Nyheder:

Velkommen til Ferretopia!
Ris, ros, forslag og hjælp til Ferretopia foregår i Feedback.

Hovedmenu

Avl på dyrehandelilder for at få angora

Startet af Eliza, 10. Januar 2011, kl. 13:30

Malene

[besked=Malene]Det er en spændende debat, så hold den venligst over børnehaveklassesniveau. Mudderkast - nej tak![/besked]
Logic is the beginning of wisdom, not the end.

Cille

Giv mig bare en advarelse... men sorry så burde den være lukket og slukket for længst, da den fra start var mudderkast.
(og nej jeg har ikke deltaget slemt i tråden, men bare fakta omkring hele tråden)

Charlotte

Malene det har ikke været andet end mudderkast lige fra starten, men når det ikke går ud over dine veninder, så er det ok eller hvad???
Var ved at miste en ilder men fik ham reddet fordi jeg kan førstehjælp.
LÆR DET!
Det kan redde DIN ilder!!!

Stubba

Hold da op. Det er sådan nogle diskussioner her, der rigtig kan give splid - vi bliver jo aldrig mening.

Men Charlotte, må jeg spørge om en ting? Og det er ikke negativt eller noget, men undrer mig bare .. (og det kan godt være du har nævnt det før i denne tråd, men så er det bare ikke gået op for mig) Hvorfor er det du vil vælger at avle på en uden stamtavle, når du har muligheden for at avle med en ilder med stamtavle? Er det fordi de er dyre at få hjem (dem med stamtavle)? Er det fordi han er angora? Eller er det fordi du synes han er dejlig og kunne blive et godt avlsdyr?

Jeg ville bare lige svare på det her
Citat fra: Line Dato 12. Januar 2011, kl. 16:38
Årh hvor jeg bare vidste at jeg skulle have skrevet at det ikke var for at forsvare avl på ildere fra fx city 2 eller hvad vi nu skal kalde ildere man køber i dyrehandler. Skrev det blot fordi jeg ikke har oplevet endnu at kunne købe en ilder om vinteren, men jeg befinder mig jo heller ikke i alle landets dyrehandlere, så siger ikke at det ikke er muligt. Men hvem siger dyrene i dyrehandlerne ikke lige så godt kunne komme fra tyskland eller holland som danmark eller sverige? - Nu ved jeg ikke hvor Jonas Sander holder til... Siger bare at jeg ikke har mødt manden, jeg har ikke set hans forhold, kun hørt historier; Og jeg kan nu ikke få det til at passe med at han skal levere ildere til alle landets dyrehandler.
SKRIVER DET IKKE FOR AT FORSVARE DET - det er blot en undren over hvordan han skulle kunne levere SAMTLIGE ildere til danske dyrehandler... Der må jo være andre - fx privatpersoner der ikke kan komme af med dem, eller folk der ikke kan have dem længere - fejlkøb eller hvad ved jeg... Der er nok mere end en person der levere ildere til dyrehandler
Jonas Sander holder til i Sverige .. Eller, han benytter sig i hvert fald af en dyrlæge i Sverige. Mailo er en Jonas Sander ilder, så det står på hans vaccinationsattest. Og Mailo er vidst købt i city 2 (jeg har købt ham af tidligere ejer .. så fandt først ud af senere, at han var fra dyrhandler)
Rofus, Mailo & Parkour Tello <3
rip Nico - du er elsket og savnet!

Charlotte

Stubba er her på mobilen og den er ikke så nem at skrive på så du får et kort svar (som er en genudsendelse da det jo ligesom er hele min pointe). Jeg ser ikke det store problem i at avle på dyr uden stamtavle. Man behøver ikke eje et dyr der falder død om tidligt bare fordi den ikke har et papir.

