Nyheder:

Tip! Du kan linke til en anden bruger ved at skrive

[user]Brugernavn[/user]

Hovedmenu

Vegetar ilder?

Startet af lillefnug, 10. Maj 2009, kl. 22:33

lillefnug

Jeg har en skøn ilder på snart 2 år. Jeg har haft ham i ca et halvt år nu og hans kost består af tørkost til ildere og ildervitamin. MEN MEN MEN. Han er helt syg for at få havregryn, syltetøj, alt frugt og grønt og nægter at røre alle former for kød, barf og døde daggamle kyllinger. Er jeg den eneste der har en ilder med underlig smag? Han får selvfølgelig ikke disse ting, men jeg vil være rigtig glad for nogle gode råd da jeg godt kunne tænke mig at variere hans kost lidt. Jeg ved ikke om det er af betydning, men han er kastreret.
Hilsen Hudini´s ejerinde
Mor til 5

RockaHulla

Jeg kan ikke lige komme med nogle gode råd, men jeg kan ihvertfald sige, at du ikke er den eneste med en ilder med underlig smag.
Mine har heller ingen interesse i kød, jeg prøvede tilsidst med insekter, men Dudley var ligeglad og Elvira rendte bare rundt med den i munden :X
Til gengæld har Dudley den store interesse for grøntsager/frugt og Elvira for marsvinefoder. De er sgu sære.

Namilla

Godt at høre,at du ikke lader ham få de ting... (ildere ved jo desværre ikke hvad de har godt af, og hvad de ikke har godt af)...
Hvis du gerne vil variere hans kost, så forsøg evt. med æg (eller æggeblommer)...det kan de fleste ildere lide... du kan også forsøge med kogt/stegt kylling (udenkrydderi), det plejer også at kunne glide ned...

lille_jill

Chucky prøver altid at nakke mit tofu.. Sjovt nok er han den eneste, som gider at spise det her i huset.

lillefnug

Virkelig rart at høre man ikke er den eneste der har det problem. Jeg har prøvet med æggeblommer også med kogt kylling og han er fuldstændig ligeglad med det. Fiskefrikadeller og torskerogn er heller ikke noget han har lyst til at spise.  :S
Mor til 5

lille_jill

Har du prøvet ducksoup?

lillefnug

Mor til 5

Metnil

Citat fra: lillefnug Dato 11. Maj 2009, kl. 11:41
Virkelig rart at høre man ikke er den eneste der har det problem. Jeg har prøvet med æggeblommer også med kogt kylling og han er fuldstændig ligeglad med det. Fiskefrikadeller og torskerogn er heller ikke noget han har lyst til at spise.  :S

Neeeej det lyder som om min Dino har fundet sin soulmate..  :X :P

De to er da åbenbart helt enige i at der ikke er noget der dur udover deres tørkost ( også selvfølgelig alle de ting de ikk må få, som frugt, grønt, sodavand, slik osv..  :fnis: )

Tossede dyr! - Håber du får hjælp herinde.. så stjæler jeg nemlig idéerne til ham jeghar derhjemme.. ;) :-$

lillefnug

Det er bare så rart at han har nogle "madfætre" så man ikke tror det kun er en selv der har et underligt dyr.
Mor til 5

Namilla

Ducksoup:
Kylling (eller and) som man koger i LANG tid (nemmest i en trykkoger, men kan også sagtens gøres i en gryde), indtil alt kødet falder fra knoglerne, selvfølgelig uden krydderier... så blender man det (sammen med noget af væsken det har kogt i) sammen med noget tørfoder... du kan også tilsætte æggeblomme og/eller olie... i starten tilsætter man en del tørfoder, så det er det, det smager af, og så tilsætter man gradvis mindre og mindre... Nogen blender knoglerne med, men jeg piller dem nu altid fra... (man skal have en rigtig kraftig blender, hvis man vil have benene med, for man skal være helt sikker på, at de bliver helt knust)
Det er rigtig godt til ildere... og mange syge ildere vil gerne spise ducksoup, når de ikke vil spise tørfoder...
Ducksoup kan også laves på oksekød eller lam med knogler, men det er bare lidt hårdere ved maven, end kylling er...

lillefnug

 :) Fedt tak det må jeg prøve. Hvad for noget olie skal jeg bruge og hvor meget? :)
Mor til 5

Namilla

Du kan bruge olivenolie... nogle ildere elsker det... (det er dog ikke det bedste, men det er jo noget man altid har)... lakseolie er rigtig godt... og ellers kan du købe ferretonic (http://www.ferretcouture.co.uk/Vitamins001-FerreTonic.asp) det har jeg dog aldrig prøvet at putte i noget varmt, men det har olie-konsistens og ilderne elsker det! (mine gør i hvert fald)...

lillefnug

Kan man købe ferretonic i enhver dyrehandler?
Mor til 5

Namilla

Nej... ferretonic kan du vist kun få gennem ferretcouture... Jeg har aldrig oplevet en dyrhandler der havde olieprodukter specielt til ildere, jeg køber det altid over nettet... Men lakseolie kan du købe i dyrhandleren...

mørum

der jegg er ny både her inde og med ilder ,, vil jeg høre om der er noget de ik må få og hvad må jeg give den .. er bange for der skal ske ham noget knuz fra mørum