Nyheder:

Ingen spørgsmål er dumme, så bare spørg hvis du er i tvivl og husk endelig at fortælle lidt om dig selv, i Præsentationer :)

Hovedmenu

Faurholts Zamira, efter Lærke og Atlas

Startet af Line, 16. Marts 2010, kl. 21:09

Line

For halvandet år siden købte jeg den sødeste lille ilderhvalp fra en opdrætter her i Danmark. Jeg fik hende da hun var 11 uger gammel, og hun var bare verdens bedste lille hvalp. En dejlig standard pige med massere af gå-på mod. Jeg var lykkelig.  :D

Første gang Zamira blev syg var hun 6 måneder gammel. Jeg tog hende ind til Lone på Jagtvejen, og hun fik penicillin. Kuren varede ca. 8 dage, og Zamira fik det godt igen.
På dette tidspunkt begyndte jeg at møde andre ilderejere. Jeg begyndte også at tale privat med dem, og derved fandt jeg ud af at Zamira spiste meget mindre end andre ildere, men tænkte ikke så meget over det.
Da der så var gået et halvt års tid igen blev Zamira endnu en gang syg. Endnu en gang fik hun penicillin, og hun fik det bedre. Da sommeren var gået, lagde jeg mærke til hvor slank en ilder hun var blevet. Noget af det gav jeg sterilisationen skylden for, og andet gav jeg sommeren skylden for.

I løbet af det efterår tog Zamira ikke rigtig vinterfedt på. Jeg må indrømme at jeg ikke vejede hende, hvilket jeg nok skulle have gjort. Da vi kom til december havde Zamira stadig ikke tager synderligt på i vinterfedt eller fået vinterpels. Derfor begyndte jeg at gå faste korte ture udenfor, for at fortælle hende at det altså var blevet vinter og koldt. Lige lidt hjalp det på vægten. I midten af december udviklede hun dog en pels der lå midt mellem sommerpelsen og den vinterpels hun havde året forinden. Jeg havde dog aldrig set Zamira i vinterpels efter hun var blevet steriliseret, og tillagde det ikke den store betydning.
Da jeg kom hjem fra udstillingen i januar blev Zamira rigtig syg. De første dage troede jeg hun var deprimeret, og nussede lidt ekstra om hende. Jeg havde nemlig tidligere oplevet at hun havde været lidt trist efter at være kommet hjem fra et stort arrangement. Da min anden ilder Yéyé skulle steriliseres, en onsdag, tog jeg Zamira med ind til Lone. Lone så på Zamira, og gav hende smertestillende, kvalmestillende og antibiotika. Der ud over fik hun en penicillinkur hun skulle have den følgende uge. Den efterfølgende mandag måtte jeg have Zamira med ind til Lone igen. Hun havde fået det værre. Hun fik smertestillende, kvalmestillende og antibiotika endnu en gang. Der ud over fik jeg a/d med hjem til hende, da Zamira var holdt op med at spise og drikke. I de følgende dage tvangsfodrede jeg Zamira med a/d og opblødt foder. Om torsdagen måtte jeg så til Lone igen. Det stod endnu værre til med Zamira. Hendes øjne hang, og ørene var krøllet helt sammen. På det her tidpunkt havde Zamira tabt sig næsten 200g. Hos Lone fik Zamira kvalmestillende, b-vitamin insprøjtning, binyrebarkhormon og lagt væske ind. Hun fortalte mig at hun ville give mig en henvisning til KVL, da Zamira ikke var mere end 1½ år. Hvis hun havde været ældre, havde der ikke været meget at gøre for hende. Da jeg ikke kunne komme til hurtigt nok på KVL, ringede jeg til Ballerup dyrehospital. Der tog jeg ud om fredagen. Jeg fik taget blodprøver på Zamira, og fik at vide at alle hendes værdier lå fint, men at hun havde for få hvide blodlegemer. Zamira kom med hjem hen over weekenden. Den weekend er nok den værste weekend jeg nogensinde er gået igennem. Zamira havde det så dårligt, at jeg gik og forberedte mig på en aflivning mandag. Jeg havde gjort alt klart til det. :(

Om miraklet ville det eller ej, så fik Zamira det bedre den søndag. Hun spiste lidt selv og ville gerne lidt ud og gå. Dagen efter tog jeg igen ud på Ballerup dyrehospital. Her blev Zamira scannet, og de fandt ikke noget i bughulen på hende. Hun blev erklæret rask, dog med det at der skulle tages blodprøve på hende igen for at se at der blev dannet nye hvide blodlegemer. :D