Nu tror jeg simpelthen at den ged er barberet ned så mange gange at den burde have fred. Vi kommer ikke videre for vi bliver aldrig enige. Så skal vi ikke bare være enige om at være uenige og komme videre i livet nu?  ;)
Var ved at miste en ilder men fik ham reddet fordi jeg kan førstehjælp.
LÆR DET!
Det kan redde DIN ilder!!!

Malene

Citat fra: Cille Dato 12. Januar 2011, kl. 20:26
Giv mig bare en advarelse... men sorry så burde den være lukket og slukket for længst, da den fra start var mudderkast.
(og nej jeg har ikke deltaget slemt i tråden, men bare fakta omkring hele tråden)
Jeg har igen planer om at give folk advarsler. Der var ikke mudderkast fra starten. Godt nok var det en "følsom" diskussion, men den var spændende. Selvom folk har forskellige meninger, så skader det altså ikke at lære mere om hvordan andre folk har det med avl. Vi er her trods alt allesammen pga. den ene ting vi har tilfælles.. ildere.

Citat fra: Charlotte Dato 12. Januar 2011, kl. 21:27
Malene det har ikke været andet end mudderkast lige fra starten, men når det ikke går ud over dine veninder, så er det ok eller hvad???
Øh, hvem er mine veninder så? :lol: Jeg husker meget dårligt, men den eneste "veninde" jeg kan huske har skrevet i tråden, er Starshineferrets.
Jeg går bestemt ikke ind i en tråd som admin og giver en "løftet pegefinger" uden jeg mener det er nødvendigt. Jeg synes stadig det er en interessant diskussion og den eneste grund til at jeg skrev den besked, var at jeg ikke ville se den udvikle sig til noget mere ubehageligt. Hvis du tror jeg vælger "side", så tager du fejl.
Logic is the beginning of wisdom, not the end.

boomerang

Jamen det var meget underholdende at læse, men pyt med det. Har lige et spørgsmål til dig, Charlotte. Er det muligt at se billederne af dit avlspar, da jeg har interesse i at købe en af dine "bastard-hvalpene" (selvfølgelig når de kommer til verden, uanset om det er 1 eller 2 år i fremtiden).


Mvh
Svetlana 

Jenny

Nu har jeg fulgt med i denne debat siden den startede, og jeg har ikke villet svare fordi jeg står ved, at jeg ikke ved noget videre om genetik. Jeg synes det er spændende og vil gerne lære noget om det. Jeg havde selv overvejet at lave et kuld på Blomst (fordi jeg synes hun er verdens dejligste ilder og fordi jeg synes det kunne være spændende og sjovt at have hvalp - omend det kan blive en dyr fornøjelse) men ved at have læst en masse tråde herinde om avl, har jeg besluttet mig at det skal der bestemt IKKE - da jeg jo præcis ikke aner noget om hendes baggrund, det kan da godt være hun er sund og rask nu, men hvad så om 2 år? Jeg ved ikke om hun bærer på sygdomme eller om der er indavl i hende. Og det som alle prøver at sige til dig Charlotte er jo i virkeligheden bare at de synes du skal vente med at avle til du har nogle dyr du kender baggrunden på - som du selv siger, man kan ikke vide om en med tavle eller en uden tavle får de samme arvelige sygdomme. Men chancen for at der er arvelige sygdomme i en uden tavle er jo sort på hvidt større end en med tavle, da seriøse opdrættere ikke vil vælge at avle på nogle forældre dyr med arvelige sygdomme. Hvis jeg engang beslutter mig for at ville have hvalpe vil jeg da bestemt vente på de rette avlsdyr dukker op, så jeg også kan stå indefor overfor eventuelle hvalpekøbere at sandsynligheden for arvelige defekter og sygdomme er minimal (man kan jo aldrig udelukke det 100%)

At du er tilfreds med dine dyr kun bliver 5 år, synes jeg blot er sørgeligt. Jeg håber da bestemt Blomst bliver ældre end det. Jeg føler jeg har lært min lektie, og jeg ved med mig selv at fra nu af vil jeg udelukkende købe dyr med stamtavle, for det ville være dumt at købe et dyr man ved der er en større chance for ikke bliver særlig gammel. (Undskyld at jeg har skåret alt ud i pap, men som følge af at have læst tråden, lod det til at være nødvendigt.)

