Nyheder:

Tip!Medlemslisten kan du søge efter brugere, ud fra navn, antal ildere osv.

Hovedmenu

Er det okay at fodre med kogt kylling

Startet af Nadii, 1. Februar 2010, kl. 10:46

Nadii

Jeg skal lave kogt kylling i aften, og jeg tænkte om det ville være okay at give lidt til mine ilderbasser  :P

lille_jill

ja, men det er bedre råt :) Du skal bare ikke give noget som du har krydret..

Shamua

så længe det ikke er krydret skulle der ikke være nogt i vejen med at de smager det.. tror jeg da :)

Det skal bare helst ikke være råt når det er kylling. ;) samonella..

Vh. Marianne

lille_jill

^jeg har altså givet råt kylling uden problemer.

du kan da også lave ducksoup hvis du alligevel brænder inde med noget kogt kylling.

Namilla

Salmonella er altså ingen risiko for ildere, jeg har til dato aldrig hørt om en ilder med salmonellaforgiftning...og mine basser har spist utallige rå æg gennem tiden... rå kylling er (næringsmæssigt) meget bedre end kogt...
Når jeg lavede en hel kylling, så plejede jeg at skære de dele fra, som vi mennesker alligevel ikke gider, fx vinger, hals, gumpe osv og give det til ilderne...
Husk at hvis du giver ilderne tilberedt kød, så må de ALDRIG få benene, da de kan splintre...de må derimod gerne få rå ben...

Shamua

ja ja, har jeg også, indtil de blev syge af det. så sagde ldyrægen at det var en dårlig ide med rå kylling fordi de kan være fyldt med samonella. så hvis man kogte det var det bedre..
Og jo de kan godt få samonella forgiftning, dog ikke så slemt som mennesker.. men det er jo aldrig rart at kaste op og have diere.

Det skal siges det var den kvindelige dyrlæge hos dyrlæge pedersen der sagde det var uheldigt med rå kylling, og min egen dyrlæge i brabrand, abild dyrlæge.

Men ja, doucksoup er meget bedre :)

Vh. Marianne

Starshineferrets

koktkyckling tillför inte en iller någonting sett ur näringssynpunkt. Så ja.. enda anledningen at tge det är väl som godis fx. Rå kyckling är alltså helt ok att ge. Illrar har ett så kort tarmsystem, at det är ovanligt at sådana bakterier hinner gro och ge upphov till sjukdom. precis som hos alla rovdjur är deras kropp och matsmältningssystem anpassat til latt äta just rå föda.

Anne

Shamua: er du sikker på det var salmonella, for jeg har aldrig før hørt det hos ildere.
Selv giver jeg både rå kylling, and og rå æggeblommer og jeg har aldrig nogensinde set syge dyr pga det.

kogt kylling er helt fint at give, men så må der ikke være ben i da de nemt splintrer efter kogning, og dermed kan være farlige.
Som Starshine ferrets er inde på, så er kogt kød næringsmæssigt slet ikke så godt som råt, men man kan dog sagtens give en smule engang imellem.

Namilla

Shamua: blev der taget afføringsprøver på dem? Det er helt normalt at nogle ildere kan få dårlig mave, når de får noget de ikke har fået før, eller får for meget af det... Ildere kan også få dårlig mave af fordærvet kød (ikke at du ville give dem dårligt kød, men hvis de har gemt et stykke og spist af det senere)...
Jeg synes bare det lyder usandsynligt med salmonella...det skulle i så fald være første gang jeg har hørt om det, i det 5 år jeg har været i ilder-verdenen...

Shamua

nej der var ingen prøver og er ikke sikker, det var det jo nok ikke så. det kan være hun ikke kan tåle det så måske af en eller anden grund. Hun har fået det to gange og fået dårlig mave begge gange.

Bare for dårligt at to dyrlæger uafhængigt af hinanden siger at de kan få salmonella, sagde også at det var jo et rovdyr, men det mente at det var muligt alligevel. Glæder mgi til det er normalt at vide meget om ilderen som dyrlæge :P


Vh. Marianne

Starshineferrets

att illrar som inte är vana med kött blir dåliga i magen i början är helt normalt. Illrar som bara ätit torrfoder, har inte de enzymer som krävs för att kunna smälta kött och ben ordentliigt, och det tar ett tag för kroppen innan den börjar producera dem

Jo, illrar KAN få salmonella, men det är ovanligt, och ja, det är verkligen inte många fall utav det, och nästan inga alls i europa. Har därmeot varit en del i australien te.x där illrar utfodrats med kängurukött.

Shamua

Så er det nok derfor hun fik det dårligt. det var på daværende tidspunkt det eneste kød jeg havde fundet frem til hun kunne lide.. Hun var ikke vant til kød..

Vh. Marianne

Anne

der er også nogle ildere der er allergisk overfor kylling, men så ville du kunne se det hvis du fodrede med tørkost baseret på kylling.