Nyheder:

Tip! Du kan linke til en anden bruger ved at skrive

[user]Brugernavn[/user]

Hovedmenu

Hvad gør vi?

Startet af Cille, 18. September 2012, kl. 22:48

Cille

Når folk nu er lidt oppe og køre, så vil jeg så lave den her tråd.
For hvad gør vi???
Skal vi aflyse de udstillinger der er planlagte lige nu, HVIS der er en smitte.
Eller skal vi forsætte, og så må folk sætte noget mellem/på løbegårdene så man undgår hvad det nu er der er i omløb

Lavede en edit, for det ikke for lave ballade, for mener det seriøst

PiaLyng

Jeg tænker bare at man sådan set aldrig rigtig kan forhindre de forskellige sygdomme, hvis man vil blive ved med at holde udstillinger :)
Altså i det der findes 'raske smittebære' er der jo ALTID en fare, for at nogen dyr reagere på det, og i bund og grund er der jo ingen som kan gøre for det?

Man kan gøre det at der skal være mere plads mellem løbegårde/bure, det kræver større haller.
Ellers synes jeg faktisk at de forskellige udstillinger tager deres forholdsregler, og vi der udstiller må gøre mere ud af det.

Anne

Det er lidt synd med den første sætning, fordi det så kommer til at virke som om tråden er lavet i trods, i stedet for at få en god diskussion.

Men jeg vil prøve alligevel, at tage den på det fornuftige plan.

Hvis udstillingerne bliver aflyst, så synes jeg det er forståeligt, men jeg mener dog ikke det behøver være et krav. Vi har undgået den slags på udstillinger rigtigt længe, og jeg tror helt sikkert det er fordi udstillingerne er blevet så gode til det med hygiejne.

Jeg mener dog at man nok burde lave en regel om hvor tæt løbegårde må stå, da det jo er klart at dyr kan blive syge, hvis ens løbegårde står klods op af hinanden. Derudover, så synes jeg det vil være godt at gøre lidt ekstra ud af at oplyse folk om, at der HAR været alvorlig sygdom efter den sidste udstilling, og at folk derfor skal være ekstra opmærksomme på ikke at have kontakt, direkte eller indirekte, med andre folks dyr. Jeg tror at folk hurtigt kommer til at føle sig sikre, og glemmer de hensyn lidt.

AlisVolatPropiis

#3
Jeg synes ikke nogen er useriøse :) men med hensyn til smittefare, så tjah jeg synes egentlig udstillinger og udstillere skal gøre hvad de selv ønsker -ligesom jeg selv synes man i høj grad selv bestemmer hvem der må rage på ens dyr, og hvis man selv rager på. :)

Personligt så venter jeg lige og ser -jeg føler mine dyr er rimeligt sikre -ellers tog jeg dem ikke med, men hvis jeg selv føler der er et rimeligt grundlag for en ECE epidemi i danmark, så holder jeg mine dyr hjemme.

:)

Cille

Jeg har jo så selv fået lave løbegårde ud af plader, så der burde ikke kunne smitte så meget ved dem.
Det jo "lukket" område.

Men ja det med plads mellem løbegårde kræver større haller, selvom i mine øjne er det stadig minimalt hvad det begrænser af smitte.
For folk snakker jo stadig sammen, og nusser her og der.... og vi skulle så alle være iklædt plastik hvis det skulle være helt rigtigt :S

Emils far

Er man bange for at ens dyr bliver syge så må man jo overveie om at blive hjemme. Pr. definition er man eksponert for sygdom lige så snart man stikker snotten for langt frem, og det gælder også våre dyr.
Personlig er jeg ikke så bange for det virus, og det er fordi mine dyr er med overalt og er vant til at få stikke næsen i det de nu har lyst til. Lige nu bor de hos Ingela, hvor de roder i jord og graver gange hvor flere forskellige ildere har været før. Når de er i DK så er de med inde i stuen hos de vi besøger, og der har det også været andre dyr før. De har endu ikke været syge efter hverken udstillinger eller besøg, måske lidt stressmave men det er også alt.

Det jeg prøver at fortelle er at når man holder sine dyr i et normalt miljø, og ikke pysse nysser for meget så klarer de det ganske godt. Lidt som vi mennesker, eller mig selv, tåler at få en omgang snotnæse og tyndskid uden at blive dødsyg simpelhen fordi man bliver modstandsdygtig overfor de fleste almindelige viruser når man omgås dem i det daglige.

