Nyheder:

Ingen spørgsmål er dumme, så bare spørg hvis du er i tvivl og husk endelig at fortælle lidt om dig selv, i Præsentationer :)

Hovedmenu

hjælp

Startet af mørum, 13. Maj 2009, kl. 17:15

mørum

 jeg vil høre om nogle kunne give mig nogle gode råd om ilder hvad de må få at spise og hvad de ik må få - og hvad skal jeg passe på nå han er ude ,   :P jeg er så bange for der skal ske ham noget ,,
og hvornår ved jeg det er leg nå han bider , han er kun 8 uger men han bider meget men ved ik om det er leg eller han mener det og vil ik tage ham i nakken hele tiden ss ,, og nå der kommer nogle gå han over  og lugter til dem og så bider han dem i tøjet og nå jeg tager ham i nakken og slipper ham igen bider han bare igen smiler den lille basse mand ,,

Namilla

Han skal spise enten tørfoder af en god kvalitet eller barf. Tørfoder er killingefoder eller ilderfoder... kig på den her http://www.ilderforum.dk/forum/viewtopic.php?f=38&t=6527 Der er listet de forskellige typer foder, og der står også hvad du skal kigge efter, som foderet skal indeholde, hvis du vil prøve en anden type, end der er på listen...
Der findes en del gode killingefodere, men der findes også nogle dårlige... der findes også gode ilder-fodere, men der findes også dårlige, så man kan desværre ikke bare gå ud fra, at alt er lige godt...
Selv bruger jeg Royal Canin Persian Kitten...
Vælger du at fodre med barf, eller en blanding, så skal han have råt kød...fx mus, rotter, kaniner, kylling osv... svinekød er dog ikke så godt...men næsten alt andet kan bruges...
Som supplement til tørkost eller barf, eller hvad du nu finder på, kan du bruge rå æggeblomme og/eller lakseolie...
Husk at ilderen er et rovdyr, og derfor skal den ikke have frugt, grønt, slik osv...heller ikke selvom den gerne vil have det...

Du skal sikre dig, at der ikke er nogen steder han kan sidde fast...huler mellem gulv og fodliste fx. Hvis han er i hele lejligheden/huset, så skal du sikre alle afløb, da de kan få risten op, med mindre den er skruet fast... mange ildere har i tidernes løb, siddet fast under/bag køkkenelementer, så der skal du være sikker på, at han ikke kommer ind.
Så skal du være sikker på, at der ikke er noget der kan falde ned over ham...fx hvis han hopper op og tager fat i det... Du skal sikre dig at der ikke er åbne vinduer han kan falde ud af. Du skal være sikker på, at der ikke er noget han kan spise, som er farligt for ham... fx har de fleste erfaret, at slikskåle ikke kan stå på et sofabord, fordi ilderen stjæler det. Rengøringsmidler, shampoo, toiletbørster osv, skal væk fra gulvet, så ilderen ikke kan komme i det.
Og så skal du holde øje med ham HELE tiden i starten... nogle ildere kan mere, end man tror, fx klatre i vindueskarme osv... måske finder han en gummistøvle, som han gerne vil bide i, men så må du fjerne det.... nogle ildere er tossede med gummi, men det er super farligt for dem, fordi de kan sluge stykkker af det, som så sætter sig fast i maven på dem...

Mht. at han bider, så er han jo kun en hvalp, og bider derfor ikke så hårdt, men det kommer han jo til!...så du må gøre op med dig selv, hvad du vil acceptere,og hvad du ikke vil acceptere... jeg accepterer ikke bid, heller ikke i leg, og det kan man godt vænne ilderen til...Ellers kan du jo sige, at du godt vil acceptere bid, når I leger vildt, men ikke umotiverede bid, hvor han bare bider fordi han har lyst... Det er vigtigt at du er konsekvent, hvis du mener at han skal lade være med at bide, for han lærer det ikke, hvis han kun bliver straffet hver anden gang.
Og igen, du må være konsekvent overfor ham, også når der kommer gæster... ellers må du holde ham, når de kommer ind... han er en hvalp nu, og smadder sød, og det gør ikke ondt når han bider, men hvis du ikke får ham opdraget nu, så bliver han en plage når han bliver ældre, og bider hul i folk...
Desuden er det en god ide, at du lærer folk (hvis det nu er de samme mennesker der kommer tit), hvordan de straffer ham, når han bider dem... for det er egentligt bedst, at det er dem der straffer, når det er dem han har bidt...

mørum

mange tak for din hjælp det er jeg meget glad for knuz fra mørum og basse