Nyheder:

Tip!Medlemslisten kan du søge efter brugere, ud fra navn, antal ildere osv.

Hovedmenu

Spørgsmål om barfing

Startet af Krisse, 8. Marts 2010, kl. 20:56

Krisse

Okay, efter at have læst nogle af indlæggende er jeg blevet mega nysgerrig med hensyn til barfing :lol: Så nu har jeg nogle spørgsmål angående det!

1. I hvilken alder kan man starte med at barfe? Jeg tænker på, om ildere kan vokse op med det fra at de er lille, og i så fald, hvornår?

2. Hvor meget spiser en ilder om dagen, og hvordan forbereder man maden og holder den frisk? På varme dage er det nok ikke så lækkert at have kaninrester spredt ud over gulvet, men skal man så ikke lave mad hele dagen? Hvis den er frossen, kommer kødet så i mikrobølgeovnen, ovnen eller står den bare og tør op?

3. Nogen snakker om at man skal give dem frisk hjerte og sådan noget, men hvordan er det frisk? :S Løber man hen og skyder en okse ned, og røver den for hjertet, eller kan det godt være 'frisk' når det har været i fryseren nogle dage?

4. Skal ildere både have kød, organer og knogler hver dag?

5. Hvor mange forskellige dyr fodrer I jeres ildere med hver uge? Hvis det skal være tilpas varieret..

6. Hvad spiser en ilder mest af i naturen? Hvad for et dyr er dens favorit? Hvorfor fodrer man dem med okse og andet, når en ilder næppe selv kan nedlægge sådan en :lol: Er det ikke unaturligt?

7. Er der noget ikke-kød som en ilder godt kan tåle? Frugter har for meget sukker og sådan, men hvad med grønsager? Nødder? Bare nysgerrig.

8. Mine katte slæber nogle gange mus med ind, og de foretrækker at lege med dem til de dør. Er det dyreplageri at lade dem gøre det? :-$

mette11

1. Ildere kan sagtens vokse op med barf. Det gør de jo i naturen. Min ene pige (Sigi) er opvokset med det og får det stadig.

2. Det er meget forskelligt hvilke mængder de spiser. Det kommer også an på årstiden, aktivitetsniveauet osv. Mine får serveret råt kød 2-3 gange om dagen. Indtil de får det ,er det enten i fryseren, eller til optøning i køleskabet. Det kan godt gå hen og blive lidt klamt når de gemmer det rundt omkring, især om sommeren (jeg har haft noget under sofaen som lå i 2-3 dage og der var kommet larver i - total klamt!!!) Aldrig put det i microovnen!! Jeg har det stående i køleskabet til tø (jeg gør næsten kun i frossent foder). Mine fire kræ spiser omkring 350-500g. kød om dagen.

3. Man kan købe friske hjerter i supermarkeder, eller hos en slagter. Hvis det er pga. taurin man vil give det friskt, så kan man godt give det efter et par dage på frost. Hvis man ikke kan få fat på frisk hjerte og ikke ved hvor længe det har været frosset, så kan man tilsætte taurin.

4. De skal have kød og ben hver dag. Det er efter min mening nok at de får indmad et par gange om ugen, afhængigt af mængden. Man kan også godt give indmad hver dag, men det skal så bare tilpasses i mængden (det skal det så altid faktisk). De fleste indmadsprodukter indholder ikke ben/brusk og derfor er det en fordel at give noget med meget ben/brusk samme dag. Alternativt kan man tilsætte benmel/kalk til indmaden.

5. Mine får mest fjerkræsprodukter. De får hakkede kyllingehalse, fjerkræsmix, øko høne og fjerkræ med brusk og ben som "hovedfoder" og til det får de også indmad og ind imellem noget kalkun, hakket oksekød, lammekød eller hvad jeg nu ellers kan finde på. Kanin har desværre ikke været et hit herhjemme.

6. Tudser/frøer er nok deres foretrukne i naturen. Ellers andre smådyr (fugle, mus, fugleæg osv). Det er ulovligt at fodrer med tudser/frøer, så det gør jeg ikke. Jo det er lidt unaturligt at give dem det kød som jeg gør, da jeg ikke tror at de finder en pakker hakkede kyllingehalse i naturen og spiser, men det er nok stadig mere naturligt end at fodrer med kyllingemel, korn osv. som der er i de fleste tørfodere.

7. En ilder kan i princippet godt spise lidt nødder, frugt eller grønt, men resultatet er som regel en omgang tyndskid og stort set ikke noget nærringsoptag, så det er lidt spildt efter min mening. Desuden skal man så tænke på at de går glip af nærringen fra det de ellers ville have spist. Man kan give tørret kød. Mine har tit en form for tørret kød liggende som de kan hygge sig med (og det må de så godt gemme under sofaen for mig - det bliver ikke klamt som råt kød gør!)

