Nyheder:

Tip!Medlemslisten kan du søge efter brugere, ud fra navn, antal ildere osv.

Hovedmenu

Øjenfarve på pastellerne?

Startet af Shamua, 25. November 2010, kl. 09:38

Shamua

Hej allesammen

Jeg sad lige og tænkte på øjenfarver, og så kom jeg til pastel. Hvad farve øjne har pasteller. Jeg må ærligt indrømme at jeg ikke ved om man kan definere at alle pasteller har samme farve, men har en formodning om at de alle sammen har rubin øjne?

Denne formodning kommer efter at en ilder i pastel klassen fik træk fordi den ikke havde pastel øjenfarve   :S

Vil jer med pasteller ikke fortælle hvilken øjenfarve din pastel har?

På forhånd tak :)

Vh. Marianne

A_M_T >Team Unique Ferrets<

Min Coda har mørkebrune øjne så det er vidst helt forskelligt hvad farve øjne de har ;)
Men hvad "Rigtig" pasteløjenfarve er det ved jeg sku ikke :S

A_M_T >Team Unique Ferrets<

Hvilke farve øjne havde den ilder der fik træk?

Shamua

Citat fra: A_M_T Dato 25. November 2010, kl. 09:44
Hvilke farve øjne havde den ilder der fik træk?
Rigtig smukke blå øjne :P

Vh. Marianne

Julbert


A_M_T >Team Unique Ferrets<

Citat fra: Shamua Dato 25. November 2010, kl. 09:46
Citat fra: A_M_T Dato 25. November 2010, kl. 09:44
Hvilke farve øjne havde den ilder der fik træk?
Rigtig smukke blå øjne :P
Ej hvor fint! Hvis er des ilder der har det? Har aldrig set blå øjne før...
Men ja som sagt så må det jo være meget forskelligt hvad farve øjne de har..

Stubba

Citat fra: A_M_T Dato 25. November 2010, kl. 09:48
Citat fra: Shamua Dato 25. November 2010, kl. 09:46
Citat fra: A_M_T Dato 25. November 2010, kl. 09:44
Hvilke farve øjne havde den ilder der fik træk?
Rigtig smukke blå øjne :P
Ej hvor fint! Hvis er des ilder der har det? Har aldrig set blå øjne før...
Men ja som sagt så må det jo være meget forskelligt hvad farve øjne de har..

( tello har også blå øjne :P )
Rofus, Mailo & Parkour Tello <3
rip Nico - du er elsket og savnet!

Starshineferrets

#7
En vanlig pastell kan inte ha blå eller gröna ögon. Blå eller gröna ögon återfinns hos choklad, även om de ibland färgmässigt kan se ut som en pastell. Men en choklad är en nerblekt svart, medans en pastell är en "blekt" viltfärgad, och genetiken där bakom är inte helt densamma. Svarta illrar skulle jag våga säga är hyper melanistiska, alltså motsatsen till albino, där de då procucerar för mycket pigment.

En "äkta" pastell har ögon färgen röd, rubinröd, bordeaux eller ännu mörkare med bara en svag skiftning åt det röda hållet.

Eftersom domarna inte ser genetiken bakom djuren de bedömmer så att säga är det förståeligt om de inte riktigt vet hur illern ska se ut. Vissa choklad är ju förvillande lika en vanlig pastell... och då kan det vara svårt för domarna att veta att de egentligen är av en annan "typ" och då kan ha andra färger på ögonen än vanliga pasteller

Shamua


Vh. Marianne

Anne

#9
Jeg har haft 2 pasteller med brune (almindelige) øjne. Meep har ruby øjne, der dog er så mørke at man kun ser det på billeder. Puk og Lua havde begge helt almindelig mørke øjne. Man kan jo se på billeder om der er ruby i dem.

Jeg kan nu ikke forstå hvorfor pasteller ikke skal kunne have grønne øjne, når nu der er standarder der har det, som ikke er fra sorte linier. Som du skriver sara, kommer pastellerne fra standarderne, og derfor kan de vel også have sammen øjenfarve som standarder, eller en aflbleget version, ruby. Jeg kan heller ikek se hvorfor en pastel ikke er ægte med brune øjne.

Kan huske at vivians Milf tror jeg det var havde grønne øjne, og hun var fra en farm og ikke med sort i.

Starshineferrets

pasteller är självklart äkta med bruna ögon.. men de brukar skifta i svagt rött i vissa ljus ändå.. eller ja iaf rent genetiskt . De har en mutaion på P locuset som gör att de har en recessiv p gen som inhibierar produktionen utav eumelanin. Phaeomelanin är vad som ger en gul/röd pigmentering, vilket gör att ögonen kan skifta i brunt men det är inte eumelanin brunt (eumelanin är wildtype här) utan det blir phaeomelanin brunt, och det är detta som ger pasteller den ögonfärg de har, sedan kan det bruna pigmentet eller det röda skifta i intensitet. En albino å andra sidan har inte röda ögon utav samma anledning, en albino saknar både eumelanin och phaeomelanin, ögonen ter sig röda eftersom irisen reflekterar blodådrorna inuti ögonen, så de är egentligen inte "färgade", vilket en pastells te.x är.


