Nyheder:

Tip!Medlemslisten kan du søge efter brugere, ud fra navn, antal ildere osv.

Hovedmenu

Levende eller døde mus

Startet af Malene, 17. September 2009, kl. 14:22

Malene

Ret simpelt.. Giver I levende eller døde (nyaflivede og frosne) mus?
Og I må gerne skrive hvorfor I vælger det ene, frem for det andet :)
Logic is the beginning of wisdom, not the end.

Bawa

nu har jeg aldrig prøvet at give mine hverken levende eller døde mus.
men hvis jeg skulle, så skulle det være døde mus. for jeg ville aldrig nogensinde kunne slå musen ihjel hvis nu dyrene ikke kan fatte hvordan de skal gøre det og sådan. det er ikke lige mig det der med at slå dyr ihjel. og heller ikke at se på at de bliver slået ihjel. så hellere købe dem frosne eller nyaflivede. 

Peewit

Har aldrig givet mine mus, men umeddelbart vil jeg nok vælge døde mug. I hvert fald i første omgang.
Wit beyond measure is man's greatest treasure. - Hvil i Fred Molly og Dora <3

PiaLyng

jeg har givet Felix levende mus - kun fordi jeg ved han slår dem direkte ihjel :).
Men nu fodre jeg med døde mus - når det falder mig ind at de skal have mus :).

cibatuchsi

når de får mus er det levende de får.

Anne

Jeg har givet levende en enkelt gang, men giver kun døde nu. Jeg synes ikke der er nogen grund til at give levende når de vil spise de døde.

Namilla

Jeg har givet begge dele, men senest gav jeg kun levende... ilderne slog musene hurtigere ihjel, end jeg nærmest selv kunne, så jeg kunne ikke se, hvorfor jeg skulle stresse musen mere ved at skulle slå den ihjel først...

Katrine

Jeg har heller ikke fodret med mus før, men er ikke i tvilv om at jeg ville vælge døde mus, da jeg med 100 % sikkerhed ikke tror at de vil slå dem ihjel med det samme, samt at det vil stresse musen enormt at blive puffet rundt med, og det synes jeg er dyrplageri
Ildere: Loppen & Bamse

Idamusen

har kun prøvet med en enkelt levende mus. mest fordi kæresten bare liiige skulle se hvad Zif sagde til han holdt en mus foran hende. og haaaaaps sagde det så.
gik ikke mere end 5 sekunder før den lille pige på 16 uger havde taget livet af den.
og kæresten som ellers er den hardcore her syntes at det var klamt. og så var det meget bedre med slanger.
mig rør det altså ikke. og synes det er rent natur. men hun er nu blevet lidt ivrig efter at komme i nærheden af musen. men vi er enige om at det ikke er noget vi vil gøre så ofte.
tror dog jeg bare vil tage de levende.

AlisVolatPropiis

Jeg gør begge dele.
Frosne fordi det er en pæn del nemmere at købe i store mængder og have derhjemme -og dermed også billigere.
Levende, fordi jeg ærligt talt ikke kan se grunden til at tage musen op, for derefter at løfte højt i halen og svinge den ned i noget hårdt...når nu jeg kan tage den op og ilderne knækker halsen på den inden den rør jorden. Der er faktisk en tidsforskel....om musen i enten det ene eller det andet scenarie overhovedet gør sig tanker om sin nærmende skæbne aner jeg dog intet om.
Ildere leger ikke med maden, der bliver holdt kort proces. Og de går direkte efter kraniet eller halsen.

Jeg skal ærligt indrømme jeg nok er ret kynisk på det punkt. Men om musen skal sidde i et slange terrarie og vente der, eller om den skal direkte i et hurtigt ildergab gør mig ikke den store forskel. Andet end jeg faktisk finder det mere humant hos ildere.

Frosne mus har jeg faktisk lidt flere samvittighedskvaler ved at bruge, for hvordan afliver de dem egentlig lige? der har været sager hvor musene blev frosset ned levende. Andre steder stopper de dem i en pose som de hamrer mod væggen....men får de alle slået ihjel i første omgang? ren co2 er rigtigt rigtigt dyrt....så det tvivler jeg en del på...og et er sikkert, de står ikke og afliver dem enkeltvist. Hvis nogen ved hvordan de gør vil jeg ret gerne vide det?? :)

Namilla

Jeg tror det kommer an på, hvor du køber... Min (gamle) dyrhandel, var en lille lokal biks, mest lagt an på krybdyr, men naturligvis havde han også frostfoder... og jeg ved at de slog dem ihjel en ad gangen...(for jeg har selv været med til det)...
Jeg har en enkelt gang købt frostfoder som var frosset helt sammen, nærmest som en isterning...så ingen tvivl om, at de mus var blevet druknet, og frosset mens de var våde... der købte jeg aldrig foder igen...

NemoToft

Har mus i fryseren. Men ville Keld gå med til det, så ville jeg gerne lave musene selv. Det er billigt og det vil ilderne også hellere have, end en optøet en. Pt får mine kun levende, når den ene kat kommer ind med en levende mus. Det sker dog også i snit en gang om ugen.... Og en ilder dræber musen med det samme. Den leger bestemt ikke med maden...

Malene

Jeg kan jo også selv svare :P Lige nu giver jeg kun døde (frosne) mus. Men jeg er startet med at avle fodermus og hvis ilderne selv kan gøre det hurtigt nok, får de dem levende. Jeg har dog prøvet at give Cerulean en levende (den så lidt syg ud :fnis:) og da han ikke var hurtig nok, måtte jeg jo selv gøre det og det var faktisk "nemmere" end jeg havde regnet med.
Logic is the beginning of wisdom, not the end.

Barky

Ved lidt af at tilfælde opdagede jeg hvor hurtigt og næsten smertefrit at ilderne selv kan aflive. Så jeg har givet levende når muligheden har været der lige siden. Og jeg har altid stået klar til at aflive hvis det er gået for langsomt! Ellers frosne, fordi at de er nemmere at opbevare. *G*

Jeg køber stadig levende ind i mellem, for ilderne ELSKER jagten og drabet og det friske varme blod. Og så kan man sige hvad man vil, men de er pave stolte bagefter og det kick får de ikke ved at få en frossen mus. Og tja... Ind i mellem kan vi mennesker da også lide at få et kick, når vi tager rutchebanen, eller kører lidt for hurtigt i bilen.
Bla bla bla.... Hilsen Julia

Pipvig

Jeg giver fortrinsvis døde mus. Men jeg har prøvet et par gange at give levende mus.
Jeg foretrækker at give døde mus, selvom det går lige så stærkt at give levende, så har jeg stadig lidt svært ved at gøre det. Jeg bryder mig ikke om at høre på musen sidde og pibe. Det når den trods alt ikke når jeg afliver den (avler selv).

Jeg bryder mig heller ikke om at købe dem døde da jeg ikke ved hvordan de er døde o.l.
Jeg snakkede på et tidspunkt med en "exotisk dyrehandel" og han fortalte at han havde udviklet en maskine til formålet. Noget med en jernstang der gik ned og knækkede nakken.