Nyheder:

Tip! Du kan linke til en anden bruger ved at skrive

[user]Brugernavn[/user]

Hovedmenu

Faurholts Zamira, efter Lærke og Atlas

Startet af Line, 16. Marts 2010, kl. 21:09

Katrine

Jeg var inde på deres hjemmeside sidste år, hvor jeg ikke kunne forstå hvorfor at linien blev ført videre efter at det havde vist sig at broren var kryptokid, men det virkede altså heller ikke som om de havde helt tjek på genetik og sygdomme.
Ildere: Loppen & Bamse

stjernehuset

Citat fra: AlisVolatPropiis Dato 24. Marts 2010, kl. 15:04
Troede ikke der måtte gå hvalpe videre til avl efter Camina, altså udover kryptokismen, så er der da kontrakt på at kun Pernille må avle på den linie indtil Camina lå i hmm mener det var andet led??....Og jeg kan da ikke forestille mig Pernille har fået en anden kontrakt med Shadow end Julia fik med Silas...så må der vel absolut heller ikke gå hvalpe ud til avl efter ham?

Det er fuldstændig korrekt at der ikke må gå hvalpe videre i avl fra Shadow til andre end Pernille selv og den hvalp der går videre i avl skal til en hver tid være hos Pernille. Hun må således ikke udstationere den for senere at tage den hjem og bruge i alv. Hvis en hvalp udtages til avl så skal Shadow kastreres idet der til enhver tid kun må være et avlsdyr.

Emils far

For det første er jeg meget ked af at Zamira er blevet syg. Det er altid så synd når våre dyr bliver syge og vi går og har ondt i maven fordi vi ikke kan gøre så meget andet end at håbe at det vil blive godt igen. Noget som det desverre ikke bliver for nogen dyr...

For det andet, jeg bliver jeg skide vred og harm over at høre at det er avlet på ildere som ikke skal være avlet på, aftaler opdrætter imellem ikke bliver overholdt, "syge" bortforklaringer om div. bærere af gener osv. osv. Jeg er forarget over at nogen altså ikke kun tænker på dyrenes ve og vel, og lader penge komme i anden række. For det er sådan jeg opfatter det lige nu, det bliver avlet nye ilderhvalpe på premisser som går ud på at kun tjene penge, og så må genuin avl på frembringelse af bedre ildere komme i anden række. Jeg håpede at den tid var forbi hvor "Jonas Sander" ildere kom på markedet var en saga blot.

Må de avlere som ikke kan opføre sig ordentlig, overholde aftaler, og være åpne om sine avlsmål og følge dem, brenne i helvede, så de selv får føle at uetisk ilderavl ikke er aksepteret....satan nu er jeg vred..


stjernehuset

At Zamira's bror er solgt ud til avl er fuldstændig hul i hovedet. Allerede inden han flyttede hjemmefra var det blevet konstatreret at hans bror var kryptokid. (han døde desværre et par måneder senere af en hjertefejl)

Lige meget hvor lidt eller hvor meget man ved om avl og genetik så bør man vide at kryptokisme ikke er godt og ydermere burde der være en klokke der ringer når først det ene dyr dør af cancer og derefter det næste (hvor dum kan man være).

At man må så senere hos de samme mennesker udstationerer en ilder hvor der i kontrakten er forbud mod at udstationere og ydermere overvejer at at avle på, til trods for at der osgå her er blevet konstateret krypotokisme i linier er jo totalt hovedløst (er det pengemaskiner der her er tale om, for det kan da i hvert fald ikke være ilderens ve og vel der er tale om.

Man kan kun på det kraftigste advare imod avlere der har denne holdning til avl og håbe at nye ilderejere ser sig godt for og undersøger hvilkere avlere de har med at gøre inden de anskaffer sig ildere fra sådanne avlere. Og at andre avlere overvejer deres stilling i forhold til sådanne avlere.


AlisVolatPropiis

Og advare kommende købere mod den slags også....og håbe at flere af disse bekymrer sig for hvad de får indenfor døren! -listen af gode avlere i DK bliver bare kortere og kortere :/ Men godt der stadig er nogen :)

Faurholts-ildere.dk

Linjen efter Atlas er LUKKET her i huset. Atlas har kun lavet det ene kuld her hos mig. Jeg tror der opstår en misforståelse vedr. Lærke. Det jeg mener er: at det er mere end vigtigt at hun bliver lukket, da hun har 2 x, og sygdommen sikkert er bundet på et x. Så der er meget stor sandsyndlighed for at dette vil videregives enten i aktiv eller hvilende form. Efter den første hvalp fra kuldet døde, er der gået besked ud til alle der havde hvalpe fra det kuld. Lærke bliver lukket, og Darwin er lukket.

