Nyheder:

Velkommen til Ferretopia!
Ris, ros, forslag og hjælp til Ferretopia foregår i Feedback.

Hovedmenu

Brugte avlsdyr

Startet af Amazing Ferret, 17. Marts 2010, kl. 20:17

Amazing Ferret

Jeg har tænkt lidt over om det er ok at når man er færdig med at bruge dyrene til avl at man så sælger dem?

Jeg kunne godt tænke mig at vide hvad i synes


Jeg mener selv at det ikke er ok. Mine avlsdyr betyder ligeså meget for mig som alle de andre og jeg kunne aldrig finde på at sælge dem

Katrine

Ved ikke om det er OK
Jeg ville ikke kunne gøre det, hvert enkel dyr har en betydning avlsdyr eller ej.
Jeg har opdrættet marsvin for nogle år siden, og er så stoppet i 2008, men jeg har stadig alle mine avlsdyr endnu, og de bliver her til de dør.
Ildere: Loppen & Bamse

Starshineferrets

Mina avelsdjur stannar, de är ju precis som mina andra illrar, mina bebisar ;)
Eftersom jag sedan inte tar mer än en kull per iller hos mig (2 i undantagsfall), så hade det verkligen inte fått mer än vända i dörren om jag omplacerade dem sedan :s

Malene

Nu er jeg ikke selv opdrætter, men hvis det udelukkende er fordi de ikke længere kan bruges som avlsdyr, synes jeg slet ikke det er okay. Avlsdyr bør, frem for alt, være kæledyr.
Logic is the beginning of wisdom, not the end.

FerretParadise

Jeg har en gang ladet en tæve flytte hjem til en veninde. Det var i 2006.
Hun kunne ikke med nogen af mine andre ildere, og gik derfor alene, og var ret ked af det. Jeg blev så hjemløs i et par måneder, og der blev hun passet hos den omtalte veninde, og tæven blev med det sammen gode veninder med hendes ene tæve. Så derfor besluttede jeg, at lade min pige blive boende der. Egentlig ikke fordi jeg ikke ville bruge hende i avl mere, for jeg havde faktisk planlagt et kuld på hende i 2007. Men det droppede jeg, da tævens livskvalitet kom før mit opdræt.

Men ellers kunne jeg aldrig lade et af mine avlsdyr flytte herfra, fordi jeg ikke "havde brug for det mere", de er en del af min lille familie.
Ann Hillerslev.

Anne

Jeg synes ikke det er kriminelt at andre gør det, når det bare har været planen fra start og der er god forbindelse til det nye hjem og ilderen kender det sted den skal hen.

Når det er sagt så ELSKER jeg alole mine dyr og jeg kan slet ikke foreskille mig at skile mig af med en ilder bare forid jeg ikke kunne bruge den mere. ALLE mine dyr er mine kæledyr og det gælder også kommende avlsdyr. Jeg kan slet ikke have tanken om at de skal andre steder hen.

Skulle jeg nogensinde gå af med en ilder så skulle det udelukkende være for dens skyld, fordi det ville være forkert at beholde den, men jeg håber aldrig det sker.

Cille

Som Anne kan jeg hvis det fra start af og inden dyret bliver flere år gammel... ja så kunne jeg overveje at skille mig af med enkelte dyr.
Men det ikke kun avlsdyr ,og folk der har flere ilder ved også at enkelte har man ikke tæt forhold til eller omvendt.
Men har så faktisk kun solgt et avlsdyr efter brug og til en rigtig god veninde,som havde et bånd med den her ilder.
Colombo som jeg købte til avl ,men som jo var krypto overvejede jeg at sælge,men kunne ikke bære det,fordi han er total særling :fnis:
Så det er kun enestående tilfælde jeg kunne overveje det,ellers bliver de her til de er slidt op af alderdom

SilverDragon

Hvis man har mange dyr og man kun bruger et par stykker til avl kan jeg ikke se hvorfor man ikke kan (som i hundeverden) udstationere sine avlsdyr. Det vil sige at man ikke sælger men overgiver sine pensionklare dyr til andre som så har dem. Man gør det også ved unghunde i opdrætter kredse, så ejer man hunden, men opdrætter har lov til at bruge hunden til udstilling og avl.