Jag har aldrig själv sett en iller med gröna eller blåa ögon som inte haft någon form av fancy eller hyper melanistiskt ursprung.. men visst.. jag bestrider inte att de finns... jag får bara inte ihop hur det skulle kunna få det rent genetiskt.

Starshineferrets

hmm efter att ha snabbläst lite på genetik listan så framgår det lite olika saker... vissa säger att illrar oavsett egentligen i grund och botten har en blå eller grön iris, men att pigmentet som eumelaninet producerar gör att de blir närmare svarta/mörkt bruna, sen sägs det  att det beror på att pigmentet i ögonen reduceras med tiden vilket gör att de kan se blå eller gröna ut, det kan enligt somliga hänga samman med en neural crest mutation eller te.x en genetisk variation som påverkar mitochondrierna. Det är tydligen skillnad på om illern föds med det eller om det uppkommer senare.

Anne

De grønne øjne kan vel være muteret i en standard linie såvel som i en sort. Jeg mener helt sikkert at Milf havde grønne øjne, og kom fra en farm med rene standarder. (og det var da hun var ung hun havde det).

Jeg vil så sige atjeg er sikekr på at ikke alle pasteller har en grad af ruby - selv om mange har. Det er rigtigt sjovt for jeg havde lige præcis diskussionen om pastel øjne med sammy (holland) i går. Hvor jeg sagde at man kun kunne se Meeps ruby på billeder, som at hendes øjne bliver røde. men de ildere med brune øjne får en grønlig/hvid evt med lidt lilla refleks i på billeder. Puk og Lua havde begge den helt samme grønlighvide refleks på billeder som alle mine andre ildere (selvfølgelig med undtagelse af Mija - albino og Meep - pastel med ruby øjne).

Jeg er helt sikkert mest til øjne der IKKE er ruby, og jeg kan ikke tro at jeg har haft jordens mest sjældne 2 pasteller som havde helt normalt brune øjne i Puk og Lua. Der må rende en del rundt som ikke har ruby. Men jeg ved at næsten alle hollandske pasteller har det, og det er da lidt surt når det lige er sådan en jeg har :P Og jeg nu bedst kan lide brune øjen. Men heldigvis er Meeps ruby øjne kun meget lidt ruby, så de ser rigtige ud.

A_M_T >Team Unique Ferrets<

Citat fra: Anne Dato 25. November 2010, kl. 13:22
De grønne øjne kan vel være muteret i en standard linie såvel som i en sort. Jeg mener helt sikkert at Milf havde grønne øjne, og kom fra en farm med rene standarder. (og det var da hun var ung hun havde det).

Jeg vil så sige atjeg er sikekr på at ikke alle pasteller har en grad af ruby - selv om mange har. Det er rigtigt sjovt for jeg havde lige præcis diskussionen om pastel øjne med sammy (holland) i går. Hvor jeg sagde at man kun kunne se Meeps ruby på billeder, som at hendes øjne bliver røde. men de ildere med brune øjne får en grønlig/hvid evt med lidt lilla refleks i på billeder. Puk og Lua havde begge den helt samme grønlighvide refleks på billeder som alle mine andre ildere (selvfølgelig med undtagelse af Mija - albino og Meep - pastel med ruby øjne).

Jeg er helt sikkert mest til øjne der IKKE er ruby, og jeg kan ikke tro at jeg har haft jordens mest sjældne 2 pasteller som havde helt normalt brune øjne i Puk og Lua. Der må rende en del rundt som ikke har ruby. Men jeg ved at næsten alle hollandske pasteller har det, og det er da lidt surt når det lige er sådan en jeg har :P Og jeg nu bedst kan lide brune øjen. Men heldigvis er Meeps ruby øjne kun meget lidt ruby, så de ser rigtige ud.

jeg holder altså også mest til at pasteller som oftest har brune øjne, det er i hvert fald hvad jeg selv har oplvevet. Men jeg er slet ikke ekspert på området så det er kun egen erfaring der har bildt mig det ind;o) Troede faktisk at de pasteller med rubyøjne som regel var pasteller med et eller andet fancy i linjen.
Og jeg vil sige at min Coda Som har BRUNE øjne har meget brune øjne og jeg har ikke selv oplevet at de har set bare den mindste smule rødlige ud...

LordDoom

Vores pastel dreng Tjalfe, har brune sorte øjne.
Men vi havde også Fiona som desværre jo ikke er blandt os mere  :'(
Men hun var født Pastel. Og havde ruby øjne- hvad vi også har flere billeder af.
Dog havde hun også roan gen og derfor endte hun sine dage som en silver.

Amelia W.R <3 - Kiss me Boy (Haku)<3 og Cleopatra Aysiha <3
Fiona Krystal & William i tankerne