Nyheder:

Tip! Du kan linke til en anden bruger ved at skrive

[user]Brugernavn[/user]

Hovedmenu

Fritløbende kontra burdyr

Startet af tzari, 29. April 2009, kl. 12:49

tzari

Kan høre en del andre end mig er gået over til fritløbende ildere. Tænkte det var på tide vi lavede en tråd med folks erfaring med at gå fra burdyr til fritløbende.

Jeg har haft overvejende positive oplevelser:
Færre knækkede og "chippede" tænder
Mere harmoniske dyr der er mere afslappede.
Mere plads i stuen  :lol:
Dyr der har TID til at putte hos mig (havde de ikke tidl)
Dyrene er blevet i meget bedre form

Negative(sådan da):
De gider ikke bure mere overhoved.
Skal sørge for ALLE glas mm står uden for ilder afstand.
Alle mine skabe skal dobbelt ilder sikres da der er gået sport i at bryde ind i disse

Hvilke positive og negative erfaringer har i. Hvis jeres stadig går i bur hvorfor har i ikke taget springet fortæl om jeres bekymringer osv.  :)
MVH Vivian@Phoenix ilder opdræt:
Avl: Dk Phoenix´s Golden New dawn, Blue Hour at Tiffany Kæl: Dk Phoenix´s Birdie(2007 avl). Katte:Filur,Valkyrie og Lykken Curly Ronja og Lykken Peer Gynt.
info side http://www.phoenix-ferret.info opdræt side www.phoenix-ferret.dk
Disclamer: Ovenstående indlæg er udtryk for min personlige mening, og der tages forbehold for, at indholdet kan virke stødende på enkeltpersoner

Emmadyhr

Jeg har helt klart også meget godt oplevelser med det.

Man får dyr der slapper mere af og dyr der glade og rolige.Jeg tror faktisk jeg nyder det mindst lige så meget som dem..
Jeg har kun Felina i bur når hun skal sove om natten.Ellers går de alle sammen ude hele døgnet.
Jeg kan se de spiger mere og jeg kan holde øje med dem.Jeg syndes det er dejligt at sov om natten med dyrne liggene på min dyne.Putte dyr :dans:
Jeg har dog aldrig være så vild med ideen om dyr og at de skulle sidde i bur længer tid af gangen. Så derfor har det faktisk været ude dyr i alt den tid jeg har haft ilder..

Det dårlige ved det. Mine er nogle grise og skider gerne ved  siden af bakkerne og de har nogle steder hvor de altid gør det. Jeg må være meget efter dem med de steder.
Jeg måtte flytte hele stuen og to værelser om da jeg ville havde så lidt negativ stemning med dyrne så mulig og derfor ikke gå og skælde ud på dem hele tiden når det lavede ballade.
Jeg er nu ved at lave et ilder rum i mit gamle børneværelse og der kommer de til at sove med åbne bure alle sammen om natten.Det var fkaitisk ment at jeg ville lukke dem der ind når jeg havde brug for en pause. Men jeg har vændet mig for meget til at de er ude sammen med mig så jeg kan nok slet ikke undvære dem her sammen med mig.

Namilla

Mine bor jo ude, men de er jo stadig "fritgående", og jeg har også kunnet mærke en kæmpe forandring på dem...
Ligsom Vivian har jeg også bemærket at de har mere tid til at nusse, end de havde tidligere og de er blevet væsentligt "gladere"... de leger mere og båtter mere....
Ulemper: de spiser mere, nok fordi de forbrænder mere. Og så har de i højere grad vendt op og ned på nat og dag, men det er nok også fordi de går ude...

lille_jill

Chucky er blevet fritgående efter at han brød ud af sit bur og bed Oscar (rotte).

