Nyheder:

Velkommen til Ferretopia!
Ris, ros, forslag og hjælp til Ferretopia foregår i Feedback.

Hovedmenu

At plukke en ilder!!

Startet af mette11, 21. Februar 2010, kl. 18:50

Malene

mette11 > Det med belejligt var ikke til dig, men til Annes "..og det er nu meget rart at der ikke er hår over alt.". Jeg skrev også Anne i starten af mit indlæg, ligesom jeg nu henvender det her til dig :)
Logic is the beginning of wisdom, not the end.

Anne

#31
At der er en fordel for mennesker, betyder jo ikke at alle de fordele det så har for ilderen annulleres.

Men hvad er ulemperne ved det egentlig?

Fordel for ildere:
- klør mindre
- får ikke håret i halsen så de hoster, får kvælningsfornemmelser, kaster op  osv
- får ikke hårbolde i maven og tarmene

For mennesker:
- lidt mindre hår overalt

Ulemper:
- ?

Amazing Ferret

Jeg kan ikke se nogen ulemper ved det  :)

AlisVolatPropiis

#33
Jeg har ikke haft en ilder der fældede så man kunne plukke den endnu...men efter denne weekend ville jeg ønske jeg havde...det starter fredag aften med at Spero brækker sig...og det endda ret meget...han er helt forskrækket stakkels kræ...det kostede mig en søvnløs nat at konstatere det nok var pga hans begyndende fældning og egen rengøring at han gjorde det, det var kun den ene gang, og ingen problemer med foder eller vand, men hosten og hakken efter at have renset sig.

Derefter finder jeg så 1½ hårknude på Thlayli...aldrig nogensinde har jeg oplevet dette, slet ikke på en alm korthårs ilder  :o Jeg troede først det var en klump lort i hans pels...mine drenge er specielt glade for at rulle sig i bakken...charmerende. Men ak nej...en hårknude....hvilket har resulteret i at min lille emo ilder, nu har fået en tilsvarende emo frisure...  :X -fra nu af bliver begge redt dagligt! Og Spero skal have hårboldsmiddel...jeg skal bare finde et uden sukker...forslag modtages gerne?

Jeg tilskriver begge disse fænomener fældning, den ene dog blandet med længere pels, og den anden med meget tyk underuld.

Anne

Trine: almindelig olie hjælper også på at det glider bedre igennem. Jeg har endnu ikke fundet kattemalt uden sukker, men man kan få maltgodbidder hvor der ikke er så mange kulhydrater i. Helt kulhydratfri har jeg ikke fundet endnu :(

Eliza

Jeg ville nok også have syntes det lød meget mærkeligt og unødvendigt, at man skal plukke en ilder, hvis ikke jeg i går havde stået med min ilder i hånden med lidt våde fingre, hvor pelsen så hang fast i store totter. Han har aldrig skiftet pels på een gang så blev meget overrasket.
Jeg har aldrig måtte børste ham uden han gik amok, men han sad stille og virkede til at nyde at få al pelsen "plukket" af og i dag har han ikke hostet og hakket som han gjorde i går, så kan kun sige, at det er en god ide når de altså skifter på een gang (man er ikke i tvivl).
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Pipvig

Jeg hjalp også gerne min kanin når hun skulle skifte pels. Så vidt vides er der ikke nogen ulemper ved det.