Nyheder:

Tip!Medlemslisten kan du søge efter brugere, ud fra navn, antal ildere osv.

Hovedmenu

Sort/black self/Black Solid

Startet af Anne, 22. Juli 2010, kl. 01:58

Anne

Der er ikke noget der hedder sort standard. Han er standard, helt sikkert i den mørke ende men stadig standard/vildtfarvet :)

[besked=Julie]Delt fra tråden http://ferretopia.eu/index.php?topic=3750.0[/besked]

FerretParadise

Citat fra: Anne Dato 22. Juli 2010, kl. 01:58
Der er ikke noget der hedder sort standard. Han er standard, helt sikkert i den mørke ende men stadig standard/vildtfarvet :)
Ja jeg er fuldstændig enig. Der er intet der hedder sort standard. En standard kan være fra den helt lyse ende og til den meget mørkere, alle standarder/vildtfarvede. Men der er ikke noget der hedder sort standard.
Ann Hillerslev.

Amazing Ferret

Der er altså noget der hedder Black Sable  :) så oversat til dansk må det jo være sort standard/vildtfarvet

FerretParadise

Citat fra: Amazing Ferret Dato 22. Juli 2010, kl. 10:36
Der er altså noget der hedder Black Sable  :) så oversat til dansk må det jo være sort standard/vildtfarvet
Ja i feks USA har de en farve der hedder Black Sabel, og det er det vi her hjemme kalder mørk vildtfarvet.

http://www.ferret.org/events/colors/blacksable.html

Men jeg er egentlig lidt ligeglad med, om der er nogen der siger, at de har en Black Sabel, fint for mig. Men her i Danmark har vi ikke en farve der hedder sort standard/vildtfarvet. Det er en mørk vildtfarvet.
Ann Hillerslev.

Amazing Ferret

Nej vi har ikke black sable i DK, men der er vist flere som tager udtryk fra udlandet.
Men ja det er en mørk vildtfarvet  :)

Starshineferrets

jag skulle aldrig kalla en iller som har blackself blod för mörkt viltfärgad egentligen... Har de mask är de blackself, har de inte mask är de blacksolid..

Line

Det kan man da ikke sige... Farven har da ikke noget med blodet at gøre

FerretParadise

Citat fra: Starshineferrets Dato 22. Juli 2010, kl. 16:38
jag skulle aldrig kalla en iller som har blackself blod för mörkt viltfärgad egentligen... Har de mask är de blackself, har de inte mask är de blacksolid..
Ja rent genetisk ville jeg heller ikke kalde en vildtfarvet med sort i blod i linjen for vildtfarvet, men feks på en udstilling, så vil den jo komme i vildtfarvet klasse. Ligesom med min Juana. ;)
Ann Hillerslev.

Starshineferrets

Citat fra: Line Dato 22. Juli 2010, kl. 16:53
Det kan man da ikke sige... Farven har da ikke noget med blodet at gøre

Vart tror du färgen kommer ifrån? ;) Färgen är ju högst genetiskt betingad. Och ja.. en blackself och en mörkt viltfärgad må ha liknande färg, men det är inte samma sak.  Skulle någon te.x våga kalla mina mörkt viltfärgade för blackself så skulle jag antagligen strypa dem ;) På samma vis som de som medvetet avlar enbart blackself inte skulle bli glada om någon kallade deras för te.x mörk standard/mörkt viltfärgade.

Anne

Men der er jo mørke vildtfarvede ildere parret ind i de fleste sorte (sikkert alle) linier, så derfor synes jeg godt man kan kalde dem mørke vildtfarvede selv om linien også er sort. En vildtfarvet er jo også stadig en vildtfarvet selv om dens mor er pastel.

Jeg kan godt se det problematiske i sort og chokolade fordi det i nogle tilfælde bare er en "dårlig" sort eller chokolade der ligner en pastel eller en standard så meget at de ryger i den klasse, men lige med sort vil jeg tro der er så meget vildtfarvet blandet i linierne at det er svært at sige om det er det der slår igennem?

Det skal så siges at jeg ikke sidder og nærstuderer sorte stamtavler så måske tager jeg fejl, men det var mit indtryk at der også var vildtfarvet inde over dem.

Line

Citat fra: Starshineferrets Dato 22. Juli 2010, kl. 17:57
Citat fra: Line Dato 22. Juli 2010, kl. 16:53
Det kan man da ikke sige... Farven har da ikke noget med blodet at gøre

Vart tror du färgen kommer ifrån? ;) Färgen är ju högst genetiskt betingad. Och ja.. en blackself och en mörkt viltfärgad må ha liknande färg, men det är inte samma sak.  Skulle någon te.x våga kalla mina mörkt viltfärgade för blackself så skulle jag antagligen strypa dem ;) På samma vis som de som medvetet avlar enbart blackself inte skulle bli glada om någon kallade deras för te.x mörk standard/mörkt viltfärgade.

Jeg ved godt hvad der bestemmer farven. Det jeg mener er at hvis jeg har en pastel, hvis mor er standard, så bliver min pastel ikke standard af udseende bare fordi moren er det. At det ligger i generne er noget andet.

Starshineferrets

ja men vad folk glömmer är att illrar med blackself har ett väldigt speciellt och ofta annorlunda utseende. De är helt annorlunda typade än vanliga mörktviltfärgade. Det är alltså inte bara färgen som avgör, utan även typen.

Barky

Jeg vil give Sara ret i at nogen ildere fra blacksolid/self linjerne har en speciel type. Men jeg har kun set det ganske få gange og kun på de helt sorte ildere. Måske bidrager den manglende maske og den helt igennem ens farve til at typen fremstår anderledes.

Det kan man jo se hos nogen albinoer, at de ser anderledes ud i ansigtet, fordi at de mangler farve.

Men jeg vil på ingen måde sige at det er en general betragtning at alle ildere fra blacksolid/self linjerne har en ens type, og det er dén som adskiller dem fra andre ildere.

Og ellers vil jeg give Anne, Line og Ann ret i det ang. farvernes inddeling, det kan ikke afgøres udelukkende baseret på hvad der er i deres gener.
Desuden står rigtig mange ejere med ildere uden stamtavle, og uden nogen som helt anelse om hvad der ligger bag ilderen.
Bla bla bla.... Hilsen Julia

AlisVolatPropiis

Citat fra: Starshineferrets Dato 22. Juli 2010, kl. 16:38
jag skulle aldrig kalla en iller som har blackself blod för mörkt viltfärgad egentligen... Har de mask är de blackself, har de inte mask är de blacksolid..

Bortset fra....en black self må ikke have maske...kun lyse skygger ved øjenbrynene....og black solid intet have.

Stubba

hmm .. Mary? Der står da ingen steder på fantasy, at Pepsi er sort standard? :)
Rofus, Mailo & Parkour Tello <3
rip Nico - du er elsket og savnet!