Nyheder:

Velkommen til Ferretopia!
Ris, ros, forslag og hjælp til Ferretopia foregår i Feedback.

Hovedmenu

Ska utställningar straffas?

Startet af Starshineferrets, 19. August 2011, kl. 18:12

Winther Ilderen

Jeg har med stor interesse og megen forundring fulgt med i debatten om udelukkelse af visse personear på diverse udstillinger i ind- og udland.
Jeg kan ikke forstå at uvenskaber skal medføre udelukkelse af bestemte personer. Så længe der ikke er saglig grund, kan det tilmed være ulovligt for arrangørerne, at udelukke uden saglig grund, idet man som arrangør da risikerer at komme i konflikt med straffelovens bestemmelser om racisme. Jeg må således mane til besindelse, og opfordre til at vor fælles interesse, ikke bliver spoleret eller forstyrret af private modsætningsforhold folk imellem. Disse modsætningsforhold må folk løse i andet regi.   

Stephanie

#16
Citat fra: Winther Ilderen Dato 20. August 2011, kl. 18:58
Jeg har med stor interesse og megen forundring fulgt med i debatten om udelukkelse af visse personear på diverse udstillinger i ind- og udland.
Jeg kan ikke forstå at uvenskaber skal medføre udelukkelse af bestemte personer. Så længe der ikke er saglig grund, kan det tilmed være ulovligt for arrangørerne, at udelukke uden saglig grund, idet man som arrangør da risikerer at komme i konflikt med straffelovens bestemmelser om racisme. Jeg må således mane til besindelse, og opfordre til at vor fælles interesse, ikke bliver spoleret eller forstyrret af private modsætningsforhold folk imellem. Disse modsætningsforhold må folk løse i andet regi.   

Måske mig der misforstår straffelovens bestemmelser om racisme, men hvordan kan det være ulovligt at fravælge at nogle enkelte må komme med, hvis det er pga personernes egne handlinger?. Det er jo ikke pga persons race, hudfarve, nationale eller etniske oprindelse, tro eller seksuelle orientering at man vil blive risikeret udelukkelse.

Jeg går ud fra at det er denne paragraf du hentyder til:



Straffeloven §266b
§ 266b

Den, der offentligt eller med forsæt til udbredelse i en videre kreds fremsætter udtalelse eller anden meddelelse, ved hvilken en gruppe af personer trues, forhånes eller nedværdiges på grund af sin race, hudfarve, nationale eller etniske oprindelse, tro eller seksuelle orientering, straffes med bøde eller fængsel indtil 2 år.

Stk. 2. Ved straffens udmåling skal det betragtes som en særligt skærpende omstændighed, at forholdet har karakter af propagandavirksomhed

AlisVolatPropiis

Ah Racisme er vidst så meget sagt....godt nok kan vi ildermennesker være ret specielle...men vi er næppe en race hvert individ :)

Men ja, man kan ikke diskriminere på må og få,men man må faktisk godt udelukke folk man mener har udvist truende adfærd overfor arrangementer -eller som ikke overholder betingelserne for deltagelse af arrangementerne.-f.eks folk der har skabt væsentlig ballade eller trusler derom, eller folk der ikke rydder op efter sig selv osv. :)

holmer

Jeg tror næppe det er racisme.  Medmindre de har noget imod bornholmere. :-P

Winther Ilderen

Racisme og diskrimination er en og samme ting strafferetligt. Hvis f.eks en restauratør ikke vil lukke folk ind fra Vietnam eller folk fra Bornholm, kan der være tale om en overtrædelses af Lov om forbud mod forskelsbehandling på grund af race m.v. der lyder:
Stk. 1: Den som inden for erhvervsmæssig eller almennyttig virksomhed, på grund af en persons race, hudfarve, nationale eller etniske oprindelse, tro eller seksuel orientering nægter at betjene den pågældende på samme vilkår som andre, straffes med bøde, hæfte eller fængsel i indtil 6 måneder.
Stk. 2: På samme måde straffes den som af nogen af de i stk. 1 nævnte grunde nægter at give en person adgang på samme vilkår som andre til sted, udstilling eller lignende, der er åben for
offentligheden.
Dette er selve lovstykket. Det er politiets anklagere der kører disse sager.
Der har været en del af den type sager, så domspraksis er meget klar på området.
     

AlisVolatPropiis

Men man er stadig ikke en race -bare fordi man har opført sig dumt og derfor er blevet udelukket fra en udstilling...
Og lad nu dem der rent faktisk BLIVER diskrimineret pga deres udseende om at trække racismekortet....det er faktisk en smule kvalmende at se på folk der ingen grund har til det  -andet end deres egne fejl...når der faktisk er folk der myrdes, tortureres og virkelig udsættes for lidelse pga.det :X

Winther Ilderen

Tror ikke du har forstået en pind af juraens krinkelkroge. Men husk nu det er ikke mig der laver landets love, eller afsiger domme i de sager der bliver ført ved domstolene.
Jeg refererer kun til gældende retspraksis.