Det har gjort ham mere rolig, hvilket er rart. Han kommer gerne hen og vil putte hos mig, mens jeg ser TV. Tilgengæld er han møg kedelig. Han bliver ikke glad for at se mig når jeg kommer hjem om eftermiddagen, for der er han træt og gider ingenting overhovedet. Ser ham ofte max 10 minutter når jeg er kommet hjem omkring kl. 16. Ca. kl. 22 vågner han så op og farer rundt, men så skal jeg smide ham i seng kl. 23. Jeg hader desuden at have ham fritgående i min gang om natten, fordi at jeg ikke kan se, hvad han laver. Da han var i bur, var der en tidsramme for at spasse ud. Nu når den tid er hele døgnet, så kan han jo ligeså godt sove istedet.

Men det er klart en fordel at have ham fritgående :)

PiaLyng

Pt. er mine i bur. pga ny hundehvalp, som lige skal vende sig til det hele før vi lader dem få stuen, gangen og køkkenet at gå i :).
Men ja.. Har haft dem fritgående da vi boede hos svigermor.

Posetive erfaringer:
Mere afslappede og rolige dyr.
Spiser og Drikker mere.
Får mere motion.
Mere legeglade.
(kan ikke huske mere lige nu :$).

Negative:
Nogen stjæler ting som syvpokker!!
Mine er dårlige til at ramme bakken -.-'!
man kan aldrig finde dem når man endelig skal ud og gå med dem.

Jeg glæder mig til at jeg kan få dem til at være mere ude :), og til jeg får lavet et mini ude anlæg :)


tzari

er der ikke nogle der vil sige hvorfor deres IKKE er friløbende  :)
MVH Vivian@Phoenix ilder opdræt:
Avl: Dk Phoenix´s Golden New dawn, Blue Hour at Tiffany Kæl: Dk Phoenix´s Birdie(2007 avl). Katte:Filur,Valkyrie og Lykken Curly Ronja og Lykken Peer Gynt.
info side http://www.phoenix-ferret.info opdræt side www.phoenix-ferret.dk
Disclamer: Ovenstående indlæg er udtryk for min personlige mening, og der tages forbehold for, at indholdet kan virke stødende på enkeltpersoner

lille_jill

Jeg havde ikke Chucky fritløbende før, fordi at jeg ikke kan indrette, så han kan undgå at ødelægge noget, når jeg ikke er hjemme.

RockaHulla

Jeg har lidt blandet grunde, men jeg ville egentlig gerne have dem fritgående, men sådan bliver det ikke pt.

Jeg har andre dyr.
Håndværket i lejligheden er ikke genial og der er nogle huller i skabskarmene, der gør at Elvira kan smutte derind og forsvinde.
Dudley kan åbne døre  :nej:
Elvira er en pelsbeklædt djævel, der altid finder på noget ballade at lave. Lige når man tror at man har taget alle foranstaltninger, finder hun på noget nyt.

Men den der klart gør, at det ikke sker lige nu, er de andre dyr. Jeg vil ikke "risikere" deres sikkerhed. Ikke at jeg egentlig tror der ville ske noget meen....Better safe than sorry  8) Desuden er ilderne ude stort set hele dagen.


Tilo

Her hjemme er det lidt blandet, jeg ville gerne ha de gik fri hele tiden, men da Qvark ikke kan med Hubert & Snorre går de i to hold, de er ude ca.12 timer af gangen, så der er altid nogen fri. Men Elmer går fri hele tiden og han nyder det  :)
Venlig Hilsen Thilde 
R.I.P Qvark 2004-2010, Elmer 200?-2010,Hubert ca 2004 -2011, Snorre 200?-2012 & Bigfod 2007-2012 <3

Amazing Ferret

Jeg vil gerne have mine fritgående, men når man har to tæver som hader hinanden, er de delt i to hold

Peanut er dog fritgående hele døgnet - man er vel madmors kæledække  :fnis:

Julie Stuhr

Jeg vil gerne have vores fritløbende, men jeg er bange for deres sikkerhed (og vores tings sikkerhed), klager fra underboen og de er stadig liiiidt for teenage-agtige endnu.
De har fået et værelse de kan være frit i, hvis vi fx har gæster der ikke er så glade for tæppehajer :P