Nyheder:

Velkommen til Ferretopia!
Ris, ros, forslag og hjælp til Ferretopia foregår i Feedback.

Hovedmenu

At plukke en ilder!!

Startet af mette11, 21. Februar 2010, kl. 18:50

Sølvsten

Citat fra: Leo, rufus og Vera Dato 21. Februar 2010, kl. 19:59
Hold da op så er der lang vej endnu med Rufus jeg synes ellers han ligner noget der er løgn. Kommer de til at smide så meget pels eller er det forfi du har plukket den??

Glemte at skrive at hun er ualmindelig smuk

Amazing Ferret

Så meget pels smider de faktisk - det ser bare dramatisk ud når man plukker dem

Idamusen

jeg så også en gut i shorts i sidte uge.. så hvorfor ikke ...

når det er det man mener med at plukke kan jeg heller ikke se noget galt i det. har endnu ikke haft behov for det med mine ildere. men har da gjort det med kattene da jeg havde sådan nogen.

Anne

Idamusen: Haha en af mine bedste venner render altid rundt i shorts, han bor dog i aalborg så det var nok ikke ham. nu kan jeg fortælle ham at han ikke er den eneste

mette11

Tak...ja hun er meget smuk, også selvom min teenager-tøs har besluttet sig for at det er bikinisæson!! >:|

De fleste ildere smider så meget pels, men det er ikke alle der smider det hele på en gang! Mallow smider alt på en gang og så ser det ret vildt ud når man også plukker hende...

Idamusen

jeg arbejder med udviklingshæmmede unge i en klub og vi var på fisketorvet. så nok ikke ham. men både mig og ungerne gloede sgu lidt. men det må godt nok være koldt. eller får de også vinterpels? hæhæ,

Anne

Jeg må indrømme at jeg ikke lige har nærstuderet hans hårvækst :lol:

Malene

Sidste år (mener jeg det var) nussede jeg lige den ene af mine drenge udenfor (kører hånden op og ned af ryggen) og lod resten falde af af sig selv, fordi han skiftede så hurtigt og kløede sig meget. Men ligefrem at plukke dem på den der måde, er unødvendigt efter min mening.
Logic is the beginning of wisdom, not the end.

Anne

Håret skal jo nok selv falde af. men ilderen tager jo ikke skade og det er nu meget rart at der ikke er hår over alt. Dyr der alligevel bor inde kommer jo heller ikke til at fryse når pelsen er væk, og som sagt så kan det klø helt vildt og genere dem.

Der er jo mange ting der ikke er nødvendige, men jeg synes personligt der er mange gode grunde til at hjælpe sine ildere af med noget af pelsen, hvis man oplever at de smider det hele på en gang.

mette11

CitatMen ligefrem at plukke dem på den der måde, er unødvendigt efter min mening.
Der er vi så ret forskellige, for jeg synes det er unødvendigt at ligefrem lade dem være generet af pelsskifte, når man kan plukke dem på den her måde...

Namilla

Det er jo også forskelligt fra ilder til ilder, hvordan et pelsskifte forløber... nogle ildere smider det hele på 1 gang, og dem kan man "plukke"... andre smider det gradvist, og naturligvis ville det være synd at plukke en ilder, hvor pelsen sidder fast...
Min Frynse (nu Daniel og Danielles Frynse) kunne plukkes... også i store totter, og ham plukkede jeg... han nød det, og jeg kunne se at han var meget mindre besværet bagefter, når alt det løse hår var væk... Han smed pelsen på nogle dele af kroppen, før han smed det andre steder, og det gjorde at han ofte så meget underlig ud (når han fx ikke havde vinterpels på bagbenene, men havde på resten af kroppen... Når man har siddet med en ilder som smider pelsen i store totter, så kan man også godt mærke hvad for noget pels der sidder fast, og så hiver man naturligvis ikke det af...

Andre ildere smider det gradvist og kan ikke plukkes... til dem kan det være gavnligt med en "børste-handske"...altså en handske med en nupret gummiflade indeni... den hiver ikke i de hår der sidder fast, men den tager de løse hår... sådan en brugte jeg til Felix, for han smed ikke al håren på een gang...