Stephanie

Citat fra: Winther Ilderen Dato 20. August 2011, kl. 23:35
Racisme og diskrimination er en og samme ting strafferetligt. Hvis f.eks en restauratør ikke vil lukke folk ind fra Vietnam eller folk fra Bornholm, kan der være tale om en overtrædelses af Lov om forbud mod forskelsbehandling på grund af race m.v. der lyder:
Stk. 1: Den som inden for erhvervsmæssig eller almennyttig virksomhed, på grund af en persons race, hudfarve, nationale eller etniske oprindelse, tro eller seksuel orientering nægter at betjene den pågældende på samme vilkår som andre, straffes med bøde, hæfte eller fængsel i indtil 6 måneder.
Stk. 2: På samme måde straffes den som af nogen af de i stk. 1 nævnte grunde nægter at give en person adgang på samme vilkår som andre til sted, udstilling eller lignende, der er åben for
offentligheden.
Dette er selve lovstykket. Det er politiets anklagere der kører disse sager.
Der har været en del af den type sager, så domspraksis er meget klar på området.
   

Kan stadig ikke se hvordan racisme loven gælder her.

Dit eget eksempel med folk fra Vietnam eller Bornholm duer jo ikke i dette tilfælde. For udelukkelse fra udstillinger er ikke sket fordi folk kommer fra f.eks Vietnam eller Bornholm. Men er sket pga personernes handlinger og ikke fordi de er fra et bestemt sted, tror på en bestemt gud, eller elsker deres eget køn, og dermed går det ikke under racismeloven.

Du forventer vel heller ikke at jeg kan gå ind i en restaurant, svine gæster og personale til, smide rundt med maden. For derefter selvfølgelig blive forbudt at komme på den restaurant fremover, og at jeg så kan trække et "rasicme-lov-kort" op af lommen.  :o

Citat fra: Winther Ilderen Dato 21. August 2011, kl. 00:06
Tror ikke du har forstået en pind af juraens krinkelkroge. Men husk nu det er ikke mig der laver landets love, eller afsiger domme i de sager der bliver ført ved domstolene.
Jeg refererer kun til gældende retspraksis.

Lov sprog kan til tider være ret kringlet at forstå, men lige den her lov er ret tydelig skrevet, og der går udelukkelse af enkelt personer pga egen handling altså ikke ind under de kategorier som der står i den lov ;)

PiaLyng

Men ang. udstilling og udelukkelse - så kommer det vel an på så meget?
Hvis en person har haft en uanstændig opførsel over for folkene bag udstillingen, som i at true osv. så har de vel deres gode grund til at udelukke personen fra denne udstilling, da det er i alles ønske med en god dag, og ikke en dag hvor trusler vil hænge i luften..

Mener da lige så vel at kro'er og bar'e kan udelukke folk for at komme ind pga trusler, for mange slagsmål osv..

Ej sry.. men er lidt søvnig.. meget spændende emne.. og HEJ Helle ;).

AlisVolatPropiis

Citat fra: Winther Ilderen Dato 21. August 2011, kl. 00:06
Tror ikke du har forstået en pind af juraens krinkelkroge. Men husk nu det er ikke mig der laver landets love, eller afsiger domme i de sager der bliver ført ved domstolene.
Jeg refererer kun til gældende retspraksis.


Ja....i sager om RACISME.... :) det er muligt at man bliver en smule diskrimineret hvis man opfører sig totalt åndsvagt overfor andre...men selvom jeg da godt nogle gange kan ønske det var sådan, så jeg ikke selv skulle lide i sammenligningen....så er idioter altså ikke en særskilt race -men nok mere en genetisk defekt :)

Emils far

Citat fra: Winther Ilderen Dato 20. August 2011, kl. 18:58
Jeg har med stor interesse og megen forundring fulgt med i debatten om udelukkelse af visse personear på diverse udstillinger i ind- og udland.
Jeg kan ikke forstå at uvenskaber skal medføre udelukkelse af bestemte personer. Så længe der ikke er saglig grund, kan det tilmed være ulovligt for arrangørerne, at udelukke uden saglig grund, idet man som arrangør da risikerer at komme i konflikt med straffelovens bestemmelser om racisme. Jeg må således mane til besindelse, og opfordre til at vor fælles interesse, ikke bliver spoleret eller forstyrret af private modsætningsforhold folk imellem. Disse modsætningsforhold må folk løse i andet regi.   

