Nyheder:

Velkommen til Ferretopia!
Ris, ros, forslag og hjælp til Ferretopia foregår i Feedback.

Hovedmenu

Bare lige et par spørgsmål...

Startet af Pipvig, 17. Maj 2009, kl. 12:39

Black Diamond

Jeg vil jo også nok sige at mange grønsager ikke skader så meget kender mange der gerne giver ders ilder agurk eller sådan noget, Og det med kødet Namilla..der er jeg altså ikke enig desværre. Som du selv siger sker der meget inde for ilder viden. og det er jo netop at de har bedst af at få kød BARF som hovedmåltid.

lille_jill

Chucky får diaré bare af at glo på andet end sin tørkost og et par godbidder. Han får lov til at møsse mig hvis jeg har spist noget, som han gerne vil smage. Har bildt mig selv ind, at han får smagen, men ikke noget 'ulovligt'.

Pipvig

Citat fra: Namilla Dato 19. Maj 2009, kl. 18:30
Hold da op... hvem har udgivet den pasningsvejledning? Og hvor er han købt?
da det eneste jeg har set mine ilder have interesse i, var vindruer, banan og mango...
Og så kan jeg jo bare sige "Velkommen til livet som ilder-ejer" *G* Alt det de ikke må, er det de helst vil... sådan er det bare...

Han er købt i centeret i Næstved, jeg har prøvet at snakke med dem hvad angår hamstere, det hjalp dog også. Så vidt jeg ved går der ikke længere hanner og hunner sammen, dog bliver de stadig kaldt sibirisk dværghamstere (mindre vigtigt dog ikke for alle).
Det er sjovt nok også vindruer og banan han er helt vild med. Han stak af med min banan den anden dag så han fik lov til at smage et mini-stykke.
Åh jo tak :-) De er godt nok frække, men det kan vist kun betegnes som en del af deres charme. Og så har jeg efterhånden fundet ud af at rydde op på mit bord, da han den første aften startede med at rydde det.  :D :love: :lol:
Jeg er også begyndt at drikke ud i første tår da han vælter glassene for at drikke med. Så ingen fyldte glas her mere.  :lol:

Er der et godt tip til hvordan jeg får ham til at smage på kød?
(overvejer at sige nej så kan det være at han gør det af sig selv  :fnis:)
Max har heldigvis ikke dårlig mave mere, zoolacen hjalp heldigvis. :)
Hilsener

Stine og Max (der er gået på togt i køkkenet)

Line

Jeg har en virkelig kræsen en her hjemme, så kan være nogle af mine anstrengelser kan hjælpe dig. :D

1) Jeg har hørt mig at det skulle være nemmest at få dem til at spise kylling.
2) Tilbyd det flere gange og bliv ved selvom han takker nej de første gange.

Hvis eller når han ikke vil spise det:

3) Det kan være nemmere at få dem til at spise det hvis de ser andre ildere gør det (fx hvis du besøger nogle)
4) Det kan hjælpe at putte lidt på næsen af ham
5) Prøv at knus det sammen med tørkost eller nogle godbidder evt opblødt
6) Smør det ind i æggeblomme

Om ikke andet så prøv med forskellige kødprodukter, for bare det at han evt ikke kan lide det ene behøver ikke at betyder han ikek vil have det andet.

Namilla

Nu var det jo egentligt slet ikke det, diskussionen gik på, men hvor læser du, at det er konkluderet at kød er bedre for ilderen, end tørfoder? (vi snakker ikke om, hvad der er mest naturligt, men hvad der, beviseligt, hæver levealderen fx). Så vidt jeg ved, er der stadig ikke nogen der kan konkludere at ildere er gladere, lever længere, eller har mindre risiko for kræft, hvis de fodres på barf...
Vi er enige om, at det er gavnligt som modvirkning mod tandsten, men man behøver ikke fodre kun med barf, for at undgå tandsten (en mus/kylling i ny og næ modvirker også)

Jeg har ingen erfaring med at fodre kun med barf, men mine ildere er da stadig i live...og Felix nu på 5. år, så noget gør jeg da rigtigt...
Som begynder skal man da vide, at man har flere muligheder, ikke? Man kan vælge at fodre med barf, og det kan jeg i sagens natur ikke fortælle så meget om, men man kan også vælge at fodre med tørfoder...og det lever ilderen altså også fint på...
Nogle ildere vil ikke spise kød, og så skal man da også passe på at man ikke bliver helt fortvivlet og får en begynder til at tro, at så falder ilderen død om lige om lidt...

