Nyheder:

Velkommen til Ferretopia!
Ris, ros, forslag og hjælp til Ferretopia foregår i Feedback.

Hovedmenu

Farmdyr

Startet af lille_jill, 22. November 2009, kl. 16:34

lille_jill

Jeg er pludseligt blevet forvirret:

Jeg syntes at have hørt positivt om farmildere, fordi at der jo kun er standart (og måske pastel og albino? ) i linierne og derfor er efterkommere fra farmdyr egnede til avl.
Men idag snakker jeg så med en som siger, at farmildere jo kun er til for at blive fedet op og derefter slagtet for pelsen.

Jeg kan se logikken i begge ting, men hvad vejer højest? og er farmdyr overhovedet godt??
Håber at nogen kan redde det lidt ud for mig :)

Black Diamond

#1
Altså farm ilder og ikke mink?
Jamen ud fra hvad jeg ved så bliver ilder ikke brugt til pels særlig meget????.. Deres pels er vist mere rug og sælger lkke lige så godt som minkpels.. Men det ved jeg desværre ikke nok om desværre.

De farmer jeg kender med ilder er til salg af hvalpe til butikker. Jeg kender kun lidt til en anden farm i USA der skulle gøre det. Men ellers har vi jo Jonas Sander. Og der er også nogle ander.
Jonas sander ilder bliver født til at endten sælges eller bruges til vidre avl. Men hele den der Jonas Sander historie kender de fleste vel. Så det er vel ikke den slags farmer du mener?

lille_jill

^det bliver brugt i udlandet til pels. Det er dem jeg mener

Black Diamond

Nårh.. Ok. Jamen så kan jeg ikke hjælpe dig desværre..  :-$

Amazing Ferret

Min teori er at farmildere er at man vil fremavle de dyr med den bedste pels - dvs at man er lidt ligeglad med indavl/linieavl. Man tager de dyr der har den bedste pels og så parrer man dem op

Men om det er rigtigt ved jeg selvfølgelig ikke

Cille

#5
De farmdyr jeg tror der snak om er dem der faktisk er på minkfram og som jill siger er de der for at blive fedet op og pelset.
Deres pels bliver brugt som billige kraver på pels frakker...andet kan de ikke bruges til og derfor har de som regel heller ikke ret mange ilder på farme.
Plus de fleste farme slet ikke har dem mere,da der ikke var penge nok i dem.
Dertil er der det med fodret som betyder at de ilder man køber der nok ikke lever så længe igen.
Hvilket jo for så vidt er ligegyldigt i det tilfælde de er til pels.

Ang indavl i de linjer,ja så forekommer det nok også,da der avles for at tjene penge.

Jeg har selv haft/har 2 ilder fra mink farm og det ikke noget at råbe hurra for.
De var skide besværlige at håndtere,og den ene tog det 1½år at gøre bare ok tam.
Det var Carmen som jo så tideligere i år er blevet aflivet 3 år gammel pga fejl indvendig.
Gekko har jeg endnu og så vidt jeg kan se er han da ok endnu.
Det var meningen de skulle have været i avl(har de været),men carmen fik aldrig hvalpe.
Hun var drægtig,men hver gang gik hvalpene i opløsning...da hun blev snittet viste det sig så at hun havde en mindre defekt i underlivet.....hvilket havde gjort at hun havde ødelagt sin krop og 3 mdr efter snitning var det slut.
Gekko parrede også flere,men der kom aldrig noget og han har aldrig opført sig som rigtig brunstig han....så perfekt usnittet v-hob :fnis:
Men han er nu blevet snittet,hvilket for første gang har givet ham blød pels.
Han har altid haft en underlig pels...ikke ru,men heller ikke blød(det samme havde carmen).
Flere af dem der blev hentet sammen med de 2 er døde og har haft lidt af det med pelsen.

Så i bund og grund er det efter min mening ikke det bedste

tzari

Farmdyr er et vidt begreb der findes mange slags farme:

Dyrehandel/kæledyrs farme:
Disse har en mission at lave mange hvalpe der skal se mest mulig forskellig ud da chancerne for at få dem solgt dyrt dermed er større. Disse bruger alle farver,pelstyper og aftegn. I denne gruppe hører f.eks Ferpharm og Jonas Sander. Her er det faktisk kun en fordel hvis dyret kun bliver få år gammel da man dermed kan få solgt endnu flere hvalpe til folk.

Pels farme:
Disse avler KUN til pels. Efter minken kom ind er avlen af ilder dog så godt som væk da pels kvaliteten på ildere ikke engang kommer op på siden af mink. De avler efter høj fertilitet og farve renhed. Da pelskvalitet og sundheds følges ad går de også op i sundheden da en syg ilder INTET er værd som pels. Det er her også godt at have mulighed for at beholde de gode avls dyr(dvs fejlfri pels og høj fertilitet) flere sæsoner da man så ved det mix giver super pelse. De fleste pelsfarme avler med ingen indavl da det giver den højeste fertilitet og de bedste fødeevner. Indavl kan nemlig sænke fertiliteten farmene bruger derfor selektions avl ikke indavl da det givet et mere stabilt resultat.

Forsøgs farme:
Forsøgsfarme er til tider tidligere pelsfarme, der har fået en ny kunde. Disse dyr avles også efter høj fertilitet(det er billigste måde at producere på) og her er sundheden i højsæde. Grunden til dette er det IKKE er lønsomt at have et forsøg igang og opdage nogle af forsøgs dyrene dør før tid af ting der ikke er releteret til forsøget. Disse avles også uden indavl da man i sygdoms forsøg helst skal have så forskellige dyr som muligt for at se hvordan vacciner osv fungere på genetisk forskellige dyr.

Forædlings farme:
Disse levere genmateriale til pelsfarme og forsøgs farme. Da disse levere grundlaget til de 2 andre farmes genmateriale vil sundhed også her være i højsæde. Grunden til dette er det ikke er småpenge de kan blive påkrævet hvis de er skyld i en hel farm får sine mange års avls arbejde ødelagt.


Fælles for alle farmene er det er fondation. Dvs der ikke er en stamtavle og sundheds statestik på dem. Ved dyrehandel farmen får man LIGE den farve og pelslængde man vil have og avls dyr der formodentlig giver godt mixede kuld. Ved pels farme og forsøgs farme får man en høj fertilitet, indavlsfri garanti og farve renhed.

Om de er bedre end andre dyr kommer jo helt an på hvilke dyr der sammenlignes med og om man rammer de gode farmere eller de brådne kar.

For mit vedkommende kan jeg så sige jeg ser farverenhed,indavlsfrihed og høj fertilitet som nogle gode "garantier" og et sundt udgangs punkt kontra en tavle løs jeg INTET ved om.

MVH Vivian@Phoenix ilder opdræt:
Avl: Dk Phoenix´s Golden New dawn, Blue Hour at Tiffany Kæl: Dk Phoenix´s Birdie(2007 avl). Katte:Filur,Valkyrie og Lykken Curly Ronja og Lykken Peer Gynt.
info side http://www.phoenix-ferret.info opdræt side www.phoenix-ferret.dk
Disclamer: Ovenstående indlæg er udtryk for min personlige mening, og der tages forbehold for, at indholdet kan virke stødende på enkeltpersoner