Nyheder:

Ingen spørgsmål er dumme, så bare spørg hvis du er i tvivl og husk endelig at fortælle lidt om dig selv, i Præsentationer :)

Hovedmenu

At plukke en ilder!!

Startet af mette11, 21. Februar 2010, kl. 18:50

mette11

Nu har jeg fået nogle, efter min mening, voldsomme reaktioner på et billede af Mallow, som jeg har plukket pels af og derfor vil jeg godt høre hvad folks holdning til dette er!

Jeg kan ikke selv se at der er noget forkert i at plukke en ilder, når pelsen ryger af i store totter. Jeg gør det for at min ilder ikke skal være generet af kløe og pels i halsen, som kan føre til voldsomme hosteanfald og opkast. Jeg gør det kun i det omfang min ilder finder sig i det, så jeg sidder ikke med vold og magt og flår i deres pels! Mallow ligger hos mig mens jeg gør det og hun har ikke spor imod det. Marius plukker jeg stort set ikke, da han ikke vil have det, men til gengæld har jeg så en ilder der er meget generet af pels i halsen, som hoster sindssygt meget og kaster op af det...det synes jeg til gengæld er syndt og hvis jeg kunne plukke al hans pels af ham når han fælder, så ville jeg gøre det med det samme! Jeg synes faktisk det er syndt at lade ens dyr være generet af noget, som man nemt kan afhjælpe!

At min ilder så har valgt at smide pelsen ret tidligt, ja det er da meget dumt af hende, men det kan jeg ikke ændre på! Jeg synes hun skulle vente til det blev varmere i vejret, især fordi hun normalt er en del ude. Og nej, jeg er ikke så dum at min ilder bliver smidt ud i frostvejret med helt kort pels i flere timer om dagen!! Hun har ikke været ude efter jeg har plukket hende, men hun kommer ud igen når hun har fået lidt mere pels!! Mine ildere er vant til at være ude en del og jeg mener det er sundt for dem at komme ud og lege og få frisk luft.

Katrine

Jeg ville aldrig plukke en ilder, de kan sagtens selv smide pelsen, og skidt med at der så bliver en par gange med ekstra støvsugning.
Så kan slet ikke se nogen fidus i det, en af mine er også begyndt at skifte pels, og fælder sindsygt, og der er hår overalt, men med en hurtig gang støvsugning er det jo væk igen.
Ildere: Loppen & Bamse

Amazing Ferret

Jeg plukker mine når det er - jeg kan ikke se noget forkert i det det heller. Man slipper også for alle de løse hår ALLE steder

Sølvsten

Nu lyder det at plukke en ilder voldsomt, men hvis du mener at du tager pelsen imellem fingrene og trækker i pelsen ja så plukker jeg også ilder. jeg er lidt i tvivl om hvad det vil sige at plukke. har du et billede??

Idamusen

er det ikke bare fordi det lyder så voldsomt at sige at man plukker dem?

lyder jo som at plukke høns eller øjenbryn. som nok begge er noget der gør ondt. (er ikke kylling selv. men gætter)

men ville da nok selv bare køre fingrene lidt gemmen pelsen på nusse måden og så samle det løse... så længe de falder af af sig selv og ilderen ikke får ondt lyder det da ikke som noget slem?

Amazing Ferret

Det er ikke noget der er slemt - man piller bare den løse pels af, så de kun har den nye pels indenunder

Barky

Jeg plukker mine hvis de fælder meget på en gang. Det er sket nogen gange, at de fik lyst til at smide hele pelsen på een gang. Og ja, jeg gider altså ikke støvsuge 2 gange om dagen i nogen uger. Med 5 ildere og en kat som er ræd for støvsugeren, så bliver det også til en del pels, og en angst kat.
Så er det nemmere at "plukke" ilderen for pels der alligevel ryger af ved berøring. Så slipper jeg for pels over alt på mine møbler, tøj. I mine næsebor, i min mad og i min mund! Og ligeledes for ilderne. De hoster og hakker ligeså meget som mig når der bliver skiftet pels...
Bla bla bla.... Hilsen Julia

Anne

At "plukke" en ilder, er bare at man fjerner de hår der allerede er faldet af, ved at lave små lette plukketag i pelsen med fingrene, man hiver ikke i den pels der sidder fast. JEg har gjort det et par gange, og mine ildere har faktisk nydt det. Jeg kan ikke se at det skulle være anderledes end at man børster dem med sådan en pelsbørste eller at man bruger en af de der lavasten som man bruger på heste til at fjerne løse hår.

Det er ikke noget der på nogen måde generer en ilder, og hvis der er nogen der synes det er synd for ilderen, så må det efter min mening skyldes uvidenhed fordi de så forestiller sig at det er noget der gør ondt på ilderen, hvilket dte jo slet ikke er.

Tvært imod så vil mine ildere som regel gerne kløes over det hele i pelsen mens de er i skifte, fordi det klør og generer dem, og så kan man ligeså godt snuppe noget af det løse hår af, når man alligevel klør dem.

Amazing Ferret

Sidste år plukkede jeg min tæve Izzy - det tog ca en time, men hun lå næsten og sov og nød det mens det stod på  :fnis:

Sølvsten

Godt så plukker jeg også ildere.

mette11

CitatDet er ikke noget der er slemt - man piller bare den løse pels af, så de kun har den nye pels indenunder
Præcis Erika! Det er det jeg mener med at "plukke" en ilder...ja det lyder lidt voldsomt, men det er det altså slet ikke...

mette11


Emils far

Det var godt nok lidt tidlig at starte bikinisesongen... 8)

mette11

Ja...men Mallow har vist set al det der mode-halløj og der har de jo sommertøjet på allerede nu, så jeg tror det er det der har inspireret hende!!  :fnis:

Sølvsten

Hold da op så er der lang vej endnu med Rufus jeg synes ellers han ligner noget der er løgn. Kommer de til at smide så meget pels eller er det forfi du har plukket den??