Nyheder:

Ingen spørgsmål er dumme, så bare spørg hvis du er i tvivl og husk endelig at fortælle lidt om dig selv, i Præsentationer :)

Hovedmenu

Avl på dyrehandelilder for at få angora

Startet af Eliza, 10. Januar 2011, kl. 13:30

Cille

Ang det med dyrhandel og dyr der ankommer der.... ja så kan man da i ikast få dem med tavler for en lidt større sum...hvor mon de kommer fra :fnis: ;)

Men ja man skulle ikke komme derud hvor man skal sælge dem i butikker ,og helst heller ikke rundt omkring på nette, hvor alt kan sælges.
Skal man endelig sælge det på nette,skal det kun være de steder der er beregnet kun til dyr, og ikke det store loppe-markede af alting

Charlotte

Ann > Hvorfor lavede du så en parring på en døv/yderst hørehæmmet ilder??? Det var i din start ja, men var det for at andre skulle få "glæde" af døve ildere??? Og den var også indavlet (eller også var den ikke eller også var den, for du havde ikke helt styr på hvilken han der havde parret hende) men hvad var det du ville bidrage med der?  :S Vi er alle startet et sted og jeg avler ikke på døve ildere.  ;)

Eliza > Og ting som at ingen af os er synske og kan se hvilke dyr (med eller uden stamtavle) der har arvelige sygdomme i generne der kan komme frem ved den "rette" parrring) er heller ikke min mening men fakta.  ;)
Var ved at miste en ilder men fik ham reddet fordi jeg kan førstehjælp.
LÆR DET!
Det kan redde DIN ilder!!!

FerretParadise

#92
Citat fra: Charlotte Dato 12. Januar 2011, kl. 17:38
Ann > Hvorfor lavede du så en parring på en døv/yderst hørehæmmet ilder??? Det var i din start ja, men var det for at andre skulle få "glæde" af døve ildere??? Og den var også indavlet (eller også var den ikke eller også var den, for du havde ikke helt styr på hvilken han der havde parret hende) men hvad var det du ville bidrage med der?  :S Vi er alle startet et sted og jeg avler ikke på døve ildere.  ;)
Ja jeg startede rigtig dårligt ud i 2005.  ;)

Heldigvis har jeg da lært en masse siden dengang, og føler da selv, at jeg bidrager med noget sundt til ilderbestanden i dag.
Ann Hillerslev.

Eliza

Nu snakker jeg fx om lynkræft som ofte kommer fra dyr som dine og det kan jeg da love dig for at der ikke bare sådan lige kommer fordi det er den forkerte parring hos dyr hvor man kender linierne på.

At Ann måske har lavet en parring da hun intet vidste men lærte af folk som dig, som så ikke var god, det er jo ikke fedt og det tror jeg godt hun ved men hun er blevet klogere og går jo netop mere end så mange andre op i sit avl i dag. Men hvad er din undskyldning? du har været herinde hvor der er masser af viden og alligevel vælger du gøre som du selv har lyst til fordi du mener du ved bedst selv..
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Charlotte

Og jeg starter her. Måske finder jeg ud af at jeg hellere vil avle på ildere med stamtavle, måske gør jeg ikke. Men det er mit valg og ingen andens. Og i det mindste ikke så vanvittigt som at avle på en ilder du VED der er noget galt med og sammen med en du VED er indavlet (og som er i familie med din hun så indavlsprocenten lige steg drastisk).  :nej:
Var ved at miste en ilder men fik ham reddet fordi jeg kan førstehjælp.
LÆR DET!
Det kan redde DIN ilder!!!

Amazing Ferret

Citat fra: Charlotte Dato 12. Januar 2011, kl. 18:16
Citat fra: Bawa Dato 12. Januar 2011, kl. 18:13
Jo, det mener jeg faktisk meget seriøst ;)
Af hvad jeg har lært, så er indavl er når man tager f.eks far og datter, eller bror og søster og parrer sammen.
Linjeavl er så f.eks at man har to søskende som man laver to helt forskellige linjer ud fra - og efter minimum 3 generationer, krydser linjerne.
Ved linjeavl vil der være kommet så meget "nyt blod" at det ikke har nogen skadelig effekt på eventuelt afkom.

Du forstærker stadig alle generne med OGSÅ de dårlige. Og når der findes nok ildere på kontinentet, hvorfor så tage chancen?

