Nyheder:

Velkommen til Ferretopia!
Ris, ros, forslag og hjælp til Ferretopia foregår i Feedback.

Hovedmenu

Er præmiedyr bedre i avl?

Startet af lille_jill, 10. December 2010, kl. 22:39

lille_jill

Jeg ville bare høre, om i mener, at hvis jeres avlsdyr bliver højt præmieret, er det så et bedre avlsdyr end dem som bliver dårligere bedømt?
Ville i hellere bruge en præmie-ilder til avl end en med en bedre baggrund?


Det er af ren nysgerrighed. Selv har min avlstæve ligget som bundskraber på begge udstillinger hun har været på. Jeg mener bare ikke at det gør hende til en dårligere avlstæve, at andre bedømmer hende som mindre køn.

Anne

Jeg synes ikke udstillinger har det mindste at sige. Det er da selvfølgelig fedt hvis ens avlsdyr ligger pænt på udstillinger, men jeg viil til enhver tid vægte sundhed højest. Jeg synes også kropsbygning har noget at sige, men man skal jo også tænke på at dommere dømmer meget forskelligt og den der vinder bis på den ene udstilling kan ligge i bunden på den næste. man er nødt til at bruge sine egne øjne og viden og ikke bare se på hvad nogle dommere siger.

Amina er i øvrigt en rigtig fin pige, også i bygning, og hun skal nok vinde noget før eller siden :)

FerretParadise

Nej det mener jeg bestemt ikke at de er.
Dommerene aner jo intet om dyrenes linjer, de bliver kun dømt ud fra hva de ser på dagen.
Og mange af dem har bestemt ikke samme mening som mig selv, om hvordan en god ilder skal se ud, og det er jo min mening der betyder noget i mit opdræt.
Jeg ser ilder udstillinger som sjov, en form for hobby, og bestemt ikke noget der har noget med mit opdræt af gøre.
Ann Hillerslev.

Line

Jeg vil ikke sige at avlsdyrt blliver dårligere af ikke at blive placeret. Om avlsdyret er godt eller ej, har jo ikke det store at gøre med hvordan den ser ud, men hvad der ligger i dyret og hvordan det er psykisk. (Dermed ikke sagt at synlige defekter intet har at sige.)
Jeg tænker umiddelbart at nogle købere kan finde en hvalp mere attraktiv hvis forældrene har fået placeringer på udstillinger, men skal ikke kunne sige det. Det er bare en tanke jeg har haft omkring det med avlsdyr og placeringer. :)

Amazing Ferret

Det mener jeg bestemt heller ikke

Men jeg må da indrømme at jeg undrer jeg mig over folk næsten altid skriver i parringstråde hvad det er dyrene har vundet  :S Så på en måde må det jo betyde at folk mener at hvis deres dyr vinder meget, så sælger hvalpene mere....men jeg håber da jeg tager fejl

Starshineferrets

Om ett djur placerar sig eller inte på utställningar anser jag inte heller ha någon som helst betydelse för deras avelsvärde. Ett djurs avelsvärde bedöms och bestäms utav varje enskild uppfödares kriterier och målsättningar, och vad en domare, speciellt i dagsläget med oerhört varierande standard, kompetens osv anser om en individ anser jag inte borde ha någon som helst inverkan på individens avelsvärde. Utställningar är på hobby nivå.... det är en kul grej man gör helt enkelt och bör inte ha någon betydelse för ens avelsarbete.
Men visst har även jag sett en trend emot att placeringar på utställningar = ansett högre avelsvärde hos individer för somliga. Vet själv hur intresset för valp hos mig ökat en period efter de utställningar där mina avelsdjur placerat sig på, något jag tycker är helt befängt. Nej, för min del spelar avelsdjurens placeringar på utställningar ingen som helst roll... faktum är att de illrar jag har som jag anser är vackrast, bäst typade  och har högst avelsvärde för mig är dem som aldrig någonsin har placerat sig på utställning och antagligen heller aldrig kommer att göra det heller :D

Stephanie

Som hvalpekøber vil jeg ikke kigge på udstillingsresultater hvis jeg skulle ud og have en ny ilder. Det der betyder noget for mig er sundhed og godt sind.

En dommers personlige smag betyder meget på en udstilling, nogen gange er ilderen i top, andre gange i bund, så det er om at ramme den rigtige dommer. Og dommeren dømmer kun det ydre og ikke det indre på ilderen.

Og personligt så tvivler jeg lidt på hvormeget "uddannelse" en dommer har (tror en del har en mange års erfaring med ildere, men det betyder jo ikke nødvendigvis at det er rigtigt det man mener, tror næppe alle har været på kursus i at være dommer, og i så fald hvor længe varer de kurser så? Så derfor lægger jeg ikke den store vægt i en dommers bedømmelse andet end at det er skæg og ballade  :) Jeg har til dags dato ikke set at man på nettet at udbudt kurser til ildere dommere andet end i Usa, men jeg kan jo bare have misset det og ikke googlet rigtigt.

AlisVolatPropiis

Jeg synes bare der er så meget forskellig smag blandt dommerne. Og tjah som hvalpekøber vælger jeg en linie jeg kan lide, og får så plaget livet ud af min stakkels opdrætter om at jeg skal have en meget sød hvalp -og så kan den for min skyld ligne en bovlam ged. Bare den er sund, og ikke skræmmer livet ud af en kylling som mig...