Efter en måneds tid måtte jeg så ringe til Lone igen. Zamira havde ikke taget et eneste gram på siden hun var blevet syg. Jeg fik en henvisning til KVL, og kom denne gang til. De tog de samme tests på hende som Ballerup dyrehospital havde gjort, og kunne da fortælle mig at Zamiras bughule var pæn. Hendes nyrer, lever, blære og binyre så flotte og normale ud.
I blodprøven kunne man se det samme som i den tidligere. Nyrer, lever osv. fungerede fint, men at hun havde for få hvide blodlegemer.
KVL kunne derudover fortælle mig at Zamiras blodprocent ligger i den nederste yderste grænse for hvad der er tilladt. Der ud over ligger de hvide blodlegemer samme sted. De havde dog kigget på hver af grupperne indenfor de hvide bloglegemer, og kunne der se at hun havde alt, alt for få neutrofile. Normalt skal en ilder havde 60% neutrofile ud af alle de hvide blodlegemer, og Zamira havde kun 8%.  Ud fra al den litteratur de kunne fremskaffe, samt scanningen og blodprøven kunne de bl.a. udelukke binyrekræft, fejl-sterilisation og fejlernæring.
Det de kom frem til var at Zamira har Lymfom.

Lymfom er en form for kræft. De kan dog ikke fortælle mig hvor den sidder, da de ikke har kunnet se nogen tumore i hende. KVL har dog sagt at det er muligt at hun ikke har tumore der er store nok til at kunne se, eller at de sidder et andet sted end bughulen, som fx lungevævet.

Efter at have talt med KVL ringede jeg til Lone. Lone fortalte mig denne sygdom passede rigtig godt på Zamiras sygdomsforløb siden hun første gang blev behandlet, da hun var 6 måneder gammel.
Jeg kan af gode grunde ikke vide hvornår denne sygdom er startet, men Lone mente at der var stor sandsynlighed for at Zamira har haft det siden hun var hvalp, og at det højest sandsynlig er medfødt.

Jeg er skide ulykkelig over at Zamira er syg som hun er. Sygdommen gør bl.a. at hun ikke vil tage på efter det store vægttab, der efterhånden løber op på 270g.
Bl.a. dette vægttab gør hver gang jeg tænker på at lægge billeder op af hende, så vælger jeg dem hvor man ikke kan se hendes store vægttab, fordi jeg ved at der er mange der er efter hinanden med tynde ildere. Jeg vil gøre alt for min pige, og håber hun kan leve i lang tid endnu, selvom hun har fået denne sygdom., uden at hun har ondt eller er mærket mere af den end nu. <3

Amazing Ferret

Åhhh Line jeg er virkelig ked af det på dine vegne :( Det har godt nok været en lang og sej kamp med at finde en diagnose på hende

Katrine

Pyha, det lyder som om det har været hårdt, håber det bedste for zamira.

Ildere: Loppen & Bamse

Line

Ja Erika... Det har bestemt ikke været sjovt. Men Mette Rueløkke (Fra KVL) har sagt, at hvis der sker noget i udviklingen vil hun tage kontakt til ham der sidder i Holland. Så kan det være han har en idé til hvad der kan gøres inden hun bare står til aflivning..

Tak Katrine.. Jeg håber også det bedste for hende.

Amazing Ferret

Oki, jeg håber da ham i Holland så har nogle ideer

Jeg krydser også fingre for Zamira

FerretParadise

Hvor er det bare forfærdeligt, jeg ved næste ikke hvad jeg skal skrive.
Zamira er jo ikke ret gammel, hun burde slet ikke være syg. :(
Jeg håber at hun får det bedre, og tager lidt på igen, og at du så vil have hende i rigtig lang tid, selvom hun er syg.
Ann Hillerslev.

Line

Nej Ann, Zamira bliver jo først 2 år i næste måned, så det er bare så modbydeligt at det allerede skal komme. Jeg synes det er så uretfærdigt!
Jeg tror ikke at hun tager på igen, men man har jo lov at håbe.
Håber virkelig at jeg har hende i lang tid endnu... Men det er jo ikke til at sige. Kan være tilstanden er normal for hende hvis hun er født med det, men det kan jo også være kroppen pludselig ikke kan stå imod længere.. Det er jo ikke til at sige, og det er bare så forfærdeligt! :(

Starshineferrets

beklagar det tråkiga beskedet :( Hoppas att du inte tar illa vid dig att jag funderar lite kring det här? Nu vet jag inte om jag hänger med helt här i danskan, men skulle det kunna röra sig om tex lymfom i benmärgen? Sedan funderar jag även på hur hon egentligen kan ha klarat sig så här länge, om det verkligen rör sig om lymfom, utan någon form av behandling, lymfom brukar vara relativt aggressivt i sin utveckling.  Att pencilinet gav verkan i början kanske kan betyda att det rör sig om en kronisk inflammation av något slag?