Se der vil jeg altså give Charlotte ret.

Og igen så kan der ligge dårlige gener og når du så lige parrer de to op, ja så går det galt

Eliza

Igen charlotte så er der nogle der bliver klogere og nogle som ikke gør og du er en af dem der ikke gør åbenbart..

Kan godt lige du sviner andre for at der er indavl som er mega lav men du ander intet om dine egne dyr så indavls % kan være mange gange større på dine..
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Charlotte

Citat fra: Eliza Dato 12. Januar 2011, kl. 18:20
Igen charlotte så er der nogle der bliver klogere og nogle som ikke gør og du er en af dem der ikke gør åbenbart..

Kan godt lige du sviner andre for at der er indavl som er mega lav men du ander intet om dine egne dyr så indavls % kan være mange gange større på dine..

Det er rigtigt at jeg ikke ved det. Men den ene er fra City2 og den anden fra Holland. Risikoen er nok pænt lille.

Men når man VED det, hvorfor så gøre det???

Var ved at miste en ilder men fik ham reddet fordi jeg kan førstehjælp.
LÆR DET!
Det kan redde DIN ilder!!!

lussingen

Jeg må ærligt indrømme, at jeg sidder med en lidt underlig smag i munden. Jeg er helt med på at ildermiljøet kan være et barsk sted at begå sig (jeg har trods alt været her i snart 4 år), men det gør mig temmelig ked af det at se, at man forsøger at underminere andre opdrættere.
Når jeg sidder her på sidelinjen og læser med, så minder det mig mest af alt om en gang mudderkastning. Det skyts der bliver kastet med er ikke så vigtigt, det er langt mere vigtigt at man rammer modstanderen og gerne hårdt :(
Jeg er kommende hvalpekøber. Jeg har ventet i 3 år på hvalp. Jeg har netop valgt "min" opdrætter ud fra de kriterier, der er de vigtigste for mig som køber. Det kan jeg selvfølgelig tillade mig, da det er mig der skal købe en "vare" og jeg vil gerne have det bedste for mine penge. Det er ingen hemmelighed (det tror jeg i hvert fald ikke :lol:) at jeg skal have 2 hvalpe fra Ann.
For mig er det vigtigt at hvalpene kommer fra en god linje. Jeg skal føle mig tryg ved opdrætteren, og jeg lægger meget mærke til, hvordan pågældenes dyr har det og hvordan de interagerer med deres menneske. Jeg kan også godt lide, at opdrætteren har gjort sig nogle tanker om, hvad det er hun vil med sit opdræt og hun derved har sat sig nogle mål.
Jeg har helt klart også mine holdninger og meninger omkring avl. Jeg vil gerne have så mange oplysninger som muligt omkring dyrene for på den måde at kunne holde øje med udviklingen i linjen.
Med venlig hilsen Mette og de 4 banditter: Sundance, Cassidy, Jackson og Bølle-Barlow.

Eliza

Ved du hvad erika jeg stillede et simpelt spørgsmål i en anden tråd og straks var der en masse over mig at jeg så forsætter er min fejl men jeg ka ta det, men du skal ikke sige at jeg er efter folk når jeg langt fra selv starter debatten.
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Dark Crystal Ferret

Kan kun sige jeg har været helt enig med Eliza i størstedelen af de indlæk hun skriver her på forumet i løbet af den sidste tid. Og at det er utrolig sjovt det bliver vendt over på noget andet ( en anden opdrætter) så snart denne stikker snuden ind.
Eller måske ikke sjovt - men normalt herinde. *SUK*
Syndes det er så modigt af hende hun tør gå ind i den. og sidde med ( ofte også de samme) 3-5 folk på nakken. Og jeg har respekt for det.
Jeg er en kylling der!!!  :-$
Og forstår heller ikke hvorfor Ann lige skal plukkes helt for et kuld i 2005. Alle har haft en start. Alle ændre meninger med tiden. Opdræt - ilder og det, der er så meget at lære, og du lære nyt hvert år.
Hvor mange opdrætter laver ikke fejl?Og hvad er det lige med fejl der er godt at gøre?? man kan LÆRE af dem!!! Og det skriver Ann jo flere gange også hun har. Lige så vel som jeg og mange andre har..
Så træk nu lige vejeret alle sammen, og kom videre ik  ;)