Black Diamond

Syndes lidt du blander det sammen nu. du fodre med tørfoderog det er også ok. Men derfor  er det stadig op til andre hvad de gør jo. Og kød er stadig det bedste for et rovdyr med kød.MIN personlige mening er..At man vælger hvad man vil med sit dyr og hvad man selv kan leve med. Nu har den med Barf jo være oppe i snart et år så du må vide at alle der fodre med Barf har virkelig gode resultater med deres dyr. altså ting du ikke kan med tærkost. Dine dyr dør ikke nej :fnis: Men der er ændringer..Jeg vil også mene at det er sjover for en ilder med forskællig smag og kød og hvad man ellers tilbereder for den, end de sammen tørkost hver dag. Det er ikke en sprøgfsmål om nye skal give kød eller om de ikke skal.. Men når nu du skriver som du gør så skulle du måske skrive at det passer på dine dyr og ikke på dem alle sammen som hel hed. Og grunden til vi ikke har beviser på noget er , det kan du vel forstå, at alle de dyr vi giver det faktisk lever allesammen så vi kan ikke finde ud af det så hurtigt jo.. I Danmark har vi kun brugt det her i ja et års tid, ud fra hvad jeg ved(skal ikke kunne sige om det er længer) men derfor kan du ikke sige at vi ikke har beviser.JO vi har beviser på glade dyr med smukker pels og stærke tænder.Tænderne bliver slidt hurtiger med tørkost. Levetiden og de andre ting kommer med tiden jo.

Namilla

Det jeg ville frem til er bare, at man sagtens kan have glade og smukke dyr, selvom man ikke fodrer med barf... jeg er ret ligeglad med hvad andre gør, men jeg synes tit at barf bliver fremhævet til at være det eneste rigtige...og når nye folk spørger, så synes jeg de skal oplyses om, at der er forskellige muligheder...
Det bør måske også nævnes i debatten, at der er set en del skader på ildere, i forbindelse med barffodring... knækkede tænder, rifter og sår i mund og hals, ildere der har været tæt på at blive kvalt, og hvis jeg ikke husker helt forkert, et enkelt dødsfald pga. kvælning...
Mht. tænder, ja så kan jeg da kun tale for mine egne ildere, men deres tænder får ros, når de er ved dyrlægen...ingen tandsten eller noget, og Felix er 5 år, og har kun levet af tørfoder...

Black Diamond

Jamen så er vi enige om mange ting rent faktisk. Jeg synders det er fint at nye får viden om hvad man kan give.Når der bliver spurgt hvad en ilder spiser så svare du tørfoder og jeg Barf. Det er begge dele lige rigtig. Det er også rigtig at jeg selv kun har en pt der gider Barf. Men jeg giver det fordi jeg syndes det er det bedste for mine dyr og det vil jeg gerne råde andre til da jeg mener og har afaret fra andre at det klart er bedre. Som jeg også skriver på min hjemmeside så er det op til en selv hvad man vil med sine dyr. For nylig hørte jeg en skrøne om at en ilder kunne blive vild af at få kød. Det er da noget af det mest åndsvage jeg længe har hørt. Men nok om det.
Og så vil jeg lige side at knæggede tænder ikke kan spores tilbage udlukkene på om at ilderen spiser kød. Jeg vil tro det også kan være opvæksten og hvad ilderens mor har fået af mad og kalk i gravidlieten og hvad der var i hendes mælk der kan være grund til sådanne ting.Men hvis du ved noget om det og jeg tager fejl kan vil du så ikke lige skrive det her?? Det kommer bag på mig det skulle være kød.
Tørfoder er efter min mening den nemme løsning, men bestemt også en god løsning.
Tror vi har været hele vejen rundt om det nu hihi og mon så ikke vil skulle komme tilbage til hvad den her tråd startede med. :fnis:

Namilla

Jeg kan ikke konstatere at knækkede tænder skyldes kødet, men synes vi har hørt om påfaldende mange ildere som har knækket tænder, når de har spist ben og knogler osv...før det blev "moderne" at fodre med barf, synes jeg aldrig vi hørte om knækkede tænder (måske en enkelt gang i mellem hos ældre ildere, men aldrig hos unge ildere)... Det skyldes vel bare, at knogler er hårdere at tygge end tørfoder...

Black Diamond

Jeg ved ikke om man kan spore det tilbage til dyr der spiser kød.. Men rigtig der er flere der taler om tandskader nu. Men jeg syndes jo nok det handler mere om ilderes helbred end om hvad den spiser.Eller måske bare en blanding. Felina knag sin tand ved at ruske tremmer. og de ved jeg at største delen af de tilfælde jeg kender til , har væet af sammen grund.Felina fik på dette tidspungt kun tørkost. Hun er vokset op med daggamlekyllinger men jeg tror virkelig ikke hun skulle få dårlige tænder nok af at spise sådan en. og hvad med dyrne i skoven. De spiser kun kød!! Det har da fine tænder alle sammen..Havde de ikke det ville de jo sikkert dø af sult eller noget i den stil. Der må derfor være andre grunde end kun knogler efter min mening

Anne

Den med knækkede tænder kan jeg kun sige er en lidt langt ude påstand i mine øjne. Sif knækkede da en tand før jeg tænket i barf og Mija knækkede en tand på et tidspunkt hun ikke spiste eller ahvde adgang til barf.

