Nyheder:

Tip!Medlemslisten kan du søge efter brugere, ud fra navn, antal ildere osv.

Hovedmenu

Hvad gør vi?

Startet af Cille, 18. September 2012, kl. 22:48

katja

selvfølgelig skal den ikke aflyses, er der overhoved nogle beviser på det er en smitsom sygdom, eller bare en gang mave influ som kan komme af mange ting

jeg mener det må være op til dem/os der vil udstille om vi kommer eller ej

man kan jo lade vær at gramse på andre dyr end sine egne, sørge for at spritte sine ting ordenligt,

så nej mener bestemt ikke den skal aflyses,

giv mig et bevis på der er tale om en smitsom sygdom, med dokumention, så skal jeg tage stilling til det


ejer af 7 dejlige trolde,

HSS

jeg har aldrig været til de udstillinger... så kan jo ikke komme med så meget... dog vil jeg gerne prøve det eftersom det gir et større socialt netværk...

ang. smittefare... så er vores dyr og os selv jo udsat for det hverdag... og nogen gange er man altså uheldig...

mette11

Citatang. smittefare... så er vores dyr og os selv jo udsat for det hverdag
Ja vi er alle udsat for smittefare meget af tiden, hvis ikke hele tiden, men der er altså stor forskel på hvilke former for smitte man bliver udsat for. Nu er det ikke sikkert at der var tale om ECE, men det er rent faktisk en potentiels dødelig sygdom som smitter relativt nemt. Hvis der er tale om udbrud af en sådan sygdom, så mener jeg afgjort at man bør tage sine forholdsregler som at holde god afstand til andre dyr, ikke gramse på andres dyr, sætte de dyr man ved har været udsat for smitte i karantæne osv. ECE er en alvorlig sygdom og bør tages meget mere alvorligt end en influenza eller forkølelse. Der er meget, meget stor forskel på sygdomme og derfor bør man også reagere forskelligt på dem. Tag et eksempel med mennesker! En alm. forkølelse og ebola er altså ikke det samme! Jeg ved godt at ebola og ECE heller ikke er det sammen, men begge sygdomme er potentielt dødelige og hvis der kom udbrud af ebola i dk, så er jeg helt sikker på at folk nok skulle blive helt og aldeles hysteriske og holde sig inden døre osv.

Det er korrekt at det ikke er bevist at der er tale om ECE, men eftersom meget tyder på det og dyrlægen (som jeg desværre ikke ved hvem er) har sagt det, så er det vel ikke helt forkert at antage at det rent faktisk er korrekt?? Jeg forstår ikke hvorfor mange har så travlt med at afvise at der er tale om ECE - sygdommen har jo været i landet flere gange og ja - det er skide surt at få den blandt sine dyr af flere årsager og sygdommen kan have alvorlige eftervirkninger. Jeg håber da ikke for de involverede at det var ECE, da de i så fald risikere at få permanente skader på deres dyr, men jeg vil bestemt heller ikke afvise det, da jeg ikke er dyrlæge eller anden ekspert. Men jeg kan sige at det LYDER som ECE ud fra hvad der er beskrevet.

Uanset om de dyr har haft ECE eller anden virus/bakterie i sig, så er faktum at dyrene har været alvorligt syge og derfor bør ejerne tage deres forholdsregler - som jeg også har forstået at de vil - og vi andre bør være opmærksomme og tage vores forholdsregler, for uanset hvad - så har der været syge dyr/smittebærere på Falster Ilderen og alle som har deltaget kan reelt set være ejer af en smittebærer nu!! Men så længe man har symptomfri dyr synes jeg ikke at det er forkert at deltage i arrangementer, men man bør være opmærksom på problemet og klar til at reagere i tilfælde af nye smittede dyr. 

Lena og Peter

Citat fra: mette11 Dato 25. September 2012, kl. 19:46
men eftersom meget tyder på det og dyrlægen (som jeg desværre ikke ved hvem er) har sagt det, så er det vel ikke helt forkert at antage at det rent faktisk er korrekt?? Jeg forstår ikke hvorfor mange har så travlt med at afvise at der er tale om ECE -

Jeg tror lige præcis det skyldes manglen på beviser.. Hvis vedkommende har en dyrlæge der kan bevise at det er ECE, hvorfor så ikke fortælle hvem det er... Det ville jo hjælpe alle at vide hvem der på under 5 dage kan fortælle det er ECE..

Men så længe der komme et svar som dette:

Citat: Du er fri til at spørge alt hvad du ønsker. Men du kan ikke sidde og kræve svar. Jeg har ingen kontakter på at jeg abselut skal svare på alt hvad du og dine venner finder på at hyggelige små spørgsmål til mig... som i så iøvrigt altid får vendt og drejet lige som det passer jer, så i kan få mig i fedtefadet.
Men hvad.. jeg gider ikke bruge min tid på sure mennesker, det har jeg sq for kort et liv til!

