Nyheder:

Tip! Du kan indsætte en begivenhed i Kalenderen hvis du holder træf eller ligende.

Hovedmenu

Besøge en ilder :)

Startet af Elisabeth, 10. Juni 2013, kl. 21:13

Elisabeth

Hej herinde.
Jeg er helt ny på denne front og har et kæmpe ønske om at adoptere en dejlig bandit :) Mit issue er dog at jeg faktisk er allergisk overfor kat, men flere solstråle historier ang. allergikere og det at eje en ilder, har vakt nyt håb for mig, da jeg aldrig har turdet håbe at få et kæledyr, trods det at jeg er født og opvokset med dyr og kæledyr ude på landet. På flere opfordringer fra ilderejere til allergikere kunne jeg rigtig godt tænke mig at besøge nogen, der har ildere her i Aalborg området, hvis dette selvfølgelig er muligt? Jeg kunne nemlig rigtig godt tænke mig at høre jeres erfaringer med ildere og se om jeg reagerer allergisk på dem (hvilket jeg inderligt krydser fingre for at jeg IKKE gør!!) :) Måske der er andre pelsdyrs allergikere herinde, der sagtens kan tåle ildere?

Elisabeth

CMS

Hej Elisabeth,

Velkommen til :)

Min kæreste er total allergisk overfor katte men har ikke problemer med vores 5 ildere! God ide med at besøge nogle i mange timer for at "teste" det. Du skal være velkommen her, men vi bor i København, så det er nok lige langt nok.
Mange hilsner Christina

Elisabeth

Hejsa.

Mange tak for velkomsten :D
Og super dejligt at høre at han sagtens kan tåle dem! Så højnes håbet ;)

Shamua

Hej og velkommen :)

Du kan komme forbi mig, jeg har både hvalpe tæver, hanner, brunstige og neutraliserede. Der skulle være en ok chance for at finde ud af om der er allergi :)
Bormio Hammershøj ved Randers :)

Vh. Marianne

Elisabeth

Fantastisk! Det vil jeg meget gerne. Jeg kan se at man vist kan sende en privat besked herinde, så gør jeg lige det for at aftale dag og tidspunkt.

CMS

Blot til info, Elisabeth. Jeg ved, at flere, der ikke kan tåle hund (og evt. kat), får en reaktion på hvalpe og evt. også på virile hanner (blot så du er forberedt). Dette kan sagtens ske, selvom de uden problemer kan bo sammen med et par voksne ildere.

Sidste år havde vi et kuld på 10 hvalpe herhjemme, og dem kunne min kæreste være sammen med ca. 45 min., hvorefter han måtte holde "pause" fra dem. Det gik heldigvis væk, da hvalpene var omkring 10 ugers tid. Når vi tidl. har hentet hvalpe på 9-10 uger, har han ikke reageret på en enkelt hvalp.

Jeg ved godt, intet er ens for alle, så det var mere til information :)
Mange hilsner Christina

Elisabeth

Arh okay, men det er i hvert fald rart at vide hvad jeg går ind til jo :) Har også læst at virile hanner ikke er det bedste for en allergiker, så tænker at det nok skal være en steriliseret hun/tæve jeg skal være i selskab med :)

Og som sagt bare der er en chance :) Rengøring har også rigtig meget at sige for min allergi har jeg fundet ud af, for har kunne være i hus i 3 døgn med kat hvor vedkommende der boede der var rengøringsfanatiker og støvsugede en til to gange om dagen og jeg mærkede slet ikke til katten. Men noget at gøre med det protein der er i deres spyt og hudlag jo :)

Elisabeth

Er din kæreste for resten meget allergisk overfor hund og kat? Jeg reagerer i hvert tilfælde først efter en time til 1½ time i samvær med katte, så tænker at jeg ikke er på højeste allergi plan, da nogen reagerer hvis bare der er kattehår på en besøgendes tøj :)

CMS

Han reagerer MEGET på kat (i løbet af relativt kort tid), hund er ikke et problem for ham :)
Mange hilsner Christina

Eliza

Hej og velkommen til :)

Du skal vide at der er en risiko for at du bliver allergisk og hvad din plan vil være? nok en god ide at fortælle det til opdrætteren inden køb.

Jeg er selv allergisk over for hund og kat, mest kat. Jeg kan godt tåle ilderne, men holder nogle forholdsregler, fx kommer de ALRDIG i soveværelset.

Jeg kan godt mærke min allergi når hannerne er virile, men når de har implantat er det ikke noget jeg mærker.

I fældningsperioden kan jeg godt nyse lidt ekstra, men de har virkelig også en masse fine hår/underuld som kan kilde i næsen.

Det kan godt lade sig gøre, men det kan også gå galt og du kan udvikle allergien med tiden, så et enkelt besøg er måske ikke nok.

Held og lykke, kender følelsen, jeg har også altid været ked af at jeg ikke kunne få et dyr med pels, indtil jeg fik mig en ilder :)
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Elisabeth

Tak for dit gode råd Eliza :)

Ja jeg er lige kommet i kontakt med en opdrætter om at komme på besøg for at tjekke min allergi, så vedkommende er helt indforstået med min allergi...Jeg vil nemlig stadig kun det bedste for det lille væsen jo :) Men tænker at man jo måske kunne få noget "pels" med hjem og lægge det i hjemmet, så får jeg nemlig en konstant påvirkning over længere periode og den bedste måde tænker jeg at få det tjekket på. Det gør man nemlig ved allergivenlige katte såsom Sibirisk Skovkat hvor man gradvist skal "øge dosisen" af kattehårene så kroppen vænner sig til det og på den måde ikke får et chok og reagerer på det.
Og igen rigtig dejligt at vide at det godt kan lade sig gøre at have en ilder trods allergi :)

CMS

Det lyder som en rigtig god ide.. Jeg ville personligt nok vente med noget tid med at anskaffe mig dyret men tilgengæld besøge nogle forskellige ilderejere :) Nogle med mange dyr, nogle med få, nogle med hvalpe, nogle med virile dyr osv osv osv.
Mange hilsner Christina

Elisabeth

Det lyder som en rigtig god idé, tusind tak for hjælpen :-)

Anne

Jeg bor i aalborg og hvis vi kan koordinere det er du velkommen hos mig. Jeg kan også komme hjem til dig med et par ildere hvis dit hjem er sikkert til det, så det kan få lov at "sætte" sig lidt. Og velkommen herinde!

Elisabeth

Hej Anne

Det vil jeg meget gerne! Ja det kunne være alletiders hvis de kunne besøge mig, så de kan efterlade lidt pels rundt omkring hihi ;)

Altså sådan sikkert...har ikke rigtig noget der kan gå i stykker, men har endnu ikke børnelåse på skabe hvis det er det du tænker? Ellers er der kun et par urtepotter de kan grave i ;) Du kan bare sende mig en privat besked med en dag der passer dig bedst :D