Nyheder:

Velkommen til Ferretopia!
Ris, ros, forslag og hjælp til Ferretopia foregår i Feedback.

Hovedmenu

Avl på dyrehandelilder for at få angora

Startet af Eliza, 10. Januar 2011, kl. 13:30

Amazing Ferret

Citat fra: Charlotte Dato 12. Januar 2011, kl. 15:28

Så hvis jeg var så ligeglad med mine dyr, så ville jeg nok også tage på udstilling med dem. 


Nu vil jeg ikke blande mig i resten af tråden - men denne sætning kan jeg ikke lide  :(
Du påstår simpelthen at alle os der tager på udstilling er ligeglad med vores dyr?

cibatuchsi

Citat fra: Amazing Ferret Dato 12. Januar 2011, kl. 15:40
Citat fra: Charlotte Dato 12. Januar 2011, kl. 15:28

Så hvis jeg var så ligeglad med mine dyr, så ville jeg nok også tage på udstilling med dem. 


Nu vil jeg ikke blande mig i resten af tråden - men denne sætning kan jeg ikke lide  :(
Du påstår simpelthen at alle os der tager på udstilling er ligeglad med vores dyr?
sidder også og kigger på den sætning. for vi er godt nok ikk ligeglade med vores dyr

Bawa

Så må jeg virkelig hade mine - og alle andres  - når jeg er medarrangør på en udstilling :S

Charlotte

Nu behøver I ikke overdrive, vel?  ;)  I ved udemærket godt hvad jeg mener. Ja der er en vis risiko ved at tage dyr med til træf og udstilling. Og den risiko vil jeg ikke tage. Hvad I gør, er op til jer.
Var ved at miste en ilder men fik ham reddet fordi jeg kan førstehjælp.
LÆR DET!
Det kan redde DIN ilder!!!

FerretParadise

Jeg vil sige, at der er større risiko for smitte på et træf, end på en udstilling.
Til træf leger dyrene jo tit med hinanden, ligger og putter, og bruger samme bakke.
Det gør de ikke på en udstilling, og alle passer meget på og spritter deres hænder af, hvis de skal hilse på en andens ilder, både før og efter. Dommerne gør det imellem alle dyrene de dømmer, osv osv.

Ann Hillerslev.

Eliza

#65
Charlotte jeg er helt enig i at en stamtavle ikke bare er en stamtavle og hvis du har fulgt lidt med så har jeg givet udtryk for det mange gange. Men dertil så at sige at bare fordi nogle stamtavler ikke er gode så kan man bare bruge de dyr man har lyst til.

Det er SÅ forkert at sige at risikoen for en ilder med god tavle og risikoen for netop den dyrehandelilder du har valgt at bruge er den samme. Det kan godt være de begge kan blive syge men når det gælder den arvelige faktor så er risikoen altså mange mange gange større ved din ilder. Det er ikke for sjov vi gang på gang hører om Jonas Sander ildere der dør inden de er 3 år.

Jeg tror nu også du er ærlig men jeg tror også bare at du ikke ved specielt meget om det du laver og du virker bestemt ikke til at ville lære det.

Hvordan vil du forklarer at Jonas Sander kan levere hvalpe hele året rundt hvis han ikke bruger kunstig belysning osv? Og det er jo indlysende at han laver indavl for at få de farver frem han ønsker. Der kommer jo alt for ofte døve dyr fra ham og de dør tit inden de er særlig gamle, synes du det lyder som forsvarligt avl?

Og hvad f...... er det for en påstand at vi ikke passer på vores dyr når vi tager på udstilling? Det er det mest latterlige jeg længe har hørt. Du har lige fået et nyt dyr hjem, har du så sat den i karentæne for ellers kan jo lige så godt smitte alle dine andre dyr. Og du skal nok ikke gå udenfor for tænk hvis du slæber noget med hjem på dine sko som smitter..

Du får det til at lyde som en pengemaskine hvis man tager 2500 eller mere for sin hvalp, men har du overvejet at mange af dem der gør det chipper, vaccinere og får sundhedstjekket dem. Derudover så bruger de mange penge og kræfter på at finde avlsdyr som faktisk kan bidrage med noget så som god levealder og god sundhed som man kun kan sige du er med til at trække ned. Hvis folk ikke har de penge til en ilder så skal de da ikke købe fra dig når man tænker på de dyrlægeomkostninger som risikerer at følge med.