På et simplet spørgsmål som dette:

Citat: Og der mangler vist stadig svar fra dig om hvordan lige netop din dyrlæge kan sige det er ECE uden at have sendt prøver til udlandet

Så forbeholder jeg mig altså ret til at være mistroisk.

mette11

CitatSå forbeholder jeg mig altså ret til at være mistroisk.
Det har du også ret til at være og jeg vil også sige at der pt. ikke er nogen som ved det og jeg ville også meget gerne se beviser før der bliver blæst alarm for alvor, men problemet med ECE er jo netop at man ikke kan teste for det i Dk og derfor er det pænt svært at bevise desværre.  :( Men derfor mener jeg stadig at folk skal være opmærksomme på det og tage det seriøst, da det uanset hvilken sygdom der er tale om kan være smitsomt og være en smitte som mange af os har været udsat for. Al personfnidderen gider jeg ikke beskæftige mig med og vælger simpelthen at ignorere det pt. Jeg forholder mig udelukkende til det faktum at nogle dyr er blevet alvorligt syge efter en udstilling og hvad der bør ske efterfølgende.

Eliza

Bare fordi man ikke får et positivt svar på en test om at ilderen faktisk har ece betyder det jo ikke at virussen ikke findes.

Jeg tror aldrig du får et positivt testsvar her i dk, men der var ingen der stillede spørgsmålstegn dengang Jill fik konstateret dyr med ece hos dyrlægen. Men det var også uden tests.

Jeg ville aldrig selv bruge tid og penge på at få lavet en test på ece, da du risikere at få et falsk negativt svar og dermed fejlagtigt kan smitte en masse andre ildere inden du opdager, at den test nok ikke helt var rigtig. Hvis man ser tegn på ece, så får man undersøgt alle andre tænkelige muligheder og er det ikke det, så må man gå ud fra det er ece ud fra de symptomer din ilder viser. (dette er selvfølgelig en del lettere når de viser en masse symptomer der minder om det vi ved om ece, men de kan jo stadig have ece uden at være rigtig syge).

Det er min holdning til det og synes det er langt bedre at have sagt ens dyr har ece en gang for meget end en gang for lidt.

Nu ved vi der har været en eller anden form for virkelig alvorlig smitte på falster ilderen og så er det vel på sin vis ligegyldigt hvad det er, for man må gå ud fra det er ret smitsomt og kan blive alvorligt hvis ikke dødeligt for ens dyr og det skal da på alle måder tages seriøst og så er diskutionen om hvilken dyrlæge der har sagt hvad mindre vigtig.

Men hvad gør vi for det ikke sker igen??
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

PiaLyng

Jeg synes at der kommet rigtig gode bud på hvad man kan gøre :) Men det kræver noget af mennesker, og det vil altid være på eget ansvar :).

Jeg selv er i gang med tanker om at lave min løbegård lidt om, så 'nederste' del bliver lukket.. Så mine dyr ikke skider udover andres dyr "igen", og at andres dyr ikke skider ind til mine :lol:
Og så vil jeg måske tænke lidt ekstra over hvem der røre mine dyr.
Prøve at holde en afstand fra løbegård til løbegård/bur, så de ikke står klemt op af hinanden.. -hvis dette da bliver en mulighed :).

Masa

Der eksisterer ikke en ECE test. Det er coronavirus der forårsager bl.a. ECE men sygdommen selv diagnosticeres kun ud fra symptomerne.. Så der kommer ikke et "svar på ECE-testen".

Jeg synes ikke at der er særlig meget vi kan gøre udover de forholdsregler vi allerede har på plads...

Cille

Citat fra: Eliza Dato 25. September 2012, kl. 21:11
Bare fordi man ikke får et positivt svar på en test om at ilderen faktisk har ece betyder det jo ikke at virussen ikke findes.

Jeg tror aldrig du får et positivt testsvar her i dk, men der var ingen der stillede spørgsmålstegn dengang Jill fik konstateret dyr med ece hos dyrlægen. Men det var også uden tests.

Jeg ville aldrig selv bruge tid og penge på at få lavet en test på ece, da du risikere at få et falsk negativt svar og dermed fejlagtigt kan smitte en masse andre ildere inden du opdager, at den test nok ikke helt var rigtig. Hvis man ser tegn på ece, så får man undersøgt alle andre tænkelige muligheder og er det ikke det, så må man gå ud fra det er ece ud fra de symptomer din ilder viser. (dette er selvfølgelig en del lettere når de viser en masse symptomer der minder om det vi ved om ece, men de kan jo stadig have ece uden at være rigtig syge).

