Nyheder:

Velkommen til Ferretopia!
Ris, ros, forslag og hjælp til Ferretopia foregår i Feedback.

Hovedmenu

Forklaring på mange tilfælde af kryptokisme

Startet af tzari, 4. Februar 2011, kl. 21:51

tzari

Der er jo bla svaret på hvorfor vi er begyndt at se problemet og det ikke er skjult mere. Men skyd da budbringeren jeg forklare folk genetikken bag så må i jo bruge det til hvad i vil og give vejret og spontane mutationer skylden. Til almen orientering er det meget få folk jeg hader selvom i ynder at mene jeg hader gud og hver mand. At man er den der forklare jer genetikken er ikke ensbetydende med man hader folk.  Budbringeren er ikke skurken man burde istedet tage det som en hjælp at nogle gider se sætte sig og prøve at forklare hvordan det genetiske virker. Jeg forklare det da der flere gange er ytret genetik er sådan noget svært noget vi ikke forstår og i så opfinder grunde der kan forklare det istedet for at sætte jer og kikke på genetikken.  Opdræt er ikke bare at sætte dyr sammen der er genetisk forståelse en vigtig nøgle til at lave noget godt og løse evt problemer.

MVH Vivian@Phoenix ilder opdræt:
Avl: Dk Phoenix´s Golden New dawn, Blue Hour at Tiffany Kæl: Dk Phoenix´s Birdie(2007 avl). Katte:Filur,Valkyrie og Lykken Curly Ronja og Lykken Peer Gynt.
info side http://www.phoenix-ferret.info opdræt side www.phoenix-ferret.dk
Disclamer: Ovenstående indlæg er udtryk for min personlige mening, og der tages forbehold for, at indholdet kan virke stødende på enkeltpersoner

Le Bon

Citat fra: tzari Dato  6. Februar 2011, kl. 16:18
Dette er det jeg illustere i dé skemaer og vil se sådan her ud

_ A B
C AC BC
D AD BC


Er der ikke noget forkert i den formel C AC BC ?

tzari

#17
Citat fra: Le Bon Dato  6. Februar 2011, kl. 18:44
Citat fra: tzari Dato  6. Februar 2011, kl. 16:18
Dette er det jeg illustere i dé skemaer og vil se sådan her ud

_ A B
C AC BC
D AD BC


Er der ikke noget forkert i den formel C AC BC ?
hov der skulle stå BD godt spottet kan desværre ikke redigere den tastefejl væk:)
MVH Vivian@Phoenix ilder opdræt:
Avl: Dk Phoenix´s Golden New dawn, Blue Hour at Tiffany Kæl: Dk Phoenix´s Birdie(2007 avl). Katte:Filur,Valkyrie og Lykken Curly Ronja og Lykken Peer Gynt.
info side http://www.phoenix-ferret.info opdræt side www.phoenix-ferret.dk
Disclamer: Ovenstående indlæg er udtryk for min personlige mening, og der tages forbehold for, at indholdet kan virke stødende på enkeltpersoner

Amazing Ferret

Vivian nu er det stadig ikke op til dig at fortælle os ting om VORES dyr. Og det har jeg også fortalt dig en million gange

Hvis du nu gider at se tilbage, så har jeg rent faktisk spurgt ind til dette emne før http://ferretopia.eu/index.php?topic=1141.0 og jeg må sige at der kom en del svar omkring det. Så jeg kan ikke rigtig bruge den her tråd til andet end at se det som et angreb fra din side. Det kan godt være du sidder og siger du ikke hader os, men du har godt nok en meget underlig måde at vise at du så er neutral  :S

Undskyld for OT - men jeg ved du gør hvad du kan for at ødelægge avl for os andre :(

Dark Crystal Ferret

Altså helt uden at kommenterer de dyr der er i tale om i tråden.. så syndes jeg da faktisk det er spænende nok at lære om det Vivian fortæller om.
Det handler vel heller ikke om hvem der lukker hvilke dyr og hvorfor, det er jo helt op til folk selv.. Men for at dreje samtalen over på starten af tråden igen :P
Som jeg ser det kommer hun med noget som alle kan bruge, hvis de ikke kan det selv.
Selvom jeg ikke fuldt ud forstår teknikken bag tydning af det, så syndes jeg da grundlæggende man kan bruge det til noget..

Men hvordan ved man hvad ens ilder bære.. altså A,B,C,D..
Kan man på nogen måde vide det igennem en stamtavle, og hvis man kan.. hvordan kan man så vide hvilke dyr der kan have kryptokisme gemt i generne?
Kunne da være meget rat at vide i denne her sammenheng. For lige den del af det kan jeg ikke lige læse ud af det her.


