Nyheder:

Ingen spørgsmål er dumme, så bare spørg hvis du er i tvivl og husk endelig at fortælle lidt om dig selv, i Præsentationer :)

Hovedmenu

Hvilke fisk ?

Startet af Lea, 4. Februar 2010, kl. 17:49

Lea

Ja ville lige høre om ilder måtte få fisk og hvilke fisk de måtte få ?

Ved der er noget i nogle fisk de ikke kan tåle . men ville lige høre om nogle af jer herinde havde erfaring i det?

Eller giver fisk osv ?

gerne nogle råd om hvilke fisk de må få og ikke få osv .. men helst hvilke de må få (:
Lea, Balou & Sika i vil altid være elsket <3 Sofus & Mille <3

Starshineferrets

ii princip kan du ge vilken fisk som helst. Det finns de fiskar som innehåller Thiaminas , ett ämne som bryter ner vitamin B1 (tiamin), många undviker dessa fiskar pga detta. Men så länge man inte utfodrar sin iller uteslutande med dessa fiskar, eller till världigt stor del , är det faktiskt ingen fara, eftersom de får i sig vitamin B1 från andra källor. Däremot kan man tänka på att inte ge fisk med större ben. Däremot går små fiskar så som sill etc bra att ge hela. Ger man sötvattensfisk, (som inte är köpt i butik), är det bra att frysa in det ett tag med tanke på parasiter

Lea

Citat fra: Starshineferrets Dato  4. Februar 2010, kl. 18:32
ii princip kan du ge vilken fisk som helst. Det finns de fiskar som innehåller Thiaminas , ett ämne som bryter ner vitamin B1 (tiamin), många undviker dessa fiskar pga detta. Men så länge man inte utfodrar sin iller uteslutande med dessa fiskar, eller till världigt stor del , är det faktiskt ingen fara, eftersom de får i sig vitamin B1 från andra källor. Däremot kan man tänka på att inte ge fisk med större ben. Däremot går små fiskar så som sill etc bra att ge hela. Ger man sötvattensfisk, (som inte är köpt i butik), är det bra att frysa in det ett tag med tanke på parasiter

Har svært ved at forstå det du skriver . sorry men håber der er en som kan oversætte til dansk (:

ikke noget negativt bare mig som ikke fatter andre sprog end dansk (:
Lea, Balou & Sika i vil altid være elsket <3 Sofus & Mille <3

Starshineferrets

Du kan i princip give hvilken slags fisk du vil. Der findes de fisker som ineholder Thiaminas, et stoff som gör det svärt at optage vitamin B1 (tiaminas). Mange fravälger de  her fisker på grund af det her. Men hvis ildern ikke skall leve udelukkende på de her fisker, eller i hvertfald spise riktigt meget af det, er det faktiskt ikke farligt at give de her fisk. Noet man kan tänke på er at ikke give fisk med alltfor store ben. Men man kan sagtens give hele små fisk som fx. sild eller lignende. Giver man fisk som ikke kommer fra havet, (og ikke er köbt i butik, hvor det er egnet mensklig konsumption), er det godt at lade den ligge i frysern en tid, for at undvike parasiter.

Det er ingen problemer... svensk er alltså ikke så nemnt. Men jeg ve dikke hvis min "dansk" er til at forstå heller ;)

FerretParadise

Fuck du er god Sara..
Skal vi tage den på fransk også? 8)
Ann Hillerslev.

Lea

Hehe forstod jeg godt (: tak skal du have.. jeg fatter ikke svensk (: dog har jeg familie i sverige men ser dem ikke så tit hehe (:

Hvilke fisk er gode til ildere?
Altså spiser en del fisk . og vil ikke foder med kun fisk vil bare godt vide om man kan give som en godbid .
vil ikke give Balou noget han ikke kan tåle..

er jeg meget imod. giver ham ikke andet end hans mad og kød. Er meget sart ang det.

Lea, Balou & Sika i vil altid være elsket <3 Sofus & Mille <3

Lea

Citat fra: FerretParadise Dato  4. Februar 2010, kl. 19:54
Fuck du er god Sara..
Skal vi tage den på fransk også? 8)

Nej tak (:
Lea, Balou & Sika i vil altid være elsket <3 Sofus & Mille <3

Starshineferrets

On peut pratiquement donner n'importe quel type de poisson. Mais il y en a des especes de poissons qui contient du thiaminas.....

hehehehe du ved jo hvem jeg har lärt af ;)

Starshineferrets

hvis du kun skal give ham fisk en gang imellem kan du give ham hvilken fisk som helst, bare den er rå og ikke har for store ben. jeg plejer fx at give mine lax en gang imellem, hvilket de elsker ;) Giver også hele sild og anden småfisk.

FerretParadise

Citat fra: Starshineferrets Dato  4. Februar 2010, kl. 19:57
On peut pratiquement donner n'importe quel type de poisson. Mais il y en a des especes de poissons qui contient du thiaminas.....

hehehehe du ved jo hvem jeg har lärt af ;)
Jepper.  8)
Ann Hillerslev.

Lea

Citat fra: Starshineferrets Dato  4. Februar 2010, kl. 19:59
hvis du kun skal give ham fisk en gang imellem kan du give ham hvilken fisk som helst, bare den er rå og ikke har for store ben. jeg plejer fx at give mine lax en gang imellem, hvilket de elsker ;) Giver også hele sild og anden småfisk.

ok . så kan godt give rødspætter osv ? bare de er rå ? de må ikek være lavet som når jeg spiser dem ? selvfølgelig ikke med alle de forskellige ting der kommer på dem . hvis du forstår .. (:

Har lidt problemer med at stave fortiden derfor skriver jeg lidt indviklet (:
Lea, Balou & Sika i vil altid være elsket <3 Sofus & Mille <3

Starshineferrets

ja rödspätte går helt fint. Hvis det kun er som en godbit så kan man give den kogt fx. det giver ikke så meget näring till ildern, men det er self. ikke farligt at give.

Anne

Jeg er storforbruger af sushi så mine får gerne lidt råt tun eller laks til tider. Tun indeholder dog noglæe tungmetaller, så jeg går ud fra det er noget man ikke skla give for meget af. Mine er i øvrigt også tossede med rå rejer.

Namilla

Rovfisk er vel i det hele taget ikke alt for godt... pga bla tungmetaller som ophobes... bla. derfor man fraråder at give børn rovfisk...

Lea

er rart at få jeres svar.

Men kan i evt lave en liste de evt godt må få ? og som de ikke må få ?

Det jo ikke noget jeg vil give dagligt men bare engang imellem . da jeg er pænt sart med hvad man giver sin ilder. så får min ilder ikke noget jeg ikke er sikker på at han kan tåle.
Lea, Balou & Sika i vil altid være elsket <3 Sofus & Mille <3