Nyheder:

Velkommen til Ferretopia!
Ris, ros, forslag og hjælp til Ferretopia foregår i Feedback.

Hovedmenu

Bare lige et par spørgsmål...

Startet af Pipvig, 17. Maj 2009, kl. 12:39

Pipvig

Hejsa jeg er ny ilder-ejer og der er lige et par ting jeg har luret over som jeg håber i kan hjælpe mig med.

Max han siger nogle gange som en høne (nej jeg er ikke tosset og ja han er en ilder  :D) hvorfor gør han det?

Den første aften jeg havde ham bed han sig fast i min arm og ligesom sugede på den, det har han kun gjort 3 gange og så stoppet med det, hvad skete der lige der???
(Jeg har købt ham i en dyrhandel og læste på nettet at de skulle være 10 uger før de blev taget fra så jeg gik tilbage til dyrhandelen og spurgte om det var fordi at han prøvede at die på mig) Han er lige omkring 11 uger nu så han var 9 uger da jeg købte ham og kan se på vaccinekortet at han er blevet vaccineret af en svensk læge.
Jeg fik af vide at jeg bare skulle "afvise" ham for det gjorde moren også.

Han vil meget gerne op og slikke og nippe i mine øreflipper, hvorfor gør han det?

I det hele taget kommer han med rigtig mange lyde selvfølgelig mest når han leger, eller når jeg har sovet længe nok og han mener nu har han været inde i buret længe nok

Mange hilsener

Stine og Max  :)

lille_jill

Lyden er det man kalder for båtten. Det er fordi at han er glad og hygger sig. Ildere kan også båtte når de slås med hinanden, men så er det i en anden tone. Så vær bare glad for den lyd :)

Anne

er du sikkr på han er så gammel? dt er noget sent at ville die

Amazing Ferret

Problemet med dyrehandelhvalpe er at de er taget fra moren alt for tidligt og så søger de tryghed andre steder. Og at die/sutte giver dem tryghed

Pipvig

Hejsa

Jeg er overhovedet ikke sikker på noget som helst da jeg jo ikke har haft ilder før.
Han er 33 cm lang og vejer 873 gr. På mig virker han noget tynd da jeg kunne mærke hoftebenene da jeg fik ham, men han har taget en smule på efter.
Jeg gik som sagt ned og spurgte dem om det var fordi at han prøvede at die på mig og det afviste de at det var. Og det var lidt derfor jeg spørger om det var det han kunne have gjort.
Han tog virkelig fat i en luns af min arm, har stadig mærker.

Ligesådan med ørerne det gør han meget, er det ligesom med katte?
At han gør det fordi at han er blevet taget for tidligt fra mor og derfor sutter på ørerne?

Jeg kunne rigtig godt tænke mig at komme til bunds i det her, for i så fald så har hun stået og løjet mig op i ansigtet. Hun sagde at hun havde 2 selv og kom med tips til hvordan jeg skulle opdrage ham så jeg følte mig tryg ved at købe ham. Guidede mig også mht foder men det er først herinde at jeg har læst at de skal have fiskeolie og kattemad. Føler mig lidt snydt og ærgerlig over at han har fået en skæv start.

Mange hilsener

Stine...

Black Diamond

Jeg vil jo nok sige at i langt de fleste tilfælde hvor en butik sælger ilderhvalpe ved personalet ikke nær så meget om dem som de burdte. Dyrene bliver tit taget for tidligt fra deres mor. Jeg syndes det lyder lidt som en Jonas Sander ilder du har fået der. Jeg ved at han ikke avler ilder for at kæle med dem. men for at tjæne mange penge på dem. Derfor er der meget stor sansynlighed for at din hvalp er taget for tidlig. Jeg fik selv en hvalp sidste år som var mellem 6 og 7 uger da jeg fik hende. Hun brugte min ene ilder drengs øre som sut i de næste 5 månder jeg havde hende.. eller med andre ord.. i alt hendes hvalpe tid havde hun brug for en mor.. Tryghed!!!
Mange katter gør også det der ja. Det er hvad du nok ved af samme grund. De eneste du kan gøre er at vise ham at du elsker ham og holde ham tæt ind til dig for at give ham tryghed.

Namilla

Hvis ilderen tog fat i en luns af din arm, så prøvede han jo ikke på at die...så bed han dig istedet... og det er helt normal hvalpeadfærd... det er også normalt at de slikker først, og bider bagefter...
Mht. at de skal have kattemad...så er det jo heller ikke rigtigt... jeg ved ikke hvad du er blevet rådet til at købe i dyrhandlen, men noget ilderfoder er jo ganske fint... Man kan give KILLINGE-foder (ikke til voksne katte), men det er heller ikke al killingefoder der er okay... jeg vil råde dig til at kigge her http://www.ilderforum.dk/forum/viewtopic.php?f=38&t=6527 for at se hvordan forskellige mærker placerer sig...
mht størrelse og vægt, så mener jeg bestemt ikke at han er for ung...det er en flot vægt og størrelse...jeg ville endda mene at han var ældre end 8 uger...
Mht fiskeolie så er det jo heller ikke noget de SKAL have... man KAN bruge det som kosttilskud... Så lad nu være med at male fanden på væggen...jeg synes faktisk ikke du er blevet misinformeret...

