Nyheder:

Ingen spørgsmål er dumme, så bare spørg hvis du er i tvivl og husk endelig at fortælle lidt om dig selv, i Præsentationer :)

Hovedmenu

bur VS. ikke bur

Startet af katja74, 12. Juli 2010, kl. 10:26

katja74

Jeg går med overvejelser om, at vores nye ilder ikke skal have et bur, men kattebakken på toilettet, og ellers bruge møblerne som seng og huler.

Er der nogen af Jer, der har erfaringer med ilder i hjemmet uden bur??

I så fald, vil jeg rigtig gerne hører om dem...både de gode og dårlige erfaringer!!
Anton, Silas, Emil & Sylvester
Stjerner på himlen R.I.P. ... Tøzen & Carlos

KariN

Der skal nok være mere end kun en bakke i hele lejligheden/huset, jeg har den erfaring at når en ilder skal, så skal den meget hurtigt og er der ikke en bakke i det rum så bliver det i nærmeste hjørne ;) Derfor har jeg 4 bakker i vores lejlighed :)
Sov Sødt mine elskede pelsbørn; Julian, Cassiopeia, Naanok & Kaos, tak for alle de gode år og minder <3 I Lever videre i mit hjerte <3

Starshineferrets

Jag har alla mina 10 (+ 15 valpar just nu), lösa i hemmet utan bur. Skulle aldrig komma på tanken att sätta dem i bur.
Jag har däremot flera kattlådor, mellan 1- 3 i varje rum, i de hörn som illrarna har valt ut. och ja.. vet inte vad man ska säga mer, att ha illrar lösa är väl ungefär samma som att ha hund och katt lösa...

Lea

Det kræver at man ildersikre sin bolig . dvs lukker alle små huller af som de kan komme igennem hvis de ikke må kravle ind forskellige steder.

Jeg har min ilder boende frit i min bolig også hvor jeg sover.. altså vil sige hvis dine dyr godt kan finde på at bide i fødder og ansigst så skal du ikke have dem frit hvor du sover.  har haft nogle som havde en svaghed for fødder. (: så vågnet en nat med en ilder i foden.

Ang bakker har jeg dog en 3 stk stående en under min seng . og på badeværelset og i hjørnet i køkkenet som bliver renset hver dag. ellers har han bare kradsetræer som han sover i . ellers sover han på mit lammeskindstæppe.

og f.eks ang planter kan min ihverfald ikke lade dem være så det har jeg ikke noget af i ilder højde.

Kan klart anbefalde ildere boende frit det er super skønt at vågne op med en ilder som vækker en osv. synes ikke jeg har så mange dårlige erfaringer med det. kan bare ikke lade mine dører stå åbent. uden at lukke ham inden f.eks. for har ikke hegn i haven og gården. også ja planter kan jeg ikke ha for dem vællter han. syns ikk at der er så mange andre dårlige erfaringer om at have en ilder boende frit. det er dejligt at kunne følges med ens ilder hele dagen istedet for at ildere bare kigger i et bur. også at de kan rende rundt og lege lige så meget de vil . (: også om natten uden de er bag tremmer.

Efter min mening synes jeg det er lidt syndt at lukke dem i bur da de ikke er "burdyr" ildere skal have lov til at bo som hunde og katte. jeg har haft ildere i bur da jeg ikke havde mulighed for andet. men dermed ikke sagt at jeg sviner nogen eller noget negativt om dem som har dem i bur . vi har alle hver vores måde at have dyr på.
Lea, Balou & Sika i vil altid være elsket <3 Sofus & Mille <3

katja74

Hvis min kommer i bur, bliver det kun når der ikke er nogen hjemme... men det er mer for at forebygge ulykker ;)

.... Jeg ser nemli intet problem i, at hun kommer alle steder i huset.. lige som vores hund gør. Han sover under min dyne hele natten... med mindre jeg ik skal sove alene.. hihi!!
Anton, Silas, Emil & Sylvester
Stjerner på himlen R.I.P. ... Tøzen & Carlos