Jeg kender til MANGE ildere der havde knækkede tænder længe før barf moden, måske du bare har hørt mest om dem fornylig, men at give barf skylden er alligevel en tand for langt ude efter min smag.

Jeg tror til gengæld at hvis man barfer med for lidt kalk så kan der være noget om det, men så er det jo fejlernæring og ikke fprdi man vælger barf, bare fordi det er den forkerte sammenblanding.

Om man vælger barf eller tørfoder er for mig ligemeget. Jeg bruger selv begge dele men er sikker på at kødet er klart det sundeste da der er vildt mange fibre i det meste tørfoder og en del kulhydrat som jo omdannes til sukker når det bliver fordøjet. Sukekr er bekendt ikke sundt for ildere.

jeg har haft et uheld med barf, en flænge i den enes mund, og jeg har lært noget om at jeg ikke skal give halshvirvler fra kyllinger eller lignende, fordi de har en dum størrelse for ilderne. Det er også sandt at der er en der er død af en knogle fra en mus. Mht kvælningen så kan det være du tænker på en hvalp der blev kvalt? Det skyldtes at stykekrne var for store til den.

Barf er ikke noget man abre skal hoppe blindt ind i, så er tørfoder klart bedre. Jeg giver det selv halvt om halvt af praktiske grunde så jeg ikke ahr kød i hele lejligheden, men også fordi jeg gerne vil helgardere mig.

pernille

mine ildere elsker blommer og pære.

Shamua

Ej nu bliver jeg helt vildt bekymret! Hvis jeg har forstået rigtigt, vil en ilder af normal bygning, der vejer 870 gram være omkring 8 uger gammel (2 måneder) , eller 11 uger (2½ måned), nu har jeg ikke længdemål på mikka, men ved at han vejede 570 g d. 9 okt. , og det siges, af ham jeg købte ham ved, at han skulle være omkring 4-5 måneder, da jeg købte ham, d. 24/9.

Ud fra det kan jeg jo konkluderer at enten:
- Er Mikka blevet total forkert fodret så han ikke er vokset ordentlig som hvalp
- Han er en dværg (kan en ilder være det)
- eller han ikke engang er 10 uger gammel nu, hvor jeg har haft ham i godt og vel 3 uger, og forrige ejer en måned (det er jo 7 uger), så må han jo nærmest være taget fra moren direkte efter fødslen :/

Man han er ikke en hvalp der søger tryghed, han hygger meget med sig selv. Han elsker at sove i sit bur, og elsker at rende rundt med os når vi er hjemme. Han bider aldrig, kun nap i leg, ikke noget der gør ondt. (han bed kun den første aften vi havde ham, to gange)

Mikka er min første ilder, så ved jo ikke hvor stor han burde være. Har dog set en ilder på 3½ måneder, som nærmest er dobbelt så stor som Mikka.


Nogen der kan hjælpe mig med at få svar, er helt forvirret nu!

Vh. Marianne

Cille

Nogen ilder er bare små og nogen gror bare langsomt.
Men man kunne så fristes til at tro at det rent faktisk måske er en tæve du har fået.
Jeg ved ikke hvor meget tjek du har på det med køn,men ang vægt lyder det som tæve.

Amazing Ferret

Citat fra: Shamua88 Dato 14. Oktober 2009, kl. 00:20
Ej nu bliver jeg helt vildt bekymret! Hvis jeg har forstået rigtigt, vil en ilder af normal bygning, der vejer 870 gram være omkring 8 uger gammel (2 måneder) , eller 11 uger (2½ måned), nu har jeg ikke længdemål på mikka, men ved at han vejede 570 g d. 9 okt. , og det siges, af ham jeg købte ham ved, at han skulle være omkring 4-5 måneder, da jeg købte ham, d. 24/9.

Ud fra det kan jeg jo konkluderer at enten:
- Er Mikka blevet total forkert fodret så han ikke er vokset ordentlig som hvalp
- Han er en dværg (kan en ilder være det)
- eller han ikke engang er 10 uger gammel nu, hvor jeg har haft ham i godt og vel 3 uger, og forrige ejer en måned (det er jo 7 uger), så må han jo nærmest være taget fra moren direkte efter fødslen :/

Man han er ikke en hvalp der søger tryghed, han hygger meget med sig selv. Han elsker at sove i sit bur, og elsker at rende rundt med os når vi er hjemme. Han bider aldrig, kun nap i leg, ikke noget der gør ondt. (han bed kun den første aften vi havde ham, to gange)

Mikka er min første ilder, så ved jo ikke hvor stor han burde være. Har dog set en ilder på 3½ måneder, som nærmest er dobbelt så stor som Mikka.


Nogen der kan hjælpe mig med at få svar, er helt forvirret nu!

Dyrehandel ildere er som regel taget fra moren alt for tidligt

Men du kan da komme ud til mig en tur, så skal jeg kigge på ham og se om jeg kan bedømme hvor gammel han er