Jeg er selvfølgelig ked af at dyr bliver syge efter en udstilling, og er nøje med ikke at rage på alles dyr uden videre.  Har dog ingen tro på at det hjelper noget særligt at evt. holde større avstand mellem løbegårde da virus som oftest er veldige smitsomme. Eneste som hjelper er måske mundbind, men det tror jeg ikke de små ville synes noget om, og det vil se skide fjollet ud også.... :lol:

SaschaDJensen

Det med de nordmænd der, jeg holdte samtlige af deres dyr, uden at mine er blevet "synligt" syge. Ingen af dem har dårlig mave eller taber sig, de er lige så glade som før udstillingen..

Lena og Peter

Så længe de oplysninger der er i denne sag ikke er blever verdifiseret (stav) vi jeg lige præcis gøre ingen ting.

Jeg vil opføre mig som jeg altid har gjort på udstillinger, da jeg synes vi har et ekstrem højt sikkerhed i Danmark i forhold til andre lande.
Hvis man synes sikkerheder er for lav i Danmark kan man jo blive væk.

Der vil altid være en risiko ved at tage på udstilling og det ved alle udstiller.
Hvis der kommer et ECE udbrud i Danmark (Og igen hvordan skulle vi vide dette da man ikke kan teste for det i Danmark) ville jeg måske se anderledes på det.. Men, men ,men bare fordi der er to mennesker der har et par ilder med dårlig mave og så begynde at tale om at aflyse udstillinger er da galmatias.. Der vil altid være ilder med dårlig mave efter en udstilling..  ;)

Barky

Et par forslag til at "oppe" sikkerheden på udstillingerne er:

Forklæder til dommerne som holder ilderne ind til tøjet som kan sprittes af ligesom plastik underlaget.
Forklæder til ilderbærerne når der afgøres BIV,BIM,BIS osv...

Det med transportkasserne og håndspritten er jo godt igang allerede.

Hvis der gives olie, vitaminpasta til ilderne mens de bliver bedømt, at det bliver gjort på træpinde eller på plastik underlaget i stedet fra tube og flaske.

Fraråde udstillerne at lade andre røre ved deres dyr, samt ikke selv røre ved andres. Og ligeledes ved publikum.
Også selvom at det er hundesvært at bede folk om IK at røre, når man brænder inde for at vidreformidle viden omkring ilderene og deres vidunderlige egenskaber.
Bla bla bla.... Hilsen Julia

Cille

Det med forklæder så skal du ud og sige at alle skal have det på, og det skal være med ærmer.
Plus man jo så faktisk er derude at Marshall løbegårde er "no go", da de er så åben som de er :S

Barky

Hvis man kun håndterer sine egne dyr, og lader være med at rende og kramme alle mennesker og få deres trøje-bakterier på din trøje. Så behøver man jo ikke som udstiller, selv at rende med forklæde, men kan nøjes med håndvask og håndsprit.

Anne, var det vidst, var inde på at man kunne opstille afstandskrav til løbegårde.
Jeg ville ikke have det fjerneste problem med at sætte en løbegård et par meter væk fra andres.

Hvis man ses i "grupper" og afholder legedage indbyrdes, kan man jo sagtens stille sin løbegård tæt på de dyr man ses med ofte. Blot man er klar over at det er på egen risiko, og det kan godt være at man selv kun holder sig til at ses dyr+dyr med een person, men det er jo ikke sikkert at den person kun lader sine dyr møde dine. = egen risiko.


Men det ville jo så være aktuelt i 8-9 mdrs karantæne med forstærket sikkerhed på udstillinger. Og importerer man evt dyr, så tag dem ikke med, lad dem blive hjemme i 9 mdr.

Det er *mine* forslag til at gøre en eventuel ECE karantæne i DK tålelig for alle, også dem som gerne vil udstille. Det ville ikke gøre mig det fjerneste at holde "egne" dyr hjemme i 9 mdr, men jeg ville nok være ret så ærgelig over ikke at kunne ses med mine veninder som har ildere, så privat ved jeg ikke lige hvordan man gør det. :S
Bla bla bla.... Hilsen Julia

Cille

Hvis
Citat fra: Barky Dato 19. September 2012, kl. 18:22
Hvis man kun håndterer sine egne dyr, og lader være med at rende og kramme alle mennesker og få deres trøje-bakterier på din trøje. Så behøver man jo ikke som udstiller, selv at rende med forklæde, men kan nøjes med håndvask og håndsprit.

