Nyheder:

Velkommen til Ferretopia!
Ris, ros, forslag og hjælp til Ferretopia foregår i Feedback.

Hovedmenu

Når du finder en ilder!

Startet af Shamua, 15. December 2010, kl. 16:25

Shamua

Efter der har været så mange frem- og efterlysninger af dyr, kom jeg til at tænke på om vi ikke skal lave en "guide" til vores kære med danskere som ikke kender til ildere, og fortælle dem hvad man eventuelt kunne gøre når man fandt en tamilder. Her tænker jeg i fremlysninger, pasning og pleje og hvordan man kan få dyrlægen til at hjælpe med at aflæse chip. Så skriv folkens :)



Vh. Marianne

Anne

Som jeg også skrev på ilderforum så vil jeg godt lave et udkast, hvis der ikke er en anden der sidder og brænder for det. Tænker man kunne lave en komplet guide som man er nogle stykker om at læse igennem og godkende, og s lægge den ud så den frit kan bruges alle de steder hvor folk måtte ønske det.

Rokkie

Lyder som en god ide :)

Det kræver vel at alle tamildere bliver chippet så, går man ud fra?

Anne

man kan jo lave en generel guide for hvad man skal gøre hvis man finder en ilder, uanset om den er chippet eller ej og så nævne at den KAN være chippet. 

Shamua

Lyder som en god idé Anne, og ja, så noget med hvad man skal gøre, hvem man skal kontakte, og ja måske endda forslag til fodder den tid den er hos dem der har fundet en ilder :)

Og nej, det er jo langt fra alle ildere der er chippet, men rigtig mange er, og den kan jo være svær at finde engang imellem, så det er måske meget godt at folk ved at man altså kan få læst et eventuelt chipmærke hos dyrlægen :)

Vh. Marianne

Anne

jeg prøver at skrive et udkast, og så måske dem der gerne vil læse det før det bliver smidt ud her, lige kan skrive en pm med deres emailadresse?? Så kan det blive rettet til og få tilføjelser med osv. Går ud fra du er selvskrevet Shamua :)

Shamua

#6
Citat fra: Anne Dato 15. December 2010, kl. 21:48
jeg prøver at skrive et udkast, og så måske dem der gerne vil læse det før det bliver smidt ud her, lige kan skrive en pm med deres emailadresse?? Så kan det blive rettet til og få tilføjelser med osv. Går ud fra du er selvskrevet Shamua :)

Selvfølgelig du sender det bare, jeg er online... Hvis jeg ikke svarer er det fordi min msn fucker op og så må du lige sende en sms :)

Vh. Marianne

Anne

super, det bliver ikke lige i dag, men i løbet af ugen (denne), og som sagt, alle der gerne vil komme med rettelser og tilføjelser skriver bare til mig, jo flere vi er om det jo bedre!

Anne

#8
nu har jeg siddet og kigget lidt på det og er gået i stå pga eksamen (men har ikke glemt det, selv om det er noget forsinket :-$).

men jeg tænkte, hvis man nu laver en lille generel skrivelse med "hvad er en ilder" som folk kan hænge op i deres lokalområde, hvor der også står kort hvad man gør hvis man finder en, ville folk så være interesserede i at hænge det op?

Jeg tænker på at det skal være
- En kort beskrivelse af at en ilder er et kæledyr
- En kort beskrivelse af hvad man gør hvis man møder/finder en
- et billede af en ilder

og så afsluttende "denne seddel hænger her, fordi der bor en eller flere ilderejere i dit nærområde"

agtigt.
jeg tænker at en lille kampagne måske kan gøre at folk så har bedre mulighed om at vide hvad en ilder er hvis de en dag finder en der er løbet væk eller bare møder en med ejer  på deres gåtur i skoven etc.

A_M_T >Team Unique Ferrets<

Jeg syns det lyder fint.
Jeg ved ike om du har tænkt på det , men måske noget med hvor forskellige de kan se ud i farven også?

Shamua

Jeg synes det lyder fornuftigt, også med en kampagne, jeg ved bare ikke lige hvordan  :fnis: Ilderbanden, skal i ikke snart i fjerneren igen, måske på dr1? :P  :lol:

Og ja, som Anna siger, så synes jeg også det kunne være fint med de forskellige farver, beskrive at de kan have alle mulige farver.
Og måske en kort beskrivelse af hvad de kan tåle og spise og hvad man absolut ikke må give dem?

Jeg ville helt sikkert gerne hænge en masse sedler op, man kan jo bare selv printe ud og så hænge op i sit nabolag, supermarkeder og sådan nogle steder. Måske også hos sin egen dyrlæger? :)

Vh. Marianne

Anne

jeg tænkte bare at vi udover den beskrivelse som alle kan tage på sin hjemmesiden hvis de har lyst, med hvad man gør når man har fundet en ilder.

Så kunen vi alle hænge sådan en lille generel beskrivelse op i lokale dyrebutikker, hos dyrlægen, hos købmanden, på skoler, osv.

Og ja det med farverne skal helt klart med, så man ved at der er mange forskellige slags. Den skal jo være en kort lille oversigt der kan være på en side, men måske bare en kort opremsning af forskellige farver/nuancer så folk er klar over at de findes i forskellige slags.

Shamua

^ja også det, jeg synes det lyder rigtig godt :)

Vh. Marianne

Anne

I kan jo læse det igennem og rettet når udkastet er lavet, så får vi nok essensen med