Nyheder:

Ingen spørgsmål er dumme, så bare spørg hvis du er i tvivl og husk endelig at fortælle lidt om dig selv, i Præsentationer :)

Hovedmenu

Øjenfarve på pastellerne?

Startet af Shamua, 25. November 2010, kl. 09:38

Starshineferrets

nu menar jag inte färgen på ögonen när man bara tittar rakt på dem här... utan färgen man ser om man tex lyser på pupillen..alltså inte den färg man uppfattar direkt när man ser på dem.. isåfall har jag oxå haft pastell med bruna ögon... men i belysning rakt på ögat från sidan såg man bordeaux skiftningar. rubin/bordeaux färgen hänger ihop med samma gener som även ger pastell färgen hos dem.

A_M_T >Team Unique Ferrets<

Citat fra: Starshineferrets Dato 25. November 2010, kl. 14:12
nu menar jag inte färgen på ögonen när man bara tittar rakt på dem här... utan färgen man ser om man tex lyser på pupillen..alltså inte den färg man uppfattar direkt när man ser på dem.. isåfall har jag oxå haft pastell med bruna ögon... men i belysning rakt på ögat från sidan såg man bordeaux skiftningar. rubin/bordeaux färgen hänger ihop med samma gener som även ger pastell färgen hos dem.
Nej du har ret der skal mere til en det blotte øje for at kunne se den helt rigtige farve. Men Min coda har brune øjne og det kan man kun se når man lyser ham i øjet.. Og det ser ikke rødligt ud...

Barky

Jeg havde en pastel i mange år hvor jeg troede at han havde brune øjne. Indtil jeg en dag fik set dem i et rigtigt lys, og så var de faktisk bordeux. *G*

Maleika, min chokolade, startede med at have grøn/blå øjne, men nu er de lys brun.

Zallie, min silver, har mørkebrune øjne.
Bla bla bla.... Hilsen Julia

Masa


tzari

Jep Milf havde rene grønne øjne med stjernestøv(så sindsygt godt ud  :love:)  fra jeg fik hende til hun desværre døde. Hun var fra rene lys standard/colourpoint linier uden indavl. Hendes farmer var stærkt imod indavl da han mente det gik ud over fertiliteten og helbred og han ikke gad have det skidt i sine linier  :)

Milf blev parret med en brunøjet han og hvalpene fik mixede øjne så de grønne øjne er ikke ressisve de reagere co-dominante(værtfalde med brunt). Tops og Mygs øjne var "meget" grøn/brune som ung. nu som 3½ årige er det grønt skær der er i øjnene men de er stadig mixede i farven. 
MVH Vivian@Phoenix ilder opdræt:
Avl: Dk Phoenix´s Golden New dawn, Blue Hour at Tiffany Kæl: Dk Phoenix´s Birdie(2007 avl). Katte:Filur,Valkyrie og Lykken Curly Ronja og Lykken Peer Gynt.
info side http://www.phoenix-ferret.info opdræt side www.phoenix-ferret.dk
Disclamer: Ovenstående indlæg er udtryk for min personlige mening, og der tages forbehold for, at indholdet kan virke stødende på enkeltpersoner

LordDoom

Må lige høre nu vi er inde på øjen farve. Jeg har hørt at øjen farven. altså hvis de har grønne eller blå øjne, så kan det skifte til en anden farve sener.. Er det rigtig??
For mig lyder det ret utroligt hvis det er :P

Amelia W.R <3 - Kiss me Boy (Haku)<3 og Cleopatra Aysiha <3
Fiona Krystal & William i tankerne

Eliza

Synes nu ikke det lyder helt så underligt.. babyer har jo blå øjne når de bliver født så hvorfor skulle ildere ik også kunne skifte farve...
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Starshineferrets

Flera andra inkl. jag själv har redan skrivit i tråden att de kan byta färg med åldern. Det finns en hel del intressanta diskussioner om ögon färg om man söker här: http://tech.groups.yahoo.com/group/Ferret-Genetics/ utöver det bör man komma ihåg att det är en skillnad på fenotyp och gentotyp.... bara för att ett öga ser ut att vara en viss färg rent fenotypiskt behöver inte dess geneotyp stämma överens med det.

Anne

Sara: jeg skriver netop også at øjne kan se brune ud indtil man ser dem i et særligt lys, eller f.eks. tager billeder af dem. Jeg er 100% sikker på at Puks øjne var helt almindeligt brune, nøjagtigt som Mys. Lua havde jeg ikek så længe, så i princippet kan jeg vel ikke sige det 100% med hende, men jeg er nu relativt sikker på at hun havde samme slags øjne som Puk.

Meep har brune øjne, netop til man ser hende i et helt særligt lys, eller blitzer hende. Så er de svagt ruby. jeg er ikke den mindste smule i tvivl om forskellen på Meeps og Puks øjne, og heller ikke på at Puk ikke var chokolade og Meep heller ikke er. Derfor er jeg fuldstændigt sikker på at en pastel rent faktisk kan have brune øjne, uden at de er ruby.

mette11


Barky

Citat fra: tzari Dato 26. November 2010, kl. 01:26
Jep Milf havde rene grønne øjne med stjernestøv(så sindsygt godt ud  :love:)  fra jeg fik hende til hun desværre døde. Hun var fra rene lys standard/colourpoint linier uden indavl. Hendes farmer var stærkt imod indavl da han mente det gik ud over fertiliteten og helbred og han ikke gad have det skidt i sine linier  :)

Milf blev parret med en brunøjet han og hvalpene fik mixede øjne så de grønne øjne er ikke ressisve de reagere co-dominante(værtfalde med brunt). Tops og Mygs øjne var "meget" grøn/brune som ung. nu som 3½ årige er det grønt skær der er i øjnene men de er stadig mixede i farven. 

Liiige et par billeder af sådan noget stjernestøv:
(Det er ikke Milf)




Bla bla bla.... Hilsen Julia

HB-Ferrets

Hilsen Maja
&
Alle totterne