Barky

Jeg skrev vist nok vundne præmier i min gamle reklametråd for mit kuld.
Men det var mest for at fylde i annoncen.. *rødme*

Hvis der kommer en køber, som er interesseret i at deltage på udstillinger. Så synes jeg faktisk at det er reelt nok at kigge efter højt præmierede forældre.

Men det er bestemt ikke noget jeg syns at man som køber skal gå efter som førstepriotet. Helt klart først sundhed i linjen - derefter god kemi med opdrætter - og en hvalp efter ens eget hoved. Evt vente til den rigtige hvalp kommer. En som passer til en personlighedsmæssigt.

Jeg spurgte faktisk dommerne på VIF, hvorfor de skrev "god til avl" på nogen af skemaerne. Og de svarede at rent udseendemæssigt ville ilderen være god at avle på. UDELUKKENDE pga dens bygning osv. At det ville være at udseende som ville være godt at tilstræbe.

Men nu er det jo sådan at i DK, er det alt for "lavt og nemt" at avle efter udseende. Så kan man hurtigt glemme hvad vi prøver at forbedre. F.eks levealderen.
Bla bla bla.... Hilsen Julia

mette11

Jeg mener bestemt ikke at et dyr bliver bedre til avl hvis det vinder præmier. En udstilling handler kun om udseende og ikke gener som for mig er meget vigtigere. Jeg har samme mening som Trine faktisk - jeg er sgu ligeglad med hvordan mit dyr ser ud, bare jeg har en sund, rask og sød en!! Jeg præsterede rent faktisk at købe en ilder (Sigi) som jeg aldrig havde set et billede af før efter jeg havde sagt at jeg ville købe hende!! Hun blev købt ud fra sin stamtavle og hvad opdrætter fortalte mig...jeg vidste hvilket køn hun var og hvad farve hun havde, men jeg bad først om billeder efter jeg havde besluttet at vi skulle have hende!

Desuden så dømmer dommere utroligt forskelligt, så man skulle godt nok hurtigt risikere at ændre sine avlsplaner hver gang man havde været på udstilling, hvis man gik efter det!!

Jill - jeg har sagt at Amina er for grim til dig og til avl og du hellere må aflevere hende her!! :P (joke - jeg synes hun er total smuk og dejlig også selv dommerne ikke har kunne se det endnu og er skide misundelige fordi jeg også vil have en lækker pastel!)

Anne

Jeg vil så også sige at en ting er hvad man som opdrætter ser på, og en anden ting er hvad købere ser på. der er jo også mange der køber efter pelslængde og farve, uden at kigge på tavle, og det må folk jo i sidste ende selv om, men det gør ikke en silver angora blaze til et godt avlsdyr i min optik.

Starshineferrets

Jag anser för övrigt att utseendet spelar roll i aveln. Inte vad domaren anser om utseendet (smaken är ju som bekant ganska så delad), men jag är av övertygelsen att ett sunt yttre ger större chanser för ett sunt inre. Se bara på hur naturlig selektion fungerar... djur i naturen som får ett visst utseende pga tex en mutation brukar selekteras bort ganska så snabbt (om inte just denna mutation ger dem högre fitness - då förstärks den egenskapen i stället), medan de djur som har ett yttre som gör dem mer benägna att överleva och föröka sig istället har högre fitness och är evolutionsmässigt mer anpassade. Men vad som är ett sunt yttre är självklart en definitionsfråga och där har vi ju alla olika åsikter.
I min avel spelar utseendet absolut roll, det i kombination med god hälsa så klart. Men jag skulle aldrig använda en individ som har ett undermåligt yttre bara för att den besitter en lång stamtavla. Inte heller skulle jag använda en individ som har ett sunt yttre men där hela släkten dött som 1 åringar heller ;)

Eliza

Som hvalpekøber betyder udseendet da noget for mig. Men ikke pga jeg vil vinde på udstillinger, men jeg vil 100 gange hellere have en hvalp efter forældre med en god og sund kropsbygning. Ligesom jeg da foretrækker at hvalpen også er sund og muskuløs og ikke ligner en fugleunge.
At nogle mener det giver en højere værdi på ens avlsdyr når de vinder på udstillinger synes jeg er dybt forkert. Synes vi i nok år har avlet på dyr fordi de var kønne eller havde et godt temperament. Vi trænger til noget sundhed i vores dyr så levealderen kommer op.

En ilder i handicap klassen kan jo også vinde en masse både 1. pladser og bedste handicap men det bliver den jo stadig ikke bedre af, men det er måske lidt lettere at se i lige netop den klasse.
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Amazing Ferret

#13
Hvad har handikap klassen med dette emne at gøre? Der er jo stadig forskel på hvilket handikap det er og om det er arveligt eller noget der er sket senere hen som ved operation fx. Så en ilder med en halv hale og som har en super stavle, kan ikke bruges eller hva?

Eliza

Citat fra: Amazing Ferret Dato 11. December 2010, kl. 17:48
Hvad har handikap klassen med dette emne at gøre? Der er jo stadig forskel på hvilket handikap det er og om det er arveligt eller noget der er sket senere hen som ved operation fx. Så en ilder med en halv hale og som har en super stavle, kan ikke bruges eller hva?

Nu er jeg så også en af dem der ikke mener en ilder nødvendigvis er handicappet bare fordi den mangler lidt af halen. Jeg tænker på dyr som din Asterix, tofta, skarptand osv..
Det er ment som en sammenligning med at de handicappede der kan man se der er noget galt og det kan man ikke så godt på en "hel" ilder, men derfor er de nødvendigvis ikke gode avlsdyr fordi de vinder priser på udstillingerne..
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.