Det er min holdning til det og synes det er langt bedre at have sagt ens dyr har ece en gang for meget end en gang for lidt.

Nu ved vi der har været en eller anden form for virkelig alvorlig smitte på falster ilderen og så er det vel på sin vis ligegyldigt hvad det er, for man må gå ud fra det er ret smitsomt og kan blive alvorligt hvis ikke dødeligt for ens dyr og det skal da på alle måder tages seriøst og så er diskutionen om hvilken dyrlæge der har sagt hvad mindre vigtig.

Men hvad gør vi for det ikke sker igen??

Det jeg har markeret med rødt er det jeg lidt svare på/stiller ? til.
Eftersom kun de 2 personer indtil videre er de eneste med syge dyr, vil jeg passe på med at kalde det for "alvorlig smitte".
Ja det har været alvorligt hos disse personer, men der jo ikke andre der indtil nu har haft problemer.
Dermed må det være en smitte de 2 har fået sammen, et eller andet sted, og ikke nødvendigvis på udstillingen.

Shamua

#24
Citat fra: Cille Dato 26. September 2012, kl. 00:49
Citat fra: Eliza Dato 25. September 2012, kl. 21:11
Bare fordi man ikke får et positivt svar på en test om at ilderen faktisk har ece betyder det jo ikke at virussen ikke findes.

Jeg tror aldrig du får et positivt testsvar her i dk, men der var ingen der stillede spørgsmålstegn dengang Jill fik konstateret dyr med ece hos dyrlægen. Men det var også uden tests.

Jeg ville aldrig selv bruge tid og penge på at få lavet en test på ece, da du risikere at få et falsk negativt svar og dermed fejlagtigt kan smitte en masse andre ildere inden du opdager, at den test nok ikke helt var rigtig. Hvis man ser tegn på ece, så får man undersøgt alle andre tænkelige muligheder og er det ikke det, så må man gå ud fra det er ece ud fra de symptomer din ilder viser. (dette er selvfølgelig en del lettere når de viser en masse symptomer der minder om det vi ved om ece, men de kan jo stadig have ece uden at være rigtig syge).

Det er min holdning til det og synes det er langt bedre at have sagt ens dyr har ece en gang for meget end en gang for lidt.

Nu ved vi der har været en eller anden form for virkelig alvorlig smitte på falster ilderen og så er det vel på sin vis ligegyldigt hvad det er, for man må gå ud fra det er ret smitsomt og kan blive alvorligt hvis ikke dødeligt for ens dyr og det skal da på alle måder tages seriøst og så er diskutionen om hvilken dyrlæge der har sagt hvad mindre vigtig.

Men hvad gør vi for det ikke sker igen??

Det jeg har markeret med rødt er det jeg lidt svare på/stiller ? til.
Eftersom kun de 2 personer indtil videre er de eneste med syge dyr, vil jeg passe på med at kalde det for "alvorlig smitte".
Ja det har været alvorligt hos disse personer, men der jo ikke andre der indtil nu har haft problemer.
Dermed må det være en smitte de 2 har fået sammen, et eller andet sted, og ikke nødvendigvis på udstillingen.

Det tænkte jeg også. Vi ved ikke at der har været. Vi ved at der kan have været!

Og eftersom der ikke er flere tegn fra nogle af de hvad (200 dyr) der var der på dagen, så kan jeg ikke se hvorfor de med sikkerhed er fra udstillingen.

Men jeg har det som i andre. Når man tror man har ece, og ens dyr viser tegn som sagtens kan være det, så hellere være en gang for sikker, og så gå i karantæne.

Med hensyn til udstillingerne.

Jeg har set på nogle tyske udstillinger, hvor dyrene jo står ekstremt tæt, at de på burene har lagen over dem. Ved så ikke hvor meget sikkerhed det giver, men lidt gør det vel.

Så måske man egentlig skulle begynde at bruge bure igen og så dække burene til. Evt. arrangere det sådan at hver udstiller får et bord til burer, hvor man så også automatisk får dyrene lidt på afstand fra hinanden, ved at man bare stiller bordene med større afstand.
Jeg ved godt at dagen kan blive lang i et bur, men når man opvejer det op imod potentiel smitte, så er det vel ikke dumt?

Vh. Marianne

Anne

Risikoen et vel ikke større i en løbegård, hvis der er plads til dem.

Nej det er ikke sikkert det kommer fra falster, men det er sandsynligt. Det betyder jo ikke at det er udstillingens skyld, for uanset forholdsreglerne, kan man ikke diktere hvordan folk skal behandle egne og hinandens dyr, man kan kun rådgive.