Amazing Ferret

Maria - det er jo det der er problemet. Du kan netop ikke vide hvem der er bærer af det før du laver en parring. Som Hanne skrev så skal du jo lave en gentest for at finde genet.
Man kan altid komme med gisninger om hvem der kan være bærer.

Som der står i det vivian har skrevet så er der jo også sunde hvalpe i kuldet, dem der ikke er bærer. Men man kan jo intet se på dyrene og derfor bliver man vel nødt til at prøve sig frem?

tzari

Citat fra: Dark Crystal Ferret Dato  6. Februar 2011, kl. 19:33
Altså helt uden at kommenterer de dyr der er i tale om i tråden.. så syndes jeg da faktisk det er spænende nok at lære om det Vivian fortæller om.
Det handler vel heller ikke om hvem der lukker hvilke dyr og hvorfor, det er jo helt op til folk selv.. Men for at dreje samtalen over på starten af tråden igen :P
Som jeg ser det kommer hun med noget som alle kan bruge, hvis de ikke kan det selv.
Selvom jeg ikke fuldt ud forstår teknikken bag tydning af det, så syndes jeg da grundlæggende man kan bruge det til noget..

Men hvordan ved man hvad ens ilder bære.. altså A,B,C,D..
Kan man på nogen måde vide det igennem en stamtavle, og hvis man kan.. hvordan kan man så vide hvilke dyr der kan have kryptokisme gemt i generne?
Kunne da være meget rat at vide i denne her sammenheng. For lige den del af det kan jeg ikke lige læse ud af det her.



Du arbejder bagud. når du får en kryptokid han VED du begge forældre er bærer af genet og dermed er Fk. Den kryptokides forældre er fk. Ergo er der enten deres far eller mor også bærer. Du kikker så i andre tavler hvor der er defekte hanner. Hvis den ene af de 2 forældre er i den anden tavle og ikke den anden ved du hvem der er bærer. Hvis der er indavl et sted i tavlen og du kan se den ene af disse 2 forældre eller dens forældre går igen på den anden side også kan du igen se hvem af de 2 der så er bærer osv.
MVH Vivian@Phoenix ilder opdræt:
Avl: Dk Phoenix´s Golden New dawn, Blue Hour at Tiffany Kæl: Dk Phoenix´s Birdie(2007 avl). Katte:Filur,Valkyrie og Lykken Curly Ronja og Lykken Peer Gynt.
info side http://www.phoenix-ferret.info opdræt side www.phoenix-ferret.dk
Disclamer: Ovenstående indlæg er udtryk for min personlige mening, og der tages forbehold for, at indholdet kan virke stødende på enkeltpersoner

tzari

Citat fra: Amazing Ferret Dato  6. Februar 2011, kl. 19:54
Maria - det er jo det der er problemet. Du kan netop ikke vide hvem der er bærer af det før du laver en parring. Som Hanne skrev så skal du jo lave en gentest for at finde genet.
Man kan altid komme med gisninger om hvem der kan være bærer.

Som der står i det vivian har skrevet så er der jo også sunde hvalpe i kuldet, dem der ikke er bærer. Men man kan jo intet se på dyrene og derfor bliver man vel nødt til at prøve sig frem?

Hvis du skal gør det er du nødt til bevist at lave et defekt kuld for at finde ud af hvem af hvalpene der IKKE er bærer. Da det ikke vrimler med kryptokide hanner vil dette tit betyde et tæt indavl. Dette kræver en indgående forståelse for genetik, endnu en god grund til at sætte sig ind i det.
Grunden til du skal gøre det er du skal have en kk for at øge sandsynligheden for at få defekt han hvis den brugte tæve er Fk. Selv HVIS der ikke kommer kryptokid hanner i dette kuld kan du ikke udelukke at ALLE hannerne imod alle odds rammer Fk og alle pigerne kk, dermed ER pigen bærer selvom dette ikke kan ses i testkuldet. Så du skal have et vis antal hanner i kuldet for at kunne SAnDSYnLIGGØRE den pige du testet IKKE er bæreren. Men husk ressisive gener dør aldrig. Men den metode der er eneste hvor du kan sandsynliggøre at du bruger hende der ikke bærer. Men så er spørgsmål er det værd at lave 1 måske flere defekte kuld for at redde linien. Hvormeget går tabt kontra hvormeget vinder man. (Man lukker selvfølgelig alle test kuldene)
Hvis man bare slår med en terning og besluttet den hun er ikke bærer så er man med til at sprede det defekte genet endnu mere
MVH Vivian@Phoenix ilder opdræt:
Avl: Dk Phoenix´s Golden New dawn, Blue Hour at Tiffany Kæl: Dk Phoenix´s Birdie(2007 avl). Katte:Filur,Valkyrie og Lykken Curly Ronja og Lykken Peer Gynt.
info side http://www.phoenix-ferret.info opdræt side www.phoenix-ferret.dk
Disclamer: Ovenstående indlæg er udtryk for min personlige mening, og der tages forbehold for, at indholdet kan virke stødende på enkeltpersoner

