Nyheder:

Tip! Du kan linke til en anden bruger ved at skrive

[user]Brugernavn[/user]

Hovedmenu

Hvad er en god linie

Startet af tzari, 22. August 2010, kl. 22:41

tzari

Hører tit folk sige en linie er god og uden arvelige defekter, kræft eller indavl...men hvornår kan man sige det.
Hvis ældste dyr i tavlen kun er 3-4 år så kan man vel ikke sige linien er uden kræft.  Kræft kommer jo typisk i 4-5 års alderen.

Hvis man kun har 1-2 led begge fra samme land kan man vel ikke udtale sig om indavlen?  De kan jo let være beslægtet hvis de er fra dyrehandel linier hvor der måske er brugt matador hanner

Hvis du kun har kendskab til 3 kuld fra hele linien kan du jo ikke vide om der er kryptokisme på linien se bare brutus lavede 15 kuld og var kryptokisme bærer uden man vidste det. Næsefejl er jo også en genetisk defekt eller tæller den ikke som genetiske defekter?

Hvis ældste dyr i tavlen kun er 3-4 år har du jo ingen ide om hvorgamle de bliver så er det vel en opstartet linie?

Hvornår mener du en linie er god.

MVH Vivian@Phoenix ilder opdræt:
Avl: Dk Phoenix´s Golden New dawn, Blue Hour at Tiffany Kæl: Dk Phoenix´s Birdie(2007 avl). Katte:Filur,Valkyrie og Lykken Curly Ronja og Lykken Peer Gynt.
info side http://www.phoenix-ferret.info opdræt side www.phoenix-ferret.dk
Disclamer: Ovenstående indlæg er udtryk for min personlige mening, og der tages forbehold for, at indholdet kan virke stødende på enkeltpersoner

mette11

Nu ved jeg godt at rigtig mange tavler på nuværende tidspunkt ikke kan opfylde dette, men det jeg ønsker er:
- Min. 10 led i tavlen, gerne 50!!
- Adskillige ildere som er blevet 8-10 år min.
- Ingen ildere som er døde før de blev 6 år (med mindre der er tale om ulykker, da disse jo desværre sker)
- Ingen tilfælde af arvelige sygdomme før efter 8. leveår
- Ingen kryptokisme
- Ingen døvhed
- Ingen andre arvelige defekter
- Gerne noget alder på de dyr som er anvendt i avl (man får jo hurtigt en lang tavle hvis alle anvendes i avl som 1-årige)
- Konstant opfølgning på alle dyr i linjen, så tavlen altid er opdateret og man ikke pludselig opdager at 5 ildere faktisk er døde, uden at dødsårsag og år står på.

Der er sikkert flere ting, men det var hvad jeg kunne finde på nu...

Starshineferrets

Tror inte det finns nått enkelt svar på den frågan, då det är så oerhört individuellt. Allt beror på vad man har för målsättning med sin avel och vilken typ man eftersträvar samt vad man prioriterar. Det som är en bra linje för en uppfödare är det inte för en annan. Det som är en fin iller för en uppfödare är det inte för en annan. Allt hänger på ens målsättning samt vilken typ av avelsarbete man bedriver. Huruvida ett djur lämpar sig i avel hos en uppfödare hänger ju helt och hållet på hur dennes planer och prioriteringar ser ut. Tror inte att avel är så enkelt som svart och vitt, det finns många gråzooner och kompromisser helt enkelt.
Jag vet tex linjer som för mig skulle vara super förutsatt att jag korsar den med en viss linje, men samma linje skulle kanske vara katastrof för mig om jag korsade med en annan.

Anne

Jamen den gode linie er jo en linie med så MEGET information som muligt, så gamle (dokumenterede) ildere som muligt og så få defekter og sygdomme som muligt.

Ja så kunne man skrive side op og ned om det, men jeg synes egentlig essensen er her.

HB-Ferrets

Jeg må nok melde mig enig med Mette11, selvom det nok desværre ikke er noget nogen af os sådan lige har på nuværende tidspunkt.
For ikke at komme til at kritisere andre, kan jeg nævne at jeg selv har en linje på 11 led, hvilket jo umiddelbart er ok, men det jeg synes er irriterende er at de fleste led ingen oplysninger har, udover navne og farve, så det giver jo ikke specielt meget i sidste ende alligevel desværre  :(
Hilsen Maja
&
Alle totterne