Tror nu ikke det var uvenskaber eller privat fnidder som er årsagen. Det er nok noget med at man under ingen omsteændigheder som deltager skal skrive/ringe og komme med en subjektiv beskrivelse at man føler sig røvrendt af arrangøren. Det er jo lige så meget unaturligt at vi som deltagere kun skriver/ringer til sponsoren og roser arrangøren op i skyene.
Olsen har nok været lidt for "offentlig" med sine meninger og udtalelser forudgående for udstillingen, eller sagt på en anden måde kastet en spand lort i modvind. Og det er jo dømt til at ramme en selv hvis vinden bare er stærk nok.
At vi alle sammen bare skulle være gode venner i ildermiljøet er jo nok bare noget vi kan drømme om. De som måske er mine uvenner i mijøet bruger jeg ikke så mye tid på, annet end de får påskrevet passet i andre private sammenhenger, og så får vi os en god latter af det.
At nogen så vil trække sig fordi Olsen kommer på kommende udstilling synes jeg nu godtnok er latterligt, for det går jo kun ud over dem selv og arrangøren. Det rammer en arrangør som ikke er del i fnidderet, og vil på sikt være årsag til at  man ikke arrangerer ny udstilling de kommende år...

katja

nu ved jeg ikke hvem olsen er eller hvad olsen har gjordt

men sidder alligevel og tænker, hvor er det bare for meget at andre vil melde fra til en udstilling fordi olsen kommer

på sådanne en dag, kan man lade vær at tale med dem man ikke kan li, og hygge sig med dem man kan li,

der vil altid være nogle ( uanset om det er på arbejdet, eller udstillinger eller noget helt andet)man ikke bryder sig så meget om, men mener alligevel at man godt kan være i samme rum eller samme sted uden at man behøver tale med dem man bryder sig mindre om


samtidig tænker jeg, tænk på de mennesker der har lagt et stort arbejde og økonomi i at få en udstilling stablet på benene, og så måske skal aflyse det hele bare fordi der er nogle der ikke vil komme hvis en eller anden kommer som de ikke kan li

det er noget pjat, troet sådan en dag var for dem der havde en fælles interesse i ildere,og gerne ville hygge sig med andre ilder mennesker, udstille sine dyr, og nyde dagen, og det mener jeg godt man kan selv om der er en man bryder sig mindre om.




ejer af 7 dejlige trolde,

mette11

Racisme bygger på den antagelse at mennesker kan opdeles i racer som ikke er ligeværdige. Dette blev oprindeligt brugt som en distinktion mellem sorte og hvide mennesker, hvor de hvide mentes at være overlegne. Der er tale om en form for fysisk forskel. Hvis man snakker om nyracisme, så er sagen lidt anderledes, eftersom nyracisme anvender kultur som determinerende for folks værdi i stedet for race. Nyracisme er meget mere udbredt i dag, da de fleste af os almindelige civiliserede mennesker har erkendt at sort og hvide mennesker (ja også gule osv. for den sags skyld) er lige meget værd og ingen er klogere end andre (altså iq har ikke noget med hudfarven at gøre). Desværre har ikke helt så mange erkendt at en anderledes kultur end den vi lige selv har, bare er anderledes og der ikke er nogen værdi-forskel i denne og dermed er der grobund for en del nyracisme.

Diskrimination handler om forskelsbehandling uden saglige grund. Når nogen diskrimineres er det ikke pga. en handling, men et fysisk, psykisk eller kulturelt træk hos personen (udseende, holdning, religion osv.). Man diskrimineres ikke pga. en handling man selv har udført. Så er det ikke diskrimination, men helt almindelig uenighed.

Nu tror jeg så heller ikke at Olsens selv mener de er udsat for hverken racisme, nyracisme eller diskrimination, men "bare" dårlig behandling som har pisset dem af. Hvad der ligger til grund for hele sagen ved jeg ikke, men eftersom begge parter nu er klar til at komme videre, hvorfor f... så ikke lade den ligge der? Der er jo ingen grund til at diskuterer nogen former for diskrimination eftersom de ikke engang selv mener de er blevet diskrimineret. Det der er foregået er baseret på handlinger og dermed hører det slet ikke hjemme i nogen menneskeretslige paragrafer. Om det hører ind under noget andet rent strafmæssigt skal jeg ikke kunne gøre mig klog på, da jeg gennem min uddannelse kun er uddanet indenfor menneske rettigheder og dermed ikke har nærgående kendskab til øvrig lovgivning.

Men at dette kan få folk til at melde fra på en udstilling forstår jeg heller ikke. Man kan som mange andre siger jo bare undgå de folk man ikke kan li´. Der er heldigvis plads til alle jo...(og igen så er der ikke tale om nogen former for diskrimination - for så havde der ikke været plads til alle).

Anne

Ann: tak for forklaringen, det hjalp en del, da jeg hader at udtale mig om ting hvor man faktisk ikek ved hvad man udtaler sig om.

I givne tilfælde forstår jeg det så heller ikke, da olsens så vidt jeg ved ikke har truet nogle i ildermiljøet, men bare haft nogle kontroverser med petfoods. Jeg var ikke klar over at der er så mange der har et personligt problem med dem der gør at de melder fra, og det lyder i mine ører underligt.

Det er ikke alle i ildermiljøet jeg er perlevenner med, men så længe jeg ikke føler mig truet på den ene eller anden måde af dem, så ville jag da ikke blive væk fra en udstilling jeg allerede var tilmeldt pga dem.

Dark Crystal Ferret

#29
Jeg sidder lidt her og tænker over det hele nu jeg læser tråden igennem.  :fnis:

Faktisk syndes jeg det er synd - for ikke at sige utrolig synd, at udstillinger skal straffes fordi der er uvenskaber i ilder miljøet. Det kan ikke undgås jo, selvom vi nok alle sammen drømmer om det kunne. Men med mange mennesker som vi er, som er samlet på forums og i fritiden.. jamen der vil nok bare altid være uvenskaber.
Kender jo den der man siger - så længe der er to mennesker på jorderne, vil der altid være ufred. Og et eller andet sted tror jeg også det er sådan det forholder sig med ilder miljøet.
Vi kan umuligt være enige om alt, slet ikke når det handler om et kæledyr som ilderen som både er nyt og man ikke ved så meget om (i forhold til katte og hunde) og også i forhold til at vi alle sammen tænker forskelligt og gør ting på forskellige måder. Sådan er det bare!  ;)

Men hvorfor man så vælger at boykotte en udstilling fordi der dukker personer op man ikke bryder sig om, der går jeg lidt galt i byen. Jeg syndes faktisk det er en smule barnligt på mange punkter at lade udstillingen bøde for det.  :X
som jeg sidder her og ser tråden, og hvis det er i forhold til det med Olsens ilderen og Petfoods historien, så sidder Holmer også og siger han er ked af det skete og de ting der blev gjort.
Så er det jo her jeg vil mene tilgivelse kommer ind i billedet. En af de eneste ting vi som mennesker kan, og andre væsner her på jorden ikke kan.
Det er værd at bruge den evne, og jeg syndes ofte den ting bliver glemt blandt os. ;)

Hvis det virkelig skal ødelægge en udstilling at folk (og jeg skriver folk her for jeg aner ikke hvem vi taler om i forhold til navn) ikke kan komme videre i deres liv og sige ting er sket men livet går videre og der er altid end dag i morgen, jamen så syndes jeg jo bare det er utrolig trist.  :(

Jeg ved at alt med den her historie med Olsens ilderen drejer sig om misforståelser og folk på begge sider der var kede af det og gjorde ting der måske ikke var så velovervejet (i MIT hoved) Men så syndes jeg også vi, nu Olsens og Ann sidder og siger vi skal se at komme videre, prøve at tilgive her og komme videre.  ;)

Jeg personligt kan godt sidde på en udstilling hvor der er personer jeg ikke bryder mig lige så meget om som i andre. Dette gælder faktisk alle - også Helle!
For det ødelægger ikke MIN dag at der sidder nogle på en stol ved et bord i den anden ende af lokalet, som jeg måske ikke snakker med men som deltager. Det gør mig ikke noget, og det skal ikke gå udover udstillingen hellere, hvad der sker privat mellem os og andre ilder folk. Det har intet med udstillingen at gøre. Og Classic er en ny udstilling som lige skal til at starte, og som vi glæder os meget til at møde op til, så skulle den gå ned pga. folk der ikke ønsker at komme fordi der kommer nogle de ikke kan lide... det kan jeg ærligt talt kun være knust over :(

Vi er vel voksne mennesker som kan tænke voksent, og ikke en børnehave der sidder og siger "du er dum og jeg vil ikke komme fordi du gør det"
Ærligt talt er det sådan jeg høre tingene mellem mine egne børn og de ting de fortæller om deres skolekammerater - det er jeg altså ked af at fortælle.
Og de går begge to i 5 klasse nu! :P Så lad os dog samle os op om en ny udstilling og få det bedste ud af dagen. Det kan vel ikke være så umuligt, selvom vi ikke er enige om alt til hverdag. vi har forskællige tanker og der er jo nogle man har bedre kemi med end andre. Det er der jo også uden for vores kære Ilder miljøet. Så det er der ikke noget forkert i. Når bare man kan vælge at komme videre og tage problemerne som voksne mennesker. Det kan vel ikke være så svært - kan det??

Udstillingen tilbyder os jo meget personligt også. Og det er vel værd at tage med tænker jeg..  ;)
Det var lige de tanker jeg lige fik i forhold til tråden. :fnis: