Nyheder:

Velkommen til Ferretopia!
Ris, ros, forslag og hjælp til Ferretopia foregår i Feedback.

Hovedmenu

Bare et random spørgsmål?

Startet af Kristine, 7. August 2010, kl. 17:22

Kristine

Jeg tænkte på.. hvis jeg engang i fremtiden gerne vil lave hvalpe på mine 2 små når de bliver ældre...
Så kan min hun vel blive parret med v-hob så hun går ud af løb (Vil ikke bruge p-sprøjte hvis hun nu får kræft af det)
Men dilemmaet er så.. Hvis min han går rundt og er viril så parrer han hende da om hun er i løb eller ej?
Eller parrer han kun i løb eller kan hun ikke blive gravid når hun ikke er i løb?

Det var bare en tanke.. selv om det er slet ikke sikkert jeg vil lave hvalpe, har stadig et halvt år at tænke i.. men synes det kunne være meget sødt
Og synes det er synd hvis hun bliver parret lige så snart hun er i løb første gang og skal have hvalpe.. vil gerne have hun er lidt ældre..
Og hvis jeg endelig skal have hvalpe, så er det kun 1 kuld, og så skal han kastreres bagefter og hun steriliseres når hun er klar..

Men det er jo ikke engang sikkert som sagt..
Ville bare gerne høre om de stadig kunne gå sammen eller skulle være i hver deres rom?

Mange kærlige hilsner fra Kristine, Laban & Sabine

Line

Hvis din han er i brunst vil han parre alt. Løb eller ej. Hanner i brunst kan stort set aldrig gå sammen med andre hanner, og aldrig sammen med tæver.

Kristine

Ah det var det jeg frygtede :) Men mange tak for svaret!
Hvad skal man så gøre? Bare holde dem adskilt?
Eller vil han blive skør over at kunne lugte en tæve når han er i brunst?

Mange kærlige hilsner fra Kristine, Laban & Sabine

FerretParadise

Hvis din han er i brunst, vil han forsøge at parre hende, om hun er i løb eller ej.

Dog vil jeg slet ikke anbefale dig at avle på nogen af dem.
Hvad ved du om dem?  Ja din tæve er ekstremt lille, jeg ved du siger at hun er 10 uger gammel, hun har blaze og hun er døv. Måske ikke lige det bedste at avle på, efter min mening.

Du er helt ny, og det at avle, er altså et meget stort ansvar, og man er nødt til at vide noget om det. Hvis du søger herinde på emnet, så kan du læse alt det der evt kan gå galt.
Og hvis du så stadig ønsker at få et kuld, så brug nogle år på at suge en masse viden til dig, og så neutraliser de dyr du har nu.
Ann Hillerslev.

Kristine

Som jeg skrev var det slet ikke sikkert jo :)
Bare et random spørgsmål fordi jeg er nysgerrig for har slet ikke forstand på det..
men man skal jo starte med at spørge et sted :) og så var mine dyr brugt som eksempel
for regner slet ikke med at skulle det, det kunne bare være sjovt at høre sig ad :)
Og tak for svarene :)

Mange kærlige hilsner fra Kristine, Laban & Sabine

tzari

Citat fra: Kristine Dato  7. August 2010, kl. 17:22

Det var bare en tanke.. selv om det er slet ikke sikkert jeg vil lave hvalpe, har stadig et halvt år at tænke i.. men synes det kunne være meget sødt
Ville bare gerne høre om de stadig kunne gå sammen eller skulle være i hver deres rom?

Du overvejer at tage kuld på din blaze tæve uden tavle fordi det kunne være sødt? Blaze har en STOR risiko for at lave døve hvalpe og største delen af dem er fra dyrehandel linier af(dvs dårlig helsestatestik og lav levealder).  Samtidig fortalte du hun virkede sky og bange. Hvad kan hun bidrage med til avlen andet end at være sød? Du snakkede om det tog lang tid at bidetræne EN han hvalp. Hvordan vil du så bidetræne 9 stk ? Hvis du endelig vil lave hvalpe så få lidt mere erfaring og nogle dyr der er købt ind til avl :)

Er de begge fertile kan de ikke gå sammen så vil han sikkert voldtage hende konstant. ;)
MVH Vivian@Phoenix ilder opdræt:
Avl: Dk Phoenix´s Golden New dawn, Blue Hour at Tiffany Kæl: Dk Phoenix´s Birdie(2007 avl). Katte:Filur,Valkyrie og Lykken Curly Ronja og Lykken Peer Gynt.
info side http://www.phoenix-ferret.info opdræt side www.phoenix-ferret.dk
Disclamer: Ovenstående indlæg er udtryk for min personlige mening, og der tages forbehold for, at indholdet kan virke stødende på enkeltpersoner

Kristine

Mange tak :)
Det var bare en tanke, for hvalpe er jo altid søde.. hehe :)
Og skal jo starte med at høre mig ad og spørge et sted :P
Men de skal også kastreres og steriliseres når tiden kommer..
for som sagt, har slet ikke forstand på det, og de er jo også bare kæle fritter :)

Men synes bare det kunne være sjovt/spændende at høre sig ad.. og tusind tak for responsen :)

Mange kærlige hilsner fra Kristine, Laban & Sabine

Line

Jeg synes det var fint af dig at spørge. - Man kan jo altid blive klogere... :D Sådan har jeg det i hvert fald selv ind imellem  ;)

Kristine

Lige præcis! Hvis man ikke spørger får man jo ikke svar :) Hehe

Mange kærlige hilsner fra Kristine, Laban & Sabine

Anne

Jeg er helt enig i at du ikke skal avle på din tæve. Hvis du har lyst til hvalpe engang i fremtiden så prøv at finde nogle dyr med lidt info på. Måske du kan finde en tæve og så låne en han et sted, så får du ikke de problemer som du spørger til her.

Der er intet forkert i at være nysgerrig og spørge, men jeg håber rigtigt meget at du når du tænker dig om, godt kan se det ikke er så smart at avle på en døv ilder. Aftegnet blaze hænger ofte sammen med døvhed, så det er stensikkert at din ilder har en defekt som kan nedarves til hvalpe. Det er selvfølgelig ikke i orden at avle på et defekt dyr, det håber jeg du er enig i.

Charlotte

Nu har jeg ikke mødt Sabine (Kristines hunilder) men bare fordi hun er blaze, så behøver hun altså ikke være døv! Jeg har en blaze pige fra mit eget kuld. Hun er ikke døv! Nej hun er ikke blevet tester på kvl men hun reagerer tydeligt på lyde.

Og det er fint du spørger Kristine. Det er bedre at spørge end bare at gætte sig frem.  :)
Var ved at miste en ilder men fik ham reddet fordi jeg kan førstehjælp.
LÆR DET!
Det kan redde DIN ilder!!!

lussingen

Citat fra: Charlotte Dato  7. August 2010, kl. 22:03
Nu har jeg ikke mødt Sabine (Kristines hunilder) men bare fordi hun er blaze, så behøver hun altså ikke være døv! Jeg har en blaze pige fra mit eget kuld. Hun er ikke døv! Nej hun er ikke blevet tester på kvl men hun reagerer tydeligt på lyde.

Og det er fint du spørger Kristine. Det er bedre at spørge end bare at gætte sig frem.  :)

Jeg har så mødt Sabine, der for øvrigt er en super sød lille pige. Jeg er af den overbevisning, at hun er døv. Hun reagerede ikke på lyde, og der blev prøvet adskillige gange. Jeg vil også på det kraftigste råde til, at der ikke bliver avlet på hende. Begge Kristines hvalpe er dejlige dyr, ingen tvivl om det, men rent genetisk er det absolut ikke forsvarligt.
Med venlig hilsen Mette og de 4 banditter: Sundance, Cassidy, Jackson og Bølle-Barlow.

Charlotte

Hvis hun er døv eller hører dårligt, så er vi fuldt ud enige om at der ikke skal avles på hende. Kristiene har bare flere gange skrevet at hun kunne høre. Derfor troede jeg ikke hun var døv.
Men de behøver stadig ikke være døve bare fordi de har blazen.  ;)
Var ved at miste en ilder men fik ham reddet fordi jeg kan førstehjælp.
LÆR DET!
Det kan redde DIN ilder!!!

Anne

#13
Der står flere steder at hun enten er tunghør eller døv, så det gik jeg ud fra
Jeg har ikke skrevet nogen som helst steder at alle blaze er døve.

FerretParadise

Jeg har også mødt den søde lille pige, og hun er døv.
Jeg holdt øje med hende i et par timer, og testede hende af flere gange, og hun er døv.
Jeg har tidligere haft flere døve ildere, så jeg tror på, at jeg godt kan finde ud af at teste det.

Hun er super sød, men ikke en ilder man skal avle på. ;)
Ann Hillerslev.