Så ville man jo heller ikke kunne sidde sammen ,da man jo tit vil komme til at strejfe andres ting.
Derfor ville det bliver som jeg skrev før, alle skulle iføres plastik, hvis det skulle gå rigtigt til.
Og som jeg også skrev er Marshall løbegårde i mine øjne meget udsatte for smitte, da folk jo bare ved at gå forbi dem kan overføre en form for smitte. De er som sagt meget åbne.

Så hvis alt skulle overholdes på den måde, så ville det jo slet ikke være hyggeligt at komme afsted.
Det ville virke "mekanisk/klinisk"

Man kan jo så hvis man er nervøs sætte plastik på siderne af sin løbegård (eller omkring den).

Jeg tror man lige skal vente og se hvad der sker, og om der kommer flere syge dyr eller ej.
For så vil jeg da overvej om der skal aflyses, men det håber jeg da ikke

Barky

Det var også *kun* forslag ift hvis at man valgte at gå i "Lands-karantæne" uden at ville opgive udstilling.

For ja, det ER meget omfattende ændringer der skal til, og hyggen vil sandsynligvis blive noget mindre.

Klinisk er nu ikke det værste udtryk man kan bruge om forslag til at reducere smitterisiko.. *G* Just saying... :P
Bla bla bla.... Hilsen Julia

Eliza

Det kan godt være de forslag der kommer her ikke kan fjerne smitte 100% og alle ved jo der er en risiko ved at deltage, men derfor kan man jo godt gøre så meget som muligt.
At løbegårdene bliver rykket længere fra hinanden vil da i det mindste gøre så dyrene ikke direkte skider på hinanden eller hinandens ting, som det er sket på falsterilderen, hvor langt den største smitterisiko vil være, da det jo smitter igennem kropsvæsker.

Selvom der ikke er slået noget fast om hvad præcis det de her ildere fejler (og alle ved jo det næsten er umuligt og især hvis det er ECE), så er der da al grund til at tage det seriøst og ændre sin måde at udstille på, for det er altså ikke bare et par ildere med dårlig mave. Det er faktisk dyr der har været nødt til at blive indlagt og blive behandlet, for højst sandsynlig ikke at dø.

Det er rigtig nok at ildere der kommer meget rundt og bliver udsat for lidt af hvert for det meste tager en virus/ECE meget bedre end ildere der har været isolerede, men det ændrer jo ikke på at de vil være smittebærer selvom de ikke bliver rigtig syge. Og nu er der det med ECE at det godt kan give alvorlige/livstruende følgeskader selvom ens dyr ikke bliver alvorlig syge.

Ja det vil nok tage lidt af hyggen for nogle at man skal være mere påpasselig på udstillinger (jeg synes nu jeg hygger mig fint selvom jeg i forvejen prøver at tage nogle af de foreslåede forholdsregler), men nu er ECE jo heller ikke en vildt hyggelig ting og det kommer til at kræve en vis form for offer at ændre på det.
Vi er enige om at det da ville være meget lettere hvis man bare kunne se igennem fingre med det og forsætte som man plejer, men hvordan ville ens samvittighed have det, hvis man fik syge dyr eller fandt ud af man faktisk havde smittet nogle andres der dør af det?
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Anne

Jeg synes egentlig at udstillingerne gør det godt, og tror det handler om at folk er lidt uforsigtige, fordi det er længe siden nu, vi sidst havde de problemer. Jeg tror ikke man skal ændre alverden, men bare være lidt ekstra obs og justere lidt fx ift løbegårde i første omgang.

Og til folk det synes det her er pjat og at så må folk jo bare blive hjemme - på de første udstillinger var der fælles løbegård osv. jeg synes ikke at udstillinger er mindre sjove uden, men klart bedre rustet ift at undgå smitte. Det er jo en positiv udvikling, ligesom det med at bære i kasser også er, det er både hygiejnisk og forhindrer ilderbærene i at påvirke dyrenes adfærd og i at blive bidt.

Jeg synes det et vigtigt at have dialogen og være i stand til at udvikle og forbedre os. Måske kan der ikke gøres så meget mere, men måske kan der, og ved at afskrive diskussionen som hysterisk, bidraget man i hvert fald ikke positivt til udviklingen, hvilket er en skam.