Du siger du ikke købte ham til avl men hvorfor vil du så avle på ham? bare fordi du kan? er det ikke lidt en latterlig holdning at ha til dyr?
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Line

De dyrehandlere jeg kender der sælger ildere (Ikke at det er mange) Kan nu altså ikke levere ildere hele året. Hvis man går ind i vintersæsonnen, så har jeg altid fået at vide "vi får ildere igen til foråret eller over sommeren"
Så mange dyrehandlere der er rundt omkring i landet der sælger ildere, kan det nu i mit hovede heller ikke passe, at de alle sammen skulle komme fra samme sted. Nogle må jo komme et andet sted fra.
Og det kan godt være der er penge i at sælge dyrene som kæledyr, men hvis man skal have så mange og på farmlignende forhold, så må nogle af dyrene unævneligt gå til pelsindustrien. Og jeg kender ingen farme under Kopenhagen Fur der bruger kunstig belysning (selvfølgelig kan det være nødvendigt i vinteren for at fodre, da der er lys på foderbilen, men der hænger ikke lamper rundt omkring der er tændt den halve nat)

AlisVolatPropiis

Charlotte..nu skrev jeg med vilje ikke i tråden før jeg følte en anden havde misforstået noget, jeg har en udmærket ide om hvor stædig du er og hvor nyttesløst det derfor vil være. Men henvendte mig derimod til en jeg håbede evnede at se logikken i at chancen for ens ilder har en arveligsygdom er væsentligt minimeret -når de ikke tidligere forekommer i ilderens familie. :)

ang. udstillinger....-hvis jeg var bange for mine ildere fik en livstruende sygdom med hjem -tog jeg ikke afsted.....hell hvis jeg var bange for at dø af en gang mavepine eller forkølelse ville JEG ikke engang tage på udstilling.....eller gå ud af døren -der kan man iøvrigt også blive kørt ned, røvet eller et fly kan lande i hovedet på mig....

Risikofaktor er vist nøgleordet i alt jeg prøver at sige her...og jeg ved godt jeg taler for døve ører :)

Anne

Ildere der er blevet smittet på udstillinger og døde af det: 0
Ildere der er døde pga hovedløs avl (genetiske sygdomme): MANGE

Behøver jeg skrive mere....

Eliza

Line: Jeg forstår faktisk ikke helt din lyst til at forsvarer folk der leverer ildere til dyrehandlere. Men når det nu er sagt så snakker jeg her om Jonas sander og han kan altså godt levere hvalpe om vinteren. Jeg har selv, før jeg blev klogere, købt to hvalpe som var Jonas Sander dyr og de var begge fra kuld uden for hvalpe sæsonen. Sjovt nok er de begge døde i dag, eller det var faktisk bestemt ikke sjovt og derfor det her er et emne der betyder så meget for mig.
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Charlotte

Ja du har givet udtryk for en del ting flere gange. Det har jeg også og vi kommer ligesom ikke videre. Vi gentager bare os selv (og ikke kun fra denne tråd men også andre tråde). Så dette bliver mit sidste svar med mindre der kommer noget nyt.

Som jeg tidligere har skrevet, så er det da ikke sikkert at den arvelige faktor er større på dyrehandler dyr end på dyr med stamtavle. Ikke alle fortæller alt når dyret har stamtavle. Måske er det opdrætteren der fortier noget, måske er det en køber der ikke lige fortæller at dyret er dødt. Vi har også set eksempler på dyr der ikke er blevet obduseret (staves??) selvom de har været brugt i mange parringer. Og ja vi hører om dyr der dør tidligt. Men hvad med alle de dyr der ikke dør tidligt. Vi er kun en lille del af ilder-ejere herinde. Der sidder mange derude der aldrig har hørt om forummet som har dyr fra dyrehandlerne som ikke nødvendigvis er døde tidligt. Min Freja blev 5½ år og min Fætter blev 5 år og var derfra. Det synes jeg er fine aldre. Mine tidligere drenge, Alexander, Bailey og Cognac blev 6½ år og den ene var fra en dyrehandel. Det er også en fin alder. Jeg behøver vel ikke blive ved? Ja vi kan også nævne de dyr der ikke blev så gamle som var derfra men det betyder stadig ikke at nogen af jer er synske og ved om mine dyr har arvelige sygdomme i generne ligesom jeg heller ikke er synsk og ved om jeres med et stykke papir har det.

Fordi jeg ikke har samme mening som dig, er det ikke ensbetydende med at jeg ikke ved hvad jeg laver og at jeg ikke vil lære. Så kunne jeg jo skrive det samme om dig men jeg gider ikke være Eliza og Charlotte 5 år.

Der var folk herinde der havde ondt bagi da min hun Silde fødte et kuld d. 22/2 sidste år. Hun bor i mit hjem og bliver udsat for kunstig belysning fordi burene står i min stue. Ja hun gik tidligt i løb men som der er flere herinde der skriver i år, så går hunnerne tidligere og tidligere i løb. Om han har eller ikke har kunstig belysning og laver indavl for at få farver som man også godt kan få uden (se mit kuld, 7 hvalpe og kun 3 standarder uden indavl), det kan jeg ikke udtale mig om for jeg har aldrig besøgt manden, men det har I heller ikke så det er ren fantasi at der bliver lagt mere og mere på historien for hvert år der går.

Nej jeg har ikke sat angora hannen i karantæne. Jeg så alle 4 ildere og ingen så ud til at fejle noget. Besøger du alle der udstiller for at se de ildere de ikke har taget med? Og selvom folks hænder bliver sprittet af, og folk bruger deres egne transportkasser (hvilket hjælper på at nedsætte smitterisikoen), så er der stadig en risiko for at få noget med hjem når der er så mange mennesker og dyr samlet. I går f.eks rundt og kæler med hinandens dyr. Det forstår jeg udemærket for de er nogle skønne dyr men det giver stadig en risiko. Hvorfor tror I at man skal melde en udstilling til myndighederne? Fordi de så kan forbyde den hvis der er et smitsomt udbrud i landet. Og når jeg kommer hjem, så tager jeg mine sko og sætte dem op så ilderne ikke kan nå dem, så nej, ingen stor risiko der Eliza.