8. Ja jeg synes det! Jeg synes enten skal foderdyr slåes ihjel med det samme, eller slet ikke.

Krisse

Mange tak for det hurtige svar :love: Hm, mine forældre har erfaring med at slagte får, men de nægter at have en stående i baghaven..
Hvordan slår man hurtigst en mus ihjel? Er der folk der selv opdrætter dem?

Endnu en gang, tak for det hurtige og lange svar! :lol:

Shamua

mette, vil du heller ikke tø kød op i mikro-ovnen?

Vh. Marianne

mette11

Nej det kunne aldrig falde mig ind! Jeg spiser ikke selv kød og det mine ildere får, indholder brusk og ben og jeg vil ikke risikerer at benene splintrer, eller ændrer sig af at komme i microovnen. Jeg ved ikke om det kan ske hvis man bruger sådan et auto-defrost-program, men jeg vil ikke gøre det. Hvis jeg har glemt at tage kød ud, så sætter jeg bare en portion et sted hvor der er lidt varmt og så er det hurtigt optøet.

Der er en del folk som selv har museopdræt til at fodre ilderne med og de ved også hvordan man nemmest og hurtigst slår mus ihjel. Jeg gør det ikke, så jeg kan ikke udtale mig om det.

Julie Stuhr

Mus slår man hurtigst ihjel ved at holde den i halen og slå den hårdt ned i bordkanten to gange, for derefter at brække nakken på dem. (Og man skal mene det, når man slår den ned i bordet, så det ikke er tøvende, tøse-slag).

Namilla

Ja, der er masser af mennesker der selv avler mus... hvis det er fordi du synes de er for dyre i dyrhandlen, så kig evt. på www.nhf.dk/forum og se om ikke der er nogle foderavlere i dit område... evt kan du selv avle til husbehov...

Det er ikke ulovligt at fodre med frøer og tudser, men det er ulovligt at indfange frøer og tudser i naturen!... kan du få fat i frøer andre steder fra (købt på frost i velassorterede supermarkeder fx) så kan du sagtens fodre med det...

Mindre gnavere, padder og fugle vil være ilderens mest naturlige føde i naturen...

Når dine katte kommer med mus, så tag dem fra dem og slå dem ihjel...alt andet er dyrplageri... min kat kommer også med mus, men han får ikke lov til at lege med dem, før de er døde... Jeg havde ildere udenfor, og jeg gav gerne ilderne de mus og fugle som katten kom med... det er en smagssag, og naturligvis vil der være en større risiko for orm og parasitter, men på 1½ år hvor mine ildere levede ude og fik alle de mus og fugle som katten kom med, fik de altså hverken orm eller lopper... Man skal naturligvis også vurdere det ud fra hvor man bor...bor man nu i byen og musene er opvokset på affald, så bør man nok ikke fodre med dem...

Shamua

Oki, havde jeg faktisk ikke tænkt på. men bliver det ikke først farligt med benene når det har været varmt? Spørger fordi jeg ikke ved det. Er selv lige begyndt med at barfe for 14 dage siden, så er glad for at du svarer :)

Vh. Marianne

AlisVolatPropiis

#8
Vil lige hurtigt bemærke...

Ildere må IKKE under nogen omstændigheder få nødder!...da de ikke kan fordøje ordenligt -best case scenario...det hele kommer ud ligeså ufordøjet som det kom ind (som de fleste grøntsager) -but whats the point? :) worst case...nøddestykker der sætter sig fast i tarmen, hvilket enten er en dyr operation eller ja...død...Dette vil jeg også tro gælder ret mange af de hårde grøntsager...eller i teorien enhver grøntsag den får for stor bid af....

På samme måde vil jeg tro at den der tynde skal der er på mange nødder ikke det man knækker af, men det eh..brune på hasselnødder, mandler osv. kan sætte sig fast i luftvejen, mave, tarm eller spiserør på samme måde som der advares om skallerne på popcorn og majs kan...

Visse grøntsager er også giftige for ildere...skal man også lige tænke på...

Starshineferrets

att ge möss och liknande som katten fångat in skulle jag nog inte våga, i alla fall inte föräsn jag säkerheltsställt mig om att ingen i närheten lägger ut råttgift... det är möjligt at möss och råttor får i sig tillräckligt lite för att inte döda dem, men ändå fr att det ska ha det i kroppen..
själv föder jag upp egna möss, för att jag vill at de möss mina illrar får ska ha det så bra som möjligt. Men enligt svensk lag är det olagligt att ge levande djur att äta. Och av den anledningen samt att det inte är alltid som musen dör direkt när mna ger dem levande så avlivar jag mina möss, så snabbt som möjligt för att de vare sig ska bli överdrivet stressade eller lida.