Charlotte

Citat fra: Dark Crystal Ferret Dato 12. Januar 2011, kl. 19:40
Kan kun sige jeg har været helt enig med Eliza i størstedelen af de indlæk hun skriver her på forumet i løbet af den sidste tid. Og at det er utrolig sjovt det bliver vendt over på noget andet ( en anden opdrætter) så snart denne stikker snuden ind.
Eller måske ikke sjovt - men normalt herinde. *SUK*
Syndes det er så modigt af hende hun tør gå ind i den. og sidde med ( ofte også de samme) 3-5 folk på nakken. Og jeg har respekt for det.
Jeg er en kylling der!!!  :-$
Og forstår heller ikke hvorfor Ann lige skal plukkes helt for et kuld i 2005. Alle har haft en start. Alle ændre meninger med tiden. Opdræt - ilder og det, der er så meget at lære, og du lære nyt hvert år.
Hvor mange opdrætter laver ikke fejl?Og hvad er det lige med fejl der er godt at gøre?? man kan LÆRE af dem!!! Og det skriver Ann jo flere gange også hun har. Lige så vel som jeg og mange andre har..
Så træk nu lige vejeret alle sammen, og kom videre ik  ;)

Men hvis Ann har lov at have en start, hvorfor har jeg så ikke også lov til at have en start???  Det er jo netop hele pointen!
Var ved at miste en ilder men fik ham reddet fordi jeg kan førstehjælp.
LÆR DET!
Det kan redde DIN ilder!!!

AlisVolatPropiis


AlisVolatPropiis

Citat fra: Charlotte Dato 12. Januar 2011, kl. 19:41
Citat fra: Dark Crystal Ferret Dato 12. Januar 2011, kl. 19:40
Kan kun sige jeg har været helt enig med Eliza i størstedelen af de indlæk hun skriver her på forumet i løbet af den sidste tid. Og at det er utrolig sjovt det bliver vendt over på noget andet ( en anden opdrætter) så snart denne stikker snuden ind.
Eller måske ikke sjovt - men normalt herinde. *SUK*
Syndes det er så modigt af hende hun tør gå ind i den. og sidde med ( ofte også de samme) 3-5 folk på nakken. Og jeg har respekt for det.
Jeg er en kylling der!!!  :-$
Og forstår heller ikke hvorfor Ann lige skal plukkes helt for et kuld i 2005. Alle har haft en start. Alle ændre meninger med tiden. Opdræt - ilder og det, der er så meget at lære, og du lære nyt hvert år.
Hvor mange opdrætter laver ikke fejl?Og hvad er det lige med fejl der er godt at gøre?? man kan LÆRE af dem!!! Og det skriver Ann jo flere gange også hun har. Lige så vel som jeg og mange andre har..
Så træk nu lige vejeret alle sammen, og kom videre ik  ;)

Men hvis Ann har lov at have en start, hvorfor har jeg så ikke også lov til at have en start???  Det er jo netop hele pointen!

det hedder lærdom....ret praktisk...man finder ud af hvorfor det f.eks er ret smart at undlade at hoppe over for rødt, uden selv at være nød til at blive kørt over :)

Dark Crystal Ferret

Charlotte: Der er også noget der hedder at se hvilke fejl andre har laver og sige - ok det gik vist ikke så godt der, så det lader jeg vær med.
I bund og grund handler det vel om at få nogle bedre dyr ind - og de dårlige gener ud. Om ikke andet i min verden.
Og jeg er ikke vild fan af avl på stamtavle løse dyr, eller dyr fra en dyrhandler - sorry. Men jeg kan bare ikke se hvad man vil give verden med det.
Det er rigtig nogle dyr købt i en dyrhandler lever længe. Men stadig.. et eller andet sted - så kan man jo ikke sige at fordi nogle gør det. Så gør min det også nok, hvis man ikke ved hvor dens forældre kommer fra?
Og jeg forstår heller ikke den der med - jeg har ingen stamtavle på mine dyr - ergo ingen indavl. For ingen kan jo se den. Volla.
Nej det kan de måske ikke. Men vi kan heller ikke se vinden - men ved den er der.. osv. Vi kan se virkningen på den.
Jeg kan ikke rigtig tage det alvorligt - at når man ikke ved noget om dyret så kan man godt avle på det og samtidig sige der ikke er indavl. Nej det kan da godt være ingen kan bevise der er indavl i den. Men ingen kan jo heller ikke bevise der IKKE er?? Hvis du forstå ;)