Det var lidt her fra mig :)
Hilsen Jenina.

Dark Crystal Ferret

Jenny: I forhold til hvad der står i denne tråd, syndes jeg det er utrolig flot at dig at tænke over det der bliver skrevet, og dermed tage dit eget valg. Det har jeg virkelig stor respekt for. Især når det handler om dyr der kommer fra en dyrhandler eller som man ikke ved særlig meget om, udover den er sød og har en smuk pels.
Jeg tager hatten af for du vælger som du gør, ud fra at læse sådan en tråd her. Og også for du skriver din mening nede under.
Ville ønske mange flere tænkte over tingene når de så sådan noget her som du gør.
Og det er rigtig dejligt at vide at sådan en tråd, som denne her, også kan have sådan virkning på nogle der ikke nødvendigvis skriver i den.  :)

cibatuchsi

Hvorfor ikke bare blive enige om at ikke alle er enige om det ang. avl.
Hvorfor prøve at ødelægge det for hinanden. hvad godt kommer der ud af det. ?

Håber i alle får en god weekend.

Dark Crystal Ferret

Jo Jo.. Men det er da også rigtig Erika. Men man bestemmer selv hvad og hvornår man vil svare. Det er da rigtig at man ikke skal skyde på nogen. Men en opdrætter der bliver spurgt ud om ting på et forum ( hvad faktisk sker mere og mere ofre syndes jeg :S) bestemmer jo selv hvad de vil svare på. Og man kan jo også skrive privat hvis man virkelig vil vide det.
Men nej, du har ret i at man ikke skal skyde nogen ned, hvis man ikke selv kan svare. MEN igen. Charlotte vælger at svare. Hendes valg. Samme ret har Ann og Sara!

Dark Crystal Ferret

Citat fra: Amazing Ferret Dato 14. Januar 2011, kl. 16:34
Citat fra: Dark Crystal Ferret Dato 14. Januar 2011, kl. 16:30
Jo Jo.. Men det er da også rigtig Erika. Men man bestemmer selv hvad og hvornår man vil svare. Det er da rigtig at man ikke skal skyde på nogen. Men en opdrætter der bliver spurgt ud om ting på et forum ( hvad faktisk sker mere og mere ofre syndes jeg :S) bestemmer jo selv hvad de vil svare på. Og man kan jo også skrive privat hvis man virkelig vil vide det.
Men nej, du har ret i at man ikke skal skyde nogen ned, hvis man ikke selv kan svare. MEN igen. Charlotte vælger at svare. Hendes valg. Samme ret har Ann og Sara!

Jeg har det bare sådan at hvis man ikke vil svare, så må det jo være fordi man har noget at skjule. Jeg håber jeg tager fejl, men sådan ser jeg det!!!!

Ved godt du gør. Men er ikke enig man nødvendigvis vil skjule noget. Vil folk virkelig gerne vide noget bestemt om en linje. Jamen så kan man da skrive til opdrætteren.
Personligt er jeg blevet skudt så meget på efterhånden. At jeg ikke er særlig inter i at skrive lange plamader om mine avls dyr og ej heller udtale mig omkring det. For alle kan finde et ord eller en setning og så køre på den. kun fordi der er fejl de ønsker at få ud af hele tråden og ud af selve opdrætterens metoder/opdræt.
Skriv en mail, så er jeg sikker på man får et ærligt svar. Og sikker også dok for at disse ting er sande osv.

Charlotte

Citat fra: cibatuchsi Dato 14. Januar 2011, kl. 16:15
Hvorfor ikke bare blive enige om at ikke alle er enige om det ang. avl.
Hvorfor prøve at ødelægge det for hinanden. hvad godt kommer der ud af det. ?