Vedr. hvalpe efter Camina:  INGEN  er i avl. Dora bor her. Den hvalp der var udstationeret med henblik på vurdering, har IKKE været i løb, og der er for flere mdr. siden givet besked om at linjen skal lukkes helt. Det vil sikkert fremgå på ejers hjemmeside snart, men de laver ikke selv deres hjemmeside. At div vedr My har været uheldigt formuleret på hjemmesiden hæfter jeg ikke for, det har aldrig været menningen at hun skulle have kuld andre steder end her.

Line

Jamen Lærke og Atlas' linje er jo ikke lukket, da Rynke nåede at lave et kuld (Darwins) inden han døde, og Daimi fra det kuld er jo drægtig....

Af hensyn til hvor vidt sygdommen er bundet til x eller ej, talte jeg efterfølgende med Mette Rueløkke der sagde at der var større sandsynlighed for at sygdommen ikke var kønsbunden end at den var.


Peewit

Pernille skriver jo også kun at linien er lukket hos hende. Det er vel det bedste hun kan gøre. Så må man jo bare håbe, at de andre følger hendes eksempel og ikke fortsætter linien.
Wit beyond measure is man's greatest treasure. - Hvil i Fred Molly og Dora <3

FerretParadise

Kræft er da ikke kønsbundet, det er da noget værre vrøvl.
Ann Hillerslev.

Line

#54
Citat fra: Peewit Dato 25. Marts 2010, kl. 15:56
Pernille skriver jo også kun at linien er lukket hos hende. Det er vel det bedste hun kan gøre. Så må man jo bare håbe, at de andre følger hendes eksempel og ikke fortsætter linien.

Selvfølgelig er det rigtig godt at Pernille tager sit opdræt seriøst. Jeg er utrolig glad for Pernilles valg :) Men det nytter ikke så meget at linien er lukket et sted, men lever videre et andet sted, fordi de dyr der er tale om er så tæt på hinanden som søskende, forældre og moster/onkel - nevø/niece
Så kan andre velkendte opdrættere jo risikere at få denne del af linien ind i deres egne linier, og det vil jo være utrolig tragisk.

AlisVolatPropiis

Som avler og køber af avlsdyr bør man simpelthen holde øje med linien og til hver en tid holde kontakten og respekten for den avlsdyret er købt af....det burde KUN være i alles interesse...

evt. bør der vidst efterhånden være en klausul på alle kontrakter om at man til hver en tid kan kræve lininen lukket af helbredsmæssige årsager?

Faurholts-ildere.dk

Kræft kan absolut godt være kønsbåret, se bla. på brystkræft og Leukæmi hos mennesker, blot for at nævne et par former. Der er også en lang række kræftformer der ikke hverken er arvlelige eller med noget logisk afsæt. Men derfor er de jo ligeså frygtelige at blive ramt af.
Rigtig god ide at få føjet ind i avlskontrakter at opdrætter kan få lukket linjen såfremt der påvises kræft i linjen.

Amazing Ferret

Jeg kunne godt tænke mig at se nogle beviser på at kræft hænger på X kromosonet?

Pernille, du må vel have nogle beviser på det når du kan udtale dig om det

Amazing Ferret

Citat fra: Faurholts-ildere.dk Dato 25. Marts 2010, kl. 18:23
Kræft kan absolut godt være kønsbåret, se bla. på brystkræft og Leukæmi hos mennesker, blot for at nævne et par former. Der er også en lang række kræftformer der ikke hverken er arvlelige eller med noget logisk afsæt. Men derfor er de jo ligeså frygtelige at blive ramt af.
Rigtig god ide at få føjet ind i avlskontrakter at opdrætter kan få lukket linjen såfremt der påvises kræft i linjen.

Jeg vil så lige tilføje at mænd rent faktisk godt kan få brystkræft  :P

Faurholts-ildere.dk

Nemlig de får deres x fra moderen. du ser familier hvor brystkræft viser sig hos alle kvinder i linjen, og som du selv nævner enkelte mænd.
Ved leukæmi har jeg set det  hos flere mænd i en familie, dette mere for at sige at kræft kan være båret af såvel x som y men er/kan være kønsbåret på kromosomer.