 25. Juni 2012, kl. 17:18

Miss-Bjerregaard

Heej :) Jeg har lige erhvervet mig min første Ilder.. Fik ham fra nogen som slet ikke var søde ved ham.. De første par dage er det gået stille og rolig og der har ingen problemer været, han er nem og bider ikke. Men de sidste par dage har han fået en utrolig dårlig vane.. Han er begyndt og lægge sig indenunder lave ting og kradse på dem. Hanb bliver ved at kredse på dem og ved ikke helt hvad jeg skal gøre ? Er der nogen der kan hjælpe mig?

Han har det også med, når han er ude, nogen gange gider han ikke gå ind i sit bur og skide, men få gange har han gjort det.. Hvad kan jeg gøre for at han gør det hver gang?
Med mange kærlige hilsner fra Liam og Basse også!! <33

Dyrenørden

Tillykke du har fået en ilder ;-) ildere er svære at gøre 100 procent renlige. Men sæt ham på bakke efter han har sovet, leget og spist. Kradseriet er det ikke sikkert du kan gøre noget ved, men du kan forsøge at aflede ham hver gang med legetøj så han kommer ud af vanen

Malene

Jeg tror desværre ikke du kan vænne ham af med at kradse under ting. Du må enten håbe at han bliver træt af det, eller gøre stederne utilgængeligt for ham.

Ildere gider ikke altid gå så langt når de skal på toilettet, så løsningen er at have flere bakker rundt omkring :)
Logic is the beginning of wisdom, not the end.

mette11

Ildere kradser i ting - sådan er de bare. Som regel gør de det i nye ting for at undersøge dem og se hvad der sker ved det og hvis der intet sker, så stopper de som regel med det igen. Hvis det generer dig kan du prøve at lokke ham til at lege i stedet, fex. kast en bold forbi ham når han skal til det, så vil bolden nok være mere interessant. Man kan også afspærre de steder hvor ildere laver ballade som man ikke ønsker. At lære en ilder at den ikke må er desværre ret håbløst. Men mange ildere er nemme at distrahere - enten med legetøj eller godbidder (bare sørg for at giv godbid INDEN den laver ballade, så den ikke forbinder det at lave ballade med godbid).

Mht. toilettet, så prøv at sæt et udenfor buret også, så han ikke skal så langt. Nogen ildere er virkelig dygtige til at bruge et toilet - andre er ikke! Hvis han gør det sammen sted, så prøv at læg et tæppe der eller nogle godbidder. De færreste ildere skider på tæpper og godbidder, men der er undtagelser for alt. Jeg har selv en ilder som er fuldkommen ligeglad med hvor hun skider. Som regel bruger hun toilettet, men hun kan finde på at sætte sig de særeste steder og intet virker!

Miss-Bjerregaard

Det er super at kunne få hjælp herinde. Det lyder meget godt, har fundet ud af at han er utrolig renlig, han skider aldrig i nærheden af tæpper og osådan. Så det er dejligt. Han stopper også med at kradse når man piver i hans ynglingslegetøj. Men er bare bange for at han føler jeg roser ham når man piver med det for at få ham væk. Det er jo ikke meningen at han skal begynde og kredse bare for at få sit pivelegetøj. Når man så leger med ham og han får fat i pive dyret. stikker han altid af med det og gemmer det. Så kommer han tilbage.. er det normalt ?

Eller er lillie Liam bare unormal :)

Det skal lige siges at han er 2 år gammel, så ved ikke om det ahr noget og gøre med om man kan opdrage lidt mere på ham?
Med mange kærlige hilsner fra Liam og Basse også!! <33

ilderhjemmet

Han er helt normal, du vil sikkert opleve det samme når du giver ham godbider alt hvad der kan gemmes bliver nemlig gemt - til bedre tider  ;)
Kh Gitte og Skipper -  BÅT BÅT fra  Freja, Quark, Chanell, Filine, Rasmus,Diva, Hanibal og Zorro

Nanok, Bandit (plejeilder), Lucky (plejeilder), Plato (lillefis), Duvell (Dyvle) Frits og Jørgen elsket og savnet

mette11

Det er helt normalt at ildere gemmer ting. Især gode ting som spændende legetøj. Mht. pivedyr, så pas på at han ikke kan bide det i stykker og sluge stykkerne. Det sker desværre at ildere får ædt sære ting - især gummiting - og må opereres akut eller dør af det. Men nogle pivedyr er solide nok, men andre er slet ikke.