Nyheder:

Tip!Medlemslisten kan du søge efter brugere, ud fra navn, antal ildere osv.

Hovedmenu

Ny ilder - hvad gør jeg?

Startet af Mewz, 7. April 2009, kl. 15:29

Mewz

I lørdags overtog jeg en steriliseret, toårig pige, Silke, som skulle gå sammen med mit ældre søskendepar.

Ejeren fortalte mig at hun skulle sættes meget på plads over for nye mennesker, og derfor bed meget i starten, hvilket sørme også er tilfældet. Dette håber jeg, går over, da jeg på nuværende tidspunkt ikke kan tage hende uden at hun sparker, hvæser og spræller for at komme til at bide mig mest muligt.

Da jeg ikke har erfaring med sammenføring vil jeg dog gerne rådgives lidt herindefra, da det lader til at blive en relativt hård en af slagsen - derfor vil jeg gå i detaljer med forløbet herunder.

Lørdag:
Om aftenen kommer jeg hjem med Silke, og lader hende snuse rundt så meget hun gider. Dette tager hun pænt og roligt ind til hun får øje på Lucifer og Freja. Hun reagerer med at stivne og efterlade en pøl af tis og lort på gulvet, og kravler under deres bur. Freja og Lucifer bliver meget nysgerrige og kradser løs på tremmerne.
Senere på aftenen lader hun til at tage deres tilstedeværelse meget pænt, så jeg prøver at lukke Lucifer og Freja ud til hende.
Det går stille og roligt i nogle sekunder – og Silke og Lucifer snuser til hinanden et par gange uden problemer. Lige ind til Silke prøver at kravle ind i deres bur, og Freja følger efter. Det er ikke til at se hvem der begynder, men Silke skriger øjeblikkeligt op – og de ryger i totterne på hinanden. Jeg skiller dem ad og sætter Freja i buret, mens Silke løber hvæsende rundt på gulvet. Hun støder på Lucifer – og kort efter hvæser og skriger Silke igen, mens de tumler rundt på gulvet. Jeg synes, det ser voldsomt ud, så jeg skiller dem ad. Der er ikke sket andet end at Lucifer har en mundfuld af Silkes pels i gabet.
Jeg sætter Lucifer ind, og Silke kravler ind i et hjørne hvor hun ligger og ryster og hvæser lidt. Hun får lov at køle ned og sove i sit eget bur natten over.

Mandag:
Jeg tager ilderne ud i to hold, hver for sig. Silke får lov at løbe rundt til hun er kørt træt og går i seng, hvorefter de to andre kommer ud.
Freja og Lucifer er meget, meget nysgerrige omkring hendes bur og vil hele tiden kravle op og kradse tremmer – og kommer med ophidsede knurrelyde.  Silke ignorerer dem fuldstændigt og sover videre.

Tirsdag:
Jeg lader igen Silke løbe rundt – og beslutter efter nogen tid at prøve at tage Freja ud. De mødes – snuser – og ryger atter i slåskamp i et virvar af pels og tænder, med Silke højt skrigende. Silke efterlader igen en tispøl på gulvet, og de jagter hinanden om bag sengen, som jeg får hevet til side for at skille dem ad, da jeg slet ikke kan se, hvad der foregår. Får taget Freja op og checket hende – og Silke på afstand – om der er sår eller lignende. Det er stadig ikke tilfældet, men jeg tør alligevel ikke andet end at sætte Freja i buret igen, og de falder efterfølgende begge hurtigt ned.


Nu ved jeg ikke helt, hvordan jeg skal gribe det an. Jeg har svært ved at bedømme fra sidelinjen hvornår det er hierarkisk påpladssættelse og hvornår der er alvorlig kamp, der skal afbrydes.
Jeg har netop købt et stort bur som ingen af dem derfor har ejerfornemmelser over – hvor de skal gå sammen, og jeg tør ikke helt tage det i brug endnu.

Hvordan opnår jeg den letteste og mest optimale sammenføring af disse ildere?
~ Isis Ronja
Julius (3/5-14),
Freja (5/7-11) og
Lusen (12/04/11) i hjertet. Vi savner jer!

Emmadyhr

Førdst vil jeg lige sige to ting:)

1. Nogle ilder skriger meget højt og sådan er de bare.Min første ilder Zia skreg helt vildt meget og Oliver skulle dårlig nok røre hende før hun skreg som om han var ved at dræbe hende. Med det i tanke ville jeg måske tage det meget køligt lige på det pungt.
2. Jeg syndes det lyder som om du gør det helt rigtige. Små hak hvor de er sammen 10 min og kan kæmpe og så skilde dem ad og tryste Silke som helt sikkert er meget rystet. Det er også vigtigt at hun får et forhold til dig som den "gode" der ikke vil hende noget ondt.Det må helt sikkert være meget stressene for hende med alt de nye og derfor er hun måske også lidt mere skrøbelig.

Jeg kan ikke helt forstå ud fra hvad du skriver ,om hun også er meget bange for dig? hvis hun bider meget og hvæser og sådan så ville jeg prøve at logge hende frem. jeg har haft en ilder (mikey) der ikke kunne lide mig. Han gæmte sig og krøb langs vægene når han gik fra sted ti sted. Jeg satte mig på gulvet og sad med godbidderne og bare sad og snakkede, om alt muligt meget ,roligt til ham og der gik 2 dage hvor jeg gjorde det flere gange om dagen,så kom han helt tæt på mig og ville gerne havde en godbid. i løbet af den dag gjorde jeg det flere gange og til sidst kunne jeg både kæle ham og tage ham op.