Jeg forstår ikke hvorfor det er en diskussion der bringer sindene i kog... jeg ser det udelukkende som en hjælp til ilderne...jeg tror da ikke der er nogen der ligefrem tror det er rart for ilderne at have stikkende og kradsende løse hår til at sidde på hele kroppen...

Malene

Anne > Præcis. Håret skal nok selv falde af og jeg synes nu der er et stykke vej fra at hjælpe dem af med lidt pels og plukke dem.
Og at plukke dem fordi det er mere belejligt for mig selv, er helt udelukket i min verden.
Men jeg vil da gerne lige understrege at jeg på ingen måde mener ilderen tager skade af det. Jeg synes bare det er unødvendigt.
Logic is the beginning of wisdom, not the end.

Anne

Jeg har kun været "nødt" til at plukke en ilder sådan rigtigt en enkelt gang, og der var overhovedet ingen tvivl om at det var MEGET rarere for hende. Hun kløede sig forfærdeligt og fik hårene galt i halsen når hun vaskede sig og hostede så meget voldsomt hele tiden. klart det var irriterende der var pels overalt, men både klø- og hosteanfald stoppede efter en plukning, og jeg er ikke i tvivl om at det ikke bare var for min egen skyld.

Hvis vi tænker nogle år tilbage, så hvde brugeren Mille fra ilderforum en ilder der var døden nær pga en pelsbold der sad i hans tarmsystem, da han var i pelsskifte.

Nu har begge mine lige skiftet pels, men på en helt normal og uekstrem måde, og der har jeg ladet det gå sin naturlige gang. men når pelsen falder af i store totter bare man rører ved den, så synes jeg faktisk det er det mest hensigtsmæssige at fjerne noget af det.

Men det er jo så min mening.

mette11

Jeg har hele tiden sagt, at grunden til at jeg plukker min ilder, er at hun er generet af sit pelsskifte.
Det har da intet at gøre med om det er belejligt for mig. Jo altså det er da belejligt for mig, at jeg ikke bliver vækket om natten af en hostende ilder der har hår i halsen og lyder som en syg søløve. Det er også belejligt for mig at hun ikke får så mange hår i maven at hun kaster op af det, for så slipper jeg jo for at skulle tørre bræk op flere gange om dagen! Så jo...det er nok egentlig mere belejligt for mig...min ilder klør sig ikke, hoster ikke og brækker sig ikke...det er jo kun til min fordel!!

Ja det er ikke nødvendigt at hjælpe ilderen af med sin pels...men når min ilders velbefindende så nemt kan forøges, så mener jeg at det er vigtigere at gøre det for at hjælpe hende, end at stå fast på et nødvendighedsprincip. Nødvendigt og fornuftigt er ikke det samme og for mig vejer fornuftige ting tungere end nødvendige!

KariN

3 af de 4 ildere jeg igennem tiden har haft, skifter pels meget ekstremt, de smider vinterpelsen på 2 dage og ja det samme med sommerpelsen om efteråret.

Jeg hjælper dem også af med det overskydene pels. Det bliver simpelthen til en hygge-stund mellem min ilder og jeg. De to drenge jeg har nu, ligger frivilligt hos mig, imens jeg kløer og reder dem over hele kroppen (dette gør jeg på dem altid også når de ikke er i pelsskifte, og de elsker det) Når pelskiftet så er i gang, ja så ryger den løse pels jo alligevel af når de bliver kløet, så på den måde kan man vel godt sige at jeg "plukker" mine drenge.
Cassie derimod hun skifter langsomt og der får hun lov at klare det selv, hun får stadig sin daglige klø/nussen af mig, men det er ikke med det formål at fjerne pels, da den jo kommer af på en helt anden måde end de to andres :)
Sov Sødt mine elskede pelsbørn; Julian, Cassiopeia, Naanok & Kaos, tak for alle de gode år og minder <3 I Lever videre i mit hjerte <3