Nyheder:

Tip! Du kan indsætte en begivenhed i Kalenderen hvis du holder træf eller ligende.

Hovedmenu

En udefra undrer sig lidt...

Startet af Stjerne, 18. Februar 2010, kl. 17:34

Stjerne

Hejsa..

Nu har jeg jo fulgt med herinde i noget tid, samt kender jeg nogle privat indenfor ilderverdenen, som også avler..
Jeg har før snakket med dem om nedenstående, og kunne godt tænke mig at høre andres mening..

Jeg har ofte undret mig over hvordan det kan være at DIF (Er det sådan det forkortes?) ikke i samarbejde med de seriøse avlere i DK, går sammen om at lave noget i retning af DKK indenfor hunde verdenen?

Altså en "klub" hvor man skal leve op til visse betingelser for at kunne være medlem, og avle under denne?
Jeg ved ikke rigtig hvordan jeg skal forklare det, men håber ikke det er helt volapyk det jeg skriver..

Nu har jeg selv tavlehunde, og hvis jeg i fremtiden skal avle, kræver det at mine hunde blir godkendt til avl, med henblik på deres sundhed både fysisk og psykisk.
Dette synes jeg er en rigtig god ide, for at hvalpekøbere, dermed ved at man køber hos en der står inde for sin avl, samt at personen ikke bare har lavet et "hyggekuld" uden at tjekke for diverse ting.

Jeg ved godt at der i ilderverdenen ikke er krav om tjek for sundhed før man kan avle, og det er nok noget af det jeg undrer mig mest over. For må da være det optimale for de seriøse opdrættere, at kunne vise ud af til at man kun avler på sunde dyr med en hvis standard indenfor kræft osv. som - så vidt jeg har forstået - er den sygdom der hyppigst opstår hos ildere i dk (Ret mig hvis jeg tager fejl)

Nå men håber der er nogle der har kunne finde rundt i alt det her *G* og som har nogle tanker at dele ud af :) Som sagt er det KUN min egen nysgerrighed der ligger som baggrund for denne tråd, og ikke for at træde nogle over fødderne, som jeg har på fornemmelsen at man ofte tror en tråd herinde er :)

A_M_T >Team Unique Ferrets<

Jeg sys det er en rigtig god tanke og har selv tænkt noget lign før!
Og jo kræft er desværre noget af det hyppigste indenfor ilderavl. Desværre!
Kan desværre ikke fortælle hvorfor det ikke bare er sådan, kuyn gi dig ret i at det burde være sådan efter min mening!

Tror bestemt ikke du træder nogle over tæerne ved dette emne. Sys det er et godt emne og er spændt på hvordan det udvikler sig!

Måske nogle af dem fra DIF kan svare?!

Stjerne

Dejligt at jeg ikke blev misforstået :)

Er der virkelig ikke andre der har noget at sige til denne sag? Kan se tråden er læst en del gange :)

cibatuchsi

Jeg syntes personligt at det ville være lækkert hvis man kunne blive avlsgodkendt her i DK.
syntes du forklarer det rigtig godt, og håber der er nogen der kan svare dig, (kigger lige med;))

FerretParadise

Jeg ved at vi har forsøgt engang. Vi lavede i 2005 en opdrætter forening, DIU, med en avlskårring af dyrene.
Men ja, det var umuligt at blive enige, og til sidst gik foreningen i opløsning.
Ann Hillerslev.

Anne

Som ann siger hr det været forsøgt før og i og med at der næsten ingen ilderavlere er og at dem der så er tit er uenge om stort set alt, så er det ret svært at samle folk indenfor avl.

Det at vi er sådan et lille miljø gør så nok også at vi alligevel har en fælles forståelse for mange værdier og at der er en vis standard de fleste steder uanset om der er en forening.

A_M_T >Team Unique Ferrets<

Citat fra: Anne Dato 18. Februar 2010, kl. 20:33
Som ann siger hr det været forsøgt før og i og med at der næsten ingen ilderavlere er og at dem der så er tit er uenge om stort set alt, så er det ret svært at samle folk indenfor avl.