Håber i alle får en god weekend.

Jeg kan ikke svare på om de er ude på at ødelægge noget for mig, men jeg er ikke ude på at ødelægge noget for nogen. Jeg stiller nogle seriøse spørgsmål og dem forventer jeg da de besvarer. At de så ikke kan viser jo hvor lidt seriøse de er  (og så kan de komme med alle de undskyldninger de vil). Hvis jeg havde spurgt hende privat, så havde jeg ikke fået et svar alligevel. Derfor valgte jeg at spørge her. Hvis man har sat sig ordenligt ind i tingene, så har man vel ikke noget problem med at svare...  ;)
Var ved at miste en ilder men fik ham reddet fordi jeg kan førstehjælp.
LÆR DET!
Det kan redde DIN ilder!!!

Charlotte

Citat fra: FerretParadise Dato 12. Januar 2011, kl. 17:42
Citat fra: Charlotte Dato 12. Januar 2011, kl. 17:38
Ann > Hvorfor lavede du så en parring på en døv/yderst hørehæmmet ilder??? Det var i din start ja, men var det for at andre skulle få "glæde" af døve ildere??? Og den var også indavlet (eller også var den ikke eller også var den, for du havde ikke helt styr på hvilken han der havde parret hende) men hvad var det du ville bidrage med der?  :S Vi er alle startet et sted og jeg avler ikke på døve ildere.  ;)
Ja jeg startede rigtig dårligt ud i 2005.  ;)

Heldigvis har jeg da lært en masse siden dengang, og føler da selv, at jeg bidrager med noget sundt til ilderbestanden i dag.

Du skriver at du bidrager med noget sundt til ilderbestanden. Så stiller jeg dig nogle seriøse spørgsmål baseret på de ting jeg kan læse på din og din samarbejdspartners hjemmesider for at høre hvordan I kan mene at det er sundt. Og så nægter du at svare. Det må betyder du ikke er seriøs fordi du ikke har sat dig ind i det. Eller også prøver du at skjule noget som Erika skrev. Andet kan jeg ikke få det til Ann. Og sådan tror jeg der sidder flere og tænker og også folk der i fremtiden evt vil købe en hvalp fra dig. Men det er jo helt op til dig om du vil svare eller ej. Jeg kan stå inde for hvad jeg gør, du kan ikke... Længere er den ikke...
Var ved at miste en ilder men fik ham reddet fordi jeg kan førstehjælp.
LÆR DET!
Det kan redde DIN ilder!!!

Marianne

Og som opplysning om kreft i linjen; Kreft er i de aller fleste tilfeller ikke arvelig. Nå er det ikke forsket alt for mye på ilder og kreft, men for eksempel hos mennesker er det kun 5-10 % av alle krefttilfeller som regnes som arvelige. Resten skyldes miljø, virus, bakterier eller tilfeldigheter. Ildere er nok ikke veldig anderledes enn mennesker i den sammenheng. Som eksempel kan det nevnes at insulinoma etter all sannsynlighet skyldes kosthold, mens binyrekreft mener man kan ha en sammenheng med sterilisering. Selvfølgelig kan det også være en genetisk komponent, det gjenstår å se. Lymfoma kan ha en sammenheng med virus, så at en ilder ha dødd av lymfoma er ikke ensbetydende med at det er arvelig for linjen. For å fastslå om det er sannsynlighet for at det er arvelig i linjen må det føres full stamtavle og statestikk på alle kullsøsken, avkom og de tidligere generasjonene for å se etter en forhøyetsannsynlighet for arvelig kreft. dersom alle skulle stoppe linejne sine pga et enkelt tilfelle med kreft i linjen hadde vi til slutt ikke hatt linjer igjen å vle på. Men dette viser nok en gang viktigheten av fullstendig stamtavle :)