Nyheder:

Tip!Medlemslisten kan du søge efter brugere, ud fra navn, antal ildere osv.

Hovedmenu

Redder udsultede ildere

Startet af Selina, 20. November 2010, kl. 14:42

Selina

Redder udsultede ildere

For ca en uge siden hentede min kæreste og jeg 2 ekstremt udsultede ildere hjem, hvis vi ikke havde taget dem hjem var de blevet aflivet, så kunne slet ikke få mig selv til at tage hjem uden dem.
da jeg først så dem i deres bur, lignede det to små tæver, som ikke var særlig gamle, men efter jeg fik dem ud fandt jeg ud af at det var en han og en tæve.

vi har valgt at kalde dem Sally og Ferdinan :) , men da vi bor i en lille lejlighed kan vi desværre ikke selv beholde dem.



Det første stykke tid var de i et ekstra bur med mad og vand, så de lige kunne komme sig lidt efter hjem turen i transportkassen, men allerede efter 2 timer ville de ud, og de var som nye ildere allerede, de spoinkede rundt som om de aldrig havde fået lov at være rigtige ildere før. der var absolut ingen problemer med sammenføringen, de sprang begge ind i drenge buret og lagde sig til at putte med de andre, det var som om de altid havde været en del af gruppen, :)

Sally og Ferdinan er de nemmeste ildere jeg nogen sinde har mødt, de er utrolig slaskede og elsker at putte. hverken sally eller ferdinan er ildere der prøver grænser af, de er velegnede til børne familier, eller som første gangs ildere :) De vil simpelthen smelte alles hjerter.

Jeg har ikke rigtig set Sallys farve før, men hun ligner en blanding mellem en Silver og en standart, hun har brunt på bagkroppen.
når hun har taget det på hun skal, kommer hun nok til at ligge på omkring 1kg . sally er utrolig rolig af sind, og elsker at klatre og udforske alting, hun elsker at lege med vores hvalp som giver hende leg hele dagen. Vil hun op, stiller hun sig op af dit ben og kigger måbende på dig mens hun laver de sødeste hundeøjne ;)

Ferdinan er mørk standart, nogen vil måske kalde ham vild farvet, men sys alligevel han er lidt for lys til det. Ferdinan er den der er mest undervægtig, når han har taget det på han skal, ligger han ca 1300-1400g. Ferdinan er godheden selv, en rigtig hygge og putte ilder, som bare elsker at lege baby, han knytter sig utrolig meget til sin eger, og følger en i hælende hele tiden, hvis ferdinan vil op sætter han sig foran dine fødder hele tiden, indtil han får sin vilje :D han er som en rigtig lille hund, han skal gerne være med i alt der foregår, selv madlavningen, hvis han kan få nus mens du laver mad, eller ordner vasketøj har du verdens lykkeligste ilder :P

Ferdinan har fået Zoolac 2 gange og hans tarmflora er helt okay nu, vi har brugt noget tid på at fede de dejlige dyr op, og sys nu det er på tide at vi giver dem chancen for et godt og blivende hjem, (inden vi selv knytter os for meget til dem) :D De er begge chippede, ferdinan er kastereret, og vi fik at vide at hun vist havde p stav eller var steraliseret , men er ikke sikker.

Vi tænkte på en pris der hedder 500 pr stk, da vi har lagt en del arbejde i at fede dem op til der hvor de er nu, de kræver stadig massere af opfodring, men det vil nye ejer sagtens kunne fortsætte :D

Ferdinan og Sally skal forblive sammen :)

Anne

Hvor synd i ikke beholder dem, når nu de er faldet sådan til.

Sally er standard så vidt jeg kan se. Lidt i den lyse ende og så i vinterpels der gør hun ser lidt grållig ud.

lille_jill

Er lidt nysgerrig.. Har i billeder af dem lige fra i fik dem?

tzari

Ej helt ærlig du kan ikke stå og kalde tidligere ejer for dyremishandler og sige de 2 er ekstremt udsultet :o
Du har haft dem i 1 uge og de er tynde ja men ikke udsultet..Pelsen er pæn og den glinser det gør et udsultet dyrs pels IKKE. Har haft en ilder inde der var "udsultet" ud der kunne ribben tydelig ses og pelsen var HØ, hendes var pga for lang løb. Hun blev ikke pæn på en uge.