Det at vi er sådan et lille miljø gør så nok også at vi alligevel har en fælles forståelse for mange værdier og at der er en vis standard de fleste steder uanset om der er en forening.

Er der ikke nogele steder andre del af verdene de har lavet noget lign , man kunne se på og lave noget til brug i DK?
DETTE ER IKKE MNET SOM NEGATIVT OM NOGLE!!! men tænker bare at hvis der er avlerne i DK der skal stå for at at blive enige er det da klart man ikke kan blive enige for hver avler sys jo at ens dyr og den måde man kører sin avl på er fantastisk!

Og hvis man gør/mener noget forsk. så vil man jo føæle sig ramt hvis der pludselig bliver lavet nogle regler for avlen som ikke passer til hvordan man gør det selv!

Puha det er et svært enmne men hvor ville det dog være godt hvis der blev lavet noget lign DKK bare for ilderer! Ærgeligt vi ikke bar e har en Stor ilderguru vi alle stolede blindt på som kunne sætte nogle regler og standarter op!

Hvordan er man egentlig nået til enighed i DKK hos de forsk. racer?!

Stjerne

Okay.. Vidste ikke noget lignende var afprøvet før..
Men nej som avlere blir man jo nok aldrig helt enige.. Men tænker det må være for alles bedste hvis der kom nogle retnings linjer op :)
For når jeg kigger herinde, så virker det nemlig ikke som om at dem der står frem som avlere er enig i værdier osv.. Derfor jeg tænkte det kunne være en ide :)

A_M_T..
Der er jo den fordel af mange af racerne går mange mange år tilbage og man derfor har en standard for hvordan en hund skal se ud! Dertil kommer der de arvelige sygdomme som er dem man skal tjekke for, for at kunne blive avls godkendt..

I min egen race er AD/HD desværre meget fremme, så derfor er det sat som krav at hundene skal tjekkes for disse arvelige lidelser.. Man måler HD i skala A-E hvor A er bedst og E værst.. AD måles fra 0-3..
Min race må MAX ha C i hofter D og E hofter er lig med diskvalificering fordi der er for stor chance for at lidelsen gives videre, samt at hunden lider under det.
Ligeledes må der albuerne MAX ligge på 2, igen i håb om at undgå at give lidelsen videre til hvalpe..

Racer som er kendt for problemer med knæ luftveje og øjne sygdomme har det som krav at hundene skal tjekkes inden avl!

Derud over sidder der et avlsråd i hver specielklub under DKK (Raceklub) som hele tiden vurderer om der skal sættes flere krav til racerne. Og det er jo en af de ting jeg er ekstra glad for, netop fordi det i mine øjne er lig med bedre avl for ALLE indenfor racen, ligemeget om de enkelte avlere så er enige eller ej!
Det må jo være i alles ønske at fremme sin race, eller i ilderens tilfælde dyrets race med bedst mulige sundhed frem for alt, også selvom man ikke er enige i alt.



SilverDragon

Nu har de jo avlskåringer og kriterier i Tyskland som man evt. kunne finde noget om.
Jeg syntes personlig også det ville være en vild god ide at få lavet et avlssystem lidt lige som DKK

FerretParadise

Nu har jeg ret dårlige erfaringer med avlsdyr købt i Tyskland, hvor forældre dyrene var avlsgodkendt, og opdrætteren med i en avlerforening.
Jeg talte endda med formanden for den forening, ham der avlsgodkender dyrene, om det, og han mente åbenbart at det er okay at bruge dyr i avl der giver kryptokide hvalpe.
Så det giver jeg nu ikke ret meget for.

Ann Hillerslev.