FerretParadise

Jeg bor i en 2 værelses lejlighed, og lige nu har jeg 2 hold ildere.
Jeg bruger ikke bur til mine her hjemme, jeg har et stående, men det er aldrig lukket.
Jeg har så en masse bakker rundt om, ligesom de andre skriver, fordelt rundt om i lejligheden. Her er så en masse tæpper, senge og huler, som de kan hygge i.
På udstillinger bruger jeg så bur/løbegård, men jeg kunne aldrig finde på, at lade mine ildere være i bur her hjemme.
De lever her på lige fod med mig, dette er vores hjem, de er ikke bare nogen dyr jeg har, nej vi er fælles om dette. Kommer her gæster der ikke kan lide mine dyr, ja så kan jeg da sige hvor døren er. For mine dyr bor her!!
Ann Hillerslev.

lille_jill

Jeg bruger heller ikke bur. Droppede det, da kræet alligevel brød ud og bed min rotte. Så var der ikke så meget fidus i det mere.
Syntes klart at man får et mere afbalanceret dyr ud af det, da man undgår at de opbygger en hel masse energi i buret som hurtigt skal brændes af når de bliver lukket ud. Deres døgnrytme kommer til at være mere normal. Jeg lukker dog døren ud til min gang/bad og så går Chucky derude om natten og når jeg ikke er hjemme, for at forhindre at han går på rotten.

Robert

En ilder vil jo helt klart have det bedst med at få lov at løbe rundt i lejligheden. Men ja man skal huske at få sikret alt ting så den ikke kan komme ind hvor den ikke må.

man kan enden købe nogen træ plader eller noget hegn og sætter i vejen, de kan komme ind næsten over alt og op på næsten alt lige som et godt.

Nu Har jeg ikke så stor en erfering endnu men efter hvad jeg har oplevet så vil en ildere prøve at komme ind og op på flere ting end en kat ville prøve :).

Hvis man har en han er det jo nok også en god ide at få den kastrert eller vil den marker næsten over alt :). Min er ikke kastrert endnu så det er begrænset hvor meget han er ude lige nu. men så snart jeg får det gjord her snart så får han også lov at løbe rundt mere. Men jeg går også tur uden for, næsten lige så meget som man ville med en hund. jeg vil dog stadig  lukke ham inde om natten da jeg helst ikke vil vågne med en ilder som bider fat i min næse eller hvor den nu kan komme til he he. og ville også være bekymret for at han skulle lægge sig ved siden af mig og jeg så pludselig vender mig over ham. Hvis man skal have den ude hele tiden skal man jo også huske altid at være forsiktig hvor man går for de løber lige ind foran en nogen gange uden at tænke over at de kan blive tråt på eller sparket til hvis man ikke lige ser den. Hvis det er ville det jo være en fordel hvis man kunne give den et værelse helt for sig selv så den kan være der inde når man ikke lige kan have den løbene over alt.   

Anne

Citat fra: katja74 Dato 12. Juli 2010, kl. 10:53
Hvis min kommer i bur, bliver det kun når der ikke er nogen hjemme... men det er mer for at forebygge ulykker ;)

.... Jeg ser nemli intet problem i, at hun kommer alle steder i huset.. lige som vores hund gør. Han sover under min dyne hele natten... med mindre jeg ik skal sove alene.. hihi!!
Det er sådan de fleste gør, at ilderne kun er i bur når man ikke er hjemme.

Men kan man ildersikre sit hjem 100% sådan at der ikke kan ske ulykker mens man ikke er hjemme, så behøver man jo ikke et bur.

katja74

Citat fra: Anne Dato 12. Juli 2010, kl. 13:17
Citat fra: katja74 Dato 12. Juli 2010, kl. 10:53
Hvis min kommer i bur, bliver det kun når der ikke er nogen hjemme... men det er mer for at forebygge ulykker ;)

.... Jeg ser nemli intet problem i, at hun kommer alle steder i huset.. lige som vores hund gør. Han sover under min dyne hele natten... med mindre jeg ik skal sove alene.. hihi!!
Det er sådan de fleste gør, at ilderne kun er i bur når man ikke er hjemme.

Men kan man ildersikre sit hjem 100% sådan at der ikke kan ske ulykker mens man ikke er hjemme, så behøver man jo ikke et bur.


var også sådan jeg havde mine ildere før....
Anton, Silas, Emil & Sylvester
Stjerner på himlen R.I.P. ... Tøzen & Carlos

Malene

Jeg har ikke haft bur til mine i over 2 år nu, og kunne aldrig finde på det igen! Jeg har 3 drenge (hvoraf 1 er viril), og har kun positive ting at sige om det.
Det kan selvfølgelig kræve en del ildersikring, men for mit vedkommende, kom det bare helt naturligt at mit hjem skulle indrettes efter dem.
Hvis du er i tvivl om du vil have et bur eller ej, synes jeg du skal læse denne tråd: http://ferretopia.eu/index.php?topic=2900.0
Logic is the beginning of wisdom, not the end.

Line

Nu ved jeg godt at mange taler meget positivt for det ikke at have bur til dyrene, og det kan jeg også godt forstå. Nu er det bare sådan at jeg aldrig vil kunne skaffe mig af med mit bur, ikke pga ildersikring af hjemmet, men pga den ene ilder jeg har simpelthen er mere afbalanceret og rolig ved at have buret at være i. Hvis jeg ikke laver en fast døgnrytme for hende kan kun ikke finde ud af det, og bliver fuldstændig skrolret i hovedet. Så vil sige at det med buret om man skal have det eller ej kommer an på hvilken type ilderen er af :)

Anne

#12
Line: jeg vil også altid have et bur, selv om jeg meget håber på at ilderne kan få deres eget lille værelse nu hvor vi flytter. Jeg vil så sige at et værelse som ilderne har jo ikke er stort anderledes end et bur, andet end at der er lidt mere plads.

Men hvis jeg f.eks. skal gennemlufte hele lejligheden og have alle vinduer åbne, så synes jeg det er smart med et bur. Eller hvis man har pasningsdyr og derfor er tvunget til at have hold osv.

Så selv hvis mine blev fritgående i deres eget værelse (og selvfølgelig resten af lejligheden når jeg var hjemme til det) så ville jeg ikke smide mine bure ud.

Der er jo også udstillinger osv, hvor man skal have bur med, og jeg synes faktisk det er vigtigt at mine kan tåle at være i et bur eller en transportkasse uden at ødelægge kassen og sig selv, og uden at stresse.

jeg mener ikke at ildere skal være i bur generelt, men jeg mener heller ikke at de tager skade af at kunne det.

Starshineferrets

jag har som nämnt ingen bur. just nu har jag dessutom 4 läger... 2 vuxen läger, och två valpläger. Men ja, även om mina inte är vana att sitta i bur hemma, kan allihop finna sig i att sitta i bur på både utställningar och på resa. Utan att vara stressade eller att tycka att det är annat än tråkigt.. alltså sover de mest då.
illersäkring... ja badrummet får de inte vara i, inte helle rmin klädkammare då jag vill ha mina kläder ifred. Annars är de överallt, och än så länge har jag inte haft några olyckor pga bristande illersäkring, så jag får väl säga att de nog är ganska så säkert hemma hos mig. men ja, det betyde rinte att jag bor i en betongbunker för det, jag gillar inredning och att ha det fint runt omkring mig, vilket jag anser att jag ändå har trotts alla mina illrar.
Det enda jag skulle känna som fördel just nu med burhodlning skulle vara att det blev mindre städning.. något jag just nu inte skulle ha något emot :P

PiaLyng

#14
Jeg har pt mine i bur om natten og når vi ikke er hjemme.

Men når vi flytter så ildersikre jeg hele lortet, så de kan få lov at spoinke rundt hele dagen og natten med :)
Jeg har før haft dem fri, dog ikke hvor vi bor nu. (lortet er utæt og ja)

Men ville aldrig skille mig af med burene :)! Det bliver bare et "hyggested" med hængekøjer osv.