http://www.facebook.com/?ref=home#!/album.php?aid=272565&id=514811647  dette er en ekstrem udsultet ilder. Jeres er bare tynde. har selv haft så tynd en ilder og han var bare lille  ;)
MVH Vivian@Phoenix ilder opdræt:
Avl: Dk Phoenix´s Golden New dawn, Blue Hour at Tiffany Kæl: Dk Phoenix´s Birdie(2007 avl). Katte:Filur,Valkyrie og Lykken Curly Ronja og Lykken Peer Gynt.
info side http://www.phoenix-ferret.info opdræt side www.phoenix-ferret.dk
Disclamer: Ovenstående indlæg er udtryk for min personlige mening, og der tages forbehold for, at indholdet kan virke stødende på enkeltpersoner

Selina

Citat fra: Anne Dato 20. November 2010, kl. 18:21
Hvor synd i ikke beholder dem, når nu de er faldet sådan til.

Sally er standard så vidt jeg kan se. Lidt i den lyse ende og så i vinterpels der gør hun ser lidt grållig ud.

Ja det er utrolig synd, men vi bor kun på 35 kvadratmeter, og har 3 i forvejen, så der er simpelthen ikke plads nok desværre, hvis jeg havde boret et sted med mere plads, havde jeg ALDRIG gået af med dem, de er simpelthen for skønne!!

Selina

Citat fra: lille_jill Dato 20. November 2010, kl. 20:39
Er lidt nysgerrig.. Har i billeder af dem lige fra i fik dem?

Jeg fik desværre ikke lige taget billeder af dem lige da vi fik dem hjem, men de har taget lidt på på de her billeder

FerretParadise

Al ære og respekt for, at I har reddet to ildere, men jeg har aldrig forstået det der med, at skulle tjene penge på det.
Jeg synes det er mere vigtigt, at dyrene får et godt kærligt hjem, for resten af deres liv. Og det ville være det jeg ville tænke på, og så give dyrene videre gratis.

Ud over at du skriver, at I har lagt en del arbejde i at fede dem op, helt ærligt, I har haft dem en uge.
En del arbejde?

Ja undskyld mit "grimme" indlæg, jeg undrer mig bare meget. Men håber da virkelig, at disse dejlige dyr får et kærligt, og blivende hjem. :)
Ann Hillerslev.

Shamua

Jeg kan godt forstå man gerne vil have noget for dem, hvis man har lagt penge i dem. Om hun har brugt 500 kr på hver, kan jeg ikke vurdere - og det vil jeg heller ikke, for jeg kan ikke se hvor meget arbejde hun lagt i dem for at de skulle få det bedre.

Selv, havde jeg nok også bare givet dem videre.

Vh. Marianne

mette11

Det var da godt at i tog dem. Man skal ikke aflive sunde og raske dyr. Hvad f... er det for nogle ejere der vil gøre sådan noget?? Ja jeg ved godt at man desværre ser sådanne ejere ind imellem. Jeg har også selv slæbt dyr hjem af denne årsag, da jeg finder det meget forkert. I skal virkelig have stor ros for at have taget dem, så de ikke blev aflivet.

Er de tjekket hos dyrlægen?? Der kan jo være mange årsager til at de er tynde. Det behøver jo ikke være fordi de er udsultede, men de kan jo rent faktisk være syge. Er de også blevet vaccineret?? Det er jo ekstremt vigtigt at de er det især nu når de går sammen med andre ildere også. Hvis de er undervægtige kan det jo dække over mange sygdomme som man ikke lige kan se, nogle alvorlige og andre ikke. Men det kan en god dyrlæge jo finde ud af og så kan man vurderer hvilken behandling der skal til.
Hvad vejer de nu?? Nogle ildere er jo bare mindre end andre. Jeg har selv en pige hvis max.vintervægt hedder 670g. og hun fejler ikke spor, hun er bare lille og har altid været det.

Jeg synes ikke at en lille lejlighed bør være afgørende for om man har 3 eller 5 ildere. Det kræver efter min mening ikke mere plads at have 5, hvis de alle kan gå og bo sammen. Det kræver mere tid, for der er mere lort der skal fjernes, flere ting der skal ryddes op, mere mad der skal fyldes i skålen, flere ildere der skal have daglig kontakt og aktivering osv. Men pladsmæssigt synes jeg ikke det gør noget om der er to fra eller til. Selvfølgelig kan man ikke stoppe 30 ildere ind i et bur osv. men om der bor 3 eller 5 mener jeg ikke gør det store og slet ikke hvis der er tale om at de bor i et godt stort bur og kommer ud og rende mange timer dagligt. Det er for mig et spørgsmål om vilje og prioritering.