Dark Crystal Ferret

#23
Altså hvis det er muligt at undersøge linjen sådan her tilbage i alle led på sine dyr.. så ville jeg da også syndes det var totalt uansvarligt at prøve sig frem med sine egne dyr. Og dermed måske ricikerer at der kom defækte hvalpe. Det ville skisme da være synd. Men hvis man sætter sig ind i det her, så virker det faktisk som, for mig, der ville være mulighed for at finde ud af det..

Men nu er det jo så bare sådan at der ligger Herzog i stort set alle Sorte og Choko et eller andet sted i linjerne. Altså det kan godt være der findes linjer et eller andet sted hvor det ikke gør.. skal jeg ikke udlukke 100%. Men i mange tilfælde gør det om ikke andet! Og hvis man så lukker alle de linjer ned.. så ville vi jo ikke have de farver mere. Hvad jeg - med min forkærlighed for netop de farver, ville syndes var enormt trist.
Findes der ikke en måde, hvor man kan forbedre en linje sådan at man kan styrke farven, selvom den stammer fra Herzog oprendeligt. For et eller andet sted, så må det vel kunne lykkes tænker jeg >:| Eller??
Men du siger at det med at er der en eller to i linjen så dør det gen ikke i resten af linjen, uanset hvad man gør.. eller har jeg forstået det forkert. For ved jo at der er indavl i begyndelsen på rigtig mange sorte dyr, og ligeså også nogle choko mm. Og inde for avl, kan det jo lykkes somme tider ( mener her med andre dyr også) at ændre det så en farve/race bliver god igen.
Det må da også med et bevist arbejde kunne lade sig gøre inde for de skrøbelige farver hos Ildere - altså at kunne avle sig ud af det?? Og det lyder jo lidt sådan når du skriver sådan.. Om ikke andet for visse farver vi har blandt vores kære totter.  :love:

Amazing Ferret

Jeg prøver virkelig at forstå det her....så jeg har lige et spørgsmål

Hvis det nu er rigtig det du siger med at både Brutus og Sammo er bærerne. Hvis man nu parrer en hvalp fra hver af disse to linjer, hvor stor er chancen for at alle hvalpe er "raske"?

Starshineferrets

Som svar på Marias fråga om man inte kan få fram Svarta illrar utan herzog.... visst kan man det ;)

här te.x .. visserligen har hon vvintermask ,men annars är hon i stort sett blacksolid... utan herzog...från Usa...

Hur har de då fått fram henne? Jo... genom inavel.... ;) Genom att konsekvent selektera för de mörkaste individerna inom en genpool... så får man ganska enkelt fram svarta illrar...nackdelen är att det per automatik i princip innebär att man använder närbesläktade individer.


Malene

#26
Dark Crystal Ferret > I teorien kan du godt slippe af med et recessivt gen, men i praksis er det altså en anden sag. Som tzari allerede har forklaret, så kan recessive gener gemme sig i en evighed. Med mindre du kan få ilderne  testet så du ved de ikke bærer på et "sygt" gen, så kan du ikke vide om du er kommet af med det.
Jeg ved så ikke om der er nogle herzog linjer der med sikkerhed ikke bærer på lortet. Det er ikke noget jeg har gidet undersøge, for de linjer/opdrættere der arbejder med dem, interesserer mig ikke.

Amazing Ferret > Det er jo sådan set allerede forklaret i det første indlæg.
Det kommer an på om ilderne du parrer sammen er bærere, kryptorkide eller "raske". Men jeg kan da prøve at forklare det lidt kortere..

Rask + rask vil selvfølgelig give 100% raske hvalpe.
Rask + bærer vil give 50% raske og 50% bærere.
Rask + kryp. vil give 100% bærere.
Bærer + bærer vil give 25% raske, 25% "kryptorkide" (12,5% kryptorkide hanner og 12,5% tæver du ikke kan se det på) og 50% bærere.
Bærer + kryp. vil give 50% bærere og 50% "kryptorkide" (25% kryptorkide hanner og 25% tæver du ikke kan se det på).
Kryp. + kryp. vil selvfølgelig give 100% "kryptorkide" (50% kryptorkide hanner og 50% tæver du ikke kan se det på).