Hvis du læste hvad jeg skrev, så havde du set at jeg skrev dette: (og alligevel tjener man ikke mange penge hvis overhovedet nogen for det er dyrt at have hvalpe).

Jeg har forklaret gentagne gange hvorfor jeg købte ham og hvorfor jeg vil bruge ham til avl og der er ingen grund til at gentage når du alligevel ikke læser hvad jeg skriver.
Var ved at miste en ilder men fik ham reddet fordi jeg kan førstehjælp.
LÆR DET!
Det kan redde DIN ilder!!!

Line

Årh hvor jeg bare vidste at jeg skulle have skrevet at det ikke var for at forsvare avl på ildere fra fx city 2 eller hvad vi nu skal kalde ildere man køber i dyrehandler. Skrev det blot fordi jeg ikke har oplevet endnu at kunne købe en ilder om vinteren, men jeg befinder mig jo heller ikke i alle landets dyrehandlere, så siger ikke at det ikke er muligt. Men hvem siger dyrene i dyrehandlerne ikke lige så godt kunne komme fra tyskland eller holland som danmark eller sverige? - Nu ved jeg ikke hvor Jonas Sander holder til... Siger bare at jeg ikke har mødt manden, jeg har ikke set hans forhold, kun hørt historier; Og jeg kan nu ikke få det til at passe med at han skal levere ildere til alle landets dyrehandler.
SKRIVER DET IKKE FOR AT FORSVARE DET - det er blot en undren over hvordan han skulle kunne levere SAMTLIGE ildere til danske dyrehandler... Der må jo være andre - fx privatpersoner der ikke kan komme af med dem, eller folk der ikke kan have dem længere - fejlkøb eller hvad ved jeg... Der er nok mere end en person der levere ildere til dyrehandler

Charlotte

Og ang det med hvalpe udenfor hvalpe-sæsonen. Jamen hvornår er hvalpe-sæsonen efterhånden? Nogle dyr går tidligt i løb (se bare i år, hvor nogle af tæverne allerede er i løb) og hvis de får hvalpe, risikerer man så ikke at  nogle af de unge hunner går i løb sidst på året i samme år som de er født? Ingen af os ville avle på dem så tidligt men ingen af os vil sælge til dyrehandlere (eller jeg kan jo ikke tale for andre, så JEG vil ikke sælge ildere til en dyrehandel).

Og hvis der skulle være lys tændt hele døgnet, så kunne jeg altså forestille mig at hunnerne ville æde deres hvalpe af stress. Men jeg ved det ikke for sådan går mine dyr ikke og de kommer heller aldrig til det.
Var ved at miste en ilder men fik ham reddet fordi jeg kan førstehjælp.
LÆR DET!
Det kan redde DIN ilder!!!

Anne

#73
Mavesygen i sverige har ikke smittet nogen igennem udstillinger, det har smittet igennem at folk har været hjemme hos hinanden. Hygiejnen på udstillinger er normalt ekstremt god. Jeg holder fast i mit indlæg, fordi jeg har ret! ;)


Der er faktisk aldrig nogen der har mistet dyr grundet smitte på en udstilling.
Til gengæld har hundredevis mistet dyr for tidligt pga dårlig avl.

Charlotte

Citat fra: Eliza Dato 12. Januar 2011, kl. 16:49
Nu er mine dyr aldrig blevet smittet med noget på en udstilling, men de blev alle syge efter jeg fik en ny hjem. Der hvor jeg fik den nye fra var der ingen dyr der var syge og de blev det sådan set heller ikke men de bar på en virus som de var immune overfor og det ander du jo ikke om den du lige har købt også er og dermed smitter. Dine dyr risikerer faktisk at blive meget mere syge hvis de ikke er vandt til bakterier andre steder fra.

Jo charlotte det er faktisk sikkert at den arvelige faktor ikke er den samme hvis man bruger dyr med gode tavler, man skal jo ikke købe fra en opdrætter man ikke stoler på..

Hvad kan jeg lære af dig Charlotte??? At jeg bare kan gå ned i den nærmeste dyrehandel og købe to dyr og parre dem, for jeg synes da også det kunne være sjovt at have et kuld hvalpe..

Hvordan ved du der ikke er indavl i dine dyr når du ikke aner hvor de kommer fra?

Men når du køber en hvalp, så ved du jo ikke om hannen eller hunnen senere bliver solgt til en anden som så ikke obduserer den efter den er død/aflivet?

Den hun jeg vil sætte angora hannen på, er fra Holland. Ja nok en dyrehandel eller opdrætter derfra (kunne jeg forestille mig men er ikke sikker). Så det skulle da være utroligt at de lige skulle være fætter/kusine. 
Var ved at miste en ilder men fik ham reddet fordi jeg kan førstehjælp.
LÆR DET!
Det kan redde DIN ilder!!!