Amazing Ferret

#9
Citat fra: Selina Dato 21. November 2010, kl. 08:36
Citat fra: Anne Dato 20. November 2010, kl. 18:21
Hvor synd i ikke beholder dem, når nu de er faldet sådan til.

Sally er standard så vidt jeg kan se. Lidt i den lyse ende og så i vinterpels der gør hun ser lidt grållig ud.

Ja det er utrolig synd, men vi bor kun på 35 kvadratmeter, og har 3 i forvejen, så der er simpelthen ikke plads nok desværre, hvis jeg havde boret et sted med mere plads, havde jeg ALDRIG gået af med dem, de er simpelthen for skønne!!

Jeg har 14 ildere på 35 km2 - så kan du også godt have 5  :fnis:

Og så vil jeg give Ann ret. Hvis man ikke har brugt en masse i dyrlægeregninger, så synes jeg man bare skulle sørge for at dyrene fik et godt hjem

Anne

Jeg havde så ikke set i kun havde haft dem en uge. Af hvad jeg kan se på billedet så ligner de ikke nogen der har været døden nær af sult. Især ikke den lyse standard. Måske har de været i pelsskifte da du tog dem ind, og pelsen er så brudt igennem på den uge. det kan få en ilder til at blive enormt meget pænere på kort tid, at pelsen bryder helt igennem. For den pæne pels som den lyse standard har, er jo noget den har taget mere end en uge om at udvikle.

Selina

altså alt hvad jeg kan læse er folks forskellige meninger her, hvilket jo er helt okay, hvis det var jer der havde lavet en lignene tråd, havde i sikkert fået lige så mage holdninger at vide som jeg har fået, hvilke er helt okay, men på den anden side også helt underordnet, da jeg handler efter mine egne meninger, og det jeg kan se.

De har hverken vejet 2g som den på videoen sikkert gør eller været i pels skifte, alt jeg ved er at Ferdinan næsten ikke kunne gå da jeg fik ham hjem, og ja de ser sikkert helt sunde og raske ud, men ser i dem oprejste er deres bagparti ALT for tyndt, og de har ikke fedt på kroppen , deres pels er fin , men har også givet dem en del olie. til at starte med kunne de ikke holde mad i sig, de både kastede op og sked tyndt, nu har de fået zoolack og holder alt i sig, deres afføring er helt normalt, og spiser normalt nu. ferdinans hovedknogle stikker op så det ligner han har hanekam pga han har så lidt fedt. sally har hele tiden haft det bedre end ferdinan, men bare ikke optimalt.

I min verden er det vanrøgt at behandle sine dyr sån, uanset hvordan de ser ud , hvis de så ikke har det godt er det vanrøgt, og vandrøgt kan jo absolut være i forskellige grader. dette er mildt, ikke så gralt som på den viste video men stadig ikke okay.

At jeg vil tage penge for dem er fordi jeg Absolut ikke har nogen penge, men alligevel har taget dem ind og fodret dem op til hvor de er nu, og om en uge skal de en tur til Allison og have et sundheds tjek på trods af at jeg heller ikke har råd til det. og så kan folk jo have deres meninger om det, det er jeg ligeglad med, jeg sys bare disse dyr skulle have en ekstra chance her i livet. jeg bruger en masse penge på de her to dyr, som skulle ha gået til sundhedstjek af mine egne dyr, derfor tager jeg penge for dem.

Og om man har 3 eller 14 ildere er jeg sån set fuldstændig ligeglad med , det er igen et holdnings spørgsmål. ilderen er ikke mit liv, men en del af mit liv, og jeg har en arbejdsuge på 45 timer så derfor sys jeg slet ikke det er okay med flere dyr. disse ildere er mine og ikke min kærestes, han har sagt ja til at passe dem når jeg ikke er hjemme, men jeg skal heller ikke udnytte ham. og oven i det er det min lejlighed hvor mine ildere opholder sig, det er ikke deres lejlighed hvor jeg opholder mig, derfor skal jeg ikke have flere dyr ind.

og forresten ja de er vaccineret , men hvornår ved jeg ikke, er bare hvad jeg fik at vide.

:D

Anne

#12
Kan godt være de er sultne, men de har altså ikek spist for 500 kr :lol: det er fuldstændigt umuligt med mindre du har fodret dem med ægte kaviar. Jeg siger ikke at du ikke må tage penge for dem, men jeg har lige passet en ildedreng som åd virkelig meget og han spiste ikke i nærheden af for 500 kr om ugen (heldigvis !!!). Og så synes jeg måske også at 500 pr styk for at du har haft dem en uge... Det er dælme en dyr pasningspris!!!

jeg kan så sagtens forstå at du tager penge for dem efter de har været til dyrlægen, men du kan jo være heldig at de bliver hentet før det, og så er det nye ejers udgift.