Pipvig

Tak jeg er glad for at høre at du ikke mener jeg er blevet misinformeret. :)
Jeg følte mig helt ærligt på bar bund igår da jeg skrev.


Han skulle gerne være omkring 11 uger nu (født 25 februar), men da han gjorde det der forvirrede han mig og det var derfor jeg spurgte om det var at han prøved at die, hvilket jeg jo så har fået svar på. Det er nemlig de eneste 3 gange han har taget fat på den måde. Ellers napper han.

Jeg fodrer med selective ferret da det var det eneste de havde deroppe. Grunden til at jeg måske lød som om at jeg malede fanden på væggen var at jeg havde lavet en liste hjemmefra med hvad jeg skulle have og spurgte hende (som jo havde to fritter i forvejen og derfor burde vide det) om jeg havde tænkt på alt eller om der var andet jeg skulle have. Havde hun nævnt noget om kattemad (killinge-foder) eller fiskeolie så havde jeg købt det der. Jeg har fået forståelsen at det skulle til for at dække hans vitaminbehov når han ikke spiser kød (endnu).

Mange hilsener

Stine  :)



Namilla

Selective er så vidt jeg husker, det der hed Frankie Ferret før? (jeg har aldrig selv brugt det), og det ligger vist udemærket på listen, så det kan du vist godt fortsætte med (men igen, måske kan du finde noget bedre, prøv at kigge på mit link?)...
Han behøver ikke spise kød... de fleste fodertyper på listen er ret godt dækket ind mht. vitaminer og mineraler... nogle ildere lever hele deres liv KUN på tørfoder...
Olie, æg, og råt kød er supplement (med mindre du vælger at fodre udelukkende med kød), og ikke decideret "nødvendigt" for at ildere overlever... Men de har meget glæde af hele foderdyr, æg osv, ind imellem... og olien giver dem en flot blank pels...

Der er sket rigtig meget indenfor ilder-viden de seneste år... og hvis ikke hende i butikken, bruger et ilderforum, så ved hun måske ikke, at der er kommet ny viden til...(hvor skulle hun også vide det fra?)... Da jeg fik min første ilder for 5 år siden, var der stort set ikke nogen der barfede (fodrede udelukkende med kød), rosiner var anerkendte godbidder og det var helt okay at bade sin ilder en gang om ugen... det troede jeg jo var rigtigt i flere år, fordi det var det jeg havde hørt...så opdagede jeg heldigvis ilderfora'ene og blev klogere...

Pipvig

Jo det skulle vist være det der hed Frankie Ferret før har jeg set herinde.

Jeg er ret lettet over at han ikke nødvendigvis behøver at spise kød for han snuser lige til det og så spadserer han videre. Undtagen fisken. Det hapsede han gladeligt i sig. (alt det han gerne må spise gider han ikke og det han ikke må gider han ikke)
Han har fået et æg om ugen mens jeg har haft ham, derudover har han haft held til at snige sig i kattenes foderskåle så de står på køkkenbordet nu.

Den pasningsvejledning jeg fik med sammen med hans papirer står der også at godbidder kan være begrænsede mængder af frugt og grønt, rosiner og chokolade. Det har han dog ikke fået. Men jeg havde da nået at give ham et par vindruer som væske da vi skulle hente hans bur fordi der stod et sted at de i det fri lever (udover kød slf) af bær. Det får han så ikke mere efter jeg læste herinde at de ikke må få det. At han var helt vild med det er en anden sag. Som sagt vil han helst spise det han ikke må tilsyneladende.

Hilsener

Stine og Max der lige har lagt sig til at sove i min arm

Namilla

Hold da op... hvem har udgivet den pasningsvejledning? Og hvor er han købt? Måske der lige var nogen der skulle tage en snak med forretningen!... man kan da ikke sende en pasningsvejledning med, hvor der står ting som kan være direkte farlige for ilderen! Nå, men nok om det. Hold dig fra frugt og grønt og chokolade... Jeg har svært ved at tro, at en ilder i naturen ville spise bær, da det eneste jeg har set mine ilder have interesse i, var vindruer, banan og mango...(ingen af delene vokser som bekendt frit i DK)...
Og så kan jeg jo bare sige "Velkommen til livet som ilder-ejer" *G* Alt det de ikke må, er det de helst vil... sådan er det bare...

lille_jill


Amazing Ferret

Nu kan ildere jo godt få adgang til jordbær fx i naturen og jeg tror nu også der er andre slags bær de kunne få fat i  ;)
Mine vil meget gerne have jordbær fx

Jeg har også set den vejledning der følger med fra en dyrehandel og den er mere misvisende end vejlende, men så er det jo godt at der findes flere gode ilderfora  :fnis:

Bawa

jeg mener også jeg har læst at de i naturen også spiser nedfaldne æbler en gang i mellem :)

Amazing Ferret

Hvis de ikke har adgang til kød så tror jeg de spiser hvad de kan få fat i om det er æbler eller jordbær...noget skal de jo spise  :)