Anne

#8
silver: i teorien kunne det sagtens virke, men jeg ville have meget svært ved at en anden person skulle have min ilder igennem en parring og hvalpe, og have lov at udstille min ilder osv.

Der var faktisk snak om det med Joa, grundet en misforståelse mellem Pff og jeg, og der kom jeg jo virkelig til at mærke helt ned i maven hvor svært jeg ville synes det var. Jeg var lige ved at sige nej til hende af den grund, men det viste sig jo så at det var en misforståelse af noget jeg selv havde sagt og at de selvfølgelig ikke ville tage min ilder fra mig lejlighedsvist imod min vilje :)

Min pointe her er IKKE at der er noget galt med det, men at jeg personligt ville finde det meget, meget underligt, og jeg ville ikke forlange det af en køber. Man kunne eventuelt udstationere en han, og så bruge ham til en parring eller 2, da det ikke kræver at man skal undvære sin ilder i en længere periode, men der er nok ikke vildt mange der gider have en viril han gående for en anden (hvis der sidder en derude som synes det bare er den største drøm så kontakt mig lige :lol: )

Jeg ville i øvrigt nok foretrække med en tæve, at den boede til opdrætter til efter parringen og derefter flyttede hjem til dens nye ejer, i stedet for at den skulle flytte frem og tilbage, det må være stressende at skifte hjem lige før en parring.

SilverDragon

Tror jeg fik skrevet det forkert, det er opdrætteren der udstiller, og har dyret hvis det skal bruges til parring eller den tid den har hvalpe..

Amazing Ferret

Der findes jo ikke noget rigtig eller forkert svar  :)

Vi har jo alle vores meninger og vi bliver aldrig enige :fnis:

Jeg synes bare det er forkert, men som de andre skriver kan jeg måske i meget få tilfælde selv gøre det. Men i bund og grund betyder alle mine dyr lige meget og jeg ville ikke kunne få mig selv til at sælge dem bare fordi de nu ikke kan lave hvalpe mere.
Det kan godt være jeg tager fejl, men på mig lyder det som om at man bare vil tjene penge. Men jeg håber da jeg tager fejl :)

Anne

Citat fra: SilverDragon Dato 18. Marts 2010, kl. 12:13
Tror jeg fik skrevet det forkert, det er opdrætteren der udstiller, og har dyret hvis det skal bruges til parring eller den tid den har hvalpe..

Ja det er også det jeg mener. At så får man en hvalp, som man skal aflevere tilbage til opdrætteren mens den skal parres og have hvalpe, og som man skal kunne låpne ud til opdrætteren hver gang de skulle på udstilling. De ville jeg overhovedet ikke bryde mig om, at andre såpdan kunne kræve mine børn.

NemoToft

#12
Nu er jeg jo ikke selv opdrætter  :) Og hvis jeg var, ville jeg nok ikke kunne give et dyr væk. Ikke engang en lille hvalp... Det med at give ting bort har aldrig været mig (jeg har stadig min knallert jeg fik da jeg blev 16 år...).
Nå, men jeg kan godt forstå, hvis man finder et nyt hjem, til det avlsdyr der er taget ud af avlen. Ellers kunne man nemt komme til at drukne i dyr. Og hvis jeg skulle have fuldtidsjob og 20 dyr. Så kunne jeg nemt løbe tør for tid. Og så er jeg da sikker på at jeg kunne finde 2 ildere i flokken, som var bedste venner og give dem et nyt hjem, hvor de kunne være i centrum i en familie. Tror i ikke at ilderne ville sætte pris på det?
I hunde verdenen er det ikke ualmindeligt, at når hundene tages ud af avlen, så udstationeres de i andre familier og bliver gamle der. Min svigermor overtog selv en Cavalier der var 8 år. Og den nød da godt nok lige at være i centrum og de mange gå ture. For det har man altså ikke tid til, når man har 10 hunde i kennelen.
Men det er da også en vurdering på hvert enkelt dyr. Nogle ville elske at blive i den gruppe de er vokset og i. Og andre ville nyde at komme ud og være totalt i centrum.