Har ni bestämt någon form utav behandling för henne? Är det lymfom 8elle rnågon annan cancer form) kan man sätta in en understödjande vbehandling av predisolon (kortison), för att hämma tumör tillväxt etc. Samtidigt som man bör väga för och nackdelar så klart eftersom kortison har en hel del biverkningar.

Hoppas att du får ha din tös hos dig länge ännu!

cibatuchsi

åh Line. du ved jeg er her for dig.
det gør mig så ondt Zamira og du skal igennem alt det her.
håber hun begynder at tage lidt på igen og at hun lever længe endnu

Shamua

Det gør mig ondt at høre om din lille pige.

Jeg håber hun tager lidt på igen og får det bedre, så du kan nyde hendes selskab længe endnu  :)

Vh. Marianne

KariN

Det er jeg virkelig ked af at høre Line :(

Håber hun har det okay, trods omstændighederne og at hun får mange gode år hos dig endnu, du har virkelig gjort alt for hende og det er jeg sikker på at hun sætter pris på..
Jeg har noget douck soup tilbage fra da Julian var syg, det kan være det kan hjælpe hende med at tage lidt på? du er i hvert fald velkommen til at komme forbi og få noget af det :)
Sov Sødt mine elskede pelsbørn; Julian, Cassiopeia, Naanok & Kaos, tak for alle de gode år og minder <3 I Lever videre i mit hjerte <3

Line

Karina: Mange tak, det er virkelig sødt af dig, men har prøvet at fodre hende med duck soup, og hun tager ikke på af det. :( Det er så modbydeligt at være magtesløs på den måde!

Sarae: Nu kan det godt være jeg ikke har forstået alt det du lige skriver helt korrekt, men føler lidt at du sætter både KVL's og min dyrlæges udtalelser i tvivl. Jeg kan ikke andet end tro på det de siger, da det er dem der har uddannelsen og ikke mig. Hvis du siger at det er så aggresivt at hun ikke har kunne leve med det så længe, så skal jeg da gerne ringe og høre KVL ad hvordan det kan lade sig gøre, så du kan få et svar. Den eneste behandling de har fortalt mig om er kemo, og det kræver at de ved hvor tumoren/ne sidder henne, og det gør de ikke. - Men som sagt er hun kun blevet scannet i bughulen, og har ikke fået lavet undersøgelser der bl.a. inkluderer rygmarv og lungevæv. Det kunne jo også være andre steder end de to. Tak for at du håber det bedste for hende. :)

KariN

Line: Okay, men ja det var da et forsøg værd..

Ja det er virkelig modbydeligt at sidde og ikke kunne gøre noget for ens elskede dyr, men du har gjort alt hvad der står i din magt for hende, det tror jeg ikke der er nogen der er i tvivl om. Du må sige til hvis du vil snakke, har jo selv stået i lidt den samme situation for snart 2 år siden.

Håber det bedste for hende og krydser alt jeg har
Sov Sødt mine elskede pelsbørn; Julian, Cassiopeia, Naanok & Kaos, tak for alle de gode år og minder <3 I Lever videre i mit hjerte <3

Line

Det er bare så sødt af dig karina.. Mange tak.. Skal nok sige til hvis jeg får brug for en snak en dag - det e rjo ikke ligefrem nemt

tzari

Krydser fingre for i finder en løsning trods alt  :(
MVH Vivian@Phoenix ilder opdræt:
Avl: Dk Phoenix´s Golden New dawn, Blue Hour at Tiffany Kæl: Dk Phoenix´s Birdie(2007 avl). Katte:Filur,Valkyrie og Lykken Curly Ronja og Lykken Peer Gynt.
info side http://www.phoenix-ferret.info opdræt side www.phoenix-ferret.dk
Disclamer: Ovenstående indlæg er udtryk for min personlige mening, og der tages forbehold for, at indholdet kan virke stødende på enkeltpersoner