Ildere ved så desværre ikke hvad statistik er, så du kan lave den samme parring, mellem to bærere, 9 gange uden at der sker noget, og så pludselig få kryptorkide hanner i det 10. kuld (bare et eksempel).

Og så undrer jeg mig lidt. Burde man ikke vide bare lidt om genetik/punnett square som opdrætter?!
Logic is the beginning of wisdom, not the end.

tzari

Citat fra: Amazing Ferret Dato  6. Februar 2011, kl. 18:59
Hvis du nu gider at se tilbage, så har jeg rent faktisk spurgt ind til dette emne før http://ferretopia.eu/index.php?topic=1141.0 og jeg må sige at der kom en del svar omkring det.

Ja men derfor var i stadig flere der gav spontane mutationer og vejret skylden for de mange tilfælde , da i ikke forstod eller havde ville undersøge hvad dette reelt betød. Jeg så endda folk mene det stadig var tævens "skyld". Derfor denne tråd så folk kunne få et grund kursus i ressisiv nedarvning ;) Er så glad for nogle har lært noget af denne tråd så er det alt jeres brok og tilsvininger af mig det værd for så har en fået noget ud af tråden og lært lidt om grundlæggende genetik.
MVH Vivian@Phoenix ilder opdræt:
Avl: Dk Phoenix´s Golden New dawn, Blue Hour at Tiffany Kæl: Dk Phoenix´s Birdie(2007 avl). Katte:Filur,Valkyrie og Lykken Curly Ronja og Lykken Peer Gynt.
info side http://www.phoenix-ferret.info opdræt side www.phoenix-ferret.dk
Disclamer: Ovenstående indlæg er udtryk for min personlige mening, og der tages forbehold for, at indholdet kan virke stødende på enkeltpersoner

Cille

Som Malene skriver er man jo faktisk aldrig sikker.
Ingen af os ved hvad dyrene gemmer på...det er det jeg synes er svært.
Så kan man stille 500 tabeller/skemaer/udregninger og hvad der ellers er...og så man stadig lidt lost. :S
Samler du så alle de ting sammen der står i den anden tråd, og hvad folk har fået at vide fra diverse dyrlæger... ja så får du igen den der....øhhhh ??? og man klør sig i nakken.
Faktisk pænt træls at det netop ikke bare er sort/hvid !

Cille

#29
Citat fra: tzari Dato  7. Februar 2011, kl. 01:14
Citat fra: Amazing Ferret Dato  6. Februar 2011, kl. 18:59
Hvis du nu gider at se tilbage, så har jeg rent faktisk spurgt ind til dette emne før http://ferretopia.eu/index.php?topic=1141.0 og jeg må sige at der kom en del svar omkring det.

Ja men derfor var i stadig flere der gav spontane mutationer og vejret skylden for de mange tilfælde , da i ikke forstod eller havde ville undersøge hvad dette reelt betød. Jeg så endda folk mene det stadig var tævens "skyld". Derfor denne tråd så folk kunne få et grund kursus i ressisiv nedarvning ;) Er så glad for nogle har lært noget af denne tråd så er det alt jeres brok og tilsvininger af mig det værd for så har en fået noget ud af tråden og lært lidt om grundlæggende genetik.

ja det er da dejligt hvis nogen har lært lidt  :)
Men hvis du vil belære folk uden at folk bliver sure..så burde du ikke nævne navne på folks dyr, eller altid blande dig i deres tavler.... hvorfor også blande dig i dem....(ikke dine dyr og du synes jo så heller ikke det sjovt den anden vej)
Og ligefrem skrive at DU ved at det er de og de dyr... for det ved ingen af os.
Og jeg har skrevet tidligere at jeg heller ikke kan sige det er dem eller dem...men kan heller ikke sige at det ikke er.

Men hvad gør vi så..lukker alle dyr eller hvad?..for det er som sagt ikke kun de linjer det set i  :S
Plus der stadig kan være andre forklaringer på det med manglende sten, og tit bliver det bare set som en form for kryptokisme når de ikke falder på plads, selvom det faktisk kan være pga fedme.... men når først de er snittet er det så for sent at få fejlvurderingen rettet.

Så skal vi jo så huske at ordet kryptokisme betyder mangel af begge sten i pungen.
Monokrid er mangler af en sten i pungen.
Hvad ord man så skal bruge ved 1½ sten ved jeg ikke :lol: