Nyheder:

Ingen spørgsmål er dumme, så bare spørg hvis du er i tvivl og husk endelig at fortælle lidt om dig selv, i Præsentationer :)

Hovedmenu

Advarsel imod mundlige aftaler

Startet af tzari, 8. August 2010, kl. 18:44

Sølvsten

Citat fra: Fuske Dato  9. August 2010, kl. 09:22
Da det her er en personlig ting vil jeg ikke gå ind i det personlige men der er da et par ting jeg bemærker som jeg tror alle kunne have godt af at overveje.

1 dette er et forum for alle ilderejere....ergo ikke en personlig klub, ikke en elitær forsamling og ikke en lukket gruppe.
hvad man vælger at poste her kan ses af ALLE

2. Forum er generelt småt fordi Ilderen er et nichedyr, så man når hurtigt til at alle kender alle, men det ændrer igenn ikke ved punkt 1: dette er et offentligt forum

3. når man svarer på emner som dette er det måske værd at tænke over om man villle svare på samme måde hvis man ikke kendte begge parter eller om ens svar er farvet af et kendskab til parterne. Hvis  ens  svar  er farveet så hld mund. der kommer sjældent noget godt ud af at blaande sig i en intern strid

4. Hvis du  skulle svare i andet regi ville du så vælge  samme tonelag?  internetmobning har en hårfin grænse og et indlæg skrevet i en negativ tone forrdi  man er uenige om et punkt kan hurtigt få modparten til at føle sig uvelkommen på forum

5. enneste punkt i den verserende sag jeg vil kommentere på: skrift er godt for det kan aldrig udlægges som andet end det det er.

Det var mine  tanker om det her rent objektivt og generelt.

Det var egentligt nogle gode punkter man lige skal kigge på en gang imellem. Jeg vil dog lige sige at mit svar gik ikke på personer da jeg ikke anede hvem det var til trods for at jeg har været her inde i et stykke tid.

Namilla

Jamen jøsses!
Om jeg forstår trangen til at lufte sit eget, og andres, snavsede undertøj offentligt...
Hvad er det, der skulle komme ud af denne sag? Hvorfor alle disse detaljer?
Jeg synes det er fint at minde andre om, at skriftlige kontrakter er vejen frem, men jeg forstår SLET ikke hvorfor hele historien skulle bringes ud på at åbent forum... Advarslen kunne fint være faldet, uden eksempel! Og historien har INGEN relevans overhovedet, for nogen andre end de to implicerede parter. Hvad der foregår af bagtalelse og sladder på msn og facebook, burde egentligt ikke bringes herind... Dem der mener de kender de implicerede, kan nok fint klappe på skuldrene på msn osv... uden at det behøves at bringes op på et åbent forum...
En anden gang ville det måske være fint, hvis man lige overvejede hvad det var, man håbede at få ud af en tråd, inden man lavede den... det er for pokker ikke hverken første, anden eller tredje gang det her sker... (og Guderne skal vide at jeg synes det er temmelig pinligt for hele ilder-samfundet...)

tzari

Jeg har intet sted sagt du har NÆGTET mig parringen. Parringen er umuliggjort og alle de rettigheder vi aftalte jeg havde var væk.  Da vi var "venner" var der perioder hvor du ignorere mig selvom jeg havde en tæve i løb der skulle parres og en tæve der senere skulle hentes. Havde en person deroppe der prøvede at hjælpe mig med at få hende hjem og det var IKKE en let opgave og dengang var vi  "venner". Men fact er du ændrede essensen i aftalen og umuliggjorde den blev gennemført. Jeg har sjovt nok ikke bil og kan IKKE arrangere at komme op til dig uden at kordinere det med nogle venner. Denne kordination er umulig med dig for mit vedkommende, og jeg er ikke eneste der har oplevet at blive ignoreret i lange perioder.
Mine dyr er mine kæledyr og elsker dem over alt på jorden vil ikke udsætte mine dyr for det igen.

Fatter ikke folk VIL gøre det personligt og ikke bruge tråden konstruktivt til at forstå kontrakter er vigtige selv overfor venner  ;)
MVH Vivian@Phoenix ilder opdræt:
Avl: Dk Phoenix´s Golden New dawn, Blue Hour at Tiffany Kæl: Dk Phoenix´s Birdie(2007 avl). Katte:Filur,Valkyrie og Lykken Curly Ronja og Lykken Peer Gynt.
info side http://www.phoenix-ferret.info opdræt side www.phoenix-ferret.dk
Disclamer: Ovenstående indlæg er udtryk for min personlige mening, og der tages forbehold for, at indholdet kan virke stødende på enkeltpersoner

Peewit

Ikke fordi jeg ønsker at blade mig.
Men vil bare lige indskyde at Vivian og jeg havde lavet en aftale om jeg jeg skulle hente Myca, når hun fik aftalt et tidspunkt for dette med Mette. Men selvom vi havde denne aftale gjorde det ikke en afhentning lettere, desværre.
Wit beyond measure is man's greatest treasure. - Hvil i Fred Molly og Dora <3

AlisVolatPropiis

CitatDa vi var "venner" var der perioder hvor du ignorere mig selvom jeg havde en tæve i løb der skulle parres og en tæve der senere skulle hentes

Det er vel ikke Mette's ansvar at være til rådighed for dig og din tæve i løb?  Det er ærgeligt i ikke kunne få fat i hinanden mens mette havde tæven, og med hensyn til koordinering med tredjepart så er det jo forståeligt nok sværere :) Man kunne jo også tage toget selv? så slipper man faktisk for ret meget ventetid fordi folk ikke vil slippe alt de har så man kan få sin ilder bragt til døren, Mette bor trods alt ret langt væk fra dig. Og det lyder virkelig snart som om du forventede hun kørte 6 timer for at levere din tæve til dig...

Det er simpelthen så ærgeligt det her...og det er ikke fordi jeg ikke forstår din frustration, men der er bare ret mange urimelige elementer i det, og min sympati får altså et hak når du udover din frustration over at have eh....sagt nej til en parring?
også føler det nødvendigt at påpege ingen ville sørge for din tæve kom hjem igen, at Mette havde fejl kønsbestemt en tæve, at du forventer at hun er dig taknemmelig for at hjælpe hende med at finde avlsdyr OG blander en helt tredje parring ind i regnskabet. At hun ikke vil tage et prøvekuld, hvilket da er frustrerende, men du er jo heller ikke selv villig til at tage det prøvekuld selv.
Og ja du lånte hende en han...men un lånte jo også dig en, eller ville have, hvis ikke tæven havde været så syg...
Jeg kan virkelig ikke se hvad nogle af de ting har med en skriftlig aftale vedr. Delehannen, men det virker ærligt talt mere som en såret eksveninde der får sin frustration ud ved at lufte alt det beskidte undertøj på åbent forum.

Især i kraft af du selv har takket nej til parringen, og så vidt jeg kan se på in egen beskrivelse af hændelsesforløbet faktisk også vælger en anden han end jeres delehan FØR i opdager den ekstra tand...og iøvrigt ikke ønsker at bruge ham selv, før mette selv bruger en parring på at give dig større sikkerhed så kan man da virkelig undre sig over hvor interesseret du var i den parring til at starte med....er den han ikke efterhånden 3 år gammel?

Anne

Det er jo rigtigt ærgeligt at der var så meget forvirring med Myca, men altså, opdagede Mette ikke at hun var dødsyg og hastede til dyrlægen med den, samt lagde penge ud for det? Jeg kender mette godt nok til at være sikker på at hun aldrig ville nægte nogen at få en ilder som var deres. At hun er svær at få fat på engang imellem, det ved alle der kender hende, men som jeg forstår det så snakkede I (vivian og mette) faktisk sammen da Mette havde Myca,selv om det ikke var hver eneste gang telefonen ringede.

Men hvis det her handler om skriftlige kontrakter er sagen emd Myca vel totalt ligegyldig. Mette redede din ilder fra at dø, det synes jeg da et eller andet sted ikke du skal være sur over!

Hvis det handler om kontrakter er det vel Golyo det handler om, og hvorfor er det umuligt for dig at bruge ham? Du skrev selv til mette at når i ikke var venner så ønskede du det ikke. Du kan vel godt bruge hannen selv om i ikke snakker sammen mere. Mig bekendt er han stadig viril.

tzari

hvor ser i jeg beder mette køre 6 timer...INTET sted for det skete ikk. Jeg aftalte med min veninde i Aalborg hun hentede Myca og jeg tog til Aalborg ASAP efter hende. Eneste jeg bad Mette om var et tidspunkt vi måtte hente myca.