En anden ting er at hvis det kun er den ene ilder der er så tynd og det er helt galt, så er der jo en overhængende risiko for at han kan fejle et eller andet, og de kan også være smittebærere af et eller andet hvis de var så syge i starten. Dejligt de allerede har det bedre, men det er jo ikek til at sige om dine egne får det samme om en uge pga det her, og at de kan slæbe det med i et nyt hjem. jeg ville nok lige vente min. en uge med at sælge dem, tage dem til dyrlægen i mellemtiden (nok også få dem vaccineret op), få dem tjekket grundigt og så er det fair nok at du tager noget for dine udgifter.

Gør du det anderleds så er det selvfølgelig fint nok, men det var mit input og så håber jeg i øvrigt at dyrene faktisk ER raske.

Selina

Citat fra: Anne Dato 21. November 2010, kl. 19:36
Kan godt være de er sultne, men de har altså ikek spist for 500 kr :lol: det er fuldstændigt umuligt med mindre du har fodret dem med ægte kaviar. Jeg siger ikke at du ikke må tage penge for dem, men jeg har lige passet en ildedreng som åd virkelig meget og han spiste ikke i nærheden af for 500 kr om ugen (heldigvis !!!). Og så synes jeg måske også at 500 pr styk for at du har haft dem en uge... Det er dælme en dyr pasningspris!!!

jeg kan så sagtens forstå at du tager penge for dem efter de har været til dyrlægen, men du kan jo være heldig at de bliver hentet før det, og så er det nye ejers udgift.

En anden ting er at hvis det kun er den ene ilder der er så tynd og det er helt galt, så er der jo en overhængende risiko for at han kan fejle et eller andet, og de kan også være smittebærere af et eller andet hvis de var så syge i starten. Dejligt de allerede har det bedre, men det er jo ikek til at sige om dine egne får det samme om en uge pga det her, og at de kan slæbe det med i et nyt hjem. jeg ville nok lige vente min. en uge med at sælge dem, tage dem til dyrlægen i mellemtiden (nok også få dem vaccineret op), få dem tjekket grundigt og så er det fair nok at du tager noget for dine udgifter.

Gør du det anderleds så er det selvfølgelig fint nok, men det var mit input og så håber jeg i øvrigt at dyrene faktisk ER raske.

Jeg må indrømme at jeg ikke vaccinere dem om, men at de kommer til et sundhedstjek, som sagt har de det fint nu, og render og leger osv, pris kan sagtens forhandles, og nej måske ikke for 500 kr, men tilgengæld bruger jeg tid og energi på det her, og pris er også sat for at det er nogle seriøse mennesker som får dem og ikke bare sælger dem efter 2 måneder , hvis du forstår hvad jeg mener, sys de har været gennem rigeligt. men hver sin holdning til det :)

Anne

#14
Jeg tror bare ikke der er nogen seriøse ilderejere der har lyst til at give 1000 kr for 2 ildere, hvor den ene måske kan være syg, som ikke er vaccinerede (kan godt være at gamle ejer sagde det, men det tæller ikke for noget nogen steder) og som der ingen informationer er om. At de har det fint betyder ikke nødvendigvis at de er tip top. En ilder kan godt være syg og tabe sig uden at dens adfærd er påvirket ret meget. Det kan da også være det bare er af sult de er tynde, men risikoen er der da.

Igen, du har brugt tid og energi på dem, men det var dit valg (og helt sikkert det rigtige), men jeg synes virkelig at det er helt sindsygt at tage 500 kr stykket bare fordi du har brugt lidt foder og tid på dem. Jeg synes man kan tage prisen for dyrlægen og foderet. Havde du nu haft dem i lang tid og fået dem i tip top stand, og de var vaccinerede og øremidebehandlede og bare helt i orden, så synes jeg da helt sikkert også godt i måtte tage noget for det. Jeg kan bare ikek helt se hvor den gode grund til at tjene på dem ligger.

Jeg ved godt det her virker ret strengt skrevet, men jeg har selv lige passet en ilder igennem 3 måneder og det tog jeg ikke engang 500 kr for. Det er jo tilladt at gøre lidt bare af sit gode hjerte og fordi det er det rigtige.

Jeg tror bare mange vil blive skræmt væk ved tanken om hvor mange dyrlægeregninger der egentlig ligger i dem, når man også skal give 500 for hver.