Nyheder:

Tip! Du kan indsætte en begivenhed i Kalenderen hvis du holder træf eller ligende.

Hovedmenu

Radikale ændringer hos "gamle" ildere?

Startet af Namilla, 10. Maj 2009, kl. 23:04

Namilla

Min "gamle" dreng Felix (omkring 5 år) har jo altid været ret sær... han har aldrig gidet andre ildere... tolereret dem, men aldrig leget med dem, bare snuset omkring og passet sig selv... egentligt vil han helst være sammen med mennesker (måske fordi han var ene-ilder det første år jeg havde ham)...
Han har også altid været ret tynd... om vinteren er han som regel oppe på omkring 1 kg og virker i okay stand, men taber sig så drastisk om foråret...
Her i marts troede jeg måske at hans tid var kommet... hele vinteren havde han opholdt sig stort set kun i hulen, havde godt nok taget lidt på, og sat en okay vinterpels, men han kom aldrig ud... i marts tabte han sig drastisk... var faktisk kun skind og ben... jeg fik ham ikke vejet (faktisk turde jeg ikke, fordi jeg nok ikke ville indse, at han var undervægtig) men ingen tvivl om, at han kun var knogler...
Jeg troede hans tid var kommet...
MEN... indenfor den sidste måneds tid eller halvanden er der sket en total ændring!... jeg tror næsten at nogen er kommet og har byttet ham ud med en anden ilder... han har taget meget på, faktisk så han vejer mere end Dango (men vægten sidder pænt fordelt, så jeg tror ikke det er pga. fx svulster i maven)...han leger! og han båtter! Han er blevet totalt hvalpet igen...

Det er selvfølgelig fantastisk, men jeg står lidt uforstående overfor, hvad ændringerne kan skyldes?

lussingen

Vi har to ældre ildere herhjemme, Muddi på 5 og Binks, der ligeledes er 5.
Binks har alle dage været et værre legebarn, han båtter, leger med de andre, tager initiativ til aktiviteter og er meget opsøgende overfor menneskekontakt. Han er ofte en af dem i flokken, der går sidst til ro.

Muddi er anderledes. Hun har i en lang periode virket som den ældre dame, hun på papiret er. De sidste 14 dage har hun dog leget rigtig meget med de andre, båttet lystigt, været længe vågen og i det hele taget virket mere teenage-agtig. Jeg må ærligt indrømme at jeg fik den tanke, at det kunne være en "opblomstringsperiode" inden hendes tid var løbet ud. Det er en rigtig grim tanke at have, og jeg håber selvfølgelig at vores dejlige gamle dame bare mærker og reagerer på foråret!!
Med venlig hilsen Mette og de 4 banditter: Sundance, Cassidy, Jackson og Bølle-Barlow.

Amazing Ferret

Jeg synes ikke der var nogen ændring i min Freddy...han var som han altid havde været.

Måske det er foråret der gør dem kåd og livlige  :fnis:

lussingen

Jeg håber også på det bare er foråret, der gør Muddi helt kåd. Under alle omstændigheder er det skønt at se sin gamle tøs være så glad og fjollet. Hun nappede mig sågar i foden i dag, fordi hun gerne ville lege, det kan jeg ikke huske hvornår hun sidst har gjort :fnis:
Med venlig hilsen Mette og de 4 banditter: Sundance, Cassidy, Jackson og Bølle-Barlow.

Namilla

Jeg fik samme tanke som dig... man siger jo, at hunde nogle gange "blomstrer op" inden de dør...
Jeg har valgt, at jeg ikke vil tage ham til dyrlægen, for der er jo egentligt ikke noget galt, og hvis det virkelig er hans sidste tid, så skal den ikke spoleres af, at der skal tages en masse prøver...

Idag kom jeg i øvrigt derud, og fandt Felix med hele hovedet og overkroppen nede i en hul, mens jorden fløj ud bagved ham, mens han gravede på livet løs...det er også over et år siden jeg har set ham gøre sidst...
Han er blevet en rigtig fjollebolle på det sidste...

lussingen

´Det er altså lidt skægt, for det minder meget om Muddi. I dag har hun leget med et stykke plastiklegetøj, hvor der er en mus i en fjeder for oven. Hun overfaldt musen igen og igen mens hun båttede og hoppede rundt.
Ang. vægten, så har Muddi altid været en lidt "stor" pige. Om vinteren ligger hendes vægt omkring 1100 gr og om sommeren omkring 950 g. For tiden vejer hun så 850 gr. Hun er fin i sin bygning, virker ikke tynd eller på anden måde påvirket. Hun spiser, drikker, går på bakke og tigger godbidder i en lind strøm, så jeg har heller ikke tænkt mig at tage hende til dyrlæge lige pt. Dog vil jeg sige, at fortsætter hun med at tabe sig, så runder vi lige dyrlægen engang.
Hvem ved hvorfor de lige pludselig får denne blomstrende periode? Jeg glæder mig over den og krydser fingre for, at det skyldes glæde og omskitning i vejret ;)
Med venlig hilsen Mette og de 4 banditter: Sundance, Cassidy, Jackson og Bølle-Barlow.