Mette får en (åbentbart) GRATIS parring af min han og jeg BETALER for en parring med Golyo. Ser ikke liiige hvor mette ville "låne" mig en han henne. Den han hun ville "låne" mig fik jeg besked på jeg IKKE måtte låne.. Når man allerede om efteråret aftaler man skal låne en han og jeg lige da ilderen går i løb informere dette jo så skal jeg ligesom kunne parre hende inden for de 2 uger.

Kan ikke bruge en han når jeg bliver ignoreret i længere perioder en tæve bør parres efter ca 2 uger så hjælper det ikke jeg skal vente flere uger før hun så meget som gider svare mig, er ikke sådan opdræt fungere.

Jeg har sagt det jeg vil og i kan vende mine ord ligeså kreativt i vil jeg har advaret folk imod mundlige aftaler og håber de folk der ikke er i fanklubben har taget dette til sig...
MVH Vivian@Phoenix ilder opdræt:
Avl: Dk Phoenix´s Golden New dawn, Blue Hour at Tiffany Kæl: Dk Phoenix´s Birdie(2007 avl). Katte:Filur,Valkyrie og Lykken Curly Ronja og Lykken Peer Gynt.
info side http://www.phoenix-ferret.info opdræt side www.phoenix-ferret.dk
Disclamer: Ovenstående indlæg er udtryk for min personlige mening, og der tages forbehold for, at indholdet kan virke stødende på enkeltpersoner

Anne

Bare fordi maner venner med mette betyder det da ikke at man ikke synes kontrakter er en god idé.

Jeg synes kontrakter er en super idé og dette beviser bare endnu engang hvor vigtigt det er, selv om man tror man er venner.

Det er mere alle de ting der intet har med kontakter osv at gøre jeg undrer mig over skal frem her.

Cille

Det fint nok du har lavet tråden...men det ikke fint nok du har skrevet alt det fis ind i det.
det er kun for svine,jeg kan ikke se det på andre måder....Hvis du så var VEN med personen ville du vide at hun ikke vil synke så lavt som at lave et indlæg som det her.
Din tråd skulle været skrevet i stil med det her:

Jeg vil gerne advare folk om ikke at lave mundtlige aftaler, også selvom det med ens "venner".
En aftale som man tror der er på plads,og man så senere erfare at det er den ikke.
Derfor synes jeg at det meget vigtigt at man få alt skrevet ned,så man er sikker i sin sag!

Så kort (og noget i den stil)kunne det været skrevet, og så kunne du have fået  :danser: :mandekram:
Hvad alt det personlige skulle ind for er for mange en gåde, og du modsiger dig selv,og synker længere og længer ned...svare i øst og i vest.
Går op i noget som ikke har noget at gøre med din advarslen at gøre...for mig at se er det en piv piv tråd.
Kan godt være jeg er del af "fanklubben", men synes jeg svare ganske neutralt, og havde du skrevet det ca. som jeg skrev,havde jeg da været en af dem der måske havde skrevet enig...jeg har da også selv prøvet det

Amazing Ferret

Det eneste jeg efterhånden læser her i denne tråd er bla bla bla bla  :fnis:

Dit indlæg kunne nemt have været formuleret anderledes - men den er gået hen og blevet en sviner i stedet for

Barky

Et eller andet sted Vivian. Så har du prædiket kontrakter i årevis, sammen med avlsmatriale og "foundation"-dyr og så videre og så videre...

Burde du ikke selv vide lidt bedre? Og måske begynde at praktisere noget af det du prædiker...
Bla bla bla.... Hilsen Julia

PiaLyng

Jeg synes det FINT at du, Vivian, har lavet en tråd om man skal huske at lave kontrakter..
MEN, jeg synes det er svinsk, ja selv af dig, at udhænge en person på den måde.


Malene

[besked=Malene]Nu kører pladen vist i samme rille. Hvis man ikke har noget konstruktivt at sige, så synes jeg man skal lade være med at putte mere brænde på bålet.[/besked]
Logic is the beginning of wisdom, not the end.