Starshineferrets

ja jag håller med Ferretparadise där. Jag har själv haft samtal med en som är ansvarig för att godkänna valpar för föreningens räkning, och sedan bedömmer deras avelsduglighet när de blivit äldre. Säger som så här: we do NOT agree ;) På pappret låter deras krav vettiga, men IRL fungerar det lite ansorlunda, och de släpper igenom många illrar som faktiskt bär på defekter. Men tanken är god. Först bli valparna inspekterade och är de godkända får de ett gemensamt registreringsnummer. För att få ett eget registreringsnummer krävs det att de genomgår en breeding exam, klarar de den så får det sitt eget nummer och kan då användas i avel. Frågan är: finns det någon som äreller skulle anses kababel till att bedömma huruvida valparna är godkända samt dugliga i avel? Det är bara uppfödaren själv som kan göra det enligt mig, då alla har olika målsättningar. Finns det någon uppfödare som skulle acceptera att en lekman, någon annan i illervärlden pekar på deras valpar och säger: ja honom får du avla på, nej, henne får du inte avla på? Problemet med en sådan här förening är att det inte finns nog med kunskap, och det finns helle ringa opartiska männsikor som besitter nog med kunskap för at tbara genom att titta på en iller kunna avgöra om den får avlas på.

Vad man skulle kunna göra är att sätta upp gemensamma krav vad gäller hur valparna skall skötas, vad som följer med valparna (tex chip, vaccin etc), gemensamma kontrakt och registreringsnummer. Kanske krav om stamtavla i ett visst antal generationer (men även det är riskfyllt). I frankrike har de en typ av "avelskontrakt", som är helt obunden till föreningar, som vem som helst bara kan skriva under och ha på sin hemsida. Den säger att man själv går med på att inte medvetet avla på fancy illrar eller angora (albino, viltfärgat, pastell och tomtar är tillåtet). Hur valparna skall hållas och utfodras, vilka krav man har som säljare. Att man inte medvetet avlar på sjuka djur eller djur med andra defekter. Det är helt ok att ta en kull på tex 2 panda tecknade illrar, men då säljs de valparna utan den här uppfödargarantin. Och det här är som sagt frivilligt, och inte föreningsreglerat.

cibatuchsi

Citat fra: FerretParadise Dato 19. Februar 2010, kl. 09:56
Nu har jeg ret dårlige erfaringer med avlsdyr købt i Tyskland, hvor forældre dyrene var avlsgodkendt, og opdrætteren med i en avlerforening.
Jeg talte endda med formanden for den forening, ham der avlsgodkender dyrene, om det, og han mente åbenbart at det er okay at bruge dyr i avl der giver kryptokide hvalpe.
Så det giver jeg nu ikke ret meget for.


samt de danskere der sidst var dernede og gav ekstra penge for at få deres dyr avlsgodkendt ikk har modtaget noget som helst papir på de er godkendt(og det er efterhånden mange måneder siden)

Starshineferrets

jag förstår inte hur man som uppfödare faktiskt kan lita på och tillåta att andra godkänner deras djur för avel. Det är precis som att bara för at ten iller vinne rpå utställningar så blir de automatiskt bra till avel :S Scary :s

Att mina djur vinner på utställningar har ingen som helst betydelse för min avel, då jag anser at tden enda som kan avgöra om mina djur är bra till MIN avel är jag själv, vad andra tycker skiter jag faktiskt i ;) Då det bara är jag som vet vad ajg har för målsättning och hur jag värderar avelsdjur.

För at tdra ett exempel.. en av mina illrar som vunnit mycket på utställningar, och som helt säkert skulle klara en avelsbedömning i tyskland aldeles utmärkt är mina angora Daisy. Förutom att hon är en angora hona, så är hon även inavlad, och har en rad sjukdomar i släkten, som eventuellt skulle kunna vara ärftliga. Så att gå på resultat efter utställningar eller avelsbedömningar är bara .. ja... tragiskt enligt mig.

cibatuchsi

jeg ville godt tage imod tilbudet om at få avlsgodkendt vores dyr, hvis det var her i dk, samt hvis det var nogen ilderkyndige dyrlæger samt nogen der satte sig ind i de forskellige linjer. jeg ville ikk tage hen hvor der bare var en der lige kiggede om dyret så godt ud, for det kan ikke bruges til noget.

Starshineferrets

frågan som jag ser det är: finns det några riktigt illerkunniga veterinärer, som besitter nog med kunskap för att bedömma om en ille rär lämpad till avel, både genotypiskt och fenotypiskt? jag känner ingen...