Nyheder:

Velkommen til Ferretopia!
Ris, ros, forslag og hjælp til Ferretopia foregår i Feedback.

Hovedmenu

Hvad dømmes der efter på udstillinger?

Startet af Elisabeth, 29. September 2013, kl. 11:26

Elisabeth

Hej herinde.

Nu skal jeg til min første ilderudstilling med mine dejlige pølser Fritzl og Pepe til Fuzzy Ferret (YAY!). Og så kunne jeg godt tænke mig at høre lidt om hvad man går efter ved en bedømmelse. Jeg kan forstår under andre tråde, at dommere dømmer varieret, mener der nogle gængse retningslinjer, der skal dømmes efter? Glæder mig til at høre om jeres erfaringer :)
Mine drenge vil være i Junior pastel kategorien.

God søndag derude
Elisabeth

Eliza

De dømmer kun udseendet, men deres smag omkring hvad de synes er pænt ved en ilder kan variere meget :)

Nogle dommere er til små tynde ildere hvor andre er til de store. Nogle synes neglene skal være lange, mens andre synes de skal være korte. Heldigvis er de fleste dommere begyndt at kunne lide negle der passer til ilderens pote ;)

Dommerne har forskellige skemaer alt efter hvilket land de kommer fra. Nogle er mere grundige end andre. Men det er kun udseendet og temperament har også en lille betydning, men igen vægter det højere hos nogle dommer end hos andre.

Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Shamua

Jep, som Eliza skriver, så er det forskelligt fra udstilling til udstilling hvad dommerne kan lide. Det man som udstiller skal, er at undersøge hvordan dommerne ønsker neglene. Kan ikke lige huske hvad de vil have til fuzzy ferret, hvis det overhovedet er blevet lagt frem, ellers bliver det det meget snart. :)

Så skal du sørge for at de er rene i pelsen, rene tænder, rene ører og i det hele taget er godt groomet. Resten kan du ikke gøre så meget ved. :)

Jeg plejer at klippe neglene dagen før eller 2 dage før, nogle gange faktisk på dagen, og så file dem til så de ikke ser nyklippet ud. Så har de altid den rigtige længde.


Vh. Marianne

Elisabeth

Alletiders, så må jeg lige lave en wellness/spa-dag for drengene hihi

Eliza

Bare lige husk at det er de færreste dommere der synes en ilder skal lugte af shampoo og parfume. De skal lugte af ilder men pæne og sunde i pelsen.

Mange ejere tager ikke parfume på på dagen for at ilderen ikke skal komme til at lugte eller de bruger ikke nyvaskede tæpper, hvis man bruger parfume i vaskepulveret.

Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Barky

Og så er det en rigtig god ide lige at træne ilderne i at bliver kigget igennem af fremmede. Lade gæster og familie kigge dem i ørerne, se på tænderne, vende bunden i vejret på dem, tjekke poterne på dem. Så bliver ilderne ikke overrasket inde ved dommerne, samt de bliver i fremtiden nemmere at håndtere for dyrlægen også. :)
Bla bla bla.... Hilsen Julia