Men hvis hun ikke er bange for dig ,så er det bedste bare tid. Alle ilder er meget bange/narvøse i starten. Og alle mine har skidt gult tis prut hver gang jeg har fået en ny.Så det er også helt normalt.

Jeg håber du har mod på at arbejde med hende, Sådan noget taget tid, og jeg håber at du kan få en god pige ud af hende.
Jeg har aldrig selv haft brug for en hanske med mine. men jeg ved fra et andet dyr jeg har haft at det skræmme et dyr og det tager også en hel del af den nærhed som dyret har brug for..Det er bare min mening!!! Ved jo ikke om det er det samme med en ilder..

Held og lykke ;)

tzari

Ser ikke en hanske nævnt  :S Men dette kan kun frarådes da det bare lærer ildere at bide endnu hårdere og ikke lære dem menneske lugten at kende.

Synes det lyder helt rigtigt det du gør.men prøv at ignorer hendes skrig og lad dem slås lidt længere tid så de kan få det kapitel overstået.Men Freja og Lusen ER meget egocentrerede så kommer nok til at tage noget tid :fnis: men se hvem af de 2 der er mindst aggressive overfor hende og lad de 2 være sammen istarten. held og lykke med projektet  :)
MVH Vivian@Phoenix ilder opdræt:
Avl: Dk Phoenix´s Golden New dawn, Blue Hour at Tiffany Kæl: Dk Phoenix´s Birdie(2007 avl). Katte:Filur,Valkyrie og Lykken Curly Ronja og Lykken Peer Gynt.
info side http://www.phoenix-ferret.info opdræt side www.phoenix-ferret.dk
Disclamer: Ovenstående indlæg er udtryk for min personlige mening, og der tages forbehold for, at indholdet kan virke stødende på enkeltpersoner

Mewz

Nej, bruger ikke handske - jeg vil hellere bare bide det i mig. ;)

Silke er ikke bange for mig. Hun opsøger mig gerne og fræser rundt i hælene på mig og kravler op og skal snuse og det ene og andet. Bideriet skulle i følge ejeren være ren hierakisk og når hun holder op bliver hun hengiven som ingen anden. - Men hun bider altså virkelig til.

Jeg er dog lidt nervøs for om både sammenføring med ny ejere og nye ildere er for meget for hende på én gang.

Tusind tak for rådene og erfaringerne om ikke andet. :)
~ Isis Ronja
Julius (3/5-14),
Freja (5/7-11) og
Lusen (12/04/11) i hjertet. Vi savner jer!

Mewz

Øv altså. Det er stadig nøjagtigt det samme, når jeg tager dem ud sammen. Silke er blevet lidt mere vant til os, men når en af de andre kommer ud til hende slås de uafbrudt til jeg tager en af de gamle og sætter ind.

Udover det udløser Silke en kæmpe stinkbombe hver gang hun bliver ophidset og det lugter virkelig, virkelig fælt. Jeg kunne virkelig godt tænke mig at der kom lidt orden i det snart.

Freja er begyndt at sætte Lucifer på plads. Slæbe ham lidt rundt i nakken og sådan. Det har altid været hende, der var øverst i hierakiet der, men hvorfor er hun begyndt at irettesætte ham igen? Er det den nye ilder eller det nye bur?
~ Isis Ronja
Julius (3/5-14),
Freja (5/7-11) og
Lusen (12/04/11) i hjertet. Vi savner jer!

tzari

Hun vil være sikker på sin position føler sig åbentbart truet af den nye ilder så er brormand lettere at tryne.
Ked af at høre der ikke er sket bedring :(
MVH Vivian@Phoenix ilder opdræt:
Avl: Dk Phoenix´s Golden New dawn, Blue Hour at Tiffany Kæl: Dk Phoenix´s Birdie(2007 avl). Katte:Filur,Valkyrie og Lykken Curly Ronja og Lykken Peer Gynt.
info side http://www.phoenix-ferret.info opdræt side www.phoenix-ferret.dk
Disclamer: Ovenstående indlæg er udtryk for min personlige mening, og der tages forbehold for, at indholdet kan virke stødende på enkeltpersoner

sssofiiia

Nysgerrig - Hvordan går det nu? :3

Mewz

Det går stadig dårligt, men jeg har heller ikke haft meget overskud til sammenføring det sidste lange stykke tid, så jeg har mest haft dem ude hver for sig. Når de er ude sammen slås de dog. Hvis jeg bare lader dem hidse sig færdigt, ender det med at Silke ligger sig til at sove og hvæse bag sengen, efter at have skidt og tisset over alt hvor de har faret rundt - og så tuller Freja rundt for sig selv og knurrer lidt af og til. Og så sker der ikke mere.

Silke er stadig en bideilder og jeg kan stadig ikke tage hende selv. Er ærlig talt lidt træt af det, og i tvivl om, om hun er i stand til at fungere som flokilder.
~ Isis Ronja
Julius (3/5-14),
Freja (5/7-11) og
Lusen (12/04/11) i hjertet. Vi savner jer!

Julie Stuhr

Nu har jeg ikke fulgt så meget med, men har hun også tidligere været "dårlig" flokilder?

Mewz


Niks, hun har slet ikke været sammen med andre ildere før. De tidligere ejere sagde, at hun var meget bideilder i starten, indtil hun indfandt sig i hierakiet - dette er ikke sket endnu for nogen af ilderne.

Hun kom fra en dyrehandler og var aleneilder siden da.
~ Isis Ronja
Julius (3/5-14),
Freja (5/7-11) og
Lusen (12/04/11) i hjertet. Vi savner jer!

sssofiiia